Ilustrowana_Encyklopedia_Historii_Lodzi_nr_6.pdf

(8478 KB) Pobierz
298470055 UNPDF
issn 1731-092X
i l u s t r o w a n a
h i s t o r i i ł o d z i
d r u g a p o ł o w a X i X w i e k u
p o l s k i m a n c h e s t e r
poznaj dzieje swojego miasta
zeszyt
nr 6
ISSN 1731-092X
ILUSTROW A NA
ENCYKLOPEDIA
HISTORII ŁODZI
ISSN 1731-092X
ISSN 1731-092X
ILUSTROWANA
ENCYKLOPEDIA
HISTORII ŁODZI
zbierz kolekcję !
www.uml.lodz.pl
ILUSTROWANA
ENCYKLOPEDIA
HISTORII ŁODZI
OD POŁOWY XVI WIEKU
DO KO CA XVI WIEKU
co miesiąc
nowy zeszyt!
OKRES PRADZIEJÓW
I REDNIOWIECZA
OKRES PRADZIEJÓW
. t 1423 – 2008
PIERWSZA POŁOWA XIX WIEKU
WIZJA NOWEGO MIASTA
zeszyt
nr 2
zeszyt
nr 3
zeszyt
nr 1
ZBIERZ KOLEKCJ !
CO MIESI C
NOWY ZESZYT!
ZBIERZ KOLEKCJ !
CO MIESI C
NOWY ZESZYT!
ZBIERZ KOLEKCJ !
CO MIESI C
NOWY ZESZYT!
e n c y k l o p e d i a
WA
IA
298470055.051.png 298470055.062.png 298470055.072.png 298470055.075.png 298470055.001.png 298470055.002.png 298470055.003.png 298470055.004.png 298470055.005.png 298470055.006.png 298470055.007.png 298470055.008.png 298470055.009.png 298470055.010.png 298470055.011.png 298470055.012.png 298470055.013.png 298470055.014.png 298470055.015.png 298470055.016.png 298470055.017.png 298470055.018.png 298470055.019.png 298470055.020.png 298470055.021.png 298470055.022.png 298470055.023.png 298470055.024.png 298470055.025.png 298470055.026.png 298470055.027.png 298470055.028.png 298470055.029.png 298470055.030.png 298470055.031.png 298470055.032.png 298470055.033.png 298470055.034.png 298470055.035.png 298470055.036.png 298470055.037.png 298470055.038.png 298470055.039.png 298470055.040.png 298470055.041.png 298470055.042.png 298470055.043.png 298470055.044.png 298470055.045.png 298470055.046.png 298470055.047.png 298470055.048.png 298470055.049.png 298470055.050.png 298470055.052.png 298470055.053.png 298470055.054.png 298470055.055.png 298470055.056.png 298470055.057.png 298470055.058.png 298470055.059.png 298470055.060.png 298470055.061.png 298470055.063.png 298470055.064.png
i l u s t r o w a n a
e n c y k l o p e d i a
h i s t o r i i ł o d z i
zeszyt
nr 6
• do czytelników • 
Ostatnie dekady XIX wieku przyniosły Łodzi nie-
zwykle szybki rozwój, który trudno sobie dziś nawet
wyobrazić, gdy z miasta liczącego kilkadziesiąt tysięcy
ludzi zmieniła się w przemysłową metropolię z 300 ty-
siącami mieszkańców. Ile nowych domów trzeba było
postawić, ile fabryk wznieść, by utrzymać to wielkie
miasto w ciągłym ruchu. Ten zeszyt nie jest w stanie
nawet pomieścić części informacji na ten temat i zbu-
dowaliśmy ledwie zarys Łodzi końca XIX wieku.
A jeszcze w 1866 roku Oskar Flatt pisał sielsko:
„Dziś Łódź pewniejszym już znowu krokiem idzie po
drodze fabrycznego postępu. Z niestałą ludnością liczy
przeszło 40 000 mieszkańców. Rozsiadła na długiej,
wąskiej, pięciowiorstowej niemal przestrzeni zaczyna
z wolna rozrastać się w pasma ulic, równoległych do
głównej arterii. W miejsce i obok jednostajnych, niepo-
zornych i oko nużących dworków coraz gęściej dźwigać
się zaczynają wspaniałe, kamienne budowle, a w potęż-
nych gmachach fabrycznych drga tętno przemysłowego
życia [...]. Przez cały dzień pustki i cisza zalegają długie,
okiem niedościgłe ulice; nie znać ruchu 40 000 mieszkań-
ców, bo zamknął się on w głębi kolosalnych zakładów fa-
brycznych. Tak zwykłe w naszych miastach towarzyskie
zebrania przyjacielskich kółek tu są rzadkim wyjątkiem.
