Modele nauczania integracyjnego w niektórych krajach europejskich.doc

(96 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ I

Modele  nauczania  integracyjnego  w  niektórych  krajach

europejskich

 

 

 

ROZDZIAŁ    I

 

 

 

WYSTĘPOWANIE  NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI  W  EUROPIE .

 

 

 

 

  Według  badań ekspertów  ONZ  ds.  Oświaty  Nauki   i  Kultury ( WHO ,1982)   w 

 

większości  krajów   co  najmniej   jedna  osoba  na  10  jest  niepełnosprawna   na 

 

skutek  upośledzenia    fizycznego , umysłowego  lub  sensorycznego  a  co  najmniej 

 

25%  każdej  populacji  dotkniętych  jest  ujemnymi  skutkami  istnienia 

 

niepełnosprawności .  W  Unii  Europejskiej   osoby  niepełnosprawne  stanowią  ok. .

 

10 %  społeczeństwa  , a   więc   ok.  37 mln. , a  po  przyjęciu  do  Unii  nowych 

 

państw  członkowskich  liczba  ta  zwiększy  się  do  50 mln.

 

   Wartość  informacyjna danych  na  temat  skali  występowania  niepełnosprawności 

 

jest  ograniczona   przez  fakt  , że  stosowane   ogólne     definicje                               

 

„ niepełnosprawności  „ z  natury  rzeczy  są  opisowe  i  niezbyt  precyzyjne

 

( Majewski T. , 1995) . Termin „ niepełnosprawność  „   może  być  wielorako 

 

rozumiany   i  definiowany , a  do   grupy  niepełnosprawnych    zalicza  się  osoby   

 

o  bardzo   różnych  zaburzeniach   i  stopniu   upośledzenia  funkcji  

 

biopsychospołecznych  .  Podkreśla  się  także  , że  niewiele  państw  na  świecie

 

posiada  dokładne  dane   na  temat  liczby  osób  niepełnosprawnych   i  rozmiaru 

 

niepełnosprawności . Przytacza  się    trzy  typy  definicji  niepełnosprawności

 

(Firkowska – Mankiewicz A , 2000 ) :

 

-  ogólne – do  nich  należy  stosowana  w  krajach  Unii  Europejskiej   definicja  ,

 

że „ osoba , która  z  powodu  urazu  , choroby   lub  wady  wrodzonej  ma  poważne

 

trudności  albo  nie  jest  w  stanie  wykonywać  czynności  , które  osoba  w  tym 

 

wieku   zazwyczaj  jest  zdolna  wykonywać. „

 

- sporządzane  dla  określonych  celów  rehabilitacji  zawodowej  i  zatrudnienia .

 

Według  tej  definicji  za  niepełnosprawną  uznaje  się  osobę  , „  która  z   powodu 

 

urazu , choroby  lub  wad  wrodzonych   ma  istotne  trudności  w  uzyskaniu i 

 

utrzymaniu  lub  podjęciu  pracy  na  własny  rachunek , która  niezależnie  od  urazu  , 

choroby  czy  wady  wrodzonej  ,  odpowiadałaby jej  wiekowi , doświadczeniu  i 

 

kwalifikacjom .”

 

-          szczegółowe- odnoszące  się  do  różnych  typów  niepełnosprawności .                                              

-           

-          Biorąc  za  kryterium  rodzaj  niepełnosprawności T. Majwski  podkreśla ,że   

 

wyróżnia  się  :

 

osoby  z  uszkodzeniami sensorycznymi, do  których  należą  osoby  niewidome  i 

 

słabo  widzące oraz  głuche  i  słabo  słyszące ;

 

osoby  z  niepełnosprawnością  fizyczną;

 

osoby  z  niepełnosprawnością  psychiczną  ;

 

osoby  z  niepełnosprawnością złożoną ;

 

 

Z  danych   statystycznych   (  Program EFS , 2000)  pochodzących

 

  z  badań  ankietowych   przeprowadzonych  w  Państwach  Członkowskich  w 

 

latach 1991-92  wynika ,że  w  całej  Unii  istnieje  silne  podobieństwo  w  proporcji 

 

populacji  z  niepełnosprawnymi – wskaźnik  ten  wynosi  ok. 12 %  w  Państwach 

 

Członkowskich , tylko  w  Hiszpanii  wskaźnik  ten  jest  znacznie  wyższy  - 15 % ,

 

podczas , gdy  we  Francji , Grecji  i  Portugalii  jest  on  niższy  10 % .

 

Nieproporcjonalnie  wyższy  wskaźnik  osób  niepełnosprawnych  występuje  w 

 

starszej  grupie  wiekowej .We  wszystkich  krajach  od  35  do  45  %  osób  z 

 

niepełnosprawnością  to  osoby  w  wieku  65 lat  i  więcej ; z  wyjątkiem  Niemiec –

 

45 %  i  Hiszpanii 55 %   . Według  tych  danych  statystycznych  ,  mniej  niż  3 % 

 

jest  poniżej  20  roku  życia, natomiast  od  45 %  do  65%  osób  z 

 

niepełnosprawnością  w  Unii , to  osoby  w  wieku  aktywności  zawodowej .Stanowią 

 

one  od 6%  do  8 %  populacji   w  wieku  od 15  do  64  lat .    Populacja  osób  z 

 

niepełnosprawnością    jest  wysoce  heterogeniczna . a  indywidualne  ograniczenia 

 

mogą  być  spowodowane   szeroką  gamą  upośledzeń, które  mają  różny  wpływ

 

na  uczestnictwo  w  społeczeństwie.

 

Niepełnosprawność  występuje  nieproporcjonalnie  częściej w  mniejszościach   

 

etnicznych  oraz    w  populacji  o  niższym  statusie  socjoekonomicznym .

 

Badania  Światowej  Organizacji  Zdrowia (WHO ,1982) wskazują , że  na  wzrost 

 

liczby  osób  niepełnosprawnych  wpływają  min. konsekwencje  wojen  oraz  inne 

 

formy  przemocy   a  także  epidemie  , nadmierne  obciążenia  i  ubóstwo  znacznej 

 

części  rodzin , warunki  bytowe  , stres ,  nierozsądne  stosowanie  środków 

 

farmakologicznych    czy  urbanizacja .

 

Zdaniem  naukowców  ostatnie  lata  przyniosły  istotne  zmiany  w  postrzeganiu 

 

osób  niepełnosprawnych ( Firkowska –Mankiewicz, 2000). Niepełnosprawność  nie 

 

jest  już  rozumiana  jako   rezultat  uszkodzeń  ciała  czy  choroby  ale  raczej  jako 

 

wynik  barier  -  społecznych , ekonomicznych  , fizycznych    jakie  napotyka  się  w 

 

środowisku . Dziś  o  prawach  ludzi   niepełnosprawnych zaczęto  mówić  w 

 

kontekście  praw  człowieka  . Oznacza  to , że  niepełnosprawni  posiadają  te  same 

 

prawa  co  wszyscy  obywatele . Niestety  ludzie  niepełnosprawni  napotykają  ciągle 

 

na  wiele  przeszkód , które  uniemożliwiają  im  wykorzystywanie  swoich  praw  w

 

pełni .

 

  W  2000 roku  Komisja  Europejska  (  Program EFS,2000)  przedstawiła  komunikat

 

„ Ku  Europie  bez  barier  dla  osób  z  niepełnosprawnością  „  , w  którym  przyjęła

 

szeroką  strategię  zmierzającą  do  likwidacji  wszelkich  barier  utrudniających 

 

niepełnosprawnym  pełne uczestnictwo  w  życiu  społecznym  i  korzystanie  z  ich 

 

praw .    Usuwanie     barier  uznano  za  klucz  do  równych  praw      osób 

 

niepełnosprawnych . „Unia  Europejska  uznaje bariery  środowiskowe  za  element 

 

bardziej  utrudniający  osobom  niepełnosprawnym  uczestnictwo  w  życiu 

 

społecznym  niż  ich  ograniczenia  wynikające  z  niepełnosprawności .”( Program

 

EFS,2000)

 

Polityka  wobec  osób  niepełnosprawnych  w  poszczególnych  krajach  Unii  przez 

 

wiele  lat  inspirowana  była  przede  wszystkim  działaniami  dwóch organizacji  

 

Rady  Europy  i  Organizacji  Narodów  Zjednoczonych .

 

Na  ich  osiągnięciach  bazuje  Unia  Europejska  , tworząc  obecną  strategię 

 

działań  na  rzecz  osób  niepełnosprawnych . Anna  Firkowska – Mankiewicz  

 

zwraca  uwagę  , iż  w  wielu  dokumentach  międzynarodowych  dotyczących  praw 

 

człowieka  każdy  a  więc  i  człowiek  niepełnosprawny  ma  prawo  do  pełnego 

 

uczestnictwa  i  równych  szans  w  życiu  społecznym .

 

Do  najważniejszych   dokumentów   należą   :

 

Powszechna  Deklaracja  Praw  Człowieka (1948)

 

Konwencja  Praw  Dziecka (1989)

 

Światowa  Deklaracja  Edukacji  Dla  Wszystkich  (1990)

 

Standardowe  Zasady  Wyrównywania  Szans  Osób  Niepełnosprawnych (1993)

 

Deklaracja   z  Salamanki  -  Wytyczne  Dla  Działań  W  Zakresie  Specjalnych 

 

Potrzeb  Edukacyjnych (1994) .

 

Traktat  Amsterdamski (1997)

 

Deklaracja  Madrycka –(2002)

 

Firkowska – Mankiewicz   podkreśla  , że  kluczowe  miejsce  w  tych  dokumentach 

 

zajmuje  kwestia  edukacji  jako  podstawowego  prawa  wszystkich  ludzi 

 

niezależnie  od  płci  , rasy  czy  stopnia  niepełnosprawności .

 

Pierwszym  krokiem  na  drodze  do  realizacji  edukacji  dla  wszystkich  była  idea 

 

tzw.  normalizacji  polegająca  na  uznaniu  prawa  osób  niepełnosprawnych 

 

intelektualnie  do  bycia  traktowanym z  szacunkiem  równym  innym  członkom 

 

społeczeństwa  i  do  umożliwienia  im , dzięki  odpowiedniemu  wsparciu  i 

 

kształceniu ,  maksymalnie  normalnego  funkcjonowania  w  społeczeństwie. 

 

( Rowley , 2000)  . Idea  normalizacji  pojawiła  się  jako  reakcja  na  wieloletnią 

 

tradycję  segregacji   i  marginalizacji  osób  niepełnosprawnych  intelektualnie.

 

Idea  ta  zdaniem Firkowskiej – Minkiewicz  utorowała  drogę  pojęciu  integracji .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  II

 

 

 

WARTOŚCI  INTEGRACYJNEGO  SYSTEMU   KSZTAŁCENIA  SPECJALNEGO .

 

 

 

 

  W  procesie  włączania  osób  niepełnosprawnych   do  normalnego  codziennego

 

życia   najistotniejsze   jest   zapewnienie    im  różnych  form  kształcenia 

 

i  przygotowania  do  pracy  zawodowej  . Ten  kierunek  działań  określa  się 

 

powszechnie  pojęciem  integracja .

 

  W  ujęciu  encyklopedycznym  (  Encyklopedia  powszechna , 1985)

 

integracja  społeczna to : „ zespolenie i  zharmonizowanie   elementów  zbiorowości 

 

społecznej  rozumianej  jako intensywność  i  częstotliwość  kontaktów  między 

 

członkami  danej  zbiorowości oraz   jako  akceptacja  w  jej  obrębie  wspólnych 

 

systemów   wartości  ,  norm, ocen .”

 

  Według  J. Doroszewskiej (1981)  podstawowym  zadaniem  pedagogiki  specjalnej 

 

jest  doprowadzenie do   jak  najściślejszej   integracji  jednostek  odchylonych  od 

 

normy  z  najbliższym  otoczeniem   i  szerokim  społeczeństwem   .

 

Natomiast  Z. Sękowska  (1985) stwierdza , że  pedagogika   specjalna  dąży  do 

 

użytecznego  życia  w  społeczeństwie  osób  niepełnosprawnych . Poprzez 

 

integracyjny  system  kształcenia osoby  poszkodowane  mają  nie  tylko  uzupełniać 

 

maksymalnie  swoje  braki , ale  dążyć  do  zadowolenia  osobistego  i  osiągnąć  w 

 

pracy  i  w  życiu  społecznym  zadowalające  rezultaty .

 

  Powyższe  ujęcie  integracji  społecznej  w  pedagogice  specjalnej   odnosi  się 

 

do dwóch  elementów  zbiorowości  społecznej ; populacji  osób  pełnosprawnych 

 

i  populacji  osób  niepełnosprawnych . Istota  integracji  społecznej  obu  populacji 

 

zawiera  się  w  dwóch  rodzajach  wspólnoty:  - wspólnocie  ideowej ( systemów 

 

wartości , norm , ocen ) oraz  wspólnocie  interesów  i  warunków  życia (

 

podobieństwo  sytuacji życiowej) .

 

O  stopniu  integracji  społecznej  wymienionych  dwóch  populacji  osób  świadczy 

 

jakość , intensywność  i  częstotliwość  kontaktów   między  członkami  populacji .

 

Integracja   jest  kolejnym  etapem  ewolucji  stosunku  osób  zdrowych    do 

 

upośledzonych .(Maciarz  A ., 1987)

 

Integracja  wyraża  się  w  takim  wzajemnym  stosunku   pełnosprawnych  i 

 

niepełnosprawnych  , w  którym  respektowane  są  te  same  prawa  , liczą  się  te 

 

same  wartości  i  w  którym  stwarzane  są  dla  obu  grup  identyczne  warunki 

 

maksymalnego  wszechstronnego    rozwoju.

 

Integracja  może  mieć  zastosowanie   do  wszystkich  sfer  życia  jednostki 

 

niepełnosprawnej -  życia  rodzinnego , kształcenia  ogólnego i  zawodowego, pracy ,

 

czasu  wolnego , aktywności  społecznej  i  kulturalnej .

 

  Celem  integracji  jest  umożliwienie  osobom  , w  jakikolwiek  sposób 

 

poszkodowanym  na  zdrowiu  , prowadzenia  normalnego  życia    możliwie  na  tych 

 

samych  warunkach   jak  innym  członkom  określonych  grup  społecznych .

 

Odile  de Morsier  (1985)  pisze , że  czuć  się  zintegrowanym  to  znaczy  móc  żyć 

 

w  środowisku  osób  sobie  podobnych  , uczestniczyć  we  wspólnej  działalności 

 

zgodnej  z  własnymi  zainteresowaniami , ponosić  odpowiedzialność  za  wyniki 

 

tych  działań , a  tym  samym  czuć  się  zaakceptowanym  takim , jakim  się  jest 

 

(wraz  ze  swoimi  zdolnościami  lub  ich  ograniczeniami).

 

H. Borzyszkowska (1985) uważa  , że  integrację  można  rozważać  w  dwóch 

 

aspektach , mianowicie jako : -Integrację  totalną  - polegającą  na  włączeniu 

 

dziecka  upośledzonego  w  system  kształcenia  dzieci  pełnosprawnych ;

 

Integrację  częściową – ograniczoną , która  zachodzi  wówczas , gdy  dziec

 

upośledzone  zgromadzone  zostają  w  zakładach  i  szkołach  specjalnych  lub  w   

 

klasach specjalnych  przy  szkołach  masowych .

 

O. Lipkowski  (1976)  rozróżnia  dwa  pojęcia  : integracja  szkolna  - to  sam  fakt 

 

pozostawienia dziecka  w  szkole  masowej ;

 

Integracja  społeczna  - to  włączenie  dziecka  w  społeczność  rówieśników 

 

pełnosprawnych  ; zagwarantowanie  mu  w  tej  społeczności  warunków  ogólnego 

 

rozwoju.

 

Zdaniem  tego  autora  integracja  szkolna  powinna  ułatwić  dziecku  integrację 

 

społeczną .

 

A. Maciarz  (1987)  wyjaśnia   pojęcie  integracji  społecznej   ( osób

 

niepełnosprawnych ) jako  ideę , kierunek  przemian  oraz  sposób  organizowania  

 

zajęć  i  rehabilitacji  osób  niepełnosprawnych   wyrażające  się  w  dążeniu  do 

 

stworzenia  tym  osobom możliwości  uczestniczenia  w  normalnym  życiu ,  dostępu 

 

do  tych  wszystkich  instytucji   i  sytuacji  społecznych  ,  w  których  uczestniczą 

 

pełnosprawni  oraz  do  kształcenia  pozytywnych  ustosunkowań  i  więzi 

 

psychospołecznych  między pełnosprawnymi  i  niepełnosprawnymi . „ Integrując 

 

społecznie  dzieci niepełnosprawne  , stwarzamy  im  warunki  ,  aby  mogły  one 

 

wychowywać  się  w  swojej  rodzinie , uczyć  się  w  szkole  powszechnej i  wzrastać

 

w  naturalnym  środowisku  wśród  pełnosprawnych  rówieśników .”

 

  Coraz  częściej  potwierdza  się  , że  przygotować  dziecko  niepełnosprawne  do 

 

życia  w  społeczeństwie ludzi  normalnych   można  tylko  w  ścisłym  powiązaniu  z 

 

tym  społeczeństwem , w  trakcie  całego  procesu  kształcenia i  wychowania .

 

A.     Hulek ( 1980) posługuje  się  terminem  „ system  integracyjny „ rozumianym

 

Jako  zespół  skoordynowanych  działań  podejmowanych  w  procesie  kształcenia i 

 

wychowania   specjalnego .   Istotę  systemu  integracyjnego  autor  ujmuje  w 

 

następujący  sposób  :  „ integracyjny  system  kształcenia  i  wychowania  polega  na 

 

maksymalnym  włączeniu  dzieci  i  młodzieży  z  odchyleniami  od  normy  do 

 

zwykłych  szkół  i  innych  placówek  oświatowych , umożliwiając  im  w  miarę 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin