Opracowanie: Ewa Łoś
PLAN WYNIKOWY: GEOGRAFIA POLSKI – POZIOM ROZSZERZONY
DZIAŁ
programowe podstawowe
Uczeń:
I. Polska na mapie Europy
1. Terytorium i podział administracyjny Polski
§ wyjaśnia pojęcia: terytorium państwa, podział administracyjny,
§ na podstawie mapy opisuje położenie Polski w Europie i na świecie,
§ wyróżnia cechy położenia Polski (matematyczne, fizycznogeograficzne, geopolityczne),
§ nazywa ustrój polityczny obowiązujący w Polsce i wymienia jego cechy,
§ dokonuje podziału administracyjnego Polski.
§ wyjaśnia pojęcia: wody wewnętrzne, wody terytorialne, morska strefa ekonomiczna,
§ opisuję położenie Polski na mapie Europy w ujęciu historycznym, uwzględniając zmiany terytorialne,
§ analizuje cechy położenia geopolitycznego Polski na mapie Europy (wady i zalety),
§ charakteryzuje zmiany zachodzące w podziale administracyjnym po II wojnie światowej w Polsce,
§ opisuje kompetencje samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich.
2. Wewnętrzne i zewnętrzne procesy integracyjne – euroregiony
§ wyjaśnia pojęcia: euroregion, współpraca transgraniczna, fundusze strukturalne,
§ wskazuje na mapie Polski województwa o najwyższym, średnim i niskim poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego,
§ wymienia podstawowe funkcje i zadania euroregionów,
§ wskazuje na mapie wybrane euroregiony funkcjonujące na obszarach granicznych Polski i jej sąsiadów.
§ wyjaśnia rolę euroregionów w procesie integracji europejskiej,
§ analizuje przyczyny dysproporcji w efektywności działań regionów na zachodniej i wschodniej granicy Polski,
§ opisuje główne cele współpracy wybranych euroregionów.
II. Geografia fizyczna Polski
1. Czynniki klimatotwórcze Polski. Przejściowość klimatu
§ wyjaśnia pojęcia: czynniki meteorologiczne, czynniki niemeteorologiczne, masa powietrza, okres wegetacyjny,
§ wymienia czynniki meteorologiczne i niemeteorologiczne kształtujące klimat Polski,
§ wyróżnia rodzaje mas powietrza napływających nad Polskę i wskazuje na mapie kierunek ich ruchu,
§ podaje wartości temperatury powietrza i sum opadów w styczniu i lipcu oraz dominujących kierunków wiatru charakterystycznych dla Polski,
§ wyróżnia termiczne pory roku i przeciętną długość okresu wegetacyjnego,
§ wymienia cechy klimatu Polski świadczące o jego przejściowości.
§ analizuje wpływ poszczególnych czynników klimatotwórczych na cechy klimatu Polski,
§ opisuje rozmieszczenie ośrodków barycznych oddziałujących na klimat Polski,
§ opisuje wpływ napływających mas powietrza na pogodę w Polsce,
§ charakteryzuje warunki termiczne i wielkości opadów typowe dla wybranych regionów Polski,
§ analizuje zależność długości okresu wegetacyjnego od czynników kształtujących klimat,
§ uzasadnia przejściowość jako dominującą cechę klimatu Polski.
2. Sieć hydrograficzna i zasoby wodne Polski
§ wyjaśnia pojęcia: zlewisko, dorzecze, rzeka główna, dopływ, ustrój rzeczny, deficyt wody,
§ wskazuje na mapie położenie Polski w zlewisku Morza Bałtyckiego,
§ wyróżnia i wskazuje na mapie największe dorzecza obszaru Polski,
§ opisuje charakterystyczny dla polskich rzek sposób zasilania w wodę (ustrój rzeczny),
§ wskazuje na mapie pojezierza,
§ wyróżnia dominujące typy genetyczne jezior w Polsce, wskazuje ich przykłady na mapie,
§ wymienia obszary zagrożone deficytem wody.
§ charakteryzuje sieć rzeczną Polski, wyjaśnia przyczyny asymetryczności największych dorzeczy,
§ wyjaśnia zjawisko kulminacji przepływów (wysokich stanów wód) wiosną i latem,
§ charakteryzuje typy genetyczne jezior występujących w Polsce,
§ analizuje zróżnicowanie jeziorności obszaru Polski środkowej i północnej,
§ wyjaśnia przyczyny występowania w Polsce obszarów deficytu wody,
§ proponuje sposoby zwiększania zasobów wodnych Polski.