Ludność fabryczna bawi się poza domem i najchętniej
wolne chwile przepędza w ulubionych ogródkach lub pi-
wiarniach”.
Szybko się sytuacja zmieniła, bo 20-30 lat później to
nie było już fabryczne miasteczko, ale wielka Łódź!
p o l s k i m a n c h e s t e r
spis treści
•  Pożegnanie Łodzi rolniczej
153
NA OKŁADCE:
Dom akcyjny Geyera
przy Piotrkowskiej 74.
•  Budowa wielkiego miasta
155
•  W wielonarodowym tyglu
156
•  Ulice tkaczy i miasto kominów
158
•  Wielki przemysł, wielki handel
160
•  Król bawełny – Karol Scheibler
165
•  Miasto wielu wyznań
168
•  Inwestycje, interesy i kredyty
170
•  Prezydenci Łodzi w XIX wieku
171
•  Pałace łódzkich magnatów
172
•  Kamienice w pejzażu Łodzi
175
•  Światła wielkiego miasta
178
•  nieco kultury po trudach pracy
180
•  Trudne początki prasy łódzkiej
182
•  Potentat Izrael K. Poznański
184
•  Kołowrotek do pieniędzy...
186
ISSN 1731-092X
Nakład: 6000 egz.
Pałac Izraela
Poznańskiego
– symbol potęgi
Łodzi przemysłowej
pod koniec drugiej
połowy XIX wieku.
Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi
Suplement historyczny
miesięcznika „Piotrkowska 104”
Wy d a w c a : Urząd Miasta Łodzi
Biuro Analiz Medialnych i Wydawnictw
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
Arkadiusz Grzegorczyk
redaktor naczelny
Koncepcja, redakcja, opracowanie
Arkadiusz Grzegorczyk
Projekt graiczny i skład
Paweł Kawiński • www.kofeini.com
Zdjęcia: Archiwum UMŁ, Paweł Kawiński,
Hanna Zubrzycka-Kolińska
Druk i oprawa: WIST
nr VI / 1
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
298470055.065.png 298470055.066.png 298470055.067.png
krótkie kalendarium ii połowy xix wieku w łodzi
1853 Ukazała się książka „Opis miasta Łodzi” Oskara Flatta, gdzie
podano liczbę mieszkańców miasta - ok. 20.000 osób.
1854 Przybywa do Łodzi przemysłowiec Karol Wilhelm Scheibler.
1855 Założono zespół cmentarzy przy ul. Ogrodowej: katolicki,
ewangelicki i prawosławny.
1858 Powstała łódzka ilia Banku Polskiego.
1861 Pierwszy zakład fotograiczny Józefa Zajączkowskiego w Ryn-
ku Nowego Miasta, a w rok później drugi - Dominika Zonera.
1866 Połączono Łódź z koleją warszawsko-wiedeńską via Koluszki.
1867 Podział Królestwa Polskiego na 10 guberni (dotychczas było 5)
i Łódź znalazła się w Guberni Piotrkowskiej.
1869 Uruchomiono pierwszą gazownię w Łodzi.
1872 Pierwsza polska księgarnia w Łodzi Cezarego Richtera (ul.
Piotrkowska 256a), choć wcześniej od 1848 r. działała księgar-
nia Jankiela Gutsztadta przy ul. Piotrkowskiej 75, a od 1859 r.
Juliusza Arndta i Gotfryda Berlacha.
1872 Powstały zakłady bawełniane Izraela K. Poznańskiego.
1872 Pierwszy w Łodzi strajk w fabryce Scheiblera – 27-30 lipca.
1872 Powstał Bank Handlowy w Łodzi i Towarzystwo Kredytowe
Miasta Łodzi.
1874 Powstał drugi w Łodzi park – przy dworcu Łódź-Fabryczna
obecnie im. S. Moniuszki. Pierwszy to Źródliska z 1840 r.
1876 Staraniem łódzkich fabrykantów zorganizowano Łódzką Straż
Ogniową Ochotniczą.
1879 Powstała Widzewska Manufaktura J. Heinzla i J. Kunitzera.
1881 Śmierć Karola Scheiblera i wielki pogrzeb „Króla bawełny”.
1883 Towarzystwo Bella zainstalowało w Łodzi pierwsze telefony.
1898 23 grudnia uruchomiono tramwaje elektryczne miejskie (pierw-
sze na ziemiach Królestwa Kongresowego).
1899 „Ziemia obiecana” W. St. Reymonta – najgłośniejsza powieść
o Łodzi ukazała się drukiem w wydaniu książkowym nakładem
Gebethnera i Wolfa (wcześniej drukowana była w odcinkach
w warszawskim „Kurierze Codziennym” (I 1897- IX 1898 r.) .
1899 Uruchomiono 1 grudnia stację pogotowia ratunkowego.
1899 Szacuje się, że w Łodzi mieszkało ponad 300.000 ludzi.
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
nr VI / 2
298470055.068.png
Pożegnanie Łodzi rolniczej
153
Dynamiczny rozwój kapitalizmu w Łodzi posuwał się nieustannie
i dawne miasteczko rolnicze przekształcało się bardzo szybko
w przemysłową metropolię, a tempo przemian było wręcz zawrotne...
• Żyto i krowy w łódzkim pejzaŻu •  Nie
od razu zniknęły pozostałości dawnej Łodzi rolni-
czej. Rzemieślnicy, którzy przybywali do miasta, byli
wciąż silnie związani z ziemią: tkacze otrzymywali
l-3 morgów ziemi przeznaczanej pod zasiew zbóż lub
ogrody. Dość silnie była jeszcze rozwinięta hodowla
bydła. Nawet Ludwik Geyer w pierwszym roku po-
bytu w Łodzi miał dwie krowy i konia, a dziesięć lat
później 6 krów „żuławskich” i 16 koni. Hodowano
w Łodzi... krowy, świnie, owce, konie, a nawet kozy.
W 1850 r. było w mieście 420 sztuk trzody chlew-
nej, 411 bydła, 300 owiec, 132 konie i 10 kóz. Jeszcze
w 1856 roku łódzcy fabrykanci mieli swoje hodowle:
Geyer miał 8 krów, Grohman – 7, Steinert – 4, Sche-
ibler – 2, Moess – 7 krów i 9 wołów. Kto miał kawa-
łek ziemi, obsiewał ją zbożem, głównie żytem, a także
sadził ziemniaki. Niektórzy tkacze z Piotrkowskiej
wydzierżawiali również leżącą odłogiem ziemię
i uprawiali. W 1863 roku mieszkańcy Piotrkowskiej
wnieśli np. skargę do prezydenta Łodzi Andrzeja Ro-
sickiego (1862–1865) na fabrykanta Jakuba Petersa,
mieszkającego przy ulicy Emilii, który zaorał koniec
ulicy Dzikiej, co przerwało im połączenie z miastem.
Ludwik Geyer – jak już podawaliśmy wcześniej – za-
jąwszy place po fabrykancie Langem przy Piotrkow-
skiej 287–301, zasiał tam zaraz 10 korcy żyta. Na
placach po Gustawie Zachercie (Piotrkowska 303–
307) także uprawiał żyto. W latach 40. przeznaczył
place przy Piotrkowskiej 287–297, ciągnące się aż do
Wólczańskiej, na bardzo opłacalne plantacje rośliny
farbiarskiej - marzanny, czyli krappu, które prowadził
kilka lat. W drugiej połowie XIX wieku połowę tere-
nów miejskich w Łodzi zajmowały grunty orne, a 1/5
ogrody. Wzorcowy był np. prowadzony przez Geyera,
który sam uprawiał warzywa, hodował kwiaty i drze-
wa owocowe. W ogrodzie stała murowana oranżeria,
a część zbiorów owoców i warzyw szła na sprzedaż.
Ten na poły miejski, na poły wiejski charakter Łodzi
szybko się jednak zmieniał.
Ludwik Geyer
był nie tylko
przemysłowcem,
ale także sprawnym
zarządcą swojego
gospodarstwa
przy ul. Piotrkowskiej.
• jeszcze o wiatrakach łódzkich •  Istnia-
ły przepisy budowlane, które mówiły, że wiatraki nie
mogą stać wśród zabudowań mieszkalnych, muszą
być oddalone od traktów co najmniej 58 m i wyma-
gana była zgoda okolicznych mieszkańców. Wiatraki
istniały w Łodzi od dawna, a po regulacji osad prze-
mysłowych zaczęły wyrastać na ich terenie. Pierwszy
wiatrak – jak już podawaliśmy – w osadzie Łódka
wybudował w 1829 r. Henryk Peters na swym placu
przy Piotrkowskiej 93. W 1868 r. było już w Łodzi
i na przedmieściach 45 wiatraków, 2 młyny wodne
i jeden parowy. W 1874 roku czynnych pozostawa-
ło jeszcze 49 drewnianych wiatraków. Nie zabrakło
ich również na ulicy Piotrkowskiej. Ponieważ żaden
wiatrak nie mógł stać tuż przy głównej ulicy, więc
ustawiano je na tyłach placów zaczynających się przy
trakcie i ciągnących aż do ul. Wólczańskiej. Utworzy-
ły się tu dwa skupiska wiatraków przy ul. Andrzeja
Wiatraki zniknęły
z centrum Łodzi,
ale do XX wieku
widać je było na
okolicznych polach.
Na zdjęciu widok
wiatraków tuż poza
granicami parku
Helenów.
nr VI / 3
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
298470055.069.png 298470055.070.png
 
154
Teren wokół Białej Fabryki miał do połowy XIX wieku dosyć sielski charakter.
nabył piekarz Jan Dyselberger i przeniósł go na pose-
sję przy Piotrkowskiej 201. Młyn o sile 20 KM, pię-
trowy i kryty dachówką, posiadał wymiary 28,5x8x8
metrów. Plan i rysunek młyna sporządził budowni-
czy powiatu Karol Mertschingas. Od 1856 r. Ludwik
Geyer prowadził na posesji przy Piotrkowskiej 303
amerykański młyn parowy – murowany, o czterech
gankach. Funkcjonował on tylko wówczas, gdy pozo-
stawała rezerwa pary w fabryce. Gdy Geyer zbankru-
tował i wydzierżawił w 1868 r. swą fabrykę Bernardo-
wi Ginsbergowi, oddał mu także młyn. Już w latach
80. w Łodzi było czynnych: 56 młynów, 120 piekarni,
4 browary, 2 destylatornie wódek, 4 wytwórnie octu,
2 olejarnie. W 1868 r. powstał browar K. Anstadta,
w latach 80. przekształcony w spółkę akcyjną.
Dziennikarz warszawskiej „Jutrzenki”, który od-
wiedził Łódź w 1862 roku, tak opisał swoje wra-
żenia: „Jest to wielkie miasto bez izjognomii miasta
wielkiego, żadna tu nie przemawia do ciebie spuścizna
wieków upłynionych, tu sama teraźniejszość bez prze-
i Przejazd oraz w pobliżu ulicy Cegielnianej (dziś
ul. Więckowskiego). To dwa najwyższe wzniesienia
Piotrkowskiej. Peters sprzedał wiatrak Dynegotowi
Henselmanowi, a w 1849 r. wiatrak i plac przy Piotr-
kowskiej 93 należały do młynarza Ignacego Kop-
czyńskiego, znajdował się w ogrodowej części działki,
przy ulicy Wólczańskiej 82 i działał jeszcze na po-
czątku lat 60. XIX wieku. Kolejny wiatrak w cen-
trum miasta wystawił w 1850 roku Wilhelm Majszac
na posesji przy Piotrkowskiej 27 (dziś róg ul. Więc-
kowskiego). W 1856 r. Andrzej Jezierski wybudował
drewniany wiatrak na posesji przy Piotrkowskiej 33.
Wilhelm Matz kupił w 1861 r. wiatrak i przeniósł go
na plac przy Piotrkowskiej 41.
Karol Anstadt
zorientował się,
że można robić
interesy nie tylko
w włókiennictwie
i szybko zamienił
farbiarnię na browar.
• u progu wielkich zmian • Pierwszy łódzki
młyn parowy stanął przy Piotrkowskiej 268. Zbudo-
wał go w 1853 r. Leonard Fessler. Młyn był muro-
wany, o czterech gankach, poruszany siłą pary, gdy
ta „zbywała od zajęć fabrycznych”. W 1860 r. młyn
Browar Anstadta przy ul. Pomorskiej przez wiele lat
wiódł prymat pośród wytwórni piwa w Łodzi.
szłości i proza bez poezji. Miasto Łódź uważać można
wielkim zbiorem małych miasteczek, wśród których cią-
gnie się jedna, przeszło półmilowa ulica jako długa nić.
Nici to dusza miasta Łodzi, a hasłem jego mieszkańców
bawełna”.
Relacja warszawskiego dziennikarza trafnie
wskazuje, że Łódź składała się z kilku luźnych dziel-
nic (Stare Miasto, Nowe Miasto, Łódka), połączo-
nych jedną arterią – ulicą Piotrkowską, a równolegle
do niej ul. Widzewska łączyła Łódkę z Nową Dziel-
nicą, natomiast po zachodniej stronie rozciągała się
dzielnica Wiązowa wzdłuż ul. Długiej (dziś Gdań-
ska) i Pańskiej (obecnie Żeromskiego). Nie mógł
chyba jednak przewidzieć, że w ciągu nastepnych
zaledwie trzech dekad Łódź – nazwana przez nie-
go wielkim miastem – z 40-tysięcznego fabrycznego
centrum włókiennictwa zamieni się na progu wieku
w 300-tysięczną metropolię.
Fabryka Heinzla i Kunitzera wyrosła na widzewskich polach pośród upraw.
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
nr VI / 4
298470055.071.png 298470055.073.png 298470055.074.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin