Plany miesięczne -Luty - 6 -latki.doc

(100 KB) Pobierz

TYDZIEŃ I Mój dom, moja miejscowośc

Dzień

 

Rodzaj aktywności

 

Przebieg - cel ogólny

 

Cele operacyjne

Dziecko:

 

pomoce

 

uwagi

1

Moja miejscowość 

Literacka, społeczno – przyrodnicza, plastyczna, polonistyczna

Oglądanie ilustracji, widokówek przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci. Przypomnienie jej nazwy. Wspólne wykonanie gazetki pod hasłem Moje miasto. Zabawy z rymowanką Miasto swoje znamy, miasto swe kochamy. Oglądanie obrazków domów dawnych i dzisiejszych. Słuchanie ich nazw. Wyjaśnianie, co się zmieniło w ich wyglądzie i dlaczego. Ćwiczenia poranne – zestaw XIX.

Rower Renaty – wprowadzenie litery r: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, na podstawie

wyrazów: rower, Renata.

• Zapoznanie z literą r: małą i wielką, drukowaną i pisaną.

– Zabawa orientacyjno-porządkowa Z domu, do domu.

– Spacer po miejscowości.

• Utrwalenie adresu swojego zamieszkania.

– Poznanie planu miejscowości, na którym mieszkają dzieci. Odszukiwanie ulic i budynków oglądanych podczas spaceru. Umieszczenie na planie, w miejscu zamieszkania dzieci, wizytówek z ich imionami.

– Zabawa ruchowa rozwijająca orientację przestrzenną Spacer krętą uliczką.

– Ćwiczenie twórcze Nowe ulice.

Oglądają przyniesione widokówki ze swoją miejscowością, potrafią podać jej nazwę (Szonów, Kazimierz, Tomice…). Wspólnie wykonują gazetkę. Bierze udział w zabawie z rymowanką. Ogląda obrazki domów dawnych i dzisiejszych, potrafi powiedzieć co się zmieniło. Ćw. poranne – zest. nr XIX

Poznaje literę r wielką i małą, drukowaną i pisaną.

Bierze udział w zabawie orientacyjnej

Zna swój adres zamieszkania, poznaje plan miejscowości w której mieszkają dzieci. Potrafi odszukać ulice i budynki oglądane podczas spaceru. Potrafi umieścić na planie w miejscu swojego zamieszkania wizytówek ze swoim imieniem.

Bierze udział w zabawie ruchowej rozwijającej orientację przestrzenną oraz ćwiczeniach twórczych.

Widokówki ze swoją miejscowością, alfabet literowo – obrazkowy, nakrywki białe, czerwone i niebieskie, „plan” Szonowa, Kazimierza i Tomic

 

2

Domy i domki

Konstrukcyjna

Literacka,

Społeczno przyrodnicza

Plastyczna

Ruchowa zdrowotna

Zabawy konstrukcyjne w małych zespołach. Budowanie różnych domów, porównywanie ich.

– Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.

– Ćwiczenia poranne – zestaw XIX.

– Słuchanie wiersza D. Gellner Domek.

• Wypowiadanie się na temat wyglądu własnego domu.

– Zabawa orien.-porz. z gazetami – Gazetowe domki.

– Zabawa dydaktyczna Domy dawniej i dziś.

• Poznanie domów dawnych i współczesnych.

– Ćw. gimnastyczne – zest.VI, metodą R. Labana.

Wyczucie rytmu, przestrzeni i czasu.

– Ćwiczenia koncentracji uwagi: rysowanie zgodnie z treścią wiersza A. Kamieńskiej Pan Dymek.

– Zab. ruchowo-naśladowcza Po równiutkiej dróżce.

– Kolorowanie strony zgodnie z poleceniem (dolnej części strony na niebiesko, górnej na czerwono...).

Bawi się klockami z kolegami używając słów grzecznościowych, buduje różne domy i porównuje je. Uzupełnia zdania brakującymi wyrazami.

Potrafi wypowiedzieć się na temat własnego domu w oparciu o wysłuchany wiersz

Poznaje domy dawne i współczesne podczas zabawy dydaktycznej.

Bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych metodą Labana – wyczucie rytmu, przestrzeni i czasu.                                                                              Potrafi rysować zgodnie z treścią wiersza.           Koloruje strony zgodnie z poleceniami.

Klocki różnego rodzaju, karty pracy, obrazki do wiersza, kolorowe kredki, obrazki i zdjęcia dawnych i współczesnych domów

 

3

Poznajemy swój region

Literacka,

Społeczno – przyrodnicza

Plastyczna

Ruchowa zdrowotna

muzyczna

Odczytanie z plątaninek imion dzieci. Słuchanie nazw domów i rysowanie ich. Odczytanie imion dzieci.

– Słuchanie nagrań zespołów ludowych z własnego regionu.

– Nauka wybranej przyśpiewki lub zabawy ze śpiewem charakterystycznej dla danego regionu.

– Zapoznanie z herbem, ważniejszymi miejscami, zabytkami charakterystycznymi dla danej

miejscowości.

• Budzenie zainteresowania własnym regionem.

– Zab. Ruch. ze śpiewem przy poznanej przyśpiewce.

– Wspólne wykonanie albumu Moja miejscowość.

• Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

– Zorganizowanie w sali kącika regionalnego. Zagospodarowanie go eksponatami charakterystycznymi dla danego regionu.

– Zabawa ruchowa przy poznanej przyśpiewce.

– Wykonanie papierowej serwetki.

Potrafi odczytać z plątaninek imiona dzieci. Słucha nazw domów i rysuje je.                         Słucha nagrania zespołów ludowych z własnego regionu.

Uczy się wybranej przyśpiewki lub zabawy ze śpiewem charakterystycznej dla naszego regionu. Poznaje herb, ważniejsze miejsca i zabytki charakterystyczne dla naszego regionu.

Wykonuje wspólnie album Moja „miejscowość” – potrafi pracować w grupie.

Uczestniczy przy organizowaniu kącika regionalnego w sali, bierze udział w zabawie ruchowej przy poznanej przyśpiewce oraz potrafi wykonać papierową serwetkę

Literkowe plątanin ki, nagrania zespołów ludowych, obrazki: herbu, ważniejszych miejsc Szonowa, zdjęcia i widokówki do wykonania albumu, biała bibuła, nożyczki.

 

4

Poznajemy cyfrę 8

Polonistyczna, zdrowotna, matematyczna, graficzna,

Zabawa dydaktyczna Kostka z obrazkami – tworzenie opowiadania z podanymi słowami.

– Obrysowywanie od szablonu literowego nazwy swojej miejscowości, według wzoru.

Ozdabianie dowolne liter.

– Ćwiczenia poranne – zestaw XIX.

– Zabawy matematyczne Pocięty obrazek.

• Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 8.

– Zabawa ruchowa twórcza Ruchoma ósemka.

– Zabawa dydaktyczna Tworzymy kolekcje.

• Tworzenie nazw nadrzędnych.

– Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VI.

– Zab. utrwalająca poznane cyfry – Znamy te cyfry.

– Zabawa ruchowa z elementami liczenia – Budujemy wieże.

Tworzy opowiadanie z podanymi słowami.

Potrafi obrysować od szablonu literowego nazwę swojej miejscowości wg wzoru i dowolnie ozdobić litery.

Poznaje zapis cyfrowy liczby 8, chętnie bierze udział w zabawie matematycznej i ruchowej.

Potrafi prawidłowo przechodzić przez ławeczkę na czworakach podczas ćw gimnastycznych.

Utrwala znajomość cyfr i znaków matematycznych podczas zabaw.

Szablony liter, liczmany, cyfry i znaki matematyczne, karty pracy.

 

5

Czy znamy te legendy?

Matematyczna, polonistyczna, ruchowa, zdrowotna, plastyczna, literacka

Rysowanie nad cyframi odpowiedniej liczby figur, wpisywanie wyników dodawania.

Kolorowanie określonej liczby figur geometrycznych

– Zabawy z tekstem wiersza Cz. Janczarskiego O domu i wędrówce.

– Ćwiczenia poranne – zestaw XIX.

– Poznanie legendy Skarby króla Kazimierza ukryte w Szonowie”.

• Wzbudzenie zainteresowania swoim regionem.

– Zabawa orientacyjno-porządkowa Cicho – głośno.

– Rysujemy naszą miejscowość – wyrażanie swoich obserwacji za pomocą ekspresji plastycznej.

• Przedstawienie w pracy scen realnych.

– Wycinanie wyrazów, układanie z nich zdań i ich odczytanie.

– Zabawa ruchowa z ćwiczeniami percepcji wzrokowej – Odszukaj brakującą połowę.

– Ekspresja słowna Co by było, gdyby... – wymyślanie zakończeń zdania przez dzieci.

Potrafi prawidłowo narysować odpowiednią liczbę figur i wpisać wynik dodawania. Koloruje odpowiednią liczbę figur geometrycznych.

Potrafi bawić się tekstem wiersza – wymyśla zabawy słowne.

Poznaje legendę o swojej miejscowości, pogłębia zainteresowania swoją miejscowością.               Potrafi wyrazić swoje obserwacje za pomocą ekspresji plastycznej.

Potrafi wyciąć wyrazy i ułożyć z nich zdania i odczytać je.

Bierze udział w zabawach ruchowych.                  Potrafi wymyślić zakończenie zdań.

Karty pracy, obrazki do tekstu legendy, zdjęcia i widokówki z Szonowem, wyrazy do wycinania, klej, nożyczki.

 

 

 

TYDZIEŃ II - Mieszkamy w Europie

 

Dzień

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin