ZADANIA TEKSTOWE KONSPEKT Z ZAJĘĆ
1. Data: 21.04.2008
2. Prowadzący:
3. Grupa wiekowa: 6 - latki
4. Zagadnienia:- przekładanie sytuacji działaniowej na zadania
5. Temat: Planety w układzie słonecznym układnie i rozwiązywanie zdań z tekstem.
6. Cele zajęć:- rozwiązuje proste zadania tekstowe - rozpoznaje znaki matematyczne - przedstawi zadanie z pomocą cyfr i symboli
7. Metody pracy:- słowne: rozmowa- oglądowe: pokaz-praktycznego działania: metoda ćwiczeń
8. Forma pracy: indywidualna, zbiorowa
9. Środki dydaktyczne: ilustracje, kartoniki z liczbami i znakami matematycznymi, kartki z zadaniami, okienko i gwiazdki do przyczepienia
10. Literatura:- C. Cyrański, M. Kwaśniewska, Moje Przedszkole program wychowania przedszkolnego, DKW – 4013 – 3/01, Kielce 2003- A. Kilm – Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2002
TOK
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI UCZNIA
UWAGI
1. Czynności organizacyjno -porządkowe
Nauczyciel wita się z dziećmi
Dzieci witają się z nauczycielem
2. Wprowadzenie do tematyki zajęća) rozpoznawanie i układanie kartoników z cyframi od 1 – 10b) rozpoznanie i ułożenie kartoników ze znakami matematycznymic) nazywanie liczb od 1 – 10 oraz znaków matematycznych
- nauczyciel poleca:- wyklaszcz wynik 2+3- ułóżcie przed sobą kartoniki od 1 – 10- pod kartonikami proszę ułożyć znaki matematyczne- odczytajcie liczby od 1 – 10- jakie mamy znaki matematyczne
- 5
3. Uświadomienie celu zajęć
- układanie i rozwiązywanie zadań z tekstem związanymi z układem słonecznym
4. Realizacja tematu:zdania tekstowe - odejmowaniea) rozumienie zadnia – dobór tematyki i jego struktury- zapoznanie z treścią zadania - sprawdzenie rozumienia zadaniab) ustalenie planu rozwiązania zadania- konkretna obrazowa interpretacja zadania - porównanie rezultatów wykonywanych czynności z treścią zadaniac) realizacja planu rozwiązania zadania- rozwiązanie wybranym sposobem d) sprawdzenie poprawności rozwiązania zadnia
- dodawanie a) rozumienie zadania – obór tematyki do jego struktury- zapoznanie się treścią zadania - sprawdzenie rozumienia zadania b) ustalenie planu działania- odkrycie logicznej struktury informacji zawartych w zadaniu - konkretna obrazowa interpretacja zadania- porównanie rezultatów wykonywanych czynności z treścią c) realizacja planu rozwiązania zadania- rozwiązanie zadania wybranym sposobemd) sprawdzenie poprawności rozwiązania zadania- sformułowanie odpowiedzi do zadania – ćwiczenia utrwalające prace z zadaniem tekstowym
- zadania będą dotyczyć planet i układu słonecznego - nauczyciel czyta zadanie tekstowe - o czym jest zadanie?- co wiemy z zadania?- ile było planet?- ile planet zniknęło?- czego nie wiemy z zadania?- proszę ułożyć tyle kół ile było planet?- odsuń na bok tyle kół ile planet zniknęło- przedstaw za pomocą liczb - jaki znak wskaże nam że planety zniknęły- co oznacza liczba 9?- co oznacza liczba 3? - ułóżmy z odpowiednich kartoników rozwiązanie na tablicy korkowej- nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania - zadania będą dotyczyć planet i układu słonecznego- odczytanie treści zadania - o czym była mowa w zadaniu?- ile dziewczyna widziała gwiazd?- ile dodatkowo zabłysło?- ułóż tyle kół ile było gwiazd- dołóż tyle ile dodatkowo zabłysło- ułóż pod kołami kartoniki z cyframi- jaki znak matematyczny oznacza że coś dodało- co oznacza liczba 4?- co oznacza liczba 2?- do kona w którym wiszą 4 gwiazdy nauczyciel poleca- ile gwiazd trzeba dowiesić?- ułóżmy z odpowiednich kartoników rozwiązanie zadania - sprawdzenie wykonania zadnia- dzieci siadają w grupach na dywanie, każda grupa dostaje działanie matematyczne- próbują ułożyć działanie z cukierków- wpiszcie wynik w kartonik pusty- ułóżcie treść zadania
- o planetach- ile było planet i ile zniknęło- 9- 3- ile planet zostało
- o gwiazdach- 4- 2- ile było gwiazd- ile przybyło
5. Podsumowanie pracy
- co wam się podobało?
-działania na cukierkach
martomar