fotogrametria_inzynieryjna_r2.pdf

(452 KB) Pobierz
Włodzimierz Wójcik uzyskał na Politechnice Krakowskiej stopień mgr inż. w zakresie inżynierii sanitarnej oraz doktora nauk ...
2. Analogowe zdjęcia fotogrametryczne
Przyszłość fotogrametrii inżynieryjnej - o czym była już mowa - należy do fotogrametrii cyfrowej. Nie
oznacza to jednak odrzucenia konwencjonalnych (fotograficznych) metod rejestracji obrazów.
Zwłaszcza że dysponując wysokorozdzielczymi skanerami, można z powodzeniem stosować metody
fotogrametrii cyfrowej, opracowując zeskanowane zdjęcia wykonane kamerami metrycznymi.
W tym rozdziale zostaną podane wiadomości o wykonywaniu, pomiarze i opracowaniu analogowych
zdjęć pomiarowych, stanowiące uzupełnienie wiedzy wyniesionej z podstawowego kursu
fotogrametrii.
2.1. Kamery fotogrametryczne, zdjęcia pomiarowe i zasady wykonywania zdjęć
Do najczęściej używanych w Polsce analogowych kamer naziemnych należą zeissowskie: Photheo
19/1318 i UMK 10/1318. Ze względów dokładnościowych preferowane są długoogniskowe,
wielkoformatowe kamery metryczne, ale w uzasadnionych przypadkach stosuje się kamery
szerokokątne, stereometryczne, szeregowe, kamery z płytami „reseau”, oraz kamery niemetryczne
(cyfrowe, analogowe fotograficzne albo filmowe) . Kamery metryczne gwarantują stałość elementów
orientacji wewnętrznej a zdjęcie metryczne stanowi rzut środkowy fotografowanego przedmiotu.
Stopień powtarzalności elementów orientacji zależy od konstrukcji kamery. Głównymi czynnikami
naruszającymi metryczność są: niewystarczająca stałość odległości obrazowej, dystorsja obiektywu,
niepłaskość i niedociśnięcie materiału fotograficznego do ramki tłowej, oraz zniekształcenia obrazu
powstałe w trakcie obróbki fotolaboratoryjnej. Zostaną one omówione w następnych podrozdziałach.
Na poprawność określenia współrzędnych tłowych znacząco wpływa jakość fotograficzna i
poprawność fotogrametryczna wykonania oraz wywołania zdjęć. Należy więc:
- właściwie dobierać materiał negatywowy - najczęściej będą to niskoczułe, wysokorozdzielcze,
ortochromatyczne płyty fotograficzne,
- poprawnie naświetlać zdjęcia: używając światłomierza należy określić czas ekspozycji,
uwzględniając barwę obiektu i barwoczułość materiału światłoczułego, porę fotografowania, oraz kąt
między kierunkiem fotografowania a kierunkiem padania światła,
- prawidłowo wywoływać negatywy, unikając w szczególności wywoływania nadmiernie
kontrastowego i ciemnego (o nadmiernym zaczernieniu) - jako przyczyniających się do potęgowania
zjawiska „brzegowego” emulsji fotograficznej,
- umiejętnie dobierać stanowiska kamer, upewniając się przed ekspozycją, czy wszystkie punkty
kontrolne zostaną sfotografowane, zaś w przypadku zdjęć bez punktów kontrolnych - szczególnie
starannie poziomując libelle i nadając kamerze założoną orientację.
Niezbędną poprawność fotograficzną zdjęć można zapewnić, poprzedzając każdy większy cykl
zdjęciowy wykonaniem i analizą zdjęć próbnych. Wyciągnięcie właściwych wniosków z analizy
jakości fotograficznej zdjęcia ułatwi tabela 2.1 , ukazująca związki między zauważonymi cechami
negatywu (nadmierna gęstość optyczna, kontrastowość, widoczność szczegółów w cieniach) a ich
przyczynami (prześwietlenie, niedowołanie itp.)
15
Tabela 2.1. Rozpoznawanie przyczyn fotograficznych niedostatków obrazu; znaki „+” i „-” oznaczają
odpowiednio „nadmierna” lub „niedostateczna” (gęstość, kontrastowość)
Gęstość czerni
- +
Kontrastowość
- +
Szczegóły w cieniach
nie tak
Przyczyna błędu
x
x
Niedoświetlenie
x
x Niedowołanie
x x
Przewołanie
x x
Prześwietlenie
Prześwietlony negatyw można poprawić stosując osłabiacz równomierny, negatyw przewołany -
stosując (z dużą ostrożnością) osłabiacz nierównomierny. Warto również wiedzieć, że zadymienie
całego negatywu (łącznie z marginesami) może świadczyć o przeterminowaniu materiału
negatywowego. Dwubarwne zabarwienie zazwyczaj świadczy o zanieczyszczeniu chemikaliów.
Realizacja fotogrametrycznego wcięcia w przód - jak wiadomo - zakłada rekonstrukcję każdej wiązki
promieni (co jest możliwe dzięki znajomości elementów orientacji wewnętrznej) i odtworzenie
przestrzennego położenia każdej wiązki (co umożliwia znajomość orientacji elementów orientacji
zewnętrznej kamery).
Zasady wykonywania zdjęć dla opracowań inżynieryjnych często różnią się od typowych zdjęć
stereofotogrametrycznych - wysokie wymagania dokładnościowe zmuszają do stosowania
wielostanowiskowych zdjęć zbieżnych. Zazwyczaj (choć nie zawsze) zdjęcia są uzbrojone w punkty
kontrolne. Liczba i rozmieszczenie punktów kontrolnych zależy od zastosowanej metody
analitycznego opracowania zdjęć a więc od liczby wyznaczanych (lub korygowanych) elementów
orientacji wiązki promieni. Największa liczba punktów kontrolnych jest niezbędna w przypadku
opracowania opartego o przestrzenną transformację DLT; nie potrzeba jednak wtedy wyznaczać
współrzędnych stanowisk. Najmniej punktów kontrolnych wymaga metoda samokalibracji.
Niezależnie jednak od metody obliczeń, należy dążyć do tego, aby w każdym przypadku móc
korzystać z obserwacji nadliczbowych, umożliwiających przeprowadzenie procesu wyrównania i
oszacowanie błędów wyznaczenia niewiadomych.
Kątowe elementy orientacji zewnętrznej kamery znamy w chwili jej orientacji na stanowisku
pomiarowym, lub możemy je poznać póżniej (dzięki punktom kontrolnym), natomiast elementy
orientacji wewnętrznej (stałą kamery i współrzędne punktu głównego), oraz rozmiary błędów
zniekształcających odwzorowanie, określa się – jak wiadomo - w procesie znanym jako kalibracja
kamery. Będzie o tym mowa w kolejnych rozdziałach.
2.2. Błędy odwzorowania
2.2.1. Dystorsja obiektywu
Dystorsja obiektywu powoduje, że wiązka promieni skupiona w przedmiotowym punkcie węzłowym
obiektywu O p nie jest identyczna z wiązką wychodzącą z obrazowego punktu węzłowego obiektywu
O t (rys. 2.1). Pozbawione dystorsji są obiektywy symetryczne, ale projektanci obiektywów odstępują
od tego założenia, dążąc do optymalnego ograniczenia wszystkich rodzajów zniekształceń obrazu
(aberracji). W praktyce nie spotyka się więc obiektywów całkowicie pozbawionych dystorsji, a
jedynie układy o dystorsji ograniczonej do pewnego minimum. Dystorsja obiektywów współczesnych
kamer fotogrametrycznych nie przekracza kilku mikrometrów.
16
565434179.002.png
H H’
O p O t α
α
opt.
Rys.2.1. Obiektyw i jego elementy: oś optyczna, płaszczyzny główne (H, H’), punkty węzłowe (O p ,
O t ), oraz przebieg promienia głównego
W przypadku obiektywu bezbłędnie zcentrowanego, przy ścisłej prostopadłości płaszczyzny
tłowej do osi optycznej obiektywu, mamy do czynienia z dystorsją radialną - symetryczną względem
punktu głównego O’. Oznacza to, że wszystkie punkty odwzorowane w takiej samej odległości (r ) od
O’ są przesunięte radialnie o taką samą wielkość - ∆ r (rys. 2.2) . Kątowa wartość dystorsji radialnej
∆α, będąca różnicą między kątem α - odchylenia promienia wchodzącego do obiektywu od osi
optycznej i kątem α - odchylenia promienia wychodzącego, jest wielkością stałą dla danego
obiektywu i danego kąta α (rys.2.2a). W płaszczyźnie tłowej można zaobserwować liniową wielkość
dystorsji ∆ r (rys. 2.2b) .
a) b)
α O’ O’
α ’ r
r r
Rys. 2.2. Błąd odwzorowania punktu ( r) spowodowany dystorsją radialną obiektywu: a) w
płaszczyźnie osi kamery, b) w płaszczyźnie obrazu
W praktyce - z powodu niecentrycznego usytuowania soczewek i nieprostopadłości
płaszczyzny tłowej względem osi optycznej – kierunek wektora dystorsji nie przechodzi przez O
(rys.2.3). Błąd dystorsji określają wtedy dwie składowe: radialna ( r ) - w kierunku radialnym i
tangencjalna ( t) - w kierunku prostopadłym do radialnego. Wobec zaburzenia symetrii dystorsji,
punkt główny O’ przestaje być punktem centralnym (radialnym). Do szczegółowych analiz przyjmuje
się wtedy punkt najlepszej symetrii dystorsji S’ - względem którego symetria składników dystorsji jest
najlepsza. We współczesnych obiektywach fotogrametrycznych odległość O’S’ jest mniejsza od 0,01
mm, a wielkość składnika tangencjalnego nie przekracza 3 µm.
17
r
565434179.003.png 565434179.004.png
z P”
t
r
P’
S’ x
O’
Rys. 2.3. Rozkład wektora dystorsji na składowe: radialną ( r ) i tangencjalną ( t )
2.2.2. Metody korekcji błędu dystorsji
Poprawienie współrzędnych tłowych punktu na zdjęciu ze względu na błąd dystorsji można
przeprowadzić różnymi sposobami:
- metodą interpolacyjną,
- metodą tabelaryczną,
- metodą wielomianową.
Metoda interpolacyjna jest często stosowana do korygowania dystorsji radialnej. Tworzy się tabelę
wartości promieni radialnych i odpowiadających im wartości dystorsji. Dla danej wielkości promienia
radialnego (r) wartość dystorsji ∆ r jest interpolowana z dwóch pól tabeli, pomiędzy którymi mieści się
wartość r .
Metoda tabelaryczna zakłada, że w pewnych elementarnych fragmentach obrazu (np. w kwadratach o
wymiarach 5x5 mm) wartość dystorsji jest stała. Poprawienie współrzędnych punktu o błąd dystorsji
( radialnej i tangencjalnej ) polega na odszukaniu odpowiedniego pola tabeli (stosownie do
współrzędnych tłowych punktu) i znalezieniu właściwych poprawek (radialnej i tangencjalnej) do
współrzędnych tłowych.
Metoda wielomianowa jest najdokładniejsza. Z różnych postaci, które może przyjmować wielomian
przybliżający rozkład dystorsji, najpopularniejsza jest postać wielomianu:
x
x = { (k 1 r 3 + k 2 r 5 + k 3 r 7 + .....) + [(r 2 + 2x 2 ) p 1 + 2xzp 2 ] (1 + p 3 r 2 + ...)}
r
/2.1/
z
z = { (k
r
1 r 3 + k 2 r 5 + k 3 r 7 + ....) + [ 2xzp 1 + ( r 2 + 2z 2 ) p 2 ] (1 + p 3 r 2 + ...)}
gdzie : ∆ x, z - poprawki do współrzędnych tłowych x, z ze względu na dystorsję obiektywu,
r +
z
2
18
= - promień radialny mierzony od punktu głównego O’,
k 1 , k 2 , k 3 - współczynniki składnika radialnego dystorsji symetrycznej,
2
565434179.005.png 565434179.001.png
p 1 , p 2 , p 3 - współczynniki składnika tangencjalnego dystorsji wraz z asymetrią dystorsji
radialnej.
Są to wielomiany o nieskończonej liczbie wyrazów, ale w praktyce wystarcza ograniczenie do k 3 i do
p 2 .
Dystorsji obiektywu kamery pomiarowej nie można rozpatrywać w oderwaniu od wielkości
stałej kamery; obie wielkości są wzajemnie powiązane funkcyjnie, dlatego też wartość c k i poprawki
dystorsji wyznacza się w procesie kalibracji kamery równocześnie:
r = r - c k tg α /2.2/
gdzie : r - promień radialny,
c k - stała kamery,
α - kąt objaśniony na rysunku 2.2.
Kalibrowana odległość obrazowa czyli najwłaściwsza odległość obrazowa, jest obliczana jako
odległość obrazowa minimalizująca poprawki dystorsji dla całego pola obrazu.
Względność dystorsji wiąże się także z zależnością współczynnika załamania światła od
długości fali światła rejestrowanego przez emulsję światłoczułą; mamy więc do czynienia z
odpowiadającą jej dystorsją i odległością obrazową. I tak na przykład dystorsję i c k określone dla
światła żółtozielonego (reprezentującego środek zakresu promieniowania widzialnego) trzeba
skorygować w przypadku fotografowania w zakresie podczerwieni. Zatem dla konkretnego obiektywu
(danej kamery) możemy mieć różne elementy orientacji wewnętrznej (i dystorsję) w zależności od
typu emulsji i składu spektralnego światła.
2.2.3. Niepłaskość i nieprzyleganie materiału światłoczułego do ramki tłowej
Błędy niepłaskości materiału negatywowego mogą być przyczyną trudnych do określenia i eliminacji
błędów opracowania. Zależą one od jakości i grubości szkła (lub wypłaszczenia błony), równego
rozprowadzenia emulsji, deformującego wpływu sprężyn kaset i działania urządzenia dociskającego
materiał do ramki tłowej.
Stosowane najczęściej (w Polsce) klisze TO 1 (Agfa) są wykonane ze szkła „maszynowego” o
grubości 1,6 mm a ich nierówności dochodzą do 40 µm. Są to nierówności niedopuszczalne przy
dokładnych opracowaniach, ale płyty fotograficzne o niepłaskościach rzędu kilku mikrometrów
(wykonane na szlifowanym, grubszym szkle) są trudnodostępne i drogie.
Należy pamiętać, że szczególnie wysokie wymagania płaskości materiału i jego dociśnięcia do ramki
tłowej stawiają kamery szerokokątne. Wpływ odchylenia powierzchni emulsji od płaszczyzny tłowej
s (bez względu który z dwóch wymienionych czynników je spowodował) wynosi:
x z
x = s , z = s /2.3/
c k c k
Wpływ niedociśnięcia kliszy eliminuje się częściowo w trakcie korekcji błędów orientacji zewnętrznej
(na podstawie punktów kontrolnych). Podobny rezultat można uzyskać na drodze rzutowego
przekształcenia „płaszczyzny punktów” pomierzonych na zdjęciu w oparciu o co najmniej 4 znane
punkty ramki tłowej (na zdjęciu i na etalonie); poza znaczkami tłowymi można wykorzystywać
dodatkowe punkty (np. nacięte na ramce tłowej). Etalon (wzorzec) naświetla się na płycie
fotograficznej o wysokiej płaskości położonej na poziomej ramce tłowej.
19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin