dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Zbliża się Dzień Babci i Dziadka.
Temat dziennego ośrodka pracy: Opowieść o moim domu.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Zwrócenie uwagi na wieloznaczność wyrazu "dom".
· Wykształcenie pozytywnych uczuć w stosunku do najbliższych - umacnianie więzi rodzinnych.
· Utrwalenie stosunków przestrzennych (przed, za).
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Kształcenie wyobraźni uczniów.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
· Doskonalenie sprawności manualnych.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Potrafi dostrzec wieloznaczność wyrazu "dom" .
· Wypowiada się na temat utworu poetyckiego.
· Umie konstruować zdania .
· Wzbogaca swoje słownictwo.
· Stara się w sposób estetyczny i interesujący przedstawić własną twórczość plastyczną.
· Przepisuje tekst według wzoru.
· Określa położenie przedmiotów - za, przed.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
· Metoda Dennisona.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, zaszyfrowane hasło, zagadki temtyczne, tekst z lukami, rozsypanka zdaniowa, ilustracje domów ludzi i zwierząt, plansza domu, karta pracy do zadań matematycznych, obrazek do kolorowania o tematyce dnia.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
6. Sprawdzenie pracy domowej.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne – wodzenie palcem a następnie ołówkiem po szlaczkach literopodobnych.
2. Odgadnięcie hasła, które jest równocześnie tematem zajęć. Uczniowie, aby odczytać hasło muszą wykreślić powtarzającą się literę.
BBOBPBOWBBIBBEBŚBBĆB OB BMBBBOBIBMB BDBOBBMBUB
3. Zapisanie tematu w zeszycie.
4. Rozwiązanie zagadki utrwalających znajomość pokrewieństwa.
a) Babci córka, siostra mamy. Jak ją nazywamy ? (ciocia)
b) Rozwiąż zagadkę taką:Kto jest Twojego taty tatą ? (dziadziu)
c) Jaką nazwę damy,mamie Twojej mamy ? (babcia)
d) Jak się zwracamy do brata swojej mamy ?(wujek)
5. Rozmowa na temat poszczególnych członków rodziny ucznia.
6. Wyjaśnienie pojęcia DOM. Na podstawie ilustracji różnych domów ludzi i zwierząt.
7. Krótka rozmowa na temat charakterystycznych cech jesieni .
8. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
9. Redagowanie zdań na temat " Opowieść o moim domu" - uczniowie uzupełniają tekst z lukami
10. Ustalenie cech wymarzonego domu jako ogniska rodzinnego - praca indywidualna. Uczniowie dostają rysunek domu na którym wypisane są różne określenia. Ich zadaniem jest wykreślić wyrazy, które mówią o tym czego nie chcą w swoim domu.
11. Ćwiczenia matematyczne:
o Wskazywanie i kolorowanie elementów według słownego opisu nauczyciela, na podstawie ilustracji domku.
III Ekspresja
o Wykonanie pracy plastycznej – kolorowanie kredkami świecowymi obrazka o tematyce dnia.
IV Zajęcia końcowe
Mój ..................... to miejsce, do którego chętnie ............................... .
To nie tylko budynek, ale i .............................................
Panuje w nim ........................ i przyjazna atmosfera.
miłość dom rodzina wracam
BBOBPBOWBBIBBEBŚBBĆB OB.
BMBBBOBIBMB BDBOBBMBUB
BBOBPBOWBBIBBEBŚBBĆB OB
grudzien33