SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Anna JankowiczOkres stażu: od 1 września 2008 r. do 31 maja 2009 r.
Miejsce pracy: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Stanowisko: nauczyciel-bibliotekarz
Wykształcenie: magister informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
Imię i nazwisko opiekuna stażu: Agnieszka Jankowska
Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie stażu do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Stanowi podsumowanie realizacji celów i zadań założonych w planie rozwoju zawodowego.
Pracę w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli na stanowisku nauczyciela-bibliotekarza w Oddziale Zamiejscowym w Gryficach rozpoczęłam 1 września 2008 roku i tym samym zapoczątkowałam swój staż nauczycielski. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności merytoryczne i dydaktyczne, podniesie efektywność mojej pracy przyczyniając się do doskonalenia jakości usług świadczonych przez placówkę.
Zadania zapisane w planie rozwoju zawodowego skorelowane były z potrzebami placówki i wynikały z powinności nauczyciela stażysty (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli § 6 ust. 1). Ich realizacja pozwoliła mi sprostać wymaganiom kwalifikacyjnym umożliwiającym uzyskanie awansu na stopień nauczyciela kontraktowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli § 6 ust. 2).
L.p.
Zadanie
Uzyskane efekty
Wymagania kwalifikacyjne uzyskane w wyniku realizacji zadania
Rozp. MENiS z 1.12.2004 r. § 6 ust. 2
1.
Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli
1. Zapoznałam się z przepisami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli tj. Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzeniem MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593 z późniejszymi zmianami).
2. Na bieżąco analizowałam publikacje z zakresu awansu zawodowego nauczyciela stażysty ukazujące się w prasie pedagogicznej i Internecie.
3. Studiowałam nowości wydawnicze związane z tą tematyką.
4. Dnia 06.10.2008 roku wzięłam udział w szkoleniu „Awans zawodowy nauczyciela stażysty” zorganizowanym przez ZCDN.
5. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu ustnie ustalając zasady współpracy.
6. Prawidłowo opracowałam plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.
Znam procedurę awansu zawodowego na nauczyciela kontraktowego. Podejmowane przeze mnie w tym celu działania wzbogaciły moją wiedzę w zakresie prawa oświatowego oraz aktualnej literatury pedagogicznej na ten temat, ukazującej się zarówno w wersji tradycyjnej, jak i dostępnej online. Udział w szkoleniu „Awans zawodowy nauczyciela stażysty” dostarczył mi nowej wiedzy i umiejętności w obszarze prawidłowego dokumentowania przebiegu stażu, co ułatwiło mi realizację poszczególnych zadań. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu, prawidłowe relacje między nami i obustronne dążenie do wspólnego celu przyczyniły się do terminowego i rzetelnego wykonania zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego.
2.
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego, sporządzenie sprawozdania z jego przebiegu i przedłożenie go Dyrektorowi
Na bieżąco dokumentowałam realizację planu rozwoju zawodowego poprzez gromadzenie zaświadczeń, scenariuszy lekcji, scenariuszy wystaw, zestawień bibliograficznych, notatek ze szkoleń, warsztatów, obserwacji lekcji i analizy literatury. Zgromadzona dokumentacja została wykorzystana przeze mnie do tworzenia własnego warsztatu pracy.
Systematyczne dokumentowanie własnych działań w znacznym stopniu ułatwiło mi opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Sporządzone na potrzeby realizowanych zadań scenariusze lekcji i wystaw wykorzystam w kolejnych latach pracy. Analiza i notatki z podejmowanych działań są zapisem cennych spostrzeżeń nabytych w trakcie zdobywania doświadczenia zawodowego oraz doskonalenia posiadanej już wiedzy i umiejętności.
§ 6 ust. 1 pkt. 1: Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki
Poznanie zasad funkcjonowania placówki oraz obowiązującej dokumentacji
1. Dokonałam analizy dokumentów regulujących organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania placówki doskonalenia nauczycieli oraz publicznej biblioteki pedagogicznej:
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.);
- Ustawy z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty (Dz. U. z 1991, Nr 95, poz. 425, z późn. zm.);
- Rozporządzenia MENiS z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego (Dz. U. z 2003 r. Nr 84, poz. 779);
- Rozporządzenia MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.);
- Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku – o bibliotekach (Dz. U. z 1997, Nr 85, poz. 539 z późn. zm.);
- Rozporządzenia MENiS z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.);
- Statutu ZCDN-u;
- Regulaminu Organizacyjnego ZCDN-u;
- Księgi Jakości Systemu Zarządzania Jakością ZCDN-u;
- Instrukcji Obiegu Dokumentów i Sprawowania Kontroli Wewnętrznej w ZCDN-ie;
- Regulaminu Udostępniania Zbiorów Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publicznej Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie i Oddziałów Zamiejscowych ZCDN-u.
Poznanie specyfiki placówki jaką jest ZCDN oraz funkcjonująca w jego strukturze Publiczna Biblioteka Pedagogiczna możliwe było dzięki analizie
dokumentów regulujących pracę tej instytucji. Wnikliwe studiowanie aktów prawnych oraz wewnętrznych dokumentów stanowiących o organizacji placówki poparte sporządzanymi notatkami dało mi całościowy obraz ZCDN-u. Realizacja tego zadania przyczyniła się do poznania przeze mnie organizacji i zasad działania placówki oraz zadań poszczególnych komórek organizacyjnych.
Szczególnie cenna dla mojej codziennej pracy była analiza Regulaminu Udostępniania Zbiorów Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publicznej Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie i Oddziałów Zamiejscowych ZCDN-u. Udostępniając zbiory czytelnikom muszę to czynić zgodnie z Regulaminem, stąd potrzeba dokładnej znajomości tego dokumentu.
Znam organizację, zadania i zasady funkcjonowania placówki, w której odbywałam staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)
2. Poznałam i opanowałam zasady prowadzenia dokumentacji bibliotecznej w formie tradycyjnej i elektronicznej:
- Księgi inwentarzowe księgozbioru;
- Księgi inwentarzowe zbiorów specjalnych;
- Księgi inwentarzowe czasopism;
- Dowody wpływów i ubytków;
- Sumaryczną ewidencję wpływów;
- Rejestr ubytków.
Dokonałam analizy zapisów w tych dokumentach, sposobów ich prowadzenia oraz porównałam dokumenty w wersji papierowej z widokiem w komputerowym programie bibliotecznym Libra 2000.
Znajomość bibliotecznych dokumentów ewidencyjnych oraz sposobów ich prowadzenia, zwłaszcza w wersji elektronicznej, wykorzystałam przy podejmowaniu prac związanych z uzupełnianiem komputerowych ksiąg inwentarzowych, selekcją i skontrum zbiorów. Dzięki znajomości i umiejętnościom prowadzenia tej dokumentacji doskonalę elektroniczną bazę danych o zbiorach biblioteki.
Zapoznanie się z dokumentacją związaną z planowaniem pracy placówki
1. Przystępując do planowania własnego rozwoju zawodowego przeanalizowałam dokumentację związaną z planowaniem pracy placówki:
- Program Rozwoju CDiDN na lata 2006-2010;
- Plan pracy CDiDN i Filii w Gryficach na rok 2008,
a także
- Indywidualny przydział czynności.
Zadania ujęte w planie rozwoju zawodowego skorelowałam z zapisami w/w dokumentów.
2. Uczestnicząc w procesie planowania pracy Oddziału Zamiejscowego w Gryficach na 2009 r. współtworzyłam Harmonogram zestawień bibliograficznych i wystaw.
3. W trakcie odbywania stażu na bieżąco analizowałam Harmonogram pracy placówki podejmując działania zgodne z przyjętymi priorytetami i zaplanowanymi zadaniami.
Uczestnicząc w planowaniu pracy Oddziału Zamiejscowego w Gryficach na 2009 r. oraz sporządzaniu sprawozdania z pracy OZ za 2008 r. praktycznie poznałam zasady i celowość prowadzonej dokumentacji. Zdobyłam wiedzę na temat obszarów działalności placówki podlegających planowaniu. Umiejętność analizy tych dokumentów wykorzystywałam przy planowaniu i realizacji zadań własnych.
3.
Poznanie przepisów BHP (bezpieczeństwa pożarowego, pracy z komputerem i urządzeniami peryferyjnymi)
Odbyłam obowiązkowe szkolenie BHP i tym samym zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce oraz przepisami przeciwpożarowymi. Dokładnie przeanalizowałam również ryzyko zawodowe dla nauczycieli-bibliotekarzy.
Udział w szkoleniu BHP uświadomił mi potencjalne źródła zagrożenia w pracy nauczyciele-bibliotekarza oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach. Wiedzę tę wykorzystywałam przestrzegając zasad BHP w codziennej pracy.
grudzien33