TYDZIEŃ I – Mój dom, moja miejscowośc
Rodzaj aktywności
Dziecko:
pomoce
uwagi
1
Moja miejscowość
Literacka, społeczno – przyrodnicza, plastyczna, polonistyczna
Oglądanie ilustracji, widokówek przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci. Przypomnienie jej nazwy. Wspólne wykonanie gazetki pod hasłem Moje miasto. Zabawy z rymowanką Miasto swoje znamy, miasto swe kochamy. Oglądanie obrazków domów dawnych i dzisiejszych. Słuchanie ich nazw. Wyjaśnianie, co się zmieniło w ich wyglądzie i dlaczego. Ćwiczenia poranne – zestaw XIX.
– Rower Renaty – wprowadzenie litery r: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, na podstawie
wyrazów: rower, Renata.
• Zapoznanie z literą r: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
– Zabawa orientacyjno-porządkowa Z domu, do domu.
– Spacer po miejscowości.
• Utrwalenie adresu swojego zamieszkania.
– Poznanie planu miejscowości, na którym mieszkają dzieci. Odszukiwanie ulic i budynków oglądanych podczas spaceru. Umieszczenie na planie, w miejscu zamieszkania dzieci, wizytówek z ich imionami.
– Zabawa ruchowa rozwijająca orientację przestrzenną Spacer krętą uliczką.
– Ćwiczenie twórcze Nowe ulice.
Oglądają przyniesione widokówki ze swoją miejscowością, potrafią podać jej nazwę (Szonów, Kazimierz, Tomice…). Wspólnie wykonują gazetkę. Bierze udział w zabawie z rymowanką. Ogląda obrazki domów dawnych i dzisiejszych, potrafi powiedzieć co się zmieniło. Ćw. poranne – zest. nr XIX
Poznaje literę r wielką i małą, drukowaną i pisaną.
Bierze udział w zabawie orientacyjnej
Zna swój adres zamieszkania, poznaje plan miejscowości w której mieszkają dzieci. Potrafi odszukać ulice i budynki oglądane podczas spaceru. Potrafi umieścić na planie w miejscu swojego zamieszkania wizytówek ze swoim imieniem.
Bierze udział w zabawie ruchowej rozwijającej orientację przestrzenną oraz ćwiczeniach twórczych.
Widokówki ze swoją miejscowością, alfabet literowo – obrazkowy, nakrywki białe, czerwone i niebieskie, „plan” Szonowa, Kazimierza i Tomic
2
Domy i domki
Konstrukcyjna
Literacka,
Społeczno – przyrodnicza
Plastyczna
Ruchowa zdrowotna
Zabawy konstrukcyjne w małych zespołach. Budowanie różnych domów, porównywanie ich.
– Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.
– Ćwiczenia poranne – zestaw XIX.
– Słuchanie wiersza D. Gellner Domek.
• Wypowiadanie się na temat wyglądu własnego domu.
– Zabawa orien.-porz. z gazetami – Gazetowe domki.
– Zabawa dydaktyczna Domy dawniej i dziś.
• Poznanie domów dawnych i współczesnych.
– Ćw. gimnastyczne – zest.VI, metodą R. Labana.
• Wyczucie rytmu, przestrzeni i czasu.
– Ćwiczenia koncentracji uwagi: rysowanie zgodnie z treścią wiersza A. Kamieńskiej Pan Dymek.
– Zab. ruchowo-naśladowcza Po równiutkiej dróżce.
– Kolorowanie strony zgodnie z poleceniem (dolnej części strony na niebiesko, górnej na czerwono...).
Bawi się klockami z kolegami używając słów grzecznościowych, buduje różne domy i porównuje je. Uzupełnia zdania brakującymi wyrazami.
Potrafi wypowiedzieć się na temat własnego domu w oparciu o wysłuchany wiersz
Poznaje domy dawne i współczesne podczas zabawy dydaktycznej.
Bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych metodą Labana – wyczucie rytmu, przestrzeni i czasu. Potrafi rysować zgodnie z treścią wiersza. Koloruje strony zgodnie z poleceniami.
Klocki różnego rodzaju, karty pracy, obrazki do wiersza, kolorowe kredki, obrazki i zdjęcia dawnych i współczesnych domów
3
Poznajemy swój region
muzyczna
Odczytanie z plątaninek imion dzieci. Słuchanie nazw domów i rysowanie ich. Odczytanie imion dzieci.
– Słuchanie nagrań zespołów ludowych z własnego regionu.
– Nauka wybranej przyśpiewki lub zabawy ze śpiewem charakterystycznej dla danego regionu.
– Zapoznanie z herbem, ważniejszymi miejscami, zabytkami charakterystycznymi dla danej
miejscowości.
• Budzenie zainteresowania własnym regionem.
– Zab. Ruch. ze śpiewem przy poznanej przyśpiewce.
– Wspólne wykonanie albumu Moja miejscowość.
• Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
– Zorganizowanie w sali kącika regionalnego. Zagospodarowanie go eksponatami charakterystycznymi dla danego regionu.
– Zabawa ruchowa przy poznanej przyśpiewce.
– Wykonanie papierowej serwetki.
Potrafi odczytać z plątaninek imiona dzieci. Słucha nazw domów i rysuje je. Słucha nagrania zespołów ludowych z własnego regionu.
Uczy się wybranej przyśpiewki lub zabawy ze śpiewem charakterystycznej dla naszego regionu. Poznaje herb, ważniejsze miejsca i zabytki charakterystyczne dla naszego regionu.
Wykonuje wspólnie album Moja „miejscowość” – potrafi pracować w grupie.
Uczestniczy przy organizowaniu kącika regionalnego w sali, bierze udział w zabawie ruchowej przy poznanej przyśpiewce oraz potrafi wykonać papierową serwetkę
Literkowe plątanin ki, nagrania zespołów ludowych, obrazki: herbu, ważniejszych miejsc Szonowa, zdjęcia i widokówki do wykonania albumu, biała bibuła, nożyczki.
4
Poznajemy cyfrę 8
Polonistyczna, zdrowotna, matematyczna, graficzna,
Zabawa dydaktyczna Kostka z obrazkami – tworzenie opowiadania z podanymi słowami.
– Obrysowywanie od szablonu literowego nazwy swojej miejscowości, według wzoru.
Ozdabianie dowolne liter.
– Zabawy matematyczne Pocięty obrazek.
• Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 8.
– Zabawa ruchowa twórcza Ruchoma ósemka.
– Zabawa dydaktyczna Tworzymy kolekcje.
• Tworzenie nazw nadrzędnych.
– Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VI.
– Zab. utrwalająca poznane cyfry – Znamy te cyfry.
– Zabawa ruchowa z elementami liczenia – Budujemy wieże.
Tworzy opowiadanie z podanymi słowami.
Potrafi obrysować od szablonu literowego nazwę swojej miejscowości wg wzoru i dowolnie ozdobić litery.
Poznaje zapis cyfrowy liczby 8, chętnie bierze udział w zabawie matematycznej i ruchowej.
Potrafi prawidłowo przechodzić przez ławeczkę na czworakach podczas ćw gimnastycznych.
Utrwala znajomość cyfr i znaków matematycznych podczas zabaw.
Szablony liter, liczmany, cyfry i znaki matematyczne, karty pracy.
5
Czy znamy te legendy?
Matematyczna, polonistyczna, ruchowa, zdrowotna, plastyczna, literacka
Rysowanie nad cyframi odpowiedniej liczby figur, wpisywanie wyników dodawania.
–Kolorowanie określonej liczby figur geometrycznych
– Zabawy z tekstem wiersza Cz. Janczarskiego O domu i wędrówce.
– Poznanie legendy „Skarby króla Kazimierza ukryte w Szonowie”.
• Wzbudzenie zainteresowania swoim regionem.
– Zabawa orientacyjno-porządkowa Cicho – głośno.
– Rysujemy naszą miejscowość – wyrażanie swoich obserwacji za pomocą ekspresji plastycznej.
• Przedstawienie w pracy scen realnych.
– Wycinanie wyrazów, układanie z nich zdań i ich odczytanie.
– Zabawa ruchowa z ćwiczeniami percepcji wzrokowej – Odszukaj brakującą połowę.
– Ekspresja słowna Co by było, gdyby... – wymyślanie zakończeń zdania przez dzieci.
Potrafi prawidłowo narysować odpowiednią liczbę figur i wpisać wynik dodawania. Koloruje odpowiednią liczbę figur geometrycznych.
Potrafi bawić się tekstem wiersza – wymyśla zabawy słowne.
Poznaje legendę o swojej miejscowości, pogłębia zainteresowania swoją miejscowością. Potrafi wyrazić swoje obserwacje za pomocą ekspresji plastycznej.
Potrafi wyciąć wyrazy i ułożyć z nich zdania i odczytać je.
Bierze udział w zabawach ruchowych. Potrafi wymyślić zakończenie zdań.
Karty pracy, obrazki do tekstu legendy, zdjęcia i widokówki z Szonowem, wyrazy do wycinania, klej, nożyczki.
TYDZIEŃ II - Mieszkamy w Europie
Marzena_koter22