II. Geografia fizyczna Polski (cd.)
3. Morze Bałtyckie
§ wymienia i wskazuje na mapie państwa leżące nad Morzem Bałtyckim,
§ wymienia cechy Bałtyku z uwzględnieniem jego wielkości, ukształtowania dna, temperatury, zasolenia i bogactwa świata organicznego,
§ wyróżnia przyczyny i konsekwencje zanieczyszczeń wód morza.
§ analizuje przyczyny niskiego zasolenia Morza Bałtyckiego,
§ wyróżnia źródła zanieczyszczeń i opisuje proces powstawania pustyń tlenowych,
§ proponuje działania zmierzające do obniżania poziomu zanieczyszczeń wód Bałtyku.
4. Budowa geologiczna Polski. Surowce mineralne
§ wyjaśnia pojęcia: jednostka tektoniczna, platforma, orogeneza (fałdowanie), zapadlisko, ruda,
§ wyróżnia główne jednostki tektoniczne Polski i wskazuje je na mapie,
§ nazywa okresy fałdowań i przyporządkowuje im powstałe wtedy pasma górskie Polski,
§ wymienia surowce mineralne występujące na obszarze Polski.
§ opisuje budowę platformy, porównuje budowę platformy wschodnioeuropejskiej i zachodnioeuropejskiej,
§ opisuje w porządku chronologicznym główne etapy rozwoju geologicznego Polski,
§ opisuje i porównuje przekroje geologiczne przez platformę i Tatry,
§ omawia proces powstawania surowców mineralnych występujących na obszarze Polski.
5. Wpływ zlodowaceń na rzeźbę powierzchni Polski
§ wyjaśnia pojęcia: lodowiec górski, lądolód, dolina U-kształtna, morena czołowa, boczna i denna, pradolina, sandry, kemy, ozy, jeziora rynnowe, jeziora morenowe,
§ dokonuje podziału form rzeźby polodowcowej na formy erozyjne i akumulacyjne,
§ wyjaśnia, na czym polega rzeźbotwórcza działalność lodowców górskich i lądolodów,
§ wyróżnia podstawowe formy powstałe w wyniku działalności lodowca górskiego i lądolodu,
§ wskazuje na mapie obszary w Polsce o rzeźbie powstałej w wyniku działalności lodowców górskich,
§ wymienia trzy zlodowacenia plejstoceńskie w Polsce,
§ wskazuje na mapie obszary Polski o dobrze zachowanych formach rzeźby polodowcowej.
§ wyjaśnia pojęcia: cyrki (kary), kotły lodowcowe, doliny zawieszone, oczka wytopiskowe, glacjał, interglacjał, krajobraz młodoglacjalny i staroglacjalny,
§ charakteryzuje warunki klimatyczne i orograficzne tworzenia się lodowców górskich i lądolodów,
§ opisuje formy, które powstały w wyniku działalności lodowców górskich i lądolodów,
§ charakteryzuje formy wodnolodowcowe i proces ich tworzenia,
§ porównuje krajobraz młodo- i staroglacjalny,
§ wskazuje na mapie Polski obszary o cechach krajobrazu młodoglacjalnego i staroglacjalnego,
§ wyjaśnia przyczyny dużej jeziorności pojezierzy polskich.
6. Ukształtowanie powierzchni Polski
§ wyjaśnia pojęcia: ukształtowanie powierzchni, krzywa hipsograficzna, krajobraz młodoglacjalny, krajobraz staroglacjalny,
§ wyróżnia i opisuje na mapie pasowy układ rzeźby w Polsce,
§ wyróżnia dominujące cechy ukształtowania powierzchni Polski,
§ opisuje najważniejsze cechy rzeźby gór (młodych i starych), kotlin podkarpackich, nizin i pojezierzy.
§ charakteryzuje procesy rzeźbotwórcze kształtujące rzeźbę młodych gór, kotlin podkarpackich, starych gór i wyżyn, nizin środkowopolskich, północnopolskich i nadmorskich,
§ analizuje związki między budową geologiczną a ukształtowaniem powierzchni Polski.
7. Zróżnicowanie glebowe Polski
§ wyjaśnia pojęcia: czynniki glebotwórcze, gleby strefowe i astrefowe, żyzność, urodzajność, klasyfikacja bonitacyjna gleb,
§ wyróżnia czynniki decydujące o rozmieszczeniu gleb w Polsce,
§ wskazuje na mapie obszary występowania głównych typów gleb Polski,
§ opisuje żyzność gleb występujących w Polsce,
§ wymienia sposoby zwiększania urodzajności gleb.
§ charakteryzuje typy gleb występujące w Polsce,
§ rozpoznaje i charakteryzuje profile gleb dominujących w Polsce,
§ ...
amber440