dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Zbliża się Dzień Babci i Dziadka.
Temat dziennego ośrodka pracy: Dzień Babci i Dziadka.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Wykonanie karty okolicznościowej.
· Umacnianie więzi rodzinnych.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Bogacenie i słownictwa związanego z rodziną .
· Rozwijanie szacunku wobec starszych .
· Kształcenie umiejętności graficznych i estetycznych.
· Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji .
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Wypowiada się o babci i dziadku jako o najstarszych członkach rodziny.
· Pisownia wyrazów grzecznościowych .
· Projektuje kartę okolicznościową.
· Rozwiązuje zadanie matematyczne.
· Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania.
· Wykonuje karte okolicznościową.
· Przepisuje tekst życzeń.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, , treść wiersza M. Brykczyńskiego „Wierszyk dla Babci i Dziadka”, papier kolorowy, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Pogadanka wprowadzająca, określenie tematu zająć.
3. Wysłuchanie wiersza M. Brykczyńskiego „Wierszyk dla Babci i Dziadka”.
Wierszyk dla Babci i Dziadka
Kochani, dziś okazja rzadka
Mamy Dzień Babci oraz Dziadka.
Jak wiecie, jest ich razem czworo
Co można sprawdzić, gdy się zbiorą
Wciąż mówią wtedy o tych latach,
Gdy jeszcze dzieckiem był Wasz tata,
A Wasza mama, baz swych lalek,
Do łóżka iść nie chciała wcale.
A teraz, jak ten czas wciąż leci!
Cieszą się dzieci swoich dzieci.
I myślą widząc ich gromadkę,
Że miło Babcią być i Dziadkiem.
Więc dziś spróbujcie zapamiętać,
Czym są dla dziadków ich wnuczęta!
I pięknej szansy nie przegapcie:
Kochajcie Dziadków swych i Babcie.
4. Rozmowa na temat treści wiersza : - Dlaczego dziś mówimy o babci i dziadku? - Kogo częsta wspominają babcie i dziadkowie? - Kim się cieszą teraz? - Kim są dla babci i dziadka wnuczęta? - Jak powinniśmy do nich mówić? - Jak możemy uczcić ich święto?
5. Dłuższe wypowiedzi na temat: „Moja Babcia, Mój Dziadek”.
6. Wspólne, słowne układanie treści życzeń z okazji Dnia Dziadka.
7. Zapisanie przez nauczyciela treści życzeń.
8. Dzieci czytają cicho treść życzeń. Wybrani uczniowie odczytują je głośno. Zwrócenie uwagi na pisownię wyrazów grzecznościowych.
9. Gra dramowa: „Jak pomagam Babci i Dziadkowi?”. Naśladowanie, rozpoznawanie i nazywanie czynności.
10. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii.
11. Ćwiczenia matematyczne.
· klaskanie nad głową, przed sobą, tupanie (określoną ilość razy)
· przeliczanie liczmanów w zakresie dostępnym dziecku
· ćwiczenia w rachunku pamięciowym (nauczyciel głośno mówi działanie, uczniowie liczą na konkretach, podają wynik i odnajdują go wśród liczb)
12. Podsumowanie i powtórzenie wiadomości.
III Ekspresja
Wykonanie karty okolicznościowej z okazji Dnia Dziadka. Przepisanie treści życzeń.
IV Zajęcia końcowe
grudzien33