Plan pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - program autorski M. Nadolnej(1).pdf

(124 KB) Pobierz
146337638 UNPDF
PROGRAM AUTORSKI
Plan pracy z uczniem
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Małgorzata Nadolna
SSP nr 1 we Wrześni
I . CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Inspiracją do stworzenia planu były słowa zawarte w książce Marka
Pisarskiego „ Matematyka dla naszych dzieci”( Wydawnictwo ECERI –
Warszawa 1992). Książka ta przeznaczona jest w zasadzie dla rodziców, którzy
nie wyręczając nauczycieli mogą wspierać swoje dziecko w rozwijaniu
zdolności matematycznych.
Często niepowodzenia w uczeniu się matematyki tłumaczy się brakiem
zdolności matematycznych. Najczęściej jest to następstwem opóźnienia rozwoju
procesów psychicznych niezbędnych do uczenia się matematyki. Stan ten
potęgują sposoby uczenia matematyki proponowane w szkołach. Efektem tego
jest niechęć, napięcie emocjonalne, utrata wiary we własne możliwości
poznawcze, wycofywanie się z wysiłku intelektualnego. Mimo ogromnej pracy
nie potrafią poradzić sobie z prostymi zadaniami, nie dostrzegają zależności
miedzy liczbami, nie potrafią narysować grafu, tabelki, zapisać działania. Są to
właśnie dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
Mój plan jest propozycją niesienia tym dzieciom pomocy na zajęciach
korekcyjno – kompensacyjnych lub wyrównawczych.
Celem zajęć jest:
! uświadomienie dzieciom, jak należy liczyć przedmioty
! uzyskanie odpowiedniego poziomu operacyjnego rozumowania
! zwiększanie zdolności do funkcjonowania na poziomie symbolicznym i
ikonicznym bez potrzeby odwoływania się do poziomu aktywnego,
poziomu działań praktycznych
! uzyskanie odpowiedniego poziomu odporności emocjonalnej na sytuacje
trudne
! rozwijanie sprawności manualnej, precyzji spostrzegania i koordynacji
wzrokowo – ruchowej
Proponowane zabawy zawierają pewne elementy wiedzy matematycznej, ale
jest ona tworzona przez dzieci w trakcie działalności w zakresie:
! czynności klasyfikacyjnej
! pojęcia liczby naturalnej
! wykonywania czterech działań w zakresie 100
! rozumienia różnego rodzaju grafów, tabelek i innych schematów
! własności figur geometrycznych
! pomiaru różnych wielkości
! mierzenia figur geometrycznych
! objętości i czasu.
Uzyskać to możemy poprzez zabawę indywidualną, z rówieśnikami, z
dorosłymi. W trakcie działalności dzieci mają możliwość rozwiązywania takich
zadań, które zaspakajają ich naturalna ciekawość i korzystanie z własnych
doświadczeń i wiedzy o świecie.
Kolejność ćwiczeń została ułożona wg porządku programu kształcenia
zintegrowanego, nie jest ona obligatoryjna. Ważne jest to, aby ćwiczenia
geometryczne były razem z tymi dotyczącymi czterech działań.
Przy wyborze należy się kierować głównie poziomem rozwoju, odpornością
emocjonalną w sytuacjach wymagających koncentracji i współdziałania,
umiejętnościami manualnymi, a nie jego wiekiem.
Pracy towarzysza pomoce dydaktyczne: plansze do gry, książki oraz wiele
innych , wykonanych przez nauczyciela. Niezbędne są też rożne drobne
przedmioty typu fasolki, guziki, koraliki itp.
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
1. Umiejętności kluczowe
W czasie pracy dziecko powinno osiągnąć następujące interdyscyplinarne
umiejętności:
! posługiwanie się słownictwem charakterystycznym dla matematyki
! posługiwanie się symbolami ( stopniowo i w miarę możliwości)
! wyznaczenie
postępowania,
który
z
określonym
prawdopodobieństwem może dać założony wynik
! dokonanie prawidłowej analizy sytuacji, szacowanie możliwych zysków
lub strat
! przestrzeganie przyjętych przez wszystkich zasad i norm postępowania
! kontaktowanie się z kolegami w roli partnera, kierownika i podwładnego
planu
2. Czynności dzieci i umiejętności matematyczne
Obszar aktywności
C ZYNNOŚCI DZIECI
Umiejętności matematyczne
Grupowanie ,liczenie,
porównywanie
1. Układanie w wyciętych otworach kartki
drobnych przedmiotów po jednym w
każdym z jednoczesnym głośnym
liczeniem.
2. Dodawanie przedstawionych liczb poprzez
przeliczanie
3. Porównywanie liczb poprzez równoczesne
układanie przedmiotów z różną ilością
otworów
4. Porządkowanie liczb od najmniejszej do
największej układając kartki w
odpowiedniej kolejności
Przyswojenie reguł liczenia przedmiotów:
o każdy przedmiot może być liczony tylko
raz
o w liczeniu nie wolno pominąć żadnego
przedmiotu
o liczenie rozpoczyna się od jednego i
polega na wypowiadaniu odpowiednich
słów w ustalonej kolejności
o ostatnia wypowiedziana liczba wskazuje,
ile jest przedmiotów
4
146337638.001.png
5. Układanie przedmiotów po jednym w
pewnej odległości
6. Dokładanie do każdego przedmiotu po
jednym z wyjątkiem pierwszego z lewej
strony ( powtórzyć czynność opuszczając
pierwszą grupę z lewej aż do końca)
Odkrywanie, że po każdej czynności liczba
przedmiotów w jednych grupach się zmienia, w
innych nie.
Dostrzeżenie , że liczby w sąsiednich grupach
różnią się o jeden.
Odkrycie, że grupy ułożone są w kolejności
zwieszania się liczby przedmiotów
7. Przeliczanie przedmiotów w grupkach
8. wpisywanie liczb na pasek papieru
tworząc chodniczek liczbowy
9. Przypisywanie do narysowanych na
podłodze pętli zdań sformułowanych w 1
osobie liczby pojedynczej
10. Wchodzenie dzieci do tych pętli, gdzie
będą mogły wypowiedzieć przypisane
zdanie zgodnie z prawdą
Gromadzenie doświadczeń ułatwiających
rozumienie pojęć – zbiór, część wspólna, suma
zbirów
Doskonalenie klasyfikowania elementów zbioru
wg ustalonego warunku
5
146337638.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin