TYDZIEŃ I - Urządzenia elektryczne
Rodzaj aktywności
Dziecko:
pomoce
uwagi
1
Igły, igiełki.
Literacka, społeczno – przyrodnicza, plastyczna, polonistyczna
– Dzielenie nazw urządzeń elektrycznych przedstawionych na rysunkach na sylaby i głoski.
Określanie zastosowania tych urządzeń.
– Zagadki słuchowe Co to za dźwięk?
– Ćwiczenia poranne – zestaw XIII.
– Igły, igiełki – wprowadzenie litery i: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, na podstawie wyrazów: igła, Igor.
• Zapoznanie z literą i: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
– Zab. ruchowa z elementem podskoku – Wyszywamy.
– Zabawa dydaktyczna Nasze rozmowy telefoniczne.
• Umiejętne prowadzenie rozmowy telefonicznej.
– Zabawy z wykorzystaniem zabawek o różnych źródłach zasilania.
– Układanie kwadratów z kolorowymi literami zgodnie z ułożeniem kolorowych kartoników.
Odczytanie powstałych wyrazów.
– Zabawa ruchowa Przewód telefoniczny.
- potrafi podzielić nazwy urządzeń elektrycznych przedstawionych na rysunkach na sylaby i głoski.
- potrafi odgadywać zagadki słuchowe.
- wie, jak wygląda litera i mała i wielka, drukowana i pisana.
- bierze czynny udział w zabawie ruchowej Wyszywamy
- potrafi umiejętnie przeprowadzić rozmowę telefoniczną, podczas zabawy dydaktycznej.
- wie, jak bezpiecznie korzystać z zabawek.
- potrafi ułożyć kwadraty z kolorowymi literami zgodnie z ułożeniem kolorowych kartoników. Umie odczytać powstałe wyrazy.
- bierze udział w zabawie ruchowej.
Rysunki urządzeń elektrycznych, alfabet literowo – obrazkowy, zabawki o różnych źródłach zasilania, kolorowe kartoniki, kwadraty z kolorowymi literkami.
2
Do czego potrzebny jest prąd?
Plastyczna, graficzna, zdrowotna, ruchowa, polonistyczna, społeczno -przyrodnicza
– Zabawa dydaktyczna Co ułatwia pracę w gospodarstwie domowym.
– Rysowanie po śladzie rysunków urządzeń elektrycznych. Kolorowanie otrzymanych rysunków.
– Rysowanie literopodobnego szlaczka.
– Słuchanie wiersza W. Scisłowskiego Katastrofa.
• Zwrócenie uwagi na znaczenie prądu w gospodarstwie domowym.
– Zabawa orientacyjno-porz. Urządzenia elektryczne.
– Telewizor – wykonanie przestrzennej pracy plast.
• Łączenie w pracy różnych materiałów.
– Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw IV.
– Rysowanie takiego samego wzoru, po prawej stronie podanego.
– Rozwiązywanie zagadek o urządz. elektrycznych.
- wie, że urządzenia elektryczne ułatwiają pracę w gospodarstwie domowym.
- potrafi rysować po śladzie rysunki urządzeń elektrycznych, a potem je pokolorować.
- umie rysować szlaczek litero podobny.
- w oparciu o wiersz potrafi powiedzieć, jakie znaczenie ma prąd w gospodarstwie domowym.
- bierze udział w zabawie orientacyjno – porządkowej.
- potrafi wykonać przestrzenną pracę plastyczną, łącząc różne rodzaje materiałów plastycznych.
- bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych.
- potrafi narysować taki sam rysunek po prawej stronie podanego.
- chętnie bierze udział w zabawie orientacyjno – porządkowej oraz rozwiązuje zagadki
Karty pracy – urządzenia elektryczne, materiały plastyczne – karton, kolorowy papier o różnej fakturze i kolorze, nitki, klej, nożyczki
3
Źródła energii
Matematyczna, graficzna, polonistyczna, muzyczna, ruchowa, zdrowotna,
– Liczenie urządzeń elektrycznych na obrazkach przedstawiających pokoje chłopca i dziewczynki.
Porównywanie ich liczby.
– Pisanie po śladach poznanych liter występujących w nazwach urządzeń elektrycznych.
– Zabawa utrwalająca poznane litery Kostka z literami.
– Zabawy przy piosence Piosenka o telewizorze.
• Rozwijanie poczucia rytmu.
– Zabawa rytmiczna Wystukaj rytm.
– Zabawa dydaktyczna Jak powstaje energia?
• Poznanie różnych sposobów otrzymywania energii.
– Łączenie kwadratów z kropkami z odpowiednimi cyframi, a cyfr – z pętlami z odpowiednią liczbą elem.
– Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi – Latające piórka.
– Zab. rozwijająca analizę i syntezę słuchową – Wiatr psotnik.
- potrafi policzyć urządzenia elektryczne na obrazkach przedstawiających pokoje chłopca i dziewczynki. Umie porównać ich liczby.
- pisze po śladzie poznane litery występujące w nazwach urządzeń elektrycznych.
- utrwala poznane litery podczas zabawy.
- potrafi poruszać się rytmicznie przy piosence oraz wystukać podany rytm.
Poznaje różne sposoby otrzymywania energii – podczas zabawy dydaktycznej.
- umie połączyć kwadraty z kropkami z odpowiednimi cyframi, a cyfr z pętlami z odpowiednią liczbą elementów.
- potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe podczas zabawy ruchowej.
- bierze udział w zabawie dydaktycznej.
Obrazki przedstawiające pokoje chłopca i dziewczynki, obrazki do zabawy dyd. Jak powstaje prąd
4
Dawniej i dziś
Techniczna, graficzna, matematyczna, ruchowa, zdrowotna, polonistyczna, społeczno - przyrodnicza
– Układanie zagadek o urządzeniach elektrycznych.
– Zabawa dydaktyczna Dokąd prowadzą drogi?
– Zabawa dydaktyczna W sklepie elektrycznym – porównywanie liczebności zbiorów.
• Wprowadzenie znaków: =, <, >.
– Zabawa ruchowo-naśladowcza Naśladujemy pracę urządzeń elektrycznych.
– Zabawa dydaktyczna Jak oświetlano pomieszczenia dawniej, a jak oświetlamy je dziś.
• Zapoznanie ze sposobami oświetlania pomieszczeń.
– Zabawa twórcza Nazywanie inaczej.
– Zabawa ruchowa z elementami współzawodnictwa – Zamiatamy.
– Zabawa dydaktyczna Niegrzeczny wiatr.
Potrafi ułożyć zagadki o urządzeniach elektrycznych.
Umie porównać liczebność zbiorów podczas zabawy dydaktycznej, potrafi posługiwać się znakami matematycznymi.
Potrafi naśladować pracę urządzeń elektrycznych.
Wie, jak oświetlano pomieszczania dawniej i dziś. Poznaje sposoby oświetlania pomieszczeń.
Potrafi wykonać ćwiczenia gimnastyczne.
Umie wymyślać nowe nazwy przedmiotów podczas zabawy twórczej.
Chętnie bierze udział w zabawach: dydaktycznej i z elementami współzawodnictwa.
Obrazki i zdjęcia urządzeń elektrycznych, cyfry i znaki matematyczne, liczmany, obrazki na temat Jak oświetlano dawniej, a jak dziś.
5
Spotkanie z Mikołajem
Plastyczna, ruchowa, zdrowotna, społeczno – przyrodnicza, techniczna, polonistyczna
– Rysowanie po prawej stronie rysunku worka z prezentami tego, co dzieci otrzymały
od Mikołaja, a po lewej tego, co chciałyby otrzymać.
– Rozpoznawanie dotykiem zabawek ukrytych w dużym worku.
– Wspólne wykonanie koktajlu z wykorzystaniem miksera.
• Wykorzystanie w pracy urządzenia elektrycznego.
– Zabawa ruchowa twórcza Koktajl.
– Spotkanie z Mikołajem.
• Czynne uczestnictwo w uroczystościach przedszkolnych.
– Zagadka Co dzieci dostały od Mikołaja? – składanie w całość obrazków zabawek pociętych
na części.
– Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżuje Mikołaj?
– Zabawa rozwijająca zmysł dotyku Worki z prezentami.
Potrafi narysować po prawej stronie worka prezenty, które otrzymały od Mikołaja, a po lewej, to co chciałyby otrzymać.
Rozpoznaje dotykiem zabawki ukryte w dużym worku.
Wie, jak wykorzystać pracę urządzeń elektrycznych, aby wykonać koktajl.
Czynnie uczestniczy w uroczystości mikołajkowej z udziałem rodziców.
Potrafi złożyć w całość obrazki pocięte na części i odgadnąć zagadkę.
Bierze udział w zabawach rozwijających zmysł dotyku oraz ruchowo – naśladowczej.
Karty pracy, zabawki, worek, mikser, świeże owoce, obrazki pocięte na części
TYDZIEŃ II - Nadchodzi zima
Marzena_koter22