więcej niż architektura oprogramowania ebook.pdf

(9240 KB) Pobierz
718775862 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
COM+. Kompendium
SPIS TREŒCI
programisty
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Luke Hohmann
T³umaczenie: Pawe³ Koronkiewicz
ISBN: 83-246-0110-4
Format: B5, stron: 320
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Przygotuj projekt systemu informatycznego,
który naprawdê spe³ni oczekiwania u¿ytkowników
• Wybierz technologiê, platformê sprzêtow¹ i model licencjonowania
Zadbaj o funkcjonalnoœæ i ³atwoœæ rozbudowy systemu
Zabezpiecz system przed piractwem, kradzie¿¹ i utrat¹ danych
Termin „architektura oprogramowania” kojarzy siê zwykle z doborem jêzyka
programowania, wzajemnymi zale¿noœciami miêdzy komponentami powstaj¹cego
systemu informatycznego, wyborem platformy bazodanowej i zaplanowaniem innych
elementów zwi¹zanych wy³¹cznie z zagadnieniami technicznymi. Tymczasem w opisie
architektury systemu nie wolno pomijaæ tak¿e innych kwestii: modelu licencjonowania,
sposobu wdra¿ania i konserwacji systemu, a przede wszystkim jego u¿ytecznoœci.
Te pozornie niezwi¹zane z projektem elementy mog¹ mieæ du¿y wp³yw na powodzenie
przedsiêwziêcia, jakim jest stworzenie i sprzeda¿ oprogramowania. Odpowiednio
przygotowany projekt systemu informatycznego powinien wiêc obejmowaæ zarówno
zagadnienia techniczne, jak i ekonomiczne.
Ksi¹¿ka „Wiêcej ni¿ architektura oprogramowania” to poradnik, dziêki któremu
stworzenie odpowiedniej relacji miêdzy technologi¹ a biznesem jest ³atwiejsze, ni¿
mog³oby siê wydawaæ. Mo¿e siê przydaæ zarówno mened¿erowi, jak i programiœcie.
Autor ksi¹¿ki, doœwiadczony kierownik projektów i twórca oprogramowania,
przedstawia zwi¹zki miêdzy zagadnieniami technicznymi a innymi aspektami.
Znajdziesz w niej opisy dobrych i skutecznych rozwi¹zañ oraz zaczerpniête
z rynku przyk³ady planowania produkcji oprogramowania.
Znaczenie architektury oprogramowania
Zarz¹dzanie oprogramowaniem jako produktem
Modele licencjonowania
Wykorzystywanie obcych technologii w projekcie
Wdra¿anie systemu
Obs³uga techniczna
Dobór marki
Funkcjonalnoœæ i ³atwoœæ obs³ugi
Zabezpieczanie aplikacji
Sprawy z pozoru ma³o wa¿ne czêsto powoduj¹ najwiêksze problemy. Nie ignoruj ich.
Pracuj nad projektem kompleksowo.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
718775862.005.png 718775862.006.png 718775862.007.png 718775862.008.png
Przedmowa Martina Fowlera................................................................................ 13
Przedmowa Guya Kawasaki ................................................................................. 15
Wstęp .................................................................................................................... 17
1 Architektura oprogramowania .............................................................................. 21
Definicja architektury oprogramowania........................................................................................................... 21
Inne spojrzenia na architekturę oprogramowania ............................................................................................ 22
Znaczenie architektury oprogramowania ......................................................................................................... 24
Tworzenie architektury .................................................................................................................................... 27
Wzorce i architektura ....................................................................................................................................... 28
Ewolucja i dojrzewanie architektury — funkcje a możliwości........................................................................ 29
Opieka nad architekturą ................................................................................................................................... 32
Ogólne zasady .................................................................................................................................................. 36
Pełne zrozumienie architektury........................................................................................................................ 38
Zespół ............................................................................................................................................................... 39
Podsumowanie rozdziału.................................................................................................................................. 40
2 Oprogramowanie jako produkt ............................................................................. 43
Czym jest zarządzanie produktem?.................................................................................................................. 43
Znaczenie zarządzania produktem ................................................................................................................... 44
Proces tworzenia produktu — do wersji 1.0 .................................................................................................... 44
Wcale tak nie jest ............................................................................................................................................. 50
Biznesplan ........................................................................................................................................................ 53
Proces tworzenia produktu — wersja n.n.n...................................................................................................... 53
Wspomaganie procesu tworzenia produktu ..................................................................................................... 55
Zarządzanie produktem — najważniejsze pojęcia ........................................................................................... 57
Podsumowanie rozdziału.................................................................................................................................. 64
718775862.001.png
8
SPIS TREŚCI
3 Różnica między m-architekturą i t-architekturą ................................................... 67
Jaki jest podział odpowiedzialności? ............................................................................................................... 67
Siły działające na początku projektu ................................................................................................................ 68
Praca w długim okresie i wyniki w krótkim okresie........................................................................................ 72
Wizja przyszłości ............................................................................................................................................. 73
Zarządzanie informacjami zwrotnymi ............................................................................................................. 74
Budowanie przejrzystości ................................................................................................................................ 74
Jednomyślność działań..................................................................................................................................... 76
Diagramy kontekstowe i produkty docelowe................................................................................................... 78
Podsumowanie rozdziału.................................................................................................................................. 79
4.
Symbioza modelu biznesowego i modelu licencjonowania ................................. 81
Typowe modele biznesowe oprogramowania .................................................................................................. 82
Prawa licencjobiorcy ........................................................................................................................................ 92
Wpływ modelu biznesowego na t-architekturę ................................................................................................ 95
Stosowanie modeli licencjonowania ................................................................................................................ 99
Dojrzałość rynku a model biznesowy ............................................................................................................ 104
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 106
5 Korzystanie z technologii licencjonowanych ..................................................... 109
Licencjonowanie — zagrożenia i korzyści .................................................................................................... 109
Umowa ........................................................................................................................................................... 112
Niezgodność modeli biznesowych i negocjacje............................................................................................. 117
Honorowanie umów licencyjnych.................................................................................................................. 118
Włączanie technologii licencjonowanej......................................................................................................... 119
Licencjonowanie Open Source....................................................................................................................... 119
Opłaty licencyjne............................................................................................................................................ 120
Ekonomika licencjonowania .......................................................................................................................... 122
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 122
6 Wieloplatformowość........................................................................................... 125
Rzekome korzyści z wieloplatformowości .................................................................................................... 125
Uzasadnienie biznesowe wieloplatformowości ............................................................................................. 126
Tworzenie aplikacji wieloplatformowej......................................................................................................... 129
Macierz trudów pracy..................................................................................................................................... 131
Niebezpieczne obietnice................................................................................................................................. 135
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 135
718775862.002.png
SPIS TREŚCI
9
7 Architektura wdrożeniowa.................................................................................. 137
Rodzaje architektury wdrożeniowej............................................................................................................... 137
Wpływ klienta ................................................................................................................................................ 140
Wpływ rodzimej organizacji .......................................................................................................................... 142
Wybór architektury wdrożeniowej................................................................................................................. 145
Architektury wdrożeniowe i podział pracy .................................................................................................... 146
Urządzenia informatyczne typu IA ................................................................................................................ 147
Wpływ na architekturę oprogramowania ....................................................................................................... 147
Przyszłość oprogramowania powszechnego użytku ...................................................................................... 149
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 149
8.
Integracja i rozbudowa........................................................................................ 151
Kontrola w rękach klienta, czyli siła przewodnia .......................................................................................... 151
Architektura warstwowa — struktury logiczne ............................................................................................. 153
Projektowanie i implementacja architektury warstwowej ............................................................................. 157
Integracja i rozbudowa warstw logiki biznesowej ......................................................................................... 159
Integrowanie i rozbudowa magazynu danych ................................................................................................ 164
Konsekwencje natury biznesowej .................................................................................................................. 168
Interfejs API a kolejne wersje ........................................................................................................................ 174
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 175
9 Marka i elementy marki ...................................................................................... 177
Elementy marki .............................................................................................................................................. 177
Marki produktów licencjonowanych.............................................................................................................. 182
Dostosowywanie elementów marki ............................................................................................................... 182
Zmiana elementów marki............................................................................................................................... 183
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 185
10.
Funkcjonalność („usability”) .............................................................................. 187
Funkcjonalność = pieniądze ........................................................................................................................... 187
Modele myślowe, metafory i funkcjonalność ................................................................................................ 189
Wpływ t-architektury na interfejs użytkownika............................................................................................. 190
Szybciej, wyżej, mocniej................................................................................................................................ 196
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 203
11.
Instalacja ............................................................................................................. 205
Wyjmij z pudełka i rozpocznij pracę.............................................................................................................. 205
Au! Może boleć.............................................................................................................................................. 207
Instalacja a architektura.................................................................................................................................. 208
718775862.003.png
10
SPIS TREŚCI
Jak instalować ................................................................................................................................................ 210
Ostatnie szlify................................................................................................................................................. 214
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 216
12.
Aktualizacja ........................................................................................................ 219
Jak instalacja, tyle że gorsza .......................................................................................................................... 219
Mniej kłopotliwe uaktualnienie...................................................................................................................... 222
Aktualizacje a dojrzałość rynku ..................................................................................................................... 225
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 226
13.
Konfiguracja ....................................................................................................... 229
Konfigurowalność — element funkcjonalności............................................................................................. 229
Kontekst systemu ........................................................................................................................................... 230
W trakcie inicjalizacji i w trakcie pracy......................................................................................................... 231
Ustawianie wartości ....................................................................................................................................... 232
Ustawianie właściwej wartości ...................................................................................................................... 233
Ogólne zasady pracy z parametrami .............................................................................................................. 234
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 235
14.
Dzienniki............................................................................................................. 237
Chcę wiedzieć, co jest grane .......................................................................................................................... 238
Nie tylko fakty................................................................................................................................................ 239
Format i zarządzanie dziennikiem.................................................................................................................. 241
Przetwarzanie danych dziennika .................................................................................................................... 245
Usługi rejestrowania....................................................................................................................................... 245
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 246
15.
Zarządzanie wersjami ......................................................................................... 249
Tak, to jest potrzebne ..................................................................................................................................... 249
Nasz punkt wyjścia ........................................................................................................................................ 250
Zarządzanie wersjami..................................................................................................................................... 251
Identyfikacja wersji ........................................................................................................................................ 252
Oznaczenia SKU i numery seryjne ................................................................................................................ 257
Zarządzanie wersjami a t-architektura ........................................................................................................... 260
Podsumowanie rozdziału................................................................................................................................ 262
16.
Zabezpieczenia.................................................................................................... 263
Wirusy, hakerzy i piraci ................................................................................................................................. 264
Zarządzanie cyfrową tożsamością.................................................................................................................. 266
Bezpieczeństwo transakcji ............................................................................................................................. 269
718775862.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin