Scenariusz zajęć dla przedszkolaków
Temat: Zanieczyszczenia wody i jego następstwa w przyrodzie
Dziecko potrafi:
· samodzielnie przeprowadzić doświadczenie,
· rozwiązać postawiony problem i wyciągnąć właściwe wnioski,
· uzasadnić dlaczego rozlany olej w wodzie jest szkodliwy dla ptactwa wodnego,
· uzasadnić dlaczego detergenty mogą spowodować zagrożenie życia ptactwa wodnego,
· wyjaśnić, na czym polega zagrożenie życia zwierząt wodnych plastikowymi odpadami,
· samodzielnie przygotować filtr i oczyszczać zanieczyszczoną wodę,
· omówić przeprowadzone doświadczenia,
· swobodnie wypowiadać się na temat postawionego problemu, podawać własne pomysły,
· wyszukać w czasopismach ilustracje przedstawiające dbałość ludzi o środowisko przyrodnicze (zawieszenie ich na planszy pod niebieską kroplą) oraz takie, które mówią o zanieczyszczaniu świata (zawieszenie ich pod czarną kroplą),
· wycinać z niebieskiej folii kroplę wody, dorysować jej oczy oraz uśmiechniętą buzię,
· obiecują dbać o czystość wód,
· przygotować doświadczenie,
· prowadzić kilkudniową obserwację,
· z pomocą nauczyciela sformułować wniosek:Sól kuchenna utrudnia roślinom wchłanianie wody, co powoduje uszkodzenie liści, w 10% roztworze większe niż w 1%. Liść umieszczony w czystej wodzie nie miał uszkodzeń.
Środki dydaktyczne:„Przedszkole pełne ciekawych zadań”, „Wychowanie w przedszkolu” 8/95, miska, woda, olej, piórko, proszek do prania, gumki recepturki, butelka z odciętym dnem, piasek, kamienie, potłuczona cegła, gaza, woda w której pływają zanieczyszczenia (styropian, węgiel, fusy od herbaty), ilustracje z czasopism, niebieska i czarna folia, pisaki, nożyczki, 3 pojemniki, sól, 3 liście pelargonii (100 ml wody + 100 g soli = 10%, 100 ml wody + 1 g soli = 1%), „Wychowanie w przedszkolu” 1/95.
I Zanieczyszczenia wody i jego następstwa w przyrodzie – doświadczenia
Poznajemy wpływ zanieczyszczonych wód na życie zwierząt, wzbudzenie aktywności badawczej i ich dociekliwości.
I doświadczenieSprawdzamy, jaki wpływ ma oliwa w wodzie na ptasie pióra (do wody wlać olej, następnie włożyć piórko).Problem: Co się dzieje z olejem? Dlaczego utrzymuje się na wodzie? Jak wygląda piórko wyjęte z wody, po której pływał olej? Co stanie się z ptakiem?Wnioski: Olej pływa po powierzchni. Jest lżejszy od wody. Piórko po wyjęciu z wody jest sklejone. Pióra ptaków pływających po wodzie, na której rozlana jest ropa naftowa robią się ciężkie, uniemożliwia to latanie i ptak ginie.
II doświadczenieSprawdzamy, co dzieje się z piórami ptasimi gdy zanurzymy je w czystej wodzie i w wodzie z proszkiem do prania (zanurzyć piórko w czystej wodzie, wyciągnąć i strzepnąć, dodać do wody proszek, rozmieszać, włożyć piórko na chwilę, wyciągnąć).Problem: Co dzieje się z piórem, gdy zanurzymy je w czystej wodzie i w wodzie z proszkiem do prania?Wnioski: Detergenty rozpuszczają naturalny tłuszcz. Ptaki wodne celowo natłuszczają pióra, aby się nie zamoczyły. W ten sposób utrzymują ciepłotę ciała, puszystość piór i nie toną. Pióra pod wpływem detergentów tracą swą wodoodporność. Ilość wody w piórach powoduje zwiększenie ciężaru ptactwa i jego utonięcie.
III doświadczenieDzieci zakładają gumki między palcem i kciukiem, następnie próbują je zdjąć bez pomocy drugiej ręki. Wkładają ręce do wody, aby sprawdzić, czy woda ułatwi to zadanie.Wnioski: Ptakom i rybom trudno jest usunąć plastikowe obręcze. Utrudnia to im zdobywanie pożywienia. Plastikowe odpady są zagrożeniem dla zwierząt wodnych.
IV doświadczenieFiltrujemy zanieczyszczoną wodę. Do plastikowej butelki z odciętym dnem, na szyjce której znajduje się gaza umieszczamy warstwę kamyków, piasku, potłuczonej cegły. Do tak przygotowanego filtra wlewamy brudną wodę. Wniosek: Filtr oczyszcza wodę, zatrzymuje zanieczyszczenia.Wspólne omówienie doświadczeń.
Problem: Co by było gdyby wszystkie morza, oceany, jeziora i rzeki były zanieczyszczone?Kiedy dbamy o środowisko, a kiedy je zanieczyszczamy? Wybieramy z czasopism ilustracje, które pasują do postawionego zadania – plakat.
Przyjaciel czystej wodySamodzielnie wykonany znaczek.
Jak reagują liście pelargonii na sól kamienną? – doświadczeniePrzygotowujemy trzy pojemniki. Do pierwszego wlewamy 10% roztwór soli, do drugiego 1%, do trzeciego wodę z kranu. Wkładamy do każdego pojemnika liść pelargonii. Na każdym pojemniku zaznaczamy poziom wody, liście trzymamy w pojemnikach w temperaturze pokojowej kilka dni.
rajla