Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.doc

(150 KB) Pobierz
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

NAUCZYCIELA STAŻYSTY

 

Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Anna Jankowicz
Okres stażu: od 1 września 2008 r. do 31 maja 2009 r.

Miejsce pracy: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Stanowisko: nauczyciel-bibliotekarz

Wykształcenie: magister informacji naukowej i bibliotekoznawstwa

Imię i nazwisko opiekuna stażu: Agnieszka Jankowska

 

Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie stażu do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego.
Stanowi podsumowanie realizacji celów i zadań założonych w planie rozwoju zawodowego.

Pracę w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli na stanowisku nauczyciela-bibliotekarza w Oddziale Zamiejscowym w Gryficach rozpoczęłam 1 września 2008 roku i tym samym zapoczątkowałam swój staż nauczycielski. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności merytoryczne i dydaktyczne, podniesie efektywność mojej pracy przyczyniając się do doskonalenia jakości usług świadczonych przez placówkę.

Zadania zapisane w planie rozwoju zawodowego skorelowane były z potrzebami placówki i wynikały z powinności nauczyciela stażysty (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
§ 6 ust. 1). Ich realizacja pozwoliła mi sprostać wymaganiom kwalifikacyjnym umożliwiającym uzyskanie awansu na stopień nauczyciela kontraktowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
§ 6 ust. 2).

 

 

L.p.

Zadanie

Sposób realizacji

Uzyskane efekty

Wymagania kwalifikacyjne uzyskane
w wyniku realizacji zadania

Rozp. MENiS z 1.12.2004 r. § 6 ust. 2

1.         

Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli

1.                    Zapoznałam się z przepisami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli tj. Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzeniem MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593 z późniejszymi zmianami).

2.                    Na bieżąco analizowałam publikacje z zakresu awansu zawodowego nauczyciela stażysty ukazujące się w prasie pedagogicznej
i Internecie.

3.                    Studiowałam nowości wydawnicze związane z tą tematyką.

4.                    Dnia 06.10.2008 roku wzięłam udział w szkoleniu „Awans zawodowy nauczyciela stażysty” zorganizowanym przez ZCDN.

5.                    Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu ustnie ustalając zasady współpracy.

6.                    Prawidłowo opracowałam plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.

 

Znam procedurę awansu zawodowego na nauczyciela kontraktowego. Podejmowane przeze mnie w tym celu działania wzbogaciły moją wiedzę w zakresie prawa oświatowego oraz aktualnej literatury pedagogicznej na ten temat, ukazującej się zarówno w wersji tradycyjnej, jak i dostępnej online. Udział w szkoleniu „Awans zawodowy nauczyciela stażysty” dostarczył mi nowej wiedzy i umiejętności w obszarze prawidłowego dokumentowania przebiegu stażu,
co ułatwiło mi realizację poszczególnych zadań.  Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu, prawidłowe relacje między nami i obustronne dążenie do wspólnego celu przyczyniły się do terminowego
i rzetelnego wykonania zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego.

 

 

 

 

2.         

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego, sporządzenie sprawozdania z jego przebiegu i przedłożenie go Dyrektorowi

Na bieżąco dokumentowałam realizację planu rozwoju zawodowego poprzez gromadzenie zaświadczeń, scenariuszy lekcji, scenariuszy wystaw, zestawień bibliograficznych, notatek ze szkoleń, warsztatów, obserwacji lekcji i analizy literatury. Zgromadzona dokumentacja została wykorzystana przeze mnie do tworzenia własnego warsztatu pracy.

Systematyczne dokumentowanie własnych działań
w znacznym stopniu ułatwiło mi opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Sporządzone na potrzeby realizowanych zadań scenariusze lekcji i wystaw wykorzystam w kolejnych latach pracy. Analiza i notatki z podejmowanych działań są zapisem cennych spostrzeżeń nabytych
w trakcie zdobywania doświadczenia zawodowego oraz doskonalenia posiadanej już wiedzy
i umiejętności.

 

 

§ 6 ust. 1 pkt. 1: Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki

1.         

Poznanie zasad funkcjonowania placówki oraz obowiązującej dokumentacji

1.                    Dokonałam analizy dokumentów regulujących organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania placówki doskonalenia nauczycieli
oraz publicznej biblioteki pedagogicznej:

 

-      Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.);

-      Ustawy z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty
(Dz. U. z 1991, Nr 95, poz. 425, z późn. zm.);

-      Rozporządzenia MENiS z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania
oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej
oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego
(Dz. U. z 2003 r. Nr 84, poz. 779);

-      Rozporządzenia MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.);

-      Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku – o bibliotekach
(Dz. U. z 1997, Nr 85, poz. 539 z późn. zm.);

-      Rozporządzenia MENiS z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.);

-      Statutu ZCDN-u;

-      Regulaminu Organizacyjnego ZCDN-u;

-      Księgi Jakości Systemu Zarządzania Jakością ZCDN-u;

-      Instrukcji Obiegu Dokumentów i Sprawowania Kontroli Wewnętrznej w ZCDN-ie;

-      Regulaminu Udostępniania Zbiorów Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publicznej Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie i Oddziałów Zamiejscowych ZCDN-u.

Poznanie specyfiki placówki jaką jest ZCDN
oraz funkcjonująca w jego strukturze Publiczna Biblioteka Pedagogiczna możliwe było dzięki analizie

dokumentów regulujących pracę tej instytucji. Wnikliwe studiowanie aktów prawnych
oraz wewnętrznych dokumentów stanowiących
o organizacji placówki poparte sporządzanymi notatkami dało mi całościowy obraz ZCDN-u. Realizacja tego zadania przyczyniła się do poznania przeze mnie organizacji i zasad działania placówki oraz zadań poszczególnych komórek organizacyjnych.

Szczególnie cenna dla mojej codziennej pracy była analiza Regulaminu Udostępniania Zbiorów Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publicznej Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie i Oddziałów Zamiejscowych ZCDN-u. Udostępniając zbiory czytelnikom muszę to czynić zgodnie z Regulaminem, stąd potrzeba dokładnej znajomości tego dokumentu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Znam organizację, zadania i zasady funkcjonowania placówki, w której odbywałam staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)

 

2.                    Poznałam i opanowałam zasady prowadzenia dokumentacji bibliotecznej w formie tradycyjnej i elektronicznej:

-   Księgi inwentarzowe księgozbioru;

-   Księgi inwentarzowe zbiorów specjalnych;

-   Księgi inwentarzowe czasopism;

-   Dowody wpływów i ubytków;

-   Sumaryczną ewidencję wpływów;

-   Rejestr ubytków.

Dokonałam analizy zapisów w tych dokumentach, sposobów ich prowadzenia oraz porównałam dokumenty w wersji papierowej
z widokiem w komputerowym programie bibliotecznym Libra 2000.

 

Znajomość bibliotecznych dokumentów ewidencyjnych oraz sposobów ich prowadzenia, zwłaszcza w wersji elektronicznej, wykorzystałam przy podejmowaniu prac związanych z uzupełnianiem komputerowych ksiąg inwentarzowych, selekcją
i skontrum zbiorów. Dzięki znajomości
i umiejętnościom prowadzenia tej dokumentacji doskonalę elektroniczną bazę danych o zbiorach biblioteki.

 

2.         

Zapoznanie się
z dokumentacją związaną
z planowaniem pracy placówki

1.                    Przystępując do planowania własnego rozwoju zawodowego przeanalizowałam dokumentację związaną z planowaniem pracy placówki:

-      Program Rozwoju CDiDN na lata 2006-2010;

-      Plan pracy CDiDN i Filii w Gryficach na rok 2008,

a także

-      Indywidualny przydział czynności.

Zadania ujęte w planie rozwoju zawodowego skorelowałam
z zapisami w/w dokumentów.

2.                    Uczestnicząc w procesie planowania pracy Oddziału Zamiejscowego
w Gryficach na 2009 r. współtworzyłam Harmonogram zestawień bibliograficznych i wystaw.

3.                    W trakcie odbywania stażu na bieżąco analizowałam Harmonogram pracy placówki podejmując działania zgodne z przyjętymi priorytetami i zaplanowanymi zadaniami.

 

Uczestnicząc w planowaniu pracy Oddziału Zamiejscowego w Gryficach na 2009 r.
oraz sporządzaniu sprawozdania z pracy OZ za 2008 r. praktycznie poznałam zasady i celowość prowadzonej dokumentacji. Zdobyłam wiedzę na temat obszarów działalności placówki podlegających planowaniu. Umiejętność analizy tych dokumentów wykorzystywałam przy planowaniu i realizacji zadań własnych.

Znam organizację, zadania i zasady funkcjonowania placówki, w której odbywałam staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)

3.         

Poznanie przepisów BHP (bezpieczeństwa pożarowego, pracy
z komputerem
i urządzeniami peryferyjnymi)

Odbyłam obowiązkowe szkolenie BHP i tym samym zapoznałam się
z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce oraz przepisami przeciwpożarowymi. Dokładnie przeanalizowałam również ryzyko zawodowe dla nauczycieli-bibliotekarzy.

Udział w szkoleniu BHP uświadomił mi potencjalne źródła zagrożenia w pracy nauczyciele-bibliotekarza oraz sposób postępowania w trudnych
i niebezpiecznych sytuacjach. Wiedzę tę wykorzystywałam przestrzegając zasad BHP
w codziennej pracy.

 

Znam organizację, zadania i zasady funkcjonowania placówki, w której odbywałam staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin