terapia_pedag.pdf
(
387 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Program autorski 1.doc
DZIECKO POTRAFI
DZIECKO CHCE
DZIECKU TRUDNO
PROGRAM AUTORSKI
W ZAKRESIE TERAPII PEDAGOGICZNEJ
OPRACOWAŁA: mgr
BOŻENNA BARBARA DUDA
NAUCZYCIELKA W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR1
„BAJKA”
W SZCZYTNIE
SZCZYTNO - WRZESIEŃ – 2001R.
1
LOKALIZACJA PROGRAMU
Programem terapii pedagogicznej objęte będą dzieci 6 letnie w Miejskim Przedszkolu Nr 1
„Bajka” w Szczytnie zakwalifikowane do pracy stymulacyjno – kompensacyjnej.
CELE OGÓLNE (STRATEGICZNE):
-
ogólne wspieranie rozwoju dziecka, a zwłaszcza tych jego sprawności i umiejętności,
które są szczególnie ważne w nauce,
-
wyrównanie i ułatwienie dziecku startu szkolnego,
-
stworzenie warunków do osiągnięcia przez dziecko sukcesu,
-
podnoszenie własnej samooceny.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-
stymulowanie rozwoju dziecka i usuwanie bezpośrednich przyczyn niepowodzeń,
-
usprawnianie deficytów rozwojowych i wyrównywanie braków w wiadomościach i
umiejętnościach dziecka,
-
kształtowanie pozytywnego obrazu siebie i poczucia własnej wartości, akceptacja
siebie,
-
wyzwalanie wiary we własne możliwości, motywowanie dziecka do przezwyciężania
własnych ograniczeń,
-
praca nad swoimi słabymi stronami, pokonywanie trudności w oparciu o własne
pozytywne doświadczenia i poprzez zaspokajanie ciekawości dziecka.
METODY PRACY:
-
elementy metody Weroniki Sherbone,
-
elementy programu rozwijającego percepcję wzrokową M. Frostig i D. Horne,
-
elementy metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
-
ćwiczenia grafomotoryczne według Marty Bogdanowicz.
ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ:
-
zasadę indywidualizacji,
-
zasadę powolnego stopniowania trudności,
-
zasadę korekcji zaburzeń – ćwiczenie funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej
opanowanych umiejętności,
-
zasadę kompensacji zaburzeń (łączenie funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji nie
zaburzonych),
-
zasadę systematyczności,
-
zasadę ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego.
PLANOWANIE DZIAŁANIA
Program terapii pedagogicznej realizowany będzie w następujących obszarach:
a)
diagnoza problemu w środowisku przedszkolnym w grupie dzieci 6 letnich
b)
pedagogizacja rodziców – ukazanie wagi problemu
c)
terapia właściwa z dziećmi 6 letnimi zakwalifikowanymi do pracy stymulacyjno –
kompensacyjnej
2
d)
dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami przedszkola
e)
posumowanie efektów pracy na zakończenie roku szkolnego na podstawie obserwacji.
DOBÓR DZIECI
Wyznaczenie kierunków pracy i zakwalifikowanie dzieci do grup korekcyjno –
kompensacyjnych uwarunkowane jest wynikami obserwacji wstępnej przeprowadzonej w
miesiącu wrześniu i październiku.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Miejsce zajęć –
sala przedszkolna i sala gimnastyczna
Czas trwania zajęć:
15 – 20 minut
Zajęcia odbywają się poza zajęciami obowiązkowymi dla całej grupy np. w ranku.
OBSZARY TERAPII PEDAGOGICZNEJ:
1. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, koordynacji ruchowej i ruchowo-
wzrokowo-słuchowej.
2.
Rozwijanie motoryki dziecka, jego koordynację ruchowo – słuchowo – wzrokową
metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz
3.
Rozwijanie sprawności manualnej: ćwiczenia rozmachowe, manualne, graficzne i
grafomotoryczne.
4.
Usprawnianie percepcji wzrokowej (analiza i synteza wzrokowa).
5.
Usprawnianie funkcji słuchowej: ćwiczenia wrażliwości słuchowej, ćwiczenia
rytmiczne i ćwiczenia słuchu fonematycznego.
6.
Rozwijanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała i
kształtujące lateralizację.
7.
Usprawnianie myślenia i mowy powiązanej.
8.
Wspomaganie artykulacji.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
-
zmniejszenie lub wyrównanie stwierdzonych deficytów rozwojowych u dzieci
-
zdobywanie przez dzieci nowych wiadomości i umiejętności
-
wyrównanie startu szkolnego dziecka
-
osiągnięcie przez dziecko sukcesu i podniesienie własnej samooceny
EWALUACJA:
-
wyniki obserwacji na koniec roku szkolnego
wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli klas pierwszych w Szkole Podstawowej
Nr 3 w Szczytnie – efekty pracy stymulacyjno – kompensacyjnej i dalsza kariera szkolna
dzieci.
3
PROGRAM PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU
PRZEDSZKOLNYM ROZWIJAJĄCY:
- OGÓLNĄ SPRAWNOŚĆ RUCHOWĄ, KOORDYNACJĘ RUCHOWĄ
I RUCHOWO – WZROKOWO – SŁUCHOWĄ
- MOTORYKĘ DZIECKA, JEGO KOORDYNACJĘ RUCHOWO – SŁUCHOWO-
WZROKOWĄ METODĄ DOBREGO STARTU (INTEGRACJA POZNANIA)
- SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ
I. KSZTAŁCENIE OGÓLNEJ SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ ORAZ
KOORDYNACJI RUCHOWEJ I RUCHOWO-WZROKOWO-SŁUCHOWEJ
1.Ćwiczenia równowagi - chodzenie po narysowanej linii, ławeczce gimnastycznej,
równoważni, krawężniku, listwie piaskownicy, pniu drzewa, itp.
2. Chody i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony dźwiękowy lub wzrokowy.
3. Chodzenie – marsz ( w rozsypce, w szeregu, po kole, po prostej, po spirali, zakręty pod
kątem 90º, w przód, w tył, bokiem, w prawo, w lewo), spacer, krok defiladowy, chodzenie
( na palcach, na piętach, na zewnętrznych brzegach stóp, cicho – głośno, z tupaniem,
wolno – szybko, z „kocim grzbietem”, w postaci kucznej, z unoszeniem wysoko kolan lub
nóg, z kiwaniem się na boki, z podnoszeniem i opuszczaniem głowy, parami ze splecio-
-nymi rękami, itp.)
4. Bieganie – z trzymaniem się za ręce, z trzymaniem rąk na ramionach lub w pasie dziecka
znajdującego się w szeregu przed sobą, rozbieganie się, bieganie do przodu i do tyłu,
z podskakiwaniem, cwał bokiem, bieganie z rękami wyciągniętymi w tył lub z rozłożonymi
w bok, bieganie parami, itp.
5. Ćwiczenia wyprostne - postawa „ na baczność”, stanie ( na jednej nodze, tyłem do ściany,
samodzielne z wyobrażeniem że stoi się przy ścianie, próba „dosięgania” głową sufitu, itp.)
6. Skłony - do przodu, do tyłu, w bok (ręce wyciągnięte w górę lub wzdłuż tułowia, na
biodrach, krążenie tułowia w pasie lub biodrach).
7. Przysiady - przysiady i powstawanie, kucanie z zamykaniem oczu –wstawanie i otwieranie
oczu, przysiady z „wyrzucaniem” nóg do przodu(przed siebie).
8. Skoki - podskakiwanie (ze skrzyżowaniem rąk przed sobą, z wyciąganiem w górę ręki),
skoki (w górę z klaskaniem nad głową, na jednej nodze i obunóż – w miejscu, w przód,
w tył, w bok, skoki w przysiadzie, ze skrzyżowaniem nóg, z uderzeniami jednej nogi
o drugą, obunóż do przodu ze złączonymi stopami, na jednej nodze, druga przytrzymywana
ręką), imitowanie przeskakiwania i wskakiwania.
9. Ćwiczenia ruchów głowy - opuszczanie i podnoszenie głowy, kręcenie (w lewo, w prawo)
kiwanie głową ujętą w dłonie na boki, odwracanie głowy (w lewo, w prawo, w górę, w
dół), otwieranie i zamykanie oka – oczu, mruganie oczami, wodzenie wzrokiem ( w górę,
w dół, w prawo, w lewo, po okręgu).
10. Ćwiczenia orientacji kierunkowej związane z percepcją słuchową.
11. Ćwiczenia wyobraźni i pamięci ruchowej - imitowanie i odgadywanie czynności.
12. Wdrażanie do gospodarowania własnymi ruchami i usprawniające koordynację
ruchów – ćwiczenia rozruchowe obu ramion.
13. Ćwiczenia zręcznościowe - toczenie, rzucanie i chwytanie, gry typu: kręgle, bierki,
koszykówka stołowa, itp.
14. Inne ćwiczenia - naprzemienne ruchy rąk i stóp, wirowanie ze skrzyżowanymi przed
sobą rękami, poruszanie palcami nóg, posuwanie stóp przez kurczenie palców a następnie
4
rozkurczanie itp.
II. ĆWICZENIA MOTORYKI DUŻEJ
1.
Ćwiczenia wyprostne: żołnierz, bocian, grzybek, żywy obraz na ścianie, wielkolud, itp.
2.
Skłony: wiatr pochyla pnie drzew, ukłon, taniec ludowy, bączek, itp.
3.
Przysiady: gimnastyka, ptaki śpią i budzą się, taniec kozacki,itp.
4.
Chodzenie: nieposłuszne gąski, wąż, niedźwiedzie, sportowcy, chód krasnala, chód
olbrzyma, koty, kaczki, itp.
5.
Bieganie: spłoszone kurki, łańcuch, samolot, ptaki, pociąg,itp.
6.
Skoki: pajacyk, rozgrzewka, kotek na płotek, żaby, taniec zbójecki, itp.
7.
Ćwiczenia ruchów głowy: potakiwanie, przeczenie, kłopot, rozglądanie się, itp.
8.
Inne ćwiczenia: niedźwiedź wspinający się na drzewo, młynek, chód gąsiennicy itp.
III. ĆWICZENIA KOŃCZYN GÓRNYCH
A. WYMACHY KOŃCZYN
1.
Wymachy w górę, w przód - jedną ręką, dwoma rękami.
2.
Wymachy ręką zgiętą w łokciu: w przód – w tył, w lewo – w prawo, obu rąk, w przód
i na boki, jedną ręką w dół i w górę.
3.
Wymachy rąk ze skrzyżowaniem przed sobą.
4.
Wymachy wyprostowanych rąk ( w górę, w przód, na przemian w górę – w dół),
wymachy opuszczonych rąk w dół, wymachy na przemian do przodu, wymachy
złączonych rąk.
5.
Podnoszenie i opuszczanie wyprostowanych rąk: ku górze – w dół, w górę – w dół,
opuszczanie obu rąk z góry na boki.
6.
Wymachy rąk lekko ugiętych w łokciu - przed sobą, w górze, do przodu, w dole-
do – przodu – w bok, do przodu i krążenie, w górę z dotknięciem palcami ramion
i opuszczenie w dół.
B. KRĄŻENIE KOŃCZYN
1.
Krążenie wyprostowanej ręki - po bokach tułowia, z przodu, dwoma rękami na
przemian przed sobą.
2. Krążenie przedramienia ( ręka zgięta w łokciu) - przed sobą, wokół swojej osi, po
bokach (palce dotykają ramion), na przemian obu ramion, skrzyżowanych przed sobą.
C. RUCHY OBU KOŃCZYN NA PRZEMIAN
1.
Ruchy obu rąk ugiętych w łokciach i nadgarstkach - przed sobą.
2.
Ruchy rąk z rozchylonymi na boki dłońmi ku górze.
3.
Ruchy rąk w kierunku ust.
4.
Układanie skrzyżowanych przed sobą ramion - jedno na drugim, ku górze.
5
Plik z chomika:
Mamla
Inne pliki z tego folderu:
Ćwiczenia_percepcji_wzrokowej_i_słuchowej.jpg
(243 KB)
Konspekt indywidualnych zajęć rewalidacyjno.doc
(222 KB)
Program zajęć korekcyjno.doc
(117 KB)
terapia_pedag.pdf
(387 KB)
Inne foldery tego chomika:
5 - latki wszystko
adaptacja
Aerobic dla dzieci
aerobic music
Akademia Misia Haribo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin