Konspekt do zajęć z dziećmi 5 – letnimi
Temat: Czarodziejski kwadrat – zabawa dydaktyczna. Poznajemy figury geometryczne.
Cele operacyjne – dziecko:
- rozróżnia kształty figur geometrycznych,
- poprawnie je nazywa,
- poznaj cechy figur w trakcie samodzielnego badania (mierzenie długości boków kwadratu),
- porównuje i klasyfikuje figury ze względu na wielkość i kolor,
- tworzy własne kompozycje z kwadratów i kół,
- liczy w zakresie własnych możliwości,
Metody:
Słowna – rozmowa, recytacja wiersza
Czynna - samodzielnych doświadczeń, zadań do wykonania, ćwiczenia utrwalające,
Oglądowa – pokaz, obserwacja.
Pomoce: Sylwety kwadratów różnej wielkości i koloru, komplet kwadratów dla każdego dziecka (3 figury różnej wielkości i koloru), dywanik, pasek do pomiaru, szarfy, mozaika geometryczna, kwadratowy arkusz papieru z konturem kwadratu dla każdego dziecka, kredki.
Przebieg:
1. Dzieci siedzą przed tablicą, na której przypięte są sylwetki różnych kwadratów,
2. Słuchanie fragmentu wiersza Marii Terlikowskiej „W pogoni za kwadratem”,
3. Rozmowa na temat treści wiersza – wyodrębnienie cech kwadratu. Pomiar długości boków kwadratu przy pomocy paseczka papieru i wyciągnięcie wniosku dotyczącego długości boków kwadratu,
4. Przeliczanie i porównywanie wielkości kwadratów,
5. Zabawa ruchowa „Porządkujemy kwadraty” – swobodny bieg dzieci, na sygnał odkładanie do szarfy kwadratów o określonej wielkości,
6. Segregowanie kwadratów ze względu na kolor i wielkość – tworzenie zbiorów, przeliczanie ich liczebności,
7. Dowolne kompozycje z figur geometrycznych - praca w małych zespołach.
8. Uzupełnianie konturu kwadratu dowolnym rysunkiem - praca indywidualna przy stolikach.
Załącznik
Maria Terlikowska „W pogoni za kwadratem” frag.
Kwadrat to dziwna jest figura,
Bo nie wiadomo gdzie dół,
I gdzie góra.
Do góry głową,
Czy na dół głową,
Zawsze wygląda jednakowo,
Ma cztery kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest, jak szeroki,
martomar