Kazania sejmowe - wstęp z BN.pdf

(25877 KB) Pobierz
XXXIX
BIOGRAF.IA P. SKARCI
PRoPAGANDY KAToLICKIEJ
wsZEcI{sTRoNNo
xxxvlfi
Ii. PIOTR SKARGA JAKO KAZNODZIEJA
rodnvch form rvyycia aspiracji nie tylko religijnych, ale
KRLEWSKI
rowniez ""*odo*y"h ] !Jy*p.h,-^* daleko posunitej
rozbudowie. aparatu ppagandowego. Tei wszechstron.
noci i tak bogaty"'i';':;T#" o-a"i"tv*""i. nie mia
1. DZIAALNo SKARGI PE,ZED RoKIEM 1588
nigdy, nawet w ";;i"i"jszym okresie, obz rina'
(Ie.
urodzi s
*'ui"""';*"g zasuguje rwnie . nies ychanie bogaty ze-
.t"#."is.,;i".,tow,^i"ili*i posugiwali sie katolicy w po-
lemice religijnej. "olt."".iJ"l.7"go.
clasowej historiografii uwaaffi*.8"*hrieszczanina.
w 1955 roku ks. Jzef Warsz"Yski ogosi jed.!i."k, wydo-
tylko wierno Rzy-
mowimoezapewn,zbawienie,siganorwniewszero-
T.iie. "-x;6ii,tufi -.'Rysliiego Towarzys tw a Jezui c kie go
, w Rzye, autobiografi zakonnq'. Skargi, '.w ktrej czyta-
Tak wic pisarze
i"v; ii:.,.j s&g j.
ifi;;ffi;i" o ,..i".ui; *tv*"cji.
katoliccy nieustannre."iffi"i"Jfi, i reformacja podko.
mgmp*
Jr
ouie.istniejqcy usrrj polityczny .o111-.|u""j4cy od wie-
"*;]; il;;;li "pot".,.,y. Przynosi .bowiem upadek auto-
na ptzez kronlkatza za-
pra
konnego Jana Wi
ivi",.i*"i'".:il^:ix"i:"iilijJi'ff I'''".T|"L.T?;*
;:#':x}.JJJ:iuTJ""""",J;-;.;s-f "r,,,a-demoralizac j
i")'"ir."a"*nych, uksztatowanych od pokole, norm mo.
ralnych' Reformacja -
jako dzieo przede
twierdono .-
(,,niemiecka wiara'') jest prze-
wszvstkim cuct'oz,Jm"w
historvcznym oraz interesom naro-
;;#1il"-it"Jy"jo-
dowym. Te same "iilil;;t" 'n:.'5?*v u wikszoci pole.
szlachectwa,' poda jako nazwisko rodowe S}<g1sa-T oweski
i*J Ni"'i".r.iego: pawski):. - ". ".*".**
i,"' Jti* r.^i.ri"n"n. -i.i' .lu adi"ty*u''ia za|eia'a oczy -
wicieodtalentupi.u."uorazodjeg-o.umiejtnocinawi-
)V*""f"-f."ntaktu z czytelniktTi' {* zwykle' w propa-
gandzieni" o.yg,naino# myli, lecz ich sugestywne i upo.r
cryme powtarzanle. e"yaowato w^$uym stopniu o suK-
cu sarga-
ceiie pisarz". ol"t"g; t!z-i piot. :k:l-c" zyska .tat 11i.
;;"; i;i;".*s.oJi"'|czesnych swymi atakami r'a t'oz-
nowiercw n.u" o.onffi i.t' "l.ontearacj
],:'*.l^t?g.n wya {}e jilozof i#ry*:"'''.57p7egl 4i silnie op a.
warszawskq.
tfi'$ffiffrf.f#f18h& astvEil W- tfinze rok u (cze rwiec 1 555)
:,|.;rrl:a obial kierownictwo szkoy parafialnej pr.zy kate-
.t'ffi "t'j -si"l1tjr#"Ts,jf.E} stfifEr.'"
|'..,lzic' wygasza swe kazania. W. padzie11iku 1557 rqku
805682639.002.png
PoLEMIczNA DZIAALNo SKARGI
xLI
PlER.rvszE ZETKNICIB SKARGI z JEZUITAMI
dwch latach powrci a" r3.ts.- dis,p'H.1l tanoy5\c
wykadowcy i kaznodziei w kolcgiYi i:"'ii.f::'.:::'
;t'i'i.'_, "t"" to drugie, po Braniewie, kolegium tego zakonu, ,
s" 5ff %, d ".i;. ffi ;e;i ff ?81!]$fu fu -1 at a ch m o cly T c zy-
%:'l.r'irr" "a ziemiach polskich. w 15?3 roku przeniesiono 1
ski udaje si stamtq. jgodnie "':Y.1"'jyjijJJ:"lnt
il"'e do.Wj]gg; zrizu byT wicerektore*'. " ".T-t':|.1].".'
rJ':}.;;il;.offiJ ..,.opi", ale ju bez Skargi, ktry
:5"i??n"Fa#ffii.ffi iJi;d
J,#;tr j."\;: j"'.1,1'-ti*i"'lY:"n"::#*J:xi"".:".H;
_yll rzeczywrstym
ia. Stopnia tego nie
vu rvrv rvlBt
W Wilnie te
[il;"iTijlioi.'",s;. }ir.ilt'.'u;iansn.e'g . przenosi si do
Lwowa,gdzieprzyp"s'."ii"iey$16'&ss$}*.a6#*
m,
czonkiem wspomnlanego
osi4gali wszyscy.'jezuici, ale
nie najbardziej czYnnr
ksgh.awykych
kocueniu.- ngyicjat
ot"zrrmuie swiece-nj-sffiffi e. s karga
Ftjie _iozgos' p
ffi"iato kaznodzieja
i'J'$lil;:.*i -g,".ri*ci duszp astersk4 ju wtedy wy-
wicjatu
rty: bezwz9l.-sg
. $;;i;i si6.na tle wczesnego duchow'.l'.1:-
.. , ."i.*iini} .lk" ko.eu pr"enosi si. Tu g*" {1:1:J::;
Y^.. t.f7w-,,.
ona .oZ
W Wilnie*fE&nT{r-te-i DKar
. w Ii.,Ul lvu U\u^.* J"ii*v"i", koo Przeworska. Tu te
i'u{, T"'l::.\::".
I
ffibHej. rii kalwinistw r ozp TaYrJ,:#.
i'T;:ffi ;1;!?;;:,?:i,;i;i;.]''1..q*yul,...yl,yr:;ayi,i::
rwno
^'',i an i p wsta oieni a do z akonu j ezui-
'do;rzewd'tr-nia
-**fo'**syscy l.epo tuTnkowie rnusrell sprsyw.rg lll.lvlrY
,7#!':;;;,-;;?"lTi,;li.'."*{ j;y1"9ifu;tsgiif ph|r.a-
.. ,P swego po*o,",,,"j wiadectwo Sk"1-c-'-^::. ':: ''::T::.::
ffitrialrbrLt ?T;,.Y"iiiJt^iac"m jnt"i11-r)
.'.'. )]'"TJ*#*'"''"#."lno j ednak pr zypuszcza' u" .ry:it1-*1l
.ffi;iia'i...tiii*''fi '["d c4i::o i ed'no c Ro c iol a
. .' . ;;;;;;;os e i ay''".i k a, :T9{ l?:1T3'{."r.:;:}'uo* "i"ls:
.p",p:"'iais;;'.,*':"::':':::i;3l}#:#J j':-:*#"1*
...'. go prZIIU"" . ""'',#.;*;'a-J;r"a"i''""'* gwnej je{:;
'' jao ono dziaalno
,.t" ="iii"so' " o tini kocio}a 1zp1msko|alol ickiegcl " p.?:
.' nak mierz" ""1*o*oio si zwalczaniem ruchu.reformacyj:
.l^'.^',-' . T(si aka-'. ta' sta owid. taczd.i t.o penegc4!
:i {nego' Zdaniem r""^. N"'"*u .jes! r2i'cza bardo prawdo-
*a"'P{#:
omatv: ca
pdobn, ;z pierws'e ,.ctk;i;i; si Skargi z jezuitami na.
;t#i; i"t ioa"z"t -:"et poilvtu w wiedniu' gdzie posia-
ili;i;i';;;G;; i'..h .,iu tytt.o do podporzadkowania si
aJri-."i .,J roku isr swoj placwke. Korewa przy-
"*i?"r'"i.twu papiea, ale i do porzucenia swego obrz4dku
puszcza' te', ze *,y;;+ l{u;:::^ ::1:;11T: "'f::s
^i.i"ii t""rskieg.o. Drugie wydanie rozprawy' ktre uka-
do ich "uio.'u. Wedug Korewy
i,lJ1iiJ^ii;"..i;l-;t;
;;'' **rogp',"'oku-.w..krakowie pod zmienionym nieco
ffiJ;";' Jo"i-[""ya*tow, ktrzy w zimie- 1'564 ::|]J
wi"t" (o'r iaze i..i d'nocu Ko ci,qlq .p 97g o'p o d j edngm"
rozmawiali w t"i tptu*i" z przebywaiacvm w Polsce czes-
;;;-;;;"; i,' o" gr ecir," . i' .ruskrn ". od -tr ei j ed,noc od st pie-
kim j ezuit s arii""..";. Eo,to.'"'t.vm igstovinusem), mg
'"?:1*'"""i,Iftl%h"o.. przvjv o': *Y ze swy::::r3-
,,' r"',,:i##;{#;*a"g#:Sti l#"s""?#J -,!iil"';i
, "l, nie zawierao iu tego warunku.
;;;x+?P*i"ffil'-f.Hk'xf..ffiffi Jffi*fi
i, ,-* 1,,, ,' i'' 'i"{,
{|',l!
805682639.003.png
i+ ?
J
SKARGA W KnAr(OWrE
XLIII
SKARGA REKToREM AI<ADEMII WILESKIEJ
XLII
{
gastwu. Jezuici prowadzili j w jzyku
noci: otewskim i estoskim.
najmniei siederrr.'$y.da tego dziea' Wikszozawartych
w nim ffistosowana cio aktual-
.miejscowel 1ud-
ay'ph pot1eb kontrre.[ormacji. Na kocrr kadego z ywo.
tw umiez czano zazwyczaj krtkie wyliczenie nauk go.
""ony.'rl:Praz ;witych,,przeciwnych dzisie jszym herety-
ko,.,ii. Cieszy-r "si oie ptzez dugi czas olbrzymi popu-
larnocifl.i.-xior nie moga si rwna'znajomo Kaza
seimousach Skargi.'fguotg stanowiy do pewnego stopnia
* #$:*'*t',"*i;
ukazywanych niel.z na tle*.egzotyczncgo krajobrazu -(m-
"rurri"y za wiarq w Japffi"T?r1T1?t[ff*'fy"Bffi-tff1:|*
w sposb
jasny,. prz]!$'9wdjqcy i. li iary;lr
9po-
W roku, w ktlrym pojawiy sig-f.u.2o!.u''ltsitgch,.Ste-
_. aktesfTuaavjnv-
jy_ z." 1 ma.
n
fa
ja
ffi@qilfiui$n66
utworzenie w Wilnie w mic
ecznych.
Tak wic w
p{"Ftg9.Jffisz.e1lii$u brac!w). ]
fflcry%.ffiBff|ffirzys taa Akademia Krakowska. Formalne
otwarcie uczelni, stanowiqcej zacztek pniejszego uni.
rdzi
gownym zadanrem byto przy'cnodzenr
wersytetu, nastqpio w 1580 roku, a''p1.e;w.s.zym iej rekto-'
lub id4ce do klasztoru. Za.oone z jego
inicjatywy opiek i cisy
!ad?.pr rraffi, dla przeciwdziaania
iicliwie, Skarga za'oy' w 1588 roku w Krakowie, na wzr
woskich Monturn Petti,s (dosownie: gr pobonoci)'
tzut. Ko
ktry wielokrotnie okazywa mu swoj przychylno.
Skarga towarzyszy Bat<rr.cmu w obleniu Poocka (sier.
pie 1579), po zdobyciu za miasta doje.da tam stale
z Wilna. Jezuita traktowa ten orodek jako placwk par
ecellence misyjnq. To samo dotyczyo Inflant, ktre na
mocy rozejmu ze stycznia 1582 roku przypady Rzeczy-
pospolitej. Mieszkacy Rygi zgotowali jednak jezuitom -
Potrzebnych7(to jest potrzebujqcych). gya
tdu zarazem, gdy gfl2ir|a'a
przybyym tam na cze|e ze Skargq - bardzo nieprzy.'
chylne przyjcie. Dlatego te wielokrotnie wyraaon po1
g|4d, e jedyna szansa rekatolizacji Inflant". poleg-a na za.
stosowaniu przymusu ffinaniowego wobec luteraskiego
mieszzastwa raz na' umiejtnej propagandzie misyjnej
wrd chopw, hodujcych jeszcze w duym stopniu
ktrej-fri6Tposb m
wa-stanowl{Y
p o6Ta jq ce-.na.tls }:
lBw.ienrrwnie korp ora c j e wrernych' p ozosta j ?99- n-'trs tu-
gach kocioa
i.".do " cslo wyko-rzystywang.' do-.:.vl.k
"po.
805682639.004.png
xLv
KAZNODZIEJST'WO
--* fT7 SKARGA PRZECIW I{ONFEDERACJI WARSZAWSKIEJ
J!!t Y
publikowana. Wybitniejsi mwcy pojawiaj si jednak
dopiero w poowie XVI wieku, e wymienimy Leonarda
Soczewskiego, Klemensa Ramuta, ukasza Lwowczyka
czy Melchiora z Mocisk. Kazania ich nie zachoway si
do naszych czasw; z relacji wspczesnych wiemy, iz
przemawiali oni w sposb do gwatowny, ostro krytyku-
jqc nie tytko rznQwiercw, ale i wady wspczesnego
sobie spoeczestwa....W drugiej poowie XVI stulecia uka-
zuj4 si drukowane kazania (lub te zbiory kazan) Marcina
Biaobrzeskiego, Jana Dymitra Solikowskiego, Mikoaja
z Wilkowiecka, Jakuba Wujka, Jzefa Wereszczyskiego,
Stanisawa Sokoowskiego,,Hieronima Powodowskiego
i wielu innych. obok zwalczania reformacji oraz pitno-
wania wad spoecznych kaznodzieje ci duo miejsca po-
wicali bieqcym sprawom politycznym i zagadnieniom
oglnopastwowym-
Dotyczyo to zviaszcza kaza wygaszanych na sejmach.
Podobnie jak u schyku redniowiecza francuskie stany
*#ffi f'ffi *H#,l;",': $3#x" 1 i:^ T:l*t
#l.i;# .mobilizoilF: no miastach, plebsu i
,'"J'liiil.1..'5i::J:::::I1:o:l;T:#:P':"*T.
riljre.ffi"'i}T"':t*ffi1;tr#5*.;;:*j:F
& 1,]i!I,TJtta ulotnych pimek, rirydanych w latch
il':"'rai1.|})lx"YW
i,- " * 11 yy13j1*)'"Jffi e
;ffi;;" xrakowskich, ..','.'jonei. strony .bagatelizujc ca
,u"jii",.,'d.l':'^:in:'*^.' j^"'.]"^'::l'*:";l":*:l'i5l;
?3ii'"lr'"i' oJ .n"."it, na.poy .''dow.'e zboru obaleni
t.^"]:,,i;; *"ri oo"1i]''x"i tio.u nie yczy sobie istni
generalne, czy w XVI wieku sejm Rzeszy, tak i posowie
oraz senatorowie polscy wysuchiwali w trakcie swych
obrad kaza okolicznociowych, Zwrcono ju uwag, e
sejm polski nie posiada, ai do koca swego istnienia,
wasnego budynku, lecz obradowa na zamku kro]ewskim.
Nie istnia rwnie urzqd kaznodziei sejmowego' ja te
nie znano waciwiespecjalnej formy kaza sejmowych.
Na poczqtku i przy kocu obrad odprawiano naboestw
zazwyczaj w katedre wawelskiej (jeli sejm mia miejsce
w Krakowie) tub w kate.drze w. Jana (jeli obradowano
w Warszawie). Uczestniczy w nich krI wtaz z posami
i senatorami; ponadto brali oni wszyscy udzia w naboe-
stwach odprawianych w niedziele oraz w inne wita przy-
padajqce w trakcie obrad sejmu. Podczas tych naboestw
wysuchiwano kazan stanowi4cych integraln czkadej
mszy. Zaz:wyczaj wygaszali je przygodni kaznodzieje, po-
nasly.."
. - *:^-^ ^L (:rtde+\'a*,.p so\
lii"]!v""s"g heretyckich'' po miastach. Sugest;Jwne sov
't
' S ka rs i, u b r?ne * *' "."* " q'n.':],Y. fl:::' P:u ::iil y:ll,''
:'xJt:a;"""iowy * rarsiwie: g'iTo te replikowali :
"ji :nioteitapci, skar| c sie' Przed 5:u|:1:: l:::y'}.i
-I"5"-lpunep,i pouur"a do wo.jny domowej. I
z ani ep o k o j
",,, "' oyn." i i" y i :5:1:-l'" ". ^SY::: .""1l"*: " j
:'i,"'*f m::::"*il'ii,Y'iHti'.*.ffm*"'
I
2. KAZNODZIEJE NADWORNI
805682639.005.png
XLVI
HI
HIERONIM POWODOWSKI XLVII
r:jonowanie sejmu oraz postpujqcy r.ozstrj wewntrzny
past1qa. Kaznodzieja ubolewa na upadkim autorytetir
wadzy, rosnqcq ticzbq przestpstw, ktrych sqdy nie po-
ttaf.i4 zal.Lamowa, nieposzanowaniem pizywitiw tlu.
woywani przez biskupa zatz4d.zajqcego diecezjq. Juz za
czasw Stefana Batorego powierzano goszenie kazai kazno.
dziejom krlewskirn, co nie byo jednak regu4.
Tak wic obok Stanisawa Sokoowskiego' ktry takie
wanie obowi4zki peni przy boku Batorego, do posw
przemawia rwIrie kanonik poznaski, znany polemista
antvariaski }Iieronim Powodowski" Jako wyborny laty-
nista by Sokoowski takze nacilwornym teologiem Ba.
torcgo' nie wadaj4cego zbyI cl,obrze jzykiem polskim.
Pomidzy kazaniarni poprzednio \Mymienionych mwcul
zachr:dz1y powane zbienoci,zar'wno pod wzgldem
treci jak i kompcizycji. Sokoowski, zajmujqc si w gw.
nynr stopniu obronq praw i przywilejrv irocioa oraz du-
chowiestwa kato]ickiego, wskazywa na postqpy ref or-
nracji jako na $wn przyczyn nieszczspotykajqcych
Szczeglnie ostro krytykowa Powcldowsi<i uiemizenie
chopa, traktowanego gorzej od zwi-rzqt domowych, oraz
tzw. gowszczyzn, pozwalaj4cq panu stosunkov,o niewiel-
liim kosztem okupi si za zabjstwo poddanego. Zdaniem
]<aznodziei ndza materialna wsi byi w duzym stopniu
nastpstwem chciwoci szlachty, ktra potrzelowaa pie-
nidzy na zbytkowne szaty i wystawne biesiadY-'dtalnie
z kazafl Powodowskiego, PropozEcEja z uErok Fi,sma u:.
z.ebrana na sejm ['..] u roku 7595,, ukaza.o si clrukiem na
ciwa lata przed Kazaami ejmousgmi piotra Skargi.
Ignacy Chrzanowski zwraca uwag na daieko idce podi-
pastwo polskie. W do ostrych sowach piqtnowa on
rwnie samowol nragnaterii i rosnc4 anarchizacj ycia
poiitycznego" Kaznodzieja gr'ozi, c jeli nie nast4pi po-
prawa' to Polsk czeka los zburzonej przez P'zy:mian Jero.
zoJjny.
'..v? waciwego twrc poIskich kazan politycznych
biestwo tych dwch utr'orw,./-wyraaj4ce si 'zawno
w tematyce' jak i w poglqddfi obu kaznod,ziejw, pod-
krela jednak rwnoczenie, i Skarga pod wzgiclem. po-
ziomu literackiego FtZutlzsza .*"g" poprzednika:.:
uc-liodzi iednak llieronim Powodowski,l aktywnie uczestni-
zcy w wczesn;zrn yciu pubticznyrn jako wielokrotny
delegat duchowiestwa na zgromadzenia kocielne, sejrrry
i trybunay s4dowe' Jego kazania' wyaszane na sejmach
rv Toruniu (1576), Warszawie (1578) i Krahowie, ukazy-
way si parokrotnie drukiem. Rwnie on jako gwne
.rdta wszystkich nieszcz wymienia panujqc4 w Po]sce
tolerancj. Z tego te wzgldu w niesychanie ostry spo-
sb atkowa konfecleracj warszawsk. Powodowski lrad
driy nacisk na motywacj teoiogiczno-prawna, opierajqc
si na swoich dov.liadczeniaclt z trybunaw, gdzie bra
uclzia w tozs4dzaniu sporw duchowiestwa ze szlachtq.
Na rnowiercw tez ztzuca' odpowiedzialnoza ze funk.
3. SKARGA NA KRLEI'VSKIM DlMoRzE
W czasie burzliwej elekcji po mierci Batorego zarwno
nuncjusz papieski, Anniba]e z Capui, jak clua czbis-
kupw oraz wikszo jezuitw wypowiedziaa si po stro-
nie kandydatury arcyksicia Maksymiliana na tron polski.
Piotr Skarga stanq jeclnak w opzycji do sympatii poii-
tycznych wasnego zakonu. Jako typowy Maziir, z chitak-
teru i urodzenia, nie cierpia on tej dynistii; serce i rozum
ciqgno go zado obozu Zamoyskiego. Bazem z kancle-
rzem znalaz si te w oblonyrn przez austriackiego arcy-
ksicia Krakowie. Kiedy wi lnai.symilian p.""it"t p"o-
tajemnie list do Skargi z prob4, aby ten agitowa "u i,,,
805682639.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin