Scenariusz konkursu ekologicznego dla klas 1-3 Szkoły Podstawowej.doc

(68 KB) Pobierz
Łódź dn

 

Scenariusz turnieju wiedzy ekologicznej podsumowujący ,,Dni ekologiczne

 

Konkurs ma na celu :

1.      Rozbudzenie świadomości ekologicznej i podnoszenie jej,

2.      Uwrażliwienie uczniów na piękno otaczającej przyrody,

3.      Utrwalenie podstawowych pojęć ekologicznych,

4.      Budowanie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska,

5.      Doskonalenie umiejętności prezentacji własnych osiągnięć i współpracy w grupie.

 

Organizacja konkursu:

-Organizatorem konkursu jest mgr Izabela Surdykowska-Jurek

-Konkurs przebiega w dwóch etapach, etap I opisany został szczegółowo w regulaminie konkursu.

- Dnia 30 kwietnia 2008r.  o godz. 10.00 zorganizowany zostanie wspólny dla klas  finał konkursu (etap II).

- Każda klasa reprezentowana będzie przez 3 osobową drużynę ( nie mniej niż 2 osoby).

- Turniej odbędzie się w pomieszczeniu klasy II, każda drużyna będzie miała przydzielony stolik.

- Uczniowie z klasy będący pomocnikami drużyny zajmują miejsca bezpośrednio za swoją drużyną.

- W zadaniach : Ekozagadki, Ekoquiz, Ekokalambury  drużyna reprezentantów ma prawo skorzysta z pomocy klasy – zastosować  tzw. Koło ratunkowe. Każda drużyna ma 2 koła ratunkowe do wykorzystania.

- W każdej konkurencji oceniana będzie prawidłowość, dokładność i szybkość wykonania.

- W każdej konkurencji drużyna będzie otrzymywać punkty. Wygrywa drużyna z największą liczbą punktów.

- Wszelkie nieregulaminowe podpowiedzi łamiące regulamin będą karane poprzez odebranie korzystającej z nich drużynie punktu.

-W razie otrzymania przez drużyny takiej samej liczby punktów, będą zadawane dodatkowe pytania.

-Nad poprawnością wykonywanych zadań czuwa 2- osobowa komisja złożona z 2 nauczycieli.

- Prezentacje nie powinny trwać dłużej niż 5 min. dla każdej klasy.

 

Pomoce dydaktyczne:

-Dekoracja sali gimnastycznej: na ścianach wiszą plakaty
o tematyce ekologicznej, transparenty z hasłami ekologicznymi,

- Żabki - punkty, które będą wręczane drużynom po wykonaniu zadania,

- Tabliczki z literkami P ( prawda), F ( fałsz),

- Puzzle ze zwierzętami,

- Wizytówki z nazwami grup,

- Kartoniki z Ekozagadkami,

- Plansze do zadania na spostrzegawczość,

- Kartoniki z hasłami do kalamburów,

- Rekwizyty Ekozadania – nasiona , wata, woda, doniczki oraz elementy mylące np. grzebień, ołówek.

- Nagrody dla uczestników,

- Dyplomy wykonane na komputerze „RZYJACIEL PRZYRODY”.

 

PRZEBIEG KONKURSU

 

Część wstępna

1.      Czynności organizacyjno – porządkowe.

2.      Prezentacje poszczególnych klas: drużyny przedstawią swoje plakaty oraz ciekawostki na temat wybranego zwierzęcia.

Część główna

3.      Ekozagadki – rozwiązywanie zagadek o tematyce ekologicznej, o stopniowanej trudności.

4.      Zadanie na spostrzegawczość -,, Fotografia z wakacji”,

5.      Ekoquiz – stwierdzenie prawdziwości zdań czytanych przez nauczyciela – odpowiedzi Prawda-Fałsz,

6.      Ekozadanie – wysiew rzeżuchy z wykorzystaniem otrzymanych rekwizytów,

7.      Ekokalambury – zabawa ruchowa – odgadywanie nazw zwierząt z prezentacji ruchowej kolegi z drużyny.

8.      Ekopuzzle – układanka wieloelementowa na czas.

Zakończenie

9.      Ogłoszenie końca konkurencji, gratulacje dla uczestników.

10.  Wspólne śpiewanie piosenki ,,Nasza planeta”. W trakcie śpiewania komisja przelicza punkty zdobyte przez drużyny oraz wypisuje dyplomy.

11.  Ogłoszenie wyników , wręczenie nagród .

12.  Na koniec wszyscy skandują: „BARDZO NAM BLISKA OCHRONA ŚRODOWISKA”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Szkolny konkurs ekologiczny

Regulamin

Konkurs ma na celu :

      Rozbudzenie świadomości ekologicznej i podnoszenie jej,

      Uwrażliwienie uczniów na piękno otaczającej przyrody,

      Utrwalenie podstawowych pojęć ekologicznych,

      Budowanie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska,

      Doskonalenie umiejętności prezentacji własnych osiągnięć i współpracy w grupie.

Konkurs będzie przebiegał w dwóch etapach:

I etap – KLASOWY

              Od 31 marca 2008 r. do dnia 30 kwietnia 2008r. uczniowie przygotowują się do konkursu w klasach pod kierunkiem nauczycieli. Wybierany jest 3 osobowy zespół reprezentujący klasę w konkursie, reszta klasy będzie pełniła rolę pomocniczą (tzw. Koło ratunkowe).

              W trakcie tego etapu w każdej z klas przygotowany zostanie plakat o tematyce : ,,Chronione ptaki i zwierzęta Polski” (format min. A3). Plakat będzie prezentowany w trakcie II etapu wraz z ciekawostkami na temat zwierzęcia, które także przygotowują uczniowie.

              Uczniowie przygotowują się do konkursu wykorzystując materiały dostarczone przez organizatora .

II etap - SZKOLNY

              Dnia 30 kwietnia 2008r.  o godz. 10.00 zorganizowany zostanie wspólny dla klas  finał konkursu. Każda klasa reprezentowana będzie przez 3 osobową drużynę.

              Drużyny przedstawią swój plakat oraz ciekawostki na temat wybranego zwierzęcia. Prezentacje nie powinny trwać dłużej niż 5 min. dla każdej klasy. Jury oceni prezentację biorąc pod uwagę pomysłowość i aranżację całości.

              Po prezentacjach uczniowie w drużynach będą rozwiązywać zadania stawiane im przez organizatora:

    Ekozagadki – rozwiązywanie zagadek o tematyce ekologicznej, o stopniowanej trudności,

    Zadanie na spostrzegawczość -,, Fotografia z wakacji”,

    Ekoquiz – stwierdzenie prawdziwości zdań czytanych przez nauczyciela – odpowiedzi Prawda-Fałsz,

    Ekopuzzle – układanka wieloelementowa na czas,

    Ekozadanie – wysiew rzeżuchy z wykorzystaniem otrzymanych rekwizytów,

    Ekokalambury – zabawa ruchowa – odgadywanie nazw zwierząt z prezentacji ruchowej kolegi z drużyny.

 

W zadaniach : Ekozagadki, Ekoquiz, Ekokalambury  drużyna reprezentantów ma prawo skorzysta z pomocy klasy – zastosować  tzw. Koło ratunkowe. Każda drużyna ma 2 koła ratunkowe do wykorzystania.

W każdej konkurencji oceniane będzie prawidłowość, dokładność i szybkość wykonania. Zadania będą dobrane do wieku uczniów. W każdej konkurencji drużyna będzie otrzymywać punkty. Wygrywa drużyna z największą liczbą punktów.

W trakcie przygotowań do konkursu proszę szczególną uwagę zwrócić na relacje w grupie i w drużynie reprezentującej klasę. Proponuję zabawy wprowadzające typu ,,Zagadki smoka Obiboka” realizowane w formie drużyna + zespół pomocników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały pomocnicze:

 

Przykładowe zwierzęta chronione w Polsce:

salamandra plamista, żółw błotny, jeż, zając bielak, wiewiórka, nietoperze, ryś, żbik, żubr, kozica, niedźwiedź brunatny, ślimak winniczek, bóbr.

 

Ekokalambury:

Naśladowanie zwierząt bez wykorzystywania głosu.

Zwierzęta:

­            Dzięcioł

­            Niedźwiedź

­            Orzeł

­            Bocian

­            Kret

­            Jeż

­            Zając

­            Jeleń

­            Wiewiórka

­            Mysz

 

Ekozadanie:

wysiew rzeżuchy- uczniowie otrzymają watę, nasiona , doniczkę, wodę i inne przedmioty utrudniające zadanie czyli zupełnie do wysiewu niepotrzebne, które należy odłożyć na bok (np. grzebień).

 

Ekozagadki:

Zagadki o tematyce ekologicznej zawarte w zestawach ,,Zagadki smoka Obiboka”.

 

EKOQUIZ:

1.      Kupując w sklepie należy poprosić o jak najwięcej torebek foliowych. (F)

2.      W czasie suszy można wchodzić do lasów i rozpalać ogniska (F).

3.      Przyjacielem środowiska jest ten, kto wyrzuca śmieci w krzaki, żeby nie było ich widać(F).

4.      Rolnicy nie powinni wypasać bydła w pobliżu dróg i fabryk, gdyż krowy znajdujące skażoną  trawę produkują skażone mleko. (P).

5.      Należy sprzątać po swoim psie. (P)

6.      Nie należy dokarmiać ptaków zimą. (F)

7.      W lesie nie wolno hałasować . (P)

8.      Fabryki powinny wylewać zanieczyszczoną wodę do rzek. (F)

Ekopuzzle:

Układanka do 24 elementów.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin