GRUDZIEŃ 5l.doc

(106 KB) Pobierz
Grudzień-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

 

 

Grudzi-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)

 

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Świat się zmienia”

1.„Ciepłe mieszkanie”

-zapoznanie dzieci ze sposobami ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;

-uświadomienie znaczenia bogactw naturalnych;

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;

-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej;

-rysowanie linii pionowych z góry na dół;

I. Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Co się lepiej pali?”-omówienie treści opowiadania;

-„Płomień” – zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy;

II. Poznawanie sposobów ogrzewania mieszkań w przeszłości i współcześnie na podstawie ilustracji;

-„Ogień” – zabawa ruchowa – ćwiczenie szybkości reakcji;

-historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania O. Sekory „O rozgniewanym węgielku” – wypowiedzi dzieci na temat wykorzystania węgla w życiu człowieka;

-słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Węglowa rodzina”;

-poznawanie znaczenia bogactw naturalnych – skarbów ukrytych w ziemi na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły” oraz oglądania różnych skarbów ziemi (np. brył węgla, soli, złota);

-ćwiczenia w wypowiadaniu się na temat historii ogrzewania mieszkań, wykonanie ćwiczenia graficznego „Latarnie” K.s.5;

- osłuchanie z piosenką „Mikołaj”;

 

 

przyrodnicza

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

muzyczna

-zna sposoby ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;

-wie, jakie znaczenie mają bogactwa naturalne ukryte we wnętrzu ziemi, potrafi podać przykłady produktów wytworzonych z tych minerałów;

-potrafi uważnie wysłuchać tekstów literackich i rozumie ich sens;

-opowiada treść historyjki obrazkowej na podstawie ilustracji;

-wypowiada się na podany temat, tworząc wypowiedzi wielozdaniowe;

-wypowiada się na temat treści i melodii piosenki o św. Mikołaju, śpiewa refren piosenki;

-rysuje linie pionowe z góry na dół

2.„Urządzenia domowe dawniej i dziś”

-zapoznanie dzieci z urządzeniami ułatwiającymi ludziom życie;

-poznanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych;

-zwrócenie uwagi na postęp techniczny;

-kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-układanie i prezentowanie zagadek pantomimicznych;

-ćwiczenie wrażliwości słuchowej;

-rozbudzanie wrażliwości konstrukcyjnej;

-doskonalenie sprawności manualnej;

-wdrażanie do współpracy w małych zespołach;

I. Zgadnij, co robię?”– zabawa pantomimiczna;

II. Prezentacja wiersza J. Papuzińskiej „Robotek” – swobodne wypowiedzi na temat wiersza;

-zagadki słowne – odgadywanie nazw urządzeń ułatwiających życie człowiekowi;

-„Zgadnij, co robię?”- zabawa pantomimiczna;

-porównywanie sytuacji i warunków życia człowieka pierwotnego i współczesnego – wypowiedzi dzieci;

-słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Pożyteczne urządzenia” -wypowiedzi na temat współczesnych osiągnięć technicznych;

-„Skąd pochodzą te dźwięki?”– zagadki słuchowe;

-znajomość urządzeń technicznych i ich zastosowania; 

-zwrócenie uwagi na zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Lampa” K. s. 6 –rozumienie pojęcia „witraż”;

-„Lampa” – praca półprzestrzenna  - papieroplastyka;

 

 

ruchowa

 

 

techniczna

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

plastyczna

-zna urządzenia techniczne ułatwiające człowiekowi życie;

-zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych (wyłącznie pod nadzorem dorosłych);

-jest świadome zmian wynikających z postępu technicznego i rozumie potrzebę doskonalenia warunków życia człowieka;

-potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tekstów literackich;

-rozpoznaje i nazywa źródła dźwięków;

-wykazuje się aktywnością przy projektowaniu i wykonywaniu pracy konstrukcyjnej;

-potrafi współpracować w zespole;

3.„Spotkanie ze świętym Mikołajem”

-wprowadzenie nastroju oczekiwania na przybycie gościa;

-wspólne recytowanie wierszy i śpiewanie piosenek o świętym Mikołaju;

-poznawanie legendy o świętym Mikołaju;

-rozwijanie sprawności grafomotoryczne;

I. Przygotowanie do wizyty św. Mikołaja – prace gospodarczo-porządkowe w sali zabaw;

II. Spotkanie ze św. Mikołajem – udział dzieci w ogólnoprzedszkolnej uroczystości, powitanie gościa, rozmowy ze świętym Mikołajem, część artystyczna – wiersze i piosenki o świętym Mikołaju, rozdawanie prezentów, wspólne wykonywanie zdjęć ze świętym Mikołajem;

-słucha nie opowiadania ks. Malińskiego pt. „

Św. Mikołaj”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Mikołaj” K.s.8 – kolorowanie, przeliczanie gwiazdek;

 

społeczna

 

 

muzyczna

 

 

plastyczna

-oczekuje z radością na przybycie gościa;

-przygotowuje się do wizyty;

-wspólnie z innymi dziećmi śpiewa piosenki o świętym Mikołaju;

-potrafi wysłuchać dłuższego tekstu literackiego – wypowiada się na jego temat;

-koloruje Mikołaja:

-sprawnie przelicza gwiazdki;

 

4.„Sposoby komunikowania się”

-wdrażanie do porozumiewania się za pomocą różnorodnych kodów i różnymi sposobami;

-zapoznanie dzieci ze sposobami komunikowania się na przestrzeni wieków;

-kształcenie umiejętności wypowiadania się i prowadzenia dialogów;

-kształcenie umiejętności korzystania z telefonu;

 

I. „Różne znaki i sygnały”- zabawa ruchowa z reakcją na sygnały;

II. Rozmowa z dziećmi na temat różnych możliwości porozumiewania się;

-krótkie omówienie znanych sposobów komunikowania się ludzi na przestrzeni wieków;

-klasyfikacja dawnych i współczesnych form przekazywania informacji;

-zabawy dydaktyczne: „Żywy telefon”, „ Głuchy telefon”;

-eksperyment – wykonanie najprostszego telefonu;

-odgrywanie scenek – rozmów przeprowadzonych między dwiema osobami, wdrażanie do kulturalnego korzystania z telefonu;

-uwrażliwienie dzieci na sytuacje, w których należy zachować ostrożność podczas rozmów z nieznajomymi osobami;

-„Rozmowa dźwięków”- zabawa odprężająca;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

techniczna

 

 

ruchowa

-rozumie i właściwie reaguje na umówione znaki, gesty, dźwięki i słowa;

-zna niektóre sposoby porozumiewania się na odległość dawniej i dzisiaj;

-poprawnie dzieli obrazki ilustrujące sposoby przekazywania informacji na dawne i współczesne;

-potrafi skupić uwagę w celu wysłuchania cicho przekazywanej informacji;

-potrafi budować poprawne wypowiedzi na zadany temat i kulturalnie prowadzić rozmowę telefoniczną;

-zna najważniejsze numery telefonów alarmowych;

5.„Historie niektórych wynalazków”

-poznawanie historii wynalezienia koła i różnych jego zastosowań;

-rozbudzanie zainteresowań dzieci wynalazkami;

-wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się podczas korzystania z urządzeń technicznych;

-doskonalenie wypowiedzi na temat dzieła artystycznego ilustrującego życie w dawnych czasach;

-łączenie urządzenia techniczno – elektrycznego z efektami jego działania;

-kształcenie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne);

I. Zabawy samochodami –określanie rodzaju samochodów, budowanie ulic, garaży itp.

II. Słuchanie wiersza J. Jesionowskiego „Wynalazki”- rozmowa na temat:„Co to jest wynalazek?”;

-prezentacja i rozmowa o niektórych wynalazkach –nazywanie przedmiotów i urządzeń, określanie, w jaki sposób zmieniły życie człowieka, przypomnienie zasad bezpiecznego obsługiwania urządzeń elektrycznych;

-„Samochód i kierowca”- zabawa ruchowa;

-poznawanie historii wynalezienia koła, różne zastosowania kół;

-słuchanie wierszy W. Ścisłowskiego „Dwa pstryki techniki”;

-omówienie reprodukcji C. Pissara „Bulwar Montmartre o poranku”- porównanie ulicy dziewiętnastowiecznej z ulicami współczesnych miast;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Urządzenia domowe” K.s.4;

-„Pojazdy”- zabawa konstrukcyjna z użyciem kół i klocków;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;

 

 

konstrukcyjna

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

 

-posługuje się pojęciem wynalazek;

-rozpoznaje i nazywa wynalazki przedstawione na ilustracjach, zna ich przeznaczenie;

-konstruuje samodzielnie lub z pomocą dziecięcy wynalazek – pojazd na kołach;

-współpracuje z innymi tworząc miasteczko ruchu drogowego;

-zna różne rodzaje samochodów;

-rozumie potrzebę i zna zasady bezpiecznego zachowania się podczas korzystania z urządzeń technicznych;

-potrafi wypowiedzieć się na temat dzieła artystycznego ilustrującego życie w dawnych czasach;

-zna efekty działania żelazka, miksera, tostera i sokowirówki, rysuje wężykiem;

                                                        Cykl tematyczny: „Choinko piękna jak las, choinko zostań wśród nas

1.„My się zimy nie boimy”

-kształcenie umiejętności werbalizowania spostrzeżeń dokonanych podczas obserwacji – wdrażanie do obserwowania zmian w przyrodzie związanych z porą roku;

-kształcenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem czytanego tekstu;

-integracja grupy – zabawy kształcące postawy społeczne;

I. Przygotowanie dzieci do obserwacji kierowanej w ogrodzie

-słuchanie wiersza J Kulmowej „Czerń”- rozmowa na temat przystosowań roślin do zimy, odwołanie się do wiadomości dzieci;

-zabawa ruchowa „Śnieżynki”;

II. Słuchanie wiersza J. Porazińskiej „Słomiany chochoł”- objaśnienie wyrazów i zwrotów niezrozumiałych;

-spacer do ogrodu – obserwowanie prac przy okrywaniu roślin, oglądanie drzew i krzewów, dotykanie pąków na gałązkach, zdejmowanie z pąków łusek;

-praca plastyczna „Drzewo”- zabawa z szarym papierem przy muzyce (mięcie, zgniatanie, skręcanie papieru), tworzenie z tak przygotowanego papieru drzewa o tej porze roku;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z laskami;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

-wypowiada się na podany temat (zmiany w przyrodzie wynikające ze zmian pór roku);

-rozumie konieczność okrywania niektórych roślin na zimę;

-wie, co zawierają w sobie pąki drzew;

-potrafi właściwie zachować się wobec kolegi;

-potrafi zaginać papier w rytm muzyki;

-wyraża swoje przeżycia i spostrzeżenia w formie plastycznej;

-sprawnie posługuje się nowym przyrządem gimnastycznym –laską;

2.„W grudniowe dni”

-wykonywanie eksperymentów ilustrujących wybrane zjawiska zachodzące w przyrodzie;

-gromadzenie doświadczeń związanych z opadami atmosf.;

-poznawanie wybranych elementów pogody i piktogramów określających pogodę;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin