ENCYKLIKA - 1961. Jan XXIII - Mater et magistra.pdf

(596 KB) Pobierz
KNS - ENCYKLIKI SPO£ECZNE - MATER ET MAGISTRA - JAN XXIII
Ze zbiorów
Zygmunta Adamczyka
11616631.001.png
PAPIEŻ JAN XXII
MATER
ET MAGISTRA
O WSPìŁCZESNYCH PRZEMIANACH
SPOŁECZNYCH
W ŚWIETLE NAUKI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
Encyklika Jego Świątobliwości Jana XXIII z Bożej Opatrzności Papieża do Czcigodnych
Braci Patriarchw, Prymasw, Arcybiskupw, Biskupw i innych Ordynariuszy,
utrzymujących pokj i jedność ze Stolicą Apostolską oraz do całego Duchowieństwa i
Wiernych świata katolickiego o wspłczesnych przemianach społecznych w świetle zasad
nauki chrześcijańskiej.
Czcigodni Bracia i Ukochani Synowie - pozdrowienie i błogosławieństwo
apostolskie.
WSTĘP
1. Matka i Mistrzyni wszystkich narodw, Kościł katolicki po to został ustanowiony przez Jezusa Chrystusa, by
wszyscy, ktrzy w ciągu wiekw znajdą się na jego łonie i staną się jego członkami, osiągnęli pełnię
doskonałego życia i zbawienia. Temu właśnie Kościołowi, filarowi i podwalinie prawdy (1), powierzył
Najświętszy Jego Założyciel dwojakie zadanie: by Mu rodził dzieci oraz by je nauczał i rządził nimi, otaczając
macierzyńską troską życie jednostek i narodw. Niezwykłą godność tego życia otaczał zawsze Kościł
najwyższym szacunkiem i czujnie jej strzegł.
2. Nauka bowiem Chrystusowa łączy niejako ziemię z niebem. Obejmuje ona mianowicie całego człowieka:
jego ducha i ciało, rozum i wolę; wzywa go przy tym do wzniesienia myśli ponad zmienne warunki ludzkiego
bytowania, ku szczytom życia wyższego, gdzie będzie kiedyś zażywał nieprzemijającego szczęścia i pokoju.
3. I choć zadaniem Kościoła świętego jest przede wszystkim prowadzenie dusz do świętości i zapewnienie im
uczestnictwa w dobrach niebiańskich, to jednak troszczy się on także o potrzeby codziennego życia ludzi; nie
tylko ich utrzymanie i warunki bytu, lecz rwnież o dobrobyt i powodzenie w rżnych dziedzinach, zgodnie z
wymaganiami historycznego rozwoju.
4. Pełniąc to wszystko, Kościł święty wprowadza w czyn nakazy Chrystusa, swego Założyciela, ktry mwiąc:
Jam jest droga, prawda i żywot (2), a kiedy indziej lam jest światłość świata (3), miał przede wszystkim na myśli
wieczne zbawienie ludzi. Kiedy zaś, patrząc na zgłodniałe tłumy, zawołał wzruszony: Żal mi tego ludu(4),
okazał rwnież troskę o ziemskie potrzeby ludzi. Zresztą Boski Odkupiciel daje wyraz tej trosce nie tylko w
słowach, lecz rwnież i czynami Swego życia, kiedy to nieraz rozmnaża cudownie chleb, by zaspokoić głd
rzeszy.
5. Chciał On, by chleb ten, przeznaczony na pożywienie dla ciała był zarazem zapowiedzią owego niebiańskiego
pokarmu dusz, jaki miał dać ludziom w przededniu Swej Męki.
6. Nic więc dziwnego, że Kościł katolicki, czerpiąc naukę od Chrystusa i wypełniając Jego nakazy już przez
dwa tysiące lat, czyli od chwili ustanowienia urzędu pierwszych diakonw aż do naszych dni, nisł zawsze
wysoko żagiew miłości, zarwno w swych wskazaniach jak i w bardzo Licznych przykładach. Miłość -
powtarzamy - ktra łączy harmonijnie przykazanie wzajemnego miłowania się z jego wykonywaniem,
urzeczywistniając wspaniale nakaz tego dwojakiego dawania, w ktrym zawiera się cała nauka i działalność
społeczna Kościoła.
7. Bardzo znamiennym dokumentem tej społecznej nauki i działalności, jaką Kościł katolicki rozwijał na
przestrzeni wiekw, jest bezsprzecznie nieśmiertelna Encyklika, rozpoczynająca się od słw Rerum novarum,
(5) ktrą ogłosił przed 70 laty Poprzednik Nasz śp. Leon XIII, podając zasady, wedle ktrych należało
rozwiązać kwestię robotniczą zgodnie ze wskazaniami nauki chrześcijańskiej.
8. Nie często się zdarzało, że słowa papieskie były przyjmowane z rwnie powszechnym uznaniem, jak ten list
Leona XIII, ktry powagą i dalekowzrocznością swej argumentacji oraz mocą sformułowań niewątpliwie z
niewielu tylko innymi dałby się porwnać. Rzeczywiście, wskazwki te i napomnienia miały tak wielkie
znaczenie, że nie można dopuścić do zatarcia się ich w pamięci pźniejszych pokoleń. Rozszerzyły one bowiem
niejako działalność Kościoła katolickiego, ktrego Najwyższy Pasterz, biorąc jakby na siebie cierpienia i skargi.
ludzi biednych i uciemiężonych, przyczynił się w dużej mierze do obrony i przywrcenia im ich praw.
9. Chociaż więc już czas długi upłynął od wydania tej wspaniałej Encykliki, do dziś jeszcze wywiera ona swj
skuteczny i rozległy wpływ. Ujawnia się on w dokumentach papieży, ktrzy, idąc dalej śladami Leona XIII w
sprawach gospodarczych i społecznych, zapożyczali zawsze coś z Encykliki Leonowej, już to wykładając i
wyjaśniając jej treść, już to ośmielając katolikw w ich poczynaniach. Wywiera ona ponadto wpływ na naukę i
instytucje wielu krajw. Wszystko to oczywiście dowodzi, że zarwno starannie zgłębione założenia, jak zasady
postępowania, a wreszcie wypowiadane z ojcowską miłością napomnienia, zawarte w doniosłej Encyklice
Naszego Poprzednika, cieszą się i dziś jeszcze swą pierwotną powagą. Można więc wysunąć z nich nowe i
zbawienne dla ludzi rady, aby mogli oni właściwie osądzać, jakie stają dziś przed nimi problemy społeczne i co
w tych sprawach należy przedsięwziąć.
I. POUCZENIA ENCYKLIKI "RERUM NOVARUM" ORAZ ICH ROZWìJ W NAUCE PIUSA XI I
PIUSA XII
1. SYTUACJA W EPOCE "RERUM NOVARUM"
10. Sądzimy, że wskazania, jakie w bardzo światły Papież podał całej ludzkości, zabłysły tym jaśniejszym
blaskiem, iż zostały ogłoszone w czasach, ktre zalegał szczeglny mrok; z jednej strony był to bowiem okres
radykalnych przemian gospodarczych i politycznych, z drugiej zaś, raz po raz wybuchały wielkie spory i
gwałtowne walki społeczne.
11. Wszyscy dobrze wiemy, że najbardziej wwczas rozpowszechniona i posiadająca największe znaczenie
koncepcja życia gospodarczego wszystko w ogle opierała na automatycznie działających siłach natury i
przeczyła istnieniu jakiegokolwiek związku między prawami moralnymi i ekonomicznymi. Głosiła ona
natomiast, że w działalności gospodarczej należy szukać wyłącznie własnej korzyści; że stosunki gospodarcze
między ludźmi podlegają całkowicie najwyższemu prawu nieograniczonej wolnej konkurencji; że
oprocentowanie kapitałw, ceny towarw i usług, wysokość zyskw oraz płac są określane wyłącznie i w sposb
niejako mechaniczny prawami rynku i że należy jak najbardziej wystrzegać się jakiejkolwiek interwencji władz
państwowych w sprawy gospodarcze. Rwnocześnie zaś związki zawodowe, w zależności od ustawodawstwa
rżnych krajw, albo były całkowicie zabronione, albo jedynie tolerowane, albo wreszcie uznawane za
instytucje prawa prywatnego.
12. W owym bowiem czasie uważano za słuszne to, że nieograniczonej władzy możnych podlegały nie tylko
wszystkie sprawy gospodarcze lecz że władza ta rozciągała się także na całość stosunkw społecznych.
Doprowadziło to do głębokich zaburzeń ustroju gospodarczego.
13. Podczas gdy dokonywała się koncentracja ogromnych majątkw w rękach niewielu, masy robotnikw
cierpiały z dniem każdym rosnący niedostatek. Wynagrodzenie za pracę nie wystarczało nie tylko na
zaspokojenie koniecznych potrzeb życiowych, ale nawet na zażegnanie głodu. Proletariusze byli bardzo często
zmuszeni do pracy w takich warunkach, ktre zagrażały ich zdrowiu, nieskazitelności obyczajw i wierze
religijnej. W takich też, a nieraz nawet jeszcze bardziej nieludzkich warunkach, pracowały dzieci i kobiety. Jak
widmo stawała co dzień przed oczami robotnikw groźba utraty pracy. Następował powolny rozkład życia
rodzinnego.
14. Musiało to siłą rzeczy doprowadzić do tego, że robotnicy, głęboko oburzeni swym losem, otwarcie uznali ten
stan rzeczy za nie do przyjęcia. To zaś z kolei sprawiło, że do środowisk robotniczych zaczęły się coraz
powszechniej zakradać poglądy rewolucyjne, zalecające lekarstwa jeszcze zgubniejsze, niż sama choroba.
2. DROGI ODNOWY WSKAZANE W ENCYKLICE "RERUM NOVARUM"
15. W takich to czasach Leon XIII ogłasza encyklikę Rerum novarum, podając pouczenia w dziedzinie kwestii
społecznej w oparciu o wymagania samej natury ludzkiej, a zarazem zgodnie z duchem i wskazaniami
Ewangelii. Pouczenia te -przez niektrych, jak to zwykle bywa, źle przyjęte - porwały jednak niewątpliwie ogł
ludzkości i znalazły najwyższe uznanie. Nie było to wprawdzie pierwsze wystąpienie Stolicy Apostolskiej w
sprawach doczesnych w charakterze obrońcy pokrzywdzonych. Właśnie ten sam Nasz Poprzednik, śp. Leon XIII
ogłosił już wcześniej inne wypowiedzi, wytyczające w pewnej mierze drogę tej, ktrą tu omawiamy. Zasady
jednak, zawarte w tej Encyklice, zostały po raz pierwszy tak sformułowane, że z jednej strony znajdujemy tu
program działania, z drugiej zaś - jak chyba nie bez racji sądzimy - jakby "sumę" nauki katolickiej w sprawach
społecznych i gospodarczych.
16. Trzeba przyznać, że było to dowodem niemałej odwagi. Ponieważ ośmielano się oskarżać Kościł katolicki,
że w sprawie rozwiązania kwestii społecznej nie czyni nic poza wzywaniem ubogich do cierpliwości w
znoszeniu nędzy i zachęcaniem bogatych do wspaniałomyślności, Leon XIII nie zawahał się sformułować jasno
święte prawa robotnikw i wziąć je w obronę. Przystępując do wyłożenia nakazw i zasad nauki Kościoła
katolickiego w sprawach społecznych stwierdził bez ogrdek: Podejmujemy to zagadnienie z pełną ufnością,
świadomi, że mamy prawo do zabrania głosu; są to bowiem tego rodzaju sprawy, ktrych nie da się skutecznie
rozwiązać, bez odwołania się do pomocy religii i Kościoła (6).
17. Znacie dobrze, Czcigodni Bracia, podstawowe zasady, głoszone przez tego wielce czcigodnego Papieża w
sposb rwnie jasny jak stanowczy. Do nich to trzeba sięgać, dążąc do odnowy wspłżycia między ludźmi, czyli
do odnowy życia gospodarczego i społecznego.
18. Naucza On najpierw o pracy, ktrej nie można w żadnym wypadku uważać za towar, gdyż jest ona
bezpośrednim działaniem osoby ludzkiej. Ponieważ jest ona dla większości ludzi jedynym źrdłem zdobywania
środkw do utrzymania, nie można jej oceniać według kupieckiej miary praw rynkowych, lecz raczej według
zasad sprawiedliwości i słuszności; w przeciwnym bowiem razie umowy o pracę, choćby nawet zawarte
dobrowolnie, będą w gruncie rzeczy naruszeniem zasad sprawiedliwości.
19. Ponadto każdy człowiek ma przyrodzone prawo prywatnego posiadania na własność wszelkich dbr nie
wyłączając dbr produkcyjnych. Państwo nie może znieść tego prawa. Ponieważ jednak na prywatnej własności
dbr ciążą z natury rzeczy obowiązki społeczne, dlatego ci, ktrzy je posiadają, powinni z nich korzystać nie
tylko dla własnej korzyści, lecz także dla pożytku innych ludzi.
20. Jeżeli zaś idzie o państwo, ktrego celem jest troska o dobro wsplne wszystkich w porządku doczesnym, to
nie może ono w żadnym wypadku zaniedbywać starań o sprawy gospodarcze swych obywateli, lecz przeciwnie
winno ono po pierwsze zabiegać o rozwj produkcji i odpowiedniej ilości dbr materialnych, ktrych
użytkowanie jest konieczne do praktykowania cnt (7), a po drugie, obowiązkiem jego jest stać na straży
poszanowania praw wszystkich obywateli, tych zwłaszcza, ktrzy tej opieki najbardziej potrzebują, a więc
robotnikw, kobiet i dzieci. Nie godzi się też państwu uchylać się kiedykolwiek od obowiązku dążenia, w miarę
możliwości, do poprawy warunkw pracy i bytu robotnikw.
21. Państwo powinno dalej czuwać nad tym, aby umowy o pracę zawierano zgodnie z zasadami sprawiedliwości
i słuszności, oraz nad tym, aby materialne i moralne warunki pracy nie uwłaczały godności ludzkiej osoby.
Encyklika Leonowa daje więc całokształt słusznych i miarodajnych wytycznych odnośnie zasad wspłżycia
społecznego, ktre państwa wspłczesne wprowadziły, każde na swj sposb, do własnego ustawodawstwa
społecznego, i ktre przyczyniły się niemało - jak stwierdza Poprzednik Nasz śp. Pius XI w encyklice
Quadragesimo anno (8) - do powstania i rozwoju nowej dziedziny prawa, zwanej "prawem pracy".
22. Encyklika ta potwierdza ponadto przyrodzone prawo pracownikw do zrzeszania się w związki skupiające
bądź to samych robotnikw, bądź też zarwno klasę pracownikw jak i pracodawcw oraz do nadawania tym
zrzeszeniom takiej struktury organizacyjnej, jaką sami uznają za najwłaściwszą ze względu na swe potrzeby
zawodowe. Stwierdza też ona, że pracownicy mają prawo rządzić się zupełnie samodzielnie w ramach tych
związkw oraz podejmować. każdą inicjatywę, ktrą uznają za korzystną dla siebie.
23. Pracownicy i przedsiębiorcy winni wreszcie kierować się we wzajemnych stosunkach zasadami ludzkiej
solidarności, zgodnie z nakazami chrześcijańskiego i braterskiego wspłżycia; zarwno bowiem zasada
nieograniczonej i wolnej konkurencji, ktrą głoszą tak zwani liberałowie, jak i głoszone przez marksistw tezy o
walce klas społecznych są najzupełniej sprzeczne tak z nauką chrześcijańską, jak i z samą ludzką naturą.
24. Są to, Czcigodni Bracia, jak gdyby podwaliny, na ktrych winien opierać się prawdziwy ład życia
gospodarczego.
25. Nic więc dziwnego, że najwybitniejsi spośrd katolikw, zachęceni tymi napomnieniami Encykliki, podjęli
cały szereg akcji, by ogłoszoną naukę wprowadzić w życie. W rżnych krajach świata znaleźli się też i inni,
szczeglnie rozumni ludzie, ktrzy poszli za tymi wskazaniami ze względu na wymagania samej natury ludzkiej.
26. Jak najsłuszniej przeto Encyklika ta zwie się aż do dnia dzisiejszego Wielką Kartą (9) odbudowy ustroju
gospodarczego i społecznego.
3. ENCYKLIKA "QUADRAGESIMO ANNO"
27. Po upływie czterdziestu lat od wydania tego znakomitego jakby kodeksu zasad, Nasz śp. Poprzednik Pius XI
uznał ze swej strony za stosowne wydanie Encykliki, rozpoczynającej się od słw: Quadragesimo anno (10).
28. W dokumencie tym papież stwierdza ponownie, że prawem i obowiązkiem Kościoła jest wnosić swj wkład
do tego szczeglnie ważnego dzieła, jakim jest właściwe rozwiązanie palących problemw społecznych, ktre
tak bardzo nękają całą społeczność ludzką. Podtrzymuje on przeto zasady zawarte w Encyklice Leonowej oraz te
jej nakazy, ktre mają zastosowanie w nowych warunkach. Wykorzystuje wreszcie sposobność, aby nie tylko
wyjaśnić niektre punkty tej nauki, wzbudzające wątpliwości nawet wśrd katolikw, lecz także pouczyć, w
Zgłoś jeśli naruszono regulamin