dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Nadchodzą Święta Bożego Narodzenia.
Temat dziennego ośrodka pracy: Tradycje obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Znajomość tradycji obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia.
· Wprowadzenie liczby 11. Przeliczanie elementów w zakresie 11 na konkretach .
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
· Doskonalenie sprawności manualnych.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Rozumie znaczenie pojęć: „zwyczaj” i „tradycja”.
· Zna zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe
· Formułuje odpowiedzi na pytania.
· Wypowiada się na temat ilustracji.
· Przepisuje tekst według wzoru.
· Szanuje zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe.
· Nazywa liczbę 11.
· Porządkuje liczby rosnąco w zakresie 11.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
· Metoda Dennisona.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, rozsypanka wyrazowa zdania, ruchomy alfabet, napisy z e zwyczajami światecznymi, ilustracje przedstawiające obrzędy świateczne, tekst z lukami, monografia cyfr 1- 11, klocki matematyczne, obrazek konturowy do wypełnienia.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Rozwiązanie zagadki tematycznej i ułożenie z rozsypanki wyrazowej napisu ZWYCZAJE I TRADYCJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA i wklejenie go do zeszytu.
3. Pogadanka na temat znaczenia słów: zwyczaj, tradycja.
4. Analiza i synteza słuchowa wyrazów związanych z tematem- zwyczaj, tradycja.
· rozpoznawanie głoski na początku, podział wyrazu na sylaby, podział wyrazu na głoski.
5. Rozmowa na temat zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.- Jakie Święta zbliżają się?- Jakie zwyczaje panują przed świętami i w czasie świąt?(porządki, pieczenie, gotowanie potraw, przygotowanie choinki i ozdóbchoinkowych, błyśnięcie pierwszej gwiazdki na niebie, wigilia, dodatkowe nakrycie dla nieznajomego gościa, łamanie opłatkiem, składanie życzeń, śpiewanie kolęd, obdarowywanie się prezentami gwiazdkowymi, pójście na pasterkę, odwiedziny kolędników).
6. Podział napisów umieszczonych na tablicy na 2 grupy w formie tabeli:
- zwyczaje i zachowania ludzi przed świętami
zakupy w sklepie
strojenie choinki
wieszanie bombek i ozdób
sprzątanie domu
- zwyczaje i tradycje wigilijne
pierwsza gwiazdka
wieczerza wigilijna
dzielenie się opłatkiem
śpiewanie kolęd
świąteczne życzenia
prezenty pod choinką
7. Ustalenie które napisy opisują zwyczaje świąteczne.
8. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
9. Ustne układanie zdań z podanymi wyrażeniami na temat zwyczajów świątecznych.
10. Uzupełnienie tekstu z lukami na temat zwyczajów wigilijnych wyrażeniami. Wklejenie tekstu do zeszytu.
11. Zapoznanie uczniów z obrazem graficznym liczby 11 na podstawie rysunku z bombkami świątecznymi.
12. Ćwiczenia w pisaniu liczby 11.
13. Ćwiczenia matematyczne:
o Przeliczania elementów 1-11, na konkretach.
o Porządkowanie liczb rosnąco w zakresie 1-11.
III Ekspresja
o Wykonanie pracy plastycznej – wypełnianie metodą wydzieranki obrazka konturowego przedstawiającego dzwonki świąteczne.
IV Zajęcia końcowe
4. Pożegnanie z dziećmi
Wigilia to ...................... .............................................. .
Gdy zabłyśnie ................................ .............................., cała rodzina dzieli się ...................................... i składa sobie .......................................... .................................... .
Potem spożywamy ................................. ......................... .
Po wieczerzy każdy szuka .................................. pod
....................................... .
Wieczór kończy się ...................................................................
Wieczór kończy się .................................................................
Wieczór kończy się ................................................................
szczególny dzień
pierwsza gwiazda
opłatkiem
wieczerzę wigilijną
prezentów
choinką
śpiewaniem kolęd
strojenie choinki zakupy w sklepie
wieszanie bombek i ozdób sprzątanie domu
wieczerza wigilijna pierwsza gwiazdka
dzielenie się opłatkiem śpiewanie kolęd
świąteczne życzenia prezenty pod choinką
grudzien33