jak-przewodza-najlepsi-liderzy_www.pdf

(289 KB) Pobierz
410669649 UNPDF
J a k p r z e w o d z ą n a J l e p s i l i d e r z y
Sprawdzone sposoby i sekrety,
jak wydobyć maksimum z siebie i innych
B r i a n T r a c y
Josephowi, memu wieloletniemu przyjacielowi i partnerowi biz-
nesowemu, jednemu z najbardziej kompetentnych i inspirujących li-
derów, jakich spotkałem.
K siążkę tę dedykuję z wyrazami głębokiej sympatii Rogerowi
Spis treści
WSTĘP Wyścig trwa ..................................................................... 9
ROZDZIAŁ 1 Serce lidera ........................................................... 15
ROZDZIAŁ 2 Przywódca zna siebie ............................................ 33
ROZDZIAŁ 3 Kontratakuj! Lekcje biznesu oparte na strategii
wojskowej ............................................................ 45
ROZDZIAŁ 4 Mistrzowskie zarządzanie!..................................... 72
ROZDZIAŁ 5 Zatrudnij i zatrzymaj najlepszych ludzi................. 97
ROZDZIAŁ 6 Budowanie zwycięskich zespołów ....................... 122
ROZDZIAŁ 7 Rozwiązywanie problemów i podejmowanie
decyzji...........................................................135
ROZDZIAŁ 8 Komunikuj się skutecznie................................... 151
ROZDZIAŁ 9 Kwestionariusz lidera.......................................... 162
ROZDZIAŁ 10 Uprość swoje życie ............................................ 183
INDEKS .................................................................................... 197
WStęP
Wyścig trwa
Wielkie nadzieje czynią wszystko możliwym.
Benjamin Franklin
spodarki. Przetrwają tylko ci, którzy się dostosują. Wyścig trwa,
a ty jesteś jego uczestnikiem. Jeśli nie zaangażujesz się w pełni, by wy-
grać, zwyciężyć wbrew wszystkiemu, zostaniesz zepchnięty na bok.
Przegonią cię inne osoby oraz irmy, bardziej niż ty zdeterminowane
i spragnione sukcesu.
Jakiś czas temu Uniwersytet Harvarda ogłosił trzy prognozy, które
mają zastosowanie do bieżącej sytuacji ekonomicznej. Po pierwsze –
jak stwierdzono – w nadchodzącym roku zajdzie więcej zmian w two-
ich interesach niż kiedykolwiek przedtem. Po drugie prowadząc swoje
interesy, doświadczać będziesz silniejszej konkurencji niż kiedykolwiek
przedtem. I po trzecie będziesz miał więcej okazji biznesowych niż
kiedykolwiek wcześniej.
Jednakże te okazje różnić się będą od interesów, do jakich jesteś
przyzwyczajony. Żeby je wykorzystać, będziesz musiał wykonywać
szybkie posunięcia, jeśli masz zamiar przetrwać i rozwijać się kosztem
konkurencji.
tak się składa, że przewidywania te ogłoszono w 1952 roku. Później
dodano czwartą prognozę: te osoby i przedsiębiorstwa, które nie za-
adaptują się szybko do nieuchronnych i nieuniknionych zmian dnia
dzisiejszego, w ciągu roku lub dwóch lat zmienią obszar działania lub
wypadną z rynku.
Charles Darwin pisał: „Przetrwanie niekoniecznie przypada
w udziale najsilniejszym, ale temu gatunkowi, który potrai najlepiej
zaadaptować się do zmieniających się okoliczności”.
Ż yjemy w czasach największych jak dotąd wyzwań dla biznesu i go-
jak przewodzą najlepsi liderzy
Damon Runyon napisał zaś: „Wyścig nie zawsze wygrywa najszyb-
szy, a zawody najsilniejszy, ale tak się trzeba zakładać”.
Słyszałeś też już pewnie stare powiedzenie, że chiński znak oznacza-
jący słowo k r y z y s używany jest również dla wyrażenia słowa o k a -
z j a . to dlatego, że prawie każdy kryzys niesie ze sobą jakąś szansę, jeśli
tylko potraisz ją dostrzec.
Rewelacyjne podstawy
Gdy Vince Lombardi przejął drużynę Green Bay Packers, pytano
go, czy zamierza zmienić zawodników, zagrywki, trening lub inne klu-
czowe aspekty dotyczące drużyny. Odpowiedział: „Nie zamierzam nic
zmieniać; po prostu rewelacyjnie opanujemy podstawy”.
Green Bay Packers od kilku lat kiepsko sobie radzili. Na swym
pierwszym, słynnym spotkaniu z drużyną Lombardi podniósł piłkę
i powiedział: „Panowie, to jest piłka”. Od tego momentu skoncen-
trował się na podstawach, na ćwiczeniach biegowych, których celem
była poprawa szybkości i skuteczności w porównaniu z innymi druży-
nami. Doprowadził swoich zawodników do dwukrotnego zwycięstwa
w Super Bowl i przeszedł do historii jako jeden z najlepszych trenerów
futbolu amerykańskiego.
Zgodnie z metodą Lombardiego kluczem do przewodzenia i od-
noszenia sukcesów w czasach kryzysu oraz gwałtownych zmian jest
„rewelacyjne opanowanie podstaw”. W tej książce – w oparciu o moje
doświadczenia w pracy z ponad tysiącem irm z pięćdziesięciu dwóch
krajów – podzielę się z tobą wiedzą o najlepszych umiejętnościach oraz
technikach myślenia i działania, wykorzystywanych przez wyższą kadrę
zarządzającą czy właścicieli irm. Pozwalają one osiągać nadzwyczajne
rezultaty pomimo trudnej sytuacji rynkowej, kosztem zdeterminowa-
nej konkurencji.
Kiedy przećwiczysz te pomysły i wprowadzisz je w życie, uzyskasz
rezultaty nieproporcjonalnie wielkie w stosunku do włożonych wysił-
ków. Niekiedy już pojedyncza zmiana kierunku, zainspirowana wni-
kliwym wglądem lub pomysłem zawartym w tej książce, może szybko
i radykalnie zmienić twoje interesy oraz twoje życie.
jak przewodzą najlepsi liderzy
Siedem obowiązków lidera
Istnieje siedem podstawowych, niezmiennych zasad, kluczowych
obowiązków przywódcy każdej organizacji. Umiejętności w każdym
z tych siedmiu obszarów określają wartość (na skali od 1 do 10), jaką
przedstawiasz dla siebie samego i twojej irmy. Oto one.
Pierwszy obowiązek. Wyznaczaj i osiągaj cele biznesowe
Przyczyną numer jeden niepowodzeń przedsiębiorstw i kadry kie-
rowniczej jest niezdolność do osiągania celów związanych ze sprzedażą,
rozwojem i rentownością, za które odpowiedzialny jest przywódca.
Wyznaczanie i osiąganie celów biznesowych dotyczy każdego ele-
mentu planowania strategicznego i planowania rynku, łącznie z pro-
duktami, usługami, pracownikami, produktywnością, promocją,
inansami i reakcją konkurencji. te najważniejsze czynniki omówimy
w dalszej części książki.
Drugi obowiązek lidera. Wprowadzaj innowacje na rynek
Peter Drucker twierdził, że celem irmy jest „stworzenie i utrzy-
manie klienta”. Firmy są w stanie stworzyć i utrzymać klientów tyl-
ko dzięki stałemu doskonaleniu produktów, usług, procesów i metod
promocji. Jak napisał Bruce Henderson z Boston Consulting Group:
„Całe planowanie strategiczne to planowanie rynku”.
Trzeci obowiązek lidera. Rozwiązuj problemy
i podejmuj decyzje
Jest to tak istotne, że poświęcę cały rozdział umiejętnościom roz-
wiązywania problemów i podejmowania decyzji, które bezwzględnie
musi opanować skuteczny przywódca. Pamiętaj, że nieosiągnięty cel
to po prostu nierozwiązany problem. Nieosiągnięty cel sprzedaży
to nierozwiązany problem. Jedynymi przeszkodami, które stają na
drodze do pożądanego sukcesu, są problemy, trudności, przeszkody
Zgłoś jeśli naruszono regulamin