Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Puka biały śnieżek w nasze okieneczko”
1.„Witaj Nowy Roku”
-kształcenie wrażliwości słuchowej – odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne zegary;
-dowiadywanie się, do czego służą zegary i kalendarze, w jaki sposób odmierza się na nich czas;
-poznawanie nazw pór roku i nazw miesięcy;
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;
-kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji otoczenia;
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;
-doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;
-ilustrowanie muzyki ruchem;
-rozwijanie sprawności ruchowej;
I. Swobodne wypowiedzi na temat minionych świąt;
- „Co to za dźwięk?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;
II. Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku”- rozmowa na temat treści wiersza;
-„Witamy Nowy Rok” – rozmowa przy ilustracjach, oglądanie różnorodnych kalendarzy i zegarów – słuchanie odgłosów wydawanych przez różne zegary – ćwiczenia ortofoniczne;
-słuchanie „Baśni o 12 miesiącach” J. Porazińskiej – poznawanie nazw miesięcy, krótka charakterystyka każdego z nich, układanie życzeń na Nowy Rok (inwencja twórcza dzieci);
-rytmiczna organizacja czasu – poznawanie konstrukcji kalendarzy, którymi posługują się dorośli – wyszukiwanie dat atrakcyjnych dla dzieci, dostrzeganie tego, co wspólne dla wszystkich kalendarzy –dni, tygodnie, miesiące, a także ciągłości czasu;
-„Sanna”- zabawa ruchowa CD.1 (semestr II);
-wyjście na spacer –obserwacja otoczenia, wyjaśnianie zjawisk związanych z zimą –swobodne wypowiedzi dzieci;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
językowa
społeczna
przyrodnicza
matematyczna
ruchowa
-rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary, potrafi naśladować dźwięki przez nie wydawane;
-wie, kiedy zaczyna się Nowy Rok;
-wie, do czego służą zegary i kalendarze;
-zna nazwy pór roku i nazwy miesięcy (bez zachowania właściwej kolejności);
-uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens;
-wypowiada się na podany temat, układa życzenia z okazji Nowego Roku;
-potrafi obserwować zmiany zachodzące w najbliższym środowisku;
-dostosowuje ruch do charakteru i tempa muzyki;
-potrafi okazywać radosne emocje;
-potrafi komunikować się z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy w grupie;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
2.„Śnieg i lód”
-określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy;
-poznawanie utworów literackich związanych z tematem zajęć;
-doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podstawie wysłuchanego tekstu;
-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału wysłuchanej baśni;
-ćwiczenie spostrzegawczości;
-układanie schematu piosenki;
I. Zabawy i gry stolikowe –przestrzeganie reguł gier;
II. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „Jedna srebrna kropla” – rozmowa na temat zjawisk obserwowanych w przyrodzie zimą – pokrywa śniegowa, szron, szadź, lód, zmiana konsystencji wody pod wpływem działania temperatury – topnienie śniegu, zamarzanie wody;
-przeprowadzanie różnych doświadczeń przyrodniczych z wodą, śniegiem i lodem –poznawanie ich właściwości fizycznych (inspirowanie doświadczeń opowiadaniami „Czy śnieg jest czysty?”, „Kolorowe szybki”;
-osłuchanie dzieci z piosenką „Zima, zima, zima” –zabawa inscenizująca treść piosenki, układanie z gotowych elementów geometrycznych schematu piosenki (formalnego i metrycznego);
-improwizacje muzyczne do wybranych zdań o tematyce zimowej;
muzyczna
-słucha tekstów literackich i rozumie ich treść;
-wypowiada się swobodnie na podstawie wysłuchanego tekstu;
-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;
-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał wysłuchanej baśni;
-opisuje pogodę zimową i charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne;
-samodzielnie przeprowadza eksperymenty przyrodnicze, zna wybrane właściwości fizyczne wody, śniegu i lodu;
-układa schemat piosenki;
3.„Zimowe zabawy”
-rozwijanie sprawności ruchowej przez gry i zabawy na śniegu;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
-kształcenie estetyki ruchu;
-tworzenie zimowych obrazków przy pomocy pasty do zębów;
I. Powitalna zabawa integracyjna „Kółko i krzyżyk”;
-obliczenia związane z upływem czasu „Ile to jest?”;
II. Zabawy ruchowe na śniegu – lepienie bałwana, zjazdy na snankach, „Orły ze śniegu”, ślady na śniegu – rozpoznawanie śladów pozostawionych na śniegu, tworzenie własnych;
-nauka wiersza T. Kubiaka „Śnieg” na pamięć (bądź „Zimowe zabawy” lub „Zimowy pejzaż” do wyboru przez dzieci);
- praca plastyczna „Zimowe krajobrazy”- malowanie pastą do zębów na ciemnym tle kartki – wprowadzenie nowej techniki plastycznej, eksperymentowanie z materiałem;
-ćwiczenia gimnastyczne kształcące estetykę ruchu;
plastyczna
-rozumie zasady gry w „Kółko i krzyżyk” i posługuje się nimi;
-sprawnie wykonuje proponowane zabawy i ćwiczenia gimnastyczne;
-wykazuje pomysłowość i własną inwencję podczas zabaw na śniegu;
-uważnie słucha utworów literackich;
-wypowiada się na dany temat;
-potrafi z pomocą powiedzieć tekst wiersza;
-posługuje się twórczo nową techniką plastyczną;
4.„Goście za oknem”
-poznawanie niektórych ptaków – zimowych gości w karmniku;
-potrzeba opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt (w tym głównie ptaków) zimą;
-rozpoznawanie zmian dynamiki i rejestru w muzyce;
I. Układanie puzzli o tematyce zimowej;
II. Słuchanie opowiadania pt. „Goście za oknem” – poznawanie i kształcenie umiejętności rozróżniania ptaków – zimowych gości w karmniku;
-przypomnienie wiadomości o ptakach odlatujących na zimę;
-ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów wybranych ptaków;
-obserwacja ptaków przy karmniku;
-składanka obrazkowa przedstawiająca znane ptaki (wg wzoru i bez wzoru – stopniowanie trudności);
-słuchanie wierszy o ptakach w zimie, rozwiązywanie zagadek słownych i słuchowych o ptakach;
-nauka piosenki „Zima, zima, zima” – wyrabianie wrażliwości na zmiany dynamiki i skrajnych rejestrów ruchem, głosem i rysunkiem;
-rozpoznaje ptaki – gości zimowych przy karmniku;
-zna nazwy i wygląd wybranych ptaków przebywających u nas zimą;
-wymienia ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów;
-rozpoznaje i naśladuje głosy ptaków;
-składa obrazek z części według wzoru i bez wzoru;
-podaje rozwiązania zagadek;
-potrafi zaśpiewać piosenkę;
-reaguje ruchem, głosem i rysunkiem na zmiany dynamiki i rejestru w muzyce;
5. „Lubimy jeździć na sankach”
-rozwiązywanie i próby układania zagadek;
-kształcenie umiejętności pracy w grupie - inscenizacja piosenki i tworzenie wspólnej pracy plastycznej
-doskonalenie umiejętności tanecznych;
-nauka piosenki o tematyce zimowej;
-rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem (przeprowadzenie doświadczeń);
-kształcenie umiejętności opowiadania o swoich przygodach zimowych;
-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;
I. Zagadki zimowe – rozwiązywanie zagadek i próby ich samodzielnego układania;
II. Wypowiedzi przy ilustracjach na temat sportów zimowych i sprzętu potrzebnego do ich uprawiania;
-dlaczego po lodzie i śniegu łatwo się ślizgać?- przeprowadzenie doświadczenia;
-zabawy ruchowe przy muzyce – nauka piosenki „Zima, zima, zima”, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;
-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;
-zabawa ruchowa „Wycieczka na lodowisko”;
-dzielenie się własnymi pomysłami na zabawy zimowe (bezpieczeństwo zabaw zimowych);
-„Płatki śniegu”- wykonanie pracy plastyczno-technicznej wg wzoru;
-liczenie płatków śniegu przy różnym ustawieniu;
-„Slalom” –zabawa ruchowa bieżna;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Bałwanki” K. „ABC” s.1;
-poprawnie rozwiązuje zagadki słowne i podejmuje próby ich układania;
-projektuje i wykonuje w grupie kompozycje z figur geometrycznych;
-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;
-tańczy przy muzyce;
-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;
-bierze aktywny udział w doświadczeniach;
-opowiada o swoich przygodach zimowych;
-podaje własne rozwiązania trudnych sytuacji podczas zabaw zimowych;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczno- techniczną;
Cykl tematyczny: „Lubię ciebie, zimo śnieżna, zimo biała”
1. „Śniegowe bałwanki”
-ćwiczenia grafomotoryczne;
-bogacenie słownictwa – wyjaśnianie znaczenia słów związanych z karnawałem;
-prezentacja poezji dziecięcej;
-nauka piosenki związanej z tematem
-kształcenie umiejętności zespołowego konstruowania twórczych opowiadań
-doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
-estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastycznych;
-rozwijanie sprawności fizycznej;
I. Prezentacja wiersza J. Papuzińskiej „Bal bałwanków”- rozmowa na temat treści wiersza;
II. Zabawa taneczna przy piosence „Buli”;
- ponowne słuchanie piosenki – rozmowa na temat treści, nastroju piosenki, tempa melodii, próby śpiewu piosenki;
-redagowanie opowiadania w grupach „Bałwanek”, prezentacja opowiadań grup;
-analiza i synteza sylabowa wyrazów „bałwanek”, „bałwany” – poznawanie różnych znaczeń tych wyrazów;
-praca plastyczno-techniczna – ilustracja do utworu „Bal bałwanków”-„Witraż”- praca z podziałem na zespoły oraz „Bałwanki”- obrazek zimowy z papieroplastyki;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych – ćwiczenie dużych grup mięśniowych;
...
grudzien33