tworzenie_stron_www_we_flashu_cs3_professional_projekty_wwwfcs.pdf

(1287 KB) Pobierz
Tworzenie stron WWW we Flashu CS3 Professional. Projekty
Tworzenie stron WWW
we Flashu CS3 Professional.
Projekty
Autor: David Morris
TĀumaczenie: Aleksander LamŃa
ISBN: 978-83-246-1266-6
CS3 Professional: Visual QuickProject Guide
Format: B5, stron: 168
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Opanuj niesamowite moŃliwoľci Flasha CS3
¤ Jak zaprojektowaě ukĀad graficzny witryny?
¤ W jaki sposb tworzyě animacje i mechanizmy nawigacyjne?
¤ Jak wykorzystaě komponenty?
Macromedia Flash to aplikacja, ktrej nazwa jest niemal synonimem dynamicznych
i efektownych witryn internetowych. To narzķdzie uĀatwia oŃywienie i uatrakcyjnienie
strony internetowej przez dodanie do niej ciekawych animacji i komfortowych
mechanizmw nawigacyjnych. Ten niesamowity program pozwala rwnieŃ na niemal
dowolne manipulacje obiektami znajdujĴcymi siķ w prezentacji, dziķki wbudowanemu
obiektowemu jķzykowi programowania, noszĴcemu nazwķ ActionScript. RwnieŃ
cyfrowe wideo i dłwiķk, pliki XML i dane ze łrdeĀ zewnķtrznych nie stanowiĴ dla
Flasha Ńadnego problemu.
KsiĴŃka â Tworzenie stron WWW we Flashu CS3 Professional. Projekty Ò to przewodnik,
ktry przeprowadzi Ciķ przez proces tworzenia zapierajĴcej dech w piersiach witryny
internetowej. WykonujĴc kolejne ěwiczenia, poznasz i opanujesz niezwykĀe moŃliwoľci
Flasha CS3. Jeľli nie przepadasz za dĀugimi opisami teoretycznymi, to wĀaľnie ksiĴŃka
dla Ciebie, poniewaŃ kaŃde zagadnienie przedstawione jest w postaci ilustracji
i krtkich, konkretnych objaľnieĺ, co sprawi, Ńe sprawnie i szybko zrealizujesz swj
pierwszy projekt!
¤ Przygotowanie plikw i struktury witryny
¤ Projekt graficzny witryny
¤ Praca z elementami tekstowymi
¤ Import obiektw
¤ Wykorzystywanie symboli
¤ Tworzenie animacji za pomocĴ listwy czasowej
¤ Projektowanie mechanizmw nawigacyjnych
¤ Pobieranie danych z zewnķtrznych plikw
¤ Obrbka cyfrowego wideo
¤ Publikowanie witryny w sieci
Poznaj techniki tworzenia prezentacji internetowych we Flashu
565795001.007.png 565795001.008.png 565795001.009.png 565795001.010.png
spis treści
wprowadzenie
7
witryna, którą stworzymy
8
poznaj Flasha
13
układ książki
10
informacje dodatkowe
19
witryna internetowa towarzysząca
książce
12
1. przygotowanie plików tworzących witrynę
21
definiowanie struktury katalogów
22
przestrzeń robocza
26
tworzenie głównego pliku witryny
23
zapisywanie zestawu kolorów
27
ustawianie właściwości dokumentu
24
informacje dodatkowe
28
zapisywanie pliku
25
2. projektowanie układu graficznego
29
ustawianie linii pomocniczych
30
edytowanie kształtów wbudowanych 34
dodawanie wypełnień gradientowych 35
rysowanie tła
31
rysowanie kształtów wbudowanych
33
3. dodawanie i stylizowanie tekstu
39
wstawianie pojedynczego wiersza tekstu 40
tekst o ustalonej szerokości
zmiana atrybutów pola tekstowego
43
42
wstawianie łącza typu e-mail
44
4. praca z zaimportowanymi obiektami
45
grafika wielokrotnego użytku 46
importowanie obrazów wektorowych 48
organizowanie pracy z symbolami
przenoszenie obiektów między
warstwami
54
49
importowanie map bitowych
55
tryb edytowania symbolu
50
dodawanie warstwy maski
56
przekształcanie obiektów
51
edytowanie maskowanych obiektów
57
hierarchia obiektów
52
informacje dodatkowe
58
organizowanie za pomocą warstw
53
5. wykorzystanie listwy czasowej do organizacji witryny
59
importowanie z programu Adobe
Illustrator
dodawanie klatek
64
60
dodawanie etykiet do klatek
66
obrysy i zakreślenia
62
sterowanie listwą czasową
67
dodawanie cienia
63
informacje dodatkowe
69
565795001.001.png
spis treści
6. tworzenie animacji
71
tworzenie automatycznej animacji 72
odtwarzanie animacji we Flashu 74
animowanie filtrów efektów 75
dodawanie efektów listwy czasowej 76
kopiowanie i wklejanie ruchu 83
wycinanie i wklejanie klatek 84
wstrzymywanie odtwarzania animacji 86
wyświetlanie podglądu filmu
87
dodawanie efektu przejścia
88
sterowanie odtwarzaniem klipów
filmowych
90
dodawanie zachowań
91
informacje dodatkowe
93
7. tworzenie mechanizmu nawigacji
95
tworzenie działów witryny
96
powielanie przycisków
108
tworzenie przycisków
98
układanie przycisków
112
podgląd działania przycisku
102
dołączanie skryptów
113
animowanie stanu przycisku
103
informacje dodatkowe
114
dołączanie dźwięku do przycisku
107
8. wypełnianie działów witryny zawartością
115
importowanie symboli 116
aktualizowanie symboli 117
tworzenie pola wprowadzania tekstu 119
dynamiczne ustawianie tekstu
stosowanie komponentów interfejsu
użytkownika
132
121
wiązanie danych do interfejsu
użytkownika
134
tworzenie przewijanego tekstu
124
ustawianie interakcji interfejsu
użytkownika
ładowanie tekstu HTML
126
138
formatowanie tekstu za
pomocą CSS
ładowanie zewnętrznych filmów
141
128
komponenty formularzy
142
ładowanie plików XML
129
karnacje i wygląd
145
9. wideo we Flashu
147
obszar odtwarzania wideo
148
nawigacja po punktach kontrolnych 154
informacje dodatkowe
importowanie wideo
150
156
wyzwalacze punktów kontrolnych
153
10. publikowanie witryny
157
ustawienia pliku SWF
158
przygotowanie plików do przesłania
na serwer
ustawienia HTML
160
162
skorowidz
163
spis treści
565795001.002.png
5
wykorzystanie
listwy czasowej
do organizacji witryny
Zapewne domyślasz się, że listwa czasowa wykorzystywana jest do tworzenia anima-
cji w filmie Flasha. Ma ona jednak również inne zastosowania.
Klatka może reprezentować nie tylko upływającą chwilę animacji, gdy obiekt porusza
się po scenie, ale także statyczny punkt filmu, do którego możemy przechodzić pod-
czas odtwarzania. W procesie tworzenia filmów Flasha klatki wykorzystujemy jako
etapy animacji, punkty odniesienia i elementy ułatwiające organizację całego projektu.
W tym rozdziale poznasz sposoby pracy z różnymi rodzajami klatek i nauczysz się na-
dawać im nazwy, aby łatwiej było się do nich odwoływać. Zyskasz także umiejętność
sterowania przebiegiem odtwarzania filmu. Dowiesz się, jak:
Nadawać klatkom etykiety .
Wstawiać klatki kluczowe .
Dodawać klatki do listwy
czasowej.
Wykorzysty-
wać obrysy
i zakreślenia
w celu lep-
szego wy-
różnienia
zaznaczonych
obiektów.
Importować
pliki progra-
mu Adobe
Illustrator .
Sterować odtwarzaniem
listwy czasowej za pomo-
cą języka ActionScript .
Stosować filtry , by uzyskać efekty wizualne.
59
565795001.003.png 565795001.004.png
importowanie z programu Adobe Illustrator
Przygotowaliśmy już szkielet projektu. Teraz przyszedł czas na opracowanie głównej
strony naszej witryny. Najpierw dodane zostaną elementy przygotowane w progra-
mie Adobe Illustrator. Flash oferuje wiele możliwości importowania warstw i obiek-
tów. Wybierzemy te sposoby, które będą najlepsze dla danych obiektów.
Wyłącz linie pomocnicze, wybierając z menu View (widok) pozycję Guides/Show
Guides (linie pomocnicze/pokaż linie pomocnicze) lub wciskając klawisze ;
(; w MacOS).
1 Korzystając z listwy czasowej, zmień nazwę
istniejącej warstwy na background .
2 Dodaj nową warstwę i pozostaw bez zmian
jej nazwę Layer 2 — zmienimy ją później.
3 Dodaj kolejną warstwę i nadaj jej nazwę
actions .
4 Kliknij warstwę Layer 2 , aby stała się aktywna.
5 Z menu File (plik) wybierz polecenie Import/Import to Stage (importuj/importuj
na scenę). W oknie dialogowym importowania przejdź do folderu development_files .
Zaznacz plik T_Blooms Home Content.ai i kliknij przycisk Open (otwórz).
Pojawi się okno dialogowe Import „T_Blooms Home Content.ai” to Stage , w którym
opcje importowania można dostosować do własnych potrzeb.
W sekcji Object Options
(opcje obiektu) okna
dialogowego wyświetla-
ne są wszystkie warstwy
i obiekty znajdujące się
w pliku Illustratora.
Wskaż warstwę text for animation , a w sekcji Layer import options (opcje importowa-
nia warstwy) okna dialogowego zaznacz pole Create movie clip (utwórz klip filmo-
wy). W polu Instance name (nazwa instancji) wpisz Text_Animations . W kontrolce
Registration (punkt zaczepienia) kliknij środkowy kwadrat. Warstwa zawiera trzy bloki
tekstu, które zostaną wykorzystane w animacji. Dzięki zaimportowaniu ich do klipu
filmowego zaoszczędzimy nieco czasu na późniejszym etapie pracy.
60
wykorzystanie listwy czasowej do organizacji witryny
565795001.005.png 565795001.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin