Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej.docx

(15 KB) Pobierz

Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej:

 

1/ związane z procesem uczenia się / nauczania

a) umiejętność pracy w wielokulturowej i zróŜnicowanej społecznie klasie,

b) umiejętność stworzenia dogodnych warunków do uczenia się:

- ma być organizatorem procesu uczenia się

- ma uczynić ze swoich uczniów badaczy

- tworzy programy nauczania, ciągle się szkoli i doskonali, stale

usprawnia swoją pracę, działa we wszelkiego rodzaju stowarzyszeniach

i organizacjach

- jest animatorem Ŝycia społeczno-kulturalnego w regionie

c) umiejętność włączenia technologii informacyjno-komunikacyjnej do

codziennego funkcjonowania uczniów,

d) umiejętność pracy w zespole (nauczycieli, osób szkolących i innych –

team work) bezpośrednio zaangaŜowanym w uczenie się tej samej grupy

uczniów,

e) umiejętność współpracy przy tworzeniu programów nauczania, organizacji

procesu kształcenia i oceniania,

f) umiejętność współpracy z osobami ze środowiska lokalnego i z rodzicami,

g) umiejętność dostrzegania i rozwiązywania problemów,

h) umiejętność ciągłego rozszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich

umiejętności.

2/ związane z kształtowaniem postaw uczniowskich

a) umiejętność wykształcenia w uczniach postawy obywatelskiej i społecznej,

b) umiejętność promowania takiego rozwoju kompetencji uczniowskich,

które pozwolą im, jako pełnoprawnym obywatelom danego państwa, z

sukcesem funkcjonować w społeczeństwie wiedzy

- motywację do nauki, nie tylko formalnej objętej obowiązkiem

szkolnym

- nauczanie uczenia się

- krytyczne przetwarzanie informacji

- posługiwanie się komputerem i korzystaniem z wszelkich urządzeń

cyfrowych

- twórczość i innowacyjność

- rozwiązywanie problemów

- przedsiębiorczość

- współpracę z innymi

- łatwość w komunikacji z innymi

- umiejętność poruszania się w kulturze wizualnej

c) umiejętność łączenia kształtowania wymaganych kompetencji z nauczaniem/

uczeniem się danego przedmiotu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kompetencje nauczyciela wg Hammer:

l       Kompetencje specjalistyczne

l       Kompetencje dydaktyczne

l       Kompetencje psychologiczne

l        

Kompetencje specjalistyczne

l       Wiedza i umiejętności w zakresie nauczanego przedmiotu

         Książki i czasopisma

         Szkolenia i konferencje

         Wymiana doświadczeń

l       Niekompetentny nauczyciel to ten, który:

l       Nie wie, czego nie wie

l       Nie chce zapytać kogoś, kto wie

l       Boi się zapytać kogoś, kto wie

l       Jest przekonany, że wszystko wie i nie ma żadnych wątpliwości

l       Nie chce się rozwijać

Kompetencje dydaktyczne

l       Umiejętność właściwego rozplanowania zajęć w ciągu roku szkolnego, logicznego konstruowania lekcj, rozplanowania czasu na lekcji

l       Precyzowanie i operacjonalizacja celów (co konkretnie mają zrobić, umieć uczniowie i jak to można sprawdzić

l       Uwzględnianie cyklu uczenia się („przeżycie”, obserwacja, refleksja, uogólnienie, aktywne eksperymentowanie)

l       Znajomość technik zachęcania uczniów do aktywności

l       Umiejętność rozmieszczenia uczniów w klasie

l       Korzystanie z pomocy audiowizualnych

l       Opanowanie metod nauczania i dostosowywanie metody do tematu, celu i stylu uczenia się preferowanego przez daną grupę

l       Umiejętność atrakcyjnego prowadzenia lekcji

l        

Kompetencje psychologiczne

l       Pozytywne nastawienie do ludzi

l       Umiejętność unikania najczęstszych przyczyn zakłóceń w komunikowaniu się

l       Umiejętność prawidłowego komunikowania się

l       Umiejętność motywowania uczniów

l       Budowanie zgranych zespołów

l       Elastyczność w dostosowywaniu stylu kierowania uczniami do stopnia ich dojrzałości

l       Umiejętność kontrolowania stresu

Pozytywne nastawienie do ludzi

l       Autentyczność

l       Ugruntowanie w sobie postawy szacunku dla innych

l       Uczciwość i sprawiedliwość, dotrzymywanie zobowiązań, tolerancja

l       Optymizm i pogoda ducha

l       Wiedza na temat własnych mocnych stron

l       Chwalenie osiągnięć uczniów

l       Zmniejszanie dystansu

Umiejętność unikania najczęstszych przyczyn zakłóceń w komunikowaniu się

l       Niepełna świadomość niektórych własnych motywów

l       Nieuwzględnianie możliwości uczniów

l       Sprzeczność języka ciała ze słowami

l       Przedwczesna interpretacja motywów

l       Filtr percepcyjny

l       Dialog

Umiejętność prawidłowego komunikowania się

l       Aktywne słuchanie

l       Przemawianie

l       Rozmawianie

l       Asertywność

Zgłoś jeśli naruszono regulamin