TURYSTYKA_Krystyna_Naumowicz.pdf
(
432 KB
)
Pobierz
TURYSTYKA
Prof. PWSZ dr hab. Krystyna Naumowicz
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA TURYSTYKI
I. POTRZEBY TURYSTYCZNE ....................................................................................... 3
1. POTRZEBY LUDZKIE ................................................................................................. 3
2. CZAS WOLNY I JEGO WYKORZYSTANIE............................................................... 5
3. CHARAKTERYSTYKA POTRZEB TURYSTYCZNYCH ..........................................10
II. TURYSTYKA................................................................................................................16
1. KONCEPCJE TURYSTYKI .........................................................................................16
2. FUNKCJE TURYSTYKI ..............................................................................................17
3. CZYNNIKI ROZWOJU TURYSTYKI .........................................................................22
III. RUCH TURYSTYCZNY I PRZEDMIOTY ZASPOKAJANIA POTRZEB JEGO
UCZESTNIKÓW ...............................................................................................................25
1. RUCH TURYSTYCZNY ..............................................................................................25
2. KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO.........................................................25
3. PRZEDMIOTY POTRZEB TURYSTYCZNYCH.........................................................27
IV. DOBRA TURYSTYCZNE...........................................................................................32
1. WALORY TURYSTYCZNE ........................................................................................32
2. URZĄDZENIA OBSŁUGI TURYSTÓW .....................................................................34
3. TURYSTYCZNE DOBRA MATERIALNE ZE SFERY RYNKOWEJ .........................40
V. USŁUGI TURYSTYCZNE ...........................................................................................42
1. USŁUGI TURYSTYCZNE - KLASYFIKACJA OGÓLNA ..........................................42
2. USŁUGI SPECYFICZNE DLA TURYSTYKI..............................................................43
3. POZOSTAŁE USŁUGI INFRASTRUKTURALNE......................................................49
VI. KONSUMPCJA TURYSTYCZNA .............................................................................51
1. OKREŚLENIE KONSUMPCJI TURYSTYCZNEJ.......................................................51
2. ROLA KONSUMPCJI TURYSTYCZNEJ ....................................................................52
3. STRUKTURA KONSUMPCJI TURYSTYCZNEJ .......................................................56
VII. TURYSTYKA A PRZESTRZEŃ...............................................................................61
Krystyna Naumowicz - PODSTAWOWE ZAGADNIENIA TURYSTYKI
2
l. ŚRODOWISKO I JEGO KSZTAŁTOWANIE...............................................................61
2. KRAJOBRAZ A TURYSTYKA ...................................................................................62
3. PRZESTRZEŃ TURYSTYCZNA.................................................................................63
VIII. GOSPODARKA TURYSTYCZNA..........................................................................66
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ......................66
2. ZAGOSPODAROWANIE TURYSTYCZNE JAKO PROCES
PRZYSTOSOWYWANIA OBSZARÓW DO CELÓW TURYSTYCZNYCH ..................68
3. INFRASTRUKTURA TURYSTYCZNA ......................................................................70
IX. RYNEK TURYSTYCZNY...........................................................................................71
1. POJĘCIE RYNKU TURYSTYCZNEGO ......................................................................71
2. STRONA POPYTOWA RYNKU TURYSTYCZNEGO ...............................................75
3. STRONA PODAŻOWA RYNKU TURYSTYCZNEGO...............................................83
Literatura............................................................................................................................85
Krystyna Naumowicz - PODSTAWOWE ZAGADNIENIA TURYSTYKI
3
I. POTRZEBY TURYSTYCZNE
1. POTRZEBY LUDZKIE
Potrzeba ludzka
to wymóg życiowy, czyli obiektywna niezbędność rzeczy, czynności,
zjawiska czy relacji (stanowiących przedmiot potrzeby), których posiadanie lub udostępnienie
do wykorzystania umożliwia człowiekowi osiągnięcie lub utrzymanie pożądanego
stanu
biologicznego, psychicznego czy społecznego, a także
rozwój
fizyczny bądź duchowy.
W dziedzinie klasyfikacji potrzeb ludzkich występuje znaczne zróżnicowanie
poglądów zarówno w koncepcjach poszczególnych przedstawicieli jednej nauki między sobą,
jak i między różnymi gałęziami wiedzy o człowieku.
Do najprostszych i najogólniejszych podziałów potrzeb można zaliczyć przede
wszystkim podział oparty na kryterium
podmiotu
potrzeby (czyli rozróżnieniu: Człowiek
jako przedstawiciel gatunku ludzkiego - człowiek jako jednostka żyjąca w społeczeństwie),
prowadzący do wyróżnienia potrzeb wywodzących się z
biologicznej
struktury człowieka
(organizmu) i przez nią warunkowanych oraz potrzeb
psychologicznych
, określanych przez
strukturę osobowości jednostki.
W literaturze stosowane jest również kryterium
przedmiotu
potrzeby, stąd mówi się
o potrzebach
rzeczowych
- bezpośrednio przedmiotowych oraz
funkcjonalnych
- potrzebach
działania. To samo kryterium jest podstawą podziału potrzeb na
materialne
i
duchowe.
Odmianą tego ostatniego jest wyróżnienie potrzeb
podstawowych
(biologicznych,
fizjologicznych) oraz
wyższego rzędu
(dotyczących wytworów kultury społecznej), a także
potrzeb
naturalnych
i „potrzeb powstałych w
otoczce społeczno – kulturowej
” lub inaczej -
potrzeb
pierwotnych
i
wtórnych
.
Krystyna Naumowicz - PODSTAWOWE ZAGADNIENIA TURYSTYKI
4
W naukach ekonomicznych również mamy do czynienia z różnorodnością koncepcji
podziału potrzeb ludzkich. Często występują w nich dwie kategorie potrzeb: potrzeby
społeczne
i potrzeby
ekonomiczne
.
Jeśli chodzi o
potrzeby społeczne
, to samo pojmowanie określenia „społeczne” jest
bardzo niejednolite. Można by w związku z tym wyróżnić trzy interpretacje, polegające na
uznaniu potrzeb społecznych za:
- synonim potrzeb
ludzkich
, często z uściśleniem do potrzeb występujących na danym
etapie rozwoju
sił wytwórczych i na danym
kulturalnym poziomie
społeczeństwa;
- wszystkie potrzeby ludzkie, ale w odniesieniu do
triady
uzupełnianej przez potrzeby
grupowe
i
indywidualne
;
- jeden z trzech rodzajów potrzeb ludzkich, obok potrzeb
biologicznych
i potrzeb
psychologicznych
jako wynik współżycia jednostki ze społeczeństwem.
Kategoria
potrzeb ekonomicznych
, w poglądach pewnej grupy ekonomistów, nabiera
znaczenia ogólnej kategorii ekonomicznej. Są one bowiem rozumiane jako wytwór
społecznego współżycia i zależności od szczebla rozwoju społecznego, atrybut już
osiągniętego i spodziewanego w przyszłości rozwoju gospodarczego i kulturalnego, a
najogólniej - za odzwierciedlenie historycznych uwarunkowań poziomu życia. W dziedzinie
rozważań nad potrzebami ekonomicznymi szczególne znaczenie ma podejście kompleksowe;
które co prawda nie jest klasyfikacją potrzeb w pełnym tego słowa znaczeniu, ale umożliwia
prowadzenie stosunkowo systematycznego opisu każdej z potrzeb konsumpcyjnych.
Przede wszystkim potrzeby ekonomiczne dzieli się ze względu na odczuwający je
podmiot
na
produkcyjne
oraz
osobiste
. Te ostatnie są
ostatecznymi potrzebami ludzi
,
dotyczącymi dóbr materialnych i duchowych, a ich zaspokajanie następuje w procesie
spożycia osobistego
. Nabierają one zatem szczególnego znaczenia w całym systemie potrzeb
ekonomicznych, utożsamianych w ten sposób z potrzebami ludzkimi.
Za podstawę dalszych podziałów przyjmuje się zatem konkretne
własności
potrzeb
osobistych
, które w związku z tym przekształcają się w kryteria oceny, Dwa pierwsze z nich
są kryteriami klasyfikacji sensu stricto, natomiast pozostałe odzwierciedlają wyczerpujący w
zasadzie wachlarz cech potrzeb.
Najważniejszym kryterium podziału potrzeb osobistych jest
sfera
ich występowania,
w związku z czym wyróżnia się potrzeby
materialne
oraz
duchowe
. Z kolei ze względu na
przedmiot
zaspokajający potrzeby dzieli się je na potrzeby
dóbr materialnych
oraz
usług
.
Zastosowanie kryterium
czasu
trwania czy pojawienia się potrzeb umożliwia określenie czy
dana potrzeba osobista jest potrzebą
stałą
,
periodyczną
czy
epizodyczną
. Duże znaczenie
Krystyna Naumowicz - PODSTAWOWE ZAGADNIENIA TURYSTYKI
5
ma też stopień
rozpowszechnienia
występowania ekonomicznych potrzeb osobistych -
potrzeba danego rodzaju ma swój
cykl rozwojowy
, a więc w dłuższym okresie przechodzi
przez szereg etapów i w danym momencie wszystkie występujące potrzeby osobiste można
zaszeregować jako
nowe
,
masowe
lub
zanikające
.
2. CZAS WOLNY I JEGO WYKORZYSTANIE
CZAS DYSPOZYCYJNY
Człowiek dysponuje pewnym
funduszem czasu
, w którym przebiega jego aktywność
życiowa
. Struktura tego funduszu zależy od szeregu czynników ekonomicznych i
politycznych, ale nade wszystko - socjodemograficznych. Dla osób pracujących i uczących
się charakterystyczny jest podział całego funduszu na dwie zasadnicze części:
czas pracy /
nauki
oraz
czas dyspozycyjny
, zwany również „czasem poza pracą”.
Pod pojęciem
czasu dyspozycyjnego
rozumie się tę część funduszu czasu człowieka,
która pozostaje mu po odjęciu ustawowo unormowanego czasu pracy lub sumy godzin
spędzonych na zajęciach programowych przez uczniów i studentów.
Nie oznacza to jednak, że
można go wykorzystywać w sposób zupełnie dowolny. Czas dyspozycyjny ma bowiem
bardzo skomplikowaną strukturę wewnętrzną, w której najogólniej wyróżnia się
„czas wolny”
oraz
„czas poza czasem wolnym”
.
Znaczenie, jakie przypisuje się współcześnie czasowi wolnemu pobudza badaczy do
podejmowania prób zdefiniowania go. Wśród licznych definicji czasu wolnego wyróżnia się
wyraźnie
trzy
ich grupy. Pierwsza z nich czas wolny definiuje poprzez jego treść - w oparciu
o wymienianie wykonywanych w nim czynności. Drugie podejście polega na wyznaczaniu
wielkości czasu wolnego jako elementu doby, czyli nadwyżki ponad czas snu oraz wszelkich
prac o znaczeniu ekonomicznym i zajęć z pracami tymi organicznie związanych. Oba
zaprezentowane stanowiska dotyczą w zasadzie wyłącznie czasu wolnego w ciągu dnia pracy,
co w pewnym stopniu ogranicza ich przydatność w rozważaniach nad problematyką funduszu
czasu w życiu człowieka. Jest to szczególnie widoczne w przypadku omawiania długich
okresów czasu wolnego (urlopów czy wakacji) spędzanych w formie uczestnictwa w ruchu
turystycznym.
Trzecia grupa definicji czasu wolnego - przynajmniej werbalnie - nie deklaruje swego
bezpośredniego związku z dobą i dlatego zawarte w niej określenia mają charakter bardziej
uniwersalny. W tym ujęciu zagadnienia czasu wolnego są definiowane poprzez pełnione
Plik z chomika:
g_ucio
Inne pliki z tego folderu:
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM TURYSTYCZNYM.zip
(10679 KB)
Agroturystyka.zip
(89 KB)
wycieczki po Krakowie.doc
(255 KB)
TURYSTYKA_Krystyna_Naumowicz.pdf
(432 KB)
obsługa ruchu turystycznego.zip
(2188 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! Musisz to zabaczyc !!!
!!Samoloty!!
$$$ WYGASZACZE $$$
♯♯ OD WAS ♯♯
Dieta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin