Ćwiczenia 1. – 18.02.2010r.
Tyflopedagogika :
-osoby niewidome
-osoby słabo widzące
Tyflopedagogika – czyli pedagogika dzieci niewidomych i słabo widzących, która stanowi jeden z działów pedagogiki specjalnej. Jest to nauka, która zajmuje się teorią i praktyką kształcenia i wychowania dzieci z uszkodzonym wzrokiem.
Zajmuje się rehabilitacją nie tylko dzieci, ale również młodzieży i dorosłych, ale też osób starszych.
Zajmuje się tą rehabilitacją, które osoby straciły wzrok w różnych latach życia.
Powyżej 5r.ż. – osoby ociemniałe.
Od urodzenia – niewidome, również nie tylko te, które widziały od początku.
Wzrok rozwija się do 6r.ż. Najpierw elementy fizyczne, potem dwuwymiarowe i trzywymiarowe.
Tyflopedagogika zajmuje się również osobami niewidomymi i słabo widzącymi z innymi deficytami i chorobami.
Statystyka WHO
· Świat 314mln osób z niepełnosprawnością wzrokową z czego 45mln to osoby całkowicie niewidome z czego 80% to osoby powyżej 50r.ż.
· Podobnie jest w Polsce.
PZN, 2008r.
Członków – 68tys, całkowicie niewidomi – 6%; powyżej 65r.ż – 45%
Tendencja – coraz więcej osób.
DEFINICJE
Słabo wzroczność + niewidzenie (ostrość i pole widzenia)
-prawna i medyczna
-funkcjonalna (funkcjonowanie człowieka)
-pedagogiczna (jak dziecko radzi sobie z czytaniem i pisaniem)
Funkcjonalna
Słabowidzący – jest to osoba, która mimo standardowej korekcji szkłami okularowymi ma trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności, a która może poprawić swoje funkcjonowanie wzrokowe poprzez wykorzystanie pomocy optycznych, nieoptycznych oraz modyfikację otoczenia. (opracowała Ann Corn)
Pedagogiczna
Niewidomi – to osoby na wskutek utraty wzroku posługują się pismem punktowym brajla.
Słabowidzący – to osoby, które posługują się pismem czarno drukowym.
bzhfoto