Wkrótce Dzień Dziecka.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Historyjka obrazkowa w oparciu o opowiadanie M. Galicy „Wiercipiętek i Dzień Dziecka”.
§ Inscenizacja utworu S. Daraszkiewicz „Kolorowy pociąg” w teatrzyku sylwet.
§ Słuchanie wiersza „Dzieci świata” W. Fabera.
§ Zabawa dydaktyczna „Koledzy z całego świata”.
§ „My dzieci” – słuchanie wiersza T. Kubiaka.
§ Opowieść matematyczna „Dzieci z różnych stron świata” – wprowadzenie znaku graficznego liczby 4.
· Swobodnego wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej. Próby określania niespodzianek i przyjemności jakie oczekują dzieci w dniu ich święta.
· Uważnego słuchania utworu i wypowiadania się całymi zdaniami. Potrafi wymienić dzieci, które jadą w pociągu, wie z jakich stron świata one są.
· Wypowiadania się na temat wyglądu dzieci różnych ras: czarnej, żółtej, czerwonej. Pogłębianie więzi koleżeńskiej, sympatii, życzliwości, przyjaźni.
· Prawidłowego dopasowania sylwety dziecka danej narodowości do ich charakterystycznego domu mieszkalnego.
· Prowadzenia rozmów z grupą dotyczących ich wzajemnych stosunków: „jacy jesteście dla siebie”( koleżeńskość, życzliwość, uczciwość, serdeczność).
· Próby rozpoznawania znaku graficznego nowej liczby, przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów odpowiadających podanej liczbie.
RUCHOWA
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 21 (wł.)
M: V. Sherborne.
§ Zabawy ruchowe:
- z elem. biegu: „przeszkody”,
- z elem. czworakowania „zguba”,
- z elem. równowagi: „wiążemy sznurowadła”.
§ Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
· Zdobycie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu – zrozumienie potrzeb drugiego dziecka. Rozwijania świadomości własnego ciała.
· Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu,
wyzwalanie radości z możliwości spożytkowania swojej energii w sposób spontaniczny.
· Sprawne ustawianie nóg jedna za drugą z zachowaniem bezpiecznej odległości od dziecka poprzedzającego.
· Obserwowanie zachowania drobnych zwierząt: motyl, pszczoła, komar, osa. Naśladowanie w zabawach sposobu poruszania się owadów np. lotu.
ESTETYCZNA
§ Zabawa rytmiczna „Jak masz na imię”.
§ Zabawy przy muzyce – mała dyskoteka.
§ Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę „ Złap lato”.
§ Ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne.
§ Ćwiczenia słuchowe.
· Rozwijania inwencji twórczej dziecka poprzez improwizowanie głosem w dowolny sposób własnego imienia.
· Aktywnego i wesołego uczestniczenia we wszystkich zabawach przy muzyce.
· Poznania słów i melodii nowej piosenki, określenie jej tempa : szybka, wolna oraz metrum.
· Prawidłowa reakcja na sygnał dźwiękowy – „wysoko, nisko”. Dźwięk wysoki – wspięcie na palcach, dźwięk niski – przysiad.
· Rozpoznawanie melodii piosenki lub tańca po usłyszeniu ich rytmu.
§ Budowanie z klocków domów dla dzieci z różnych stron świata.
§ „ Mój portret” – malowanie kredkami ołówkowymi.
§ „ Latawiec” – papieroplastyka.
§ Rysowanie kolorową kredą na płytach chodnikowych na temat dowolny.
· Rozwijanie zdolności przestrzennego planowania, wznoszenia budowli i nie zniechęcania się podczas pracy.
· Właściwy dobór gamy kolorów, rozplanowywanie pracy na całej kartce, prawidłowe trzymanie kredki w dłoni.
· Doskonalenie sprawności manualnej dłoni – zaginanie papieru w wyznaczonym miejscu techniką tzw. baza lody D.Dziamskiej.
· Eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji.
Hel53land