STYCZEŃ 5l.doc

(138 KB) Pobierz
Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

 

 

 

Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Puka biały śnieżek w nasze okieneczko

1.„Witaj Nowy Roku”

-kształcenie wrażliwości słuchowej – odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne zegary;

-dowiadywanie się, do czego służą zegary i kalendarze, w jaki sposób odmierza się na nich czas;

-poznawanie nazw pór roku i nazw miesięcy;

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;

-kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji otoczenia;

-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;

-doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;

-ilustrowanie muzyki ruchem;

-rozwijanie sprawności ruchowej;

I. Swobodne wypowiedzi na temat minionych świąt;

- „Co to za dźwięk?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;

II. Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku”- rozmowa na temat treści wiersza;

-„Witamy Nowy Rok” – rozmowa przy ilustracjach, oglądanie różnorodnych kalendarzy i zegarów – słuchanie odgłosów wydawanych przez różne zegary – ćwiczenia ortofoniczne;

-słuchanie „Baśni o 12 miesiącach” J. Porazińskiej – poznawanie nazw miesięcy, krótka charakterystyka każdego z nich, układanie życzeń na Nowy Rok (inwencja twórcza dzieci);

-rytmiczna organizacja czasu – poznawanie konstrukcji kalendarzy, którymi posługują się dorośli – wyszukiwanie dat atrakcyjnych dla dzieci, dostrzeganie tego, co wspólne dla wszystkich kalendarzy –dni, tygodnie, miesiące, a także ciągłości czasu;

-„Sanna”- zabawa ruchowa CD.1 (semestr II);

-wyjście na spacer –obserwacja otoczenia, wyjaśnianie zjawisk związanych z zimą –swobodne wypowiedzi dzieci;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary, potrafi naśladować dźwięki przez nie wydawane;

-wie, kiedy zaczyna się Nowy Rok;

-wie, do czego służą zegary i kalendarze;

-zna nazwy pór roku i nazwy miesięcy (bez zachowania właściwej kolejności);

-uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens;

-wypowiada się na podany temat, układa życzenia z okazji Nowego Roku;

-potrafi obserwować zmiany zachodzące w najbliższym środowisku;

-dostosowuje ruch do charakteru i tempa muzyki;

-potrafi okazywać radosne emocje;

-potrafi komunikować się z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy w grupie;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

2.„Śnieg i lód

-określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy;

-poznawanie utworów literackich związanych z tematem zajęć;

-doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podstawie wysłuchanego tekstu;

-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału wysłuchanej baśni;

-ćwiczenie spostrzegawczości;

-układanie schematu piosenki;

I. Zabawy i gry stolikowe –przestrzeganie reguł gier;

II. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „Jedna srebrna kropla” – rozmowa na temat zjawisk obserwowanych w przyrodzie zimą – pokrywa śniegowa, szron, szadź, lód, zmiana konsystencji wody pod wpływem działania temperatury – topnienie śniegu, zamarzanie wody;

-przeprowadzanie różnych doświadczeń przyrodniczych z wodą, śniegiem i lodem –poznawanie ich właściwości fizycznych (inspirowanie doświadczeń opowiadaniami „Czy śnieg jest czysty?”, „Kolorowe szybki”;

-osłuchanie dzieci z piosenką „Zima, zima, zima” –zabawa inscenizująca treść piosenki, układanie z gotowych elementów geometrycznych schematu piosenki (formalnego i metrycznego);

-improwizacje muzyczne do wybranych zdań o tematyce zimowej;

 

 

 

językowa

 

 

 

przyrodnicza

 

 

 

muzyczna

 

-słucha tekstów literackich i rozumie ich treść;

-wypowiada się swobodnie na podstawie wysłuchanego tekstu;

-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;

-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał wysłuchanej baśni;

-opisuje pogodę zimową i charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne;

-samodzielnie przeprowadza eksperymenty przyrodnicze, zna wybrane właściwości fizyczne wody, śniegu i lodu;

-układa schemat piosenki;

3.„Zimowe zabawy

-rozwijanie sprawności ruchowej przez gry i zabawy na śniegu;

-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

-kształcenie estetyki ruchu;

-tworzenie zimowych obrazków przy pomocy pasty do zębów;

I. Powitalna zabawa integracyjna „Kółko i krzyżyk”;

-obliczenia związane z upływem czasu „Ile to jest?”;

II. Zabawy ruchowe na śniegu – lepienie bałwana, zjazdy na snankach, „Orły ze śniegu”, ślady na śniegu – rozpoznawanie śladów pozostawionych na śniegu, tworzenie własnych;

-nauka wiersza T. Kubiaka „Śnieg” na pamięć (bądź „Zimowe zabawy” lub „Zimowy pejzaż” do wyboru przez dzieci);

- praca plastyczna „Zimowe krajobrazy”- malowanie pastą do zębów na ciemnym tle kartki – wprowadzenie nowej techniki plastycznej, eksperymentowanie z materiałem;

-ćwiczenia gimnastyczne kształcące estetykę ruchu;

 

matematyczna

 

ruchowa

 

społeczna

 

językowa

 

plastyczna

 

-rozumie zasady gry w „Kółko i krzyżyk” i posługuje się nimi;

-sprawnie wykonuje proponowane zabawy i ćwiczenia gimnastyczne;

-wykazuje pomysłowość i własną inwencję podczas zabaw na śniegu;

-uważnie słucha utworów literackich;

-wypowiada się na dany temat;

-potrafi z pomocą powiedzieć tekst wiersza;

-posługuje się twórczo nową techniką plastyczną;

4.„Goście za oknem

-poznawanie niektórych ptaków – zimowych gości w karmniku;

-potrzeba opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt (w tym głównie ptaków) zimą;

-rozpoznawanie zmian dynamiki i rejestru w muzyce;

I. Układanie puzzli o tematyce zimowej;

II. Słuchanie opowiadania pt. „Goście za oknem” – poznawanie i kształcenie umiejętności rozróżniania ptaków – zimowych gości w karmniku;

-przypomnienie wiadomości o ptakach odlatujących na zimę;

-ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów wybranych ptaków;

-obserwacja ptaków przy karmniku;

-składanka obrazkowa przedstawiająca znane ptaki (wg wzoru i bez wzoru – stopniowanie trudności);

-słuchanie wierszy o ptakach w zimie, rozwiązywanie zagadek słownych i słuchowych o ptakach;

-nauka piosenki „Zima, zima, zima” – wyrabianie wrażliwości na zmiany dynamiki i skrajnych rejestrów ruchem, głosem i rysunkiem;

 

 

językowa

 

 

przyrodnicza

 

 

matematyczna

 

 

muzyczna

-rozpoznaje ptaki – gości zimowych przy karmniku;

-zna nazwy i wygląd wybranych ptaków przebywających u nas zimą;

-wymienia ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów;

-rozpoznaje i naśladuje głosy ptaków;

-składa obrazek z części według wzoru i bez wzoru;

-podaje rozwiązania zagadek;

-potrafi zaśpiewać piosenkę;

-reaguje ruchem, głosem i rysunkiem na zmiany dynamiki i rejestru w muzyce;

5. „Lubimy jeździć na sankach”

-rozwiązywanie i próby układania zagadek;

-kształcenie umiejętności pracy w grupie - inscenizacja piosenki i tworzenie wspólnej pracy plastycznej

-doskonalenie umiejętności tanecznych;

-nauka piosenki o tematyce zimowej;

-rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem (przeprowadzenie doświadczeń);

-kształcenie umiejętności opowiadania o swoich przygodach zimowych;

-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;

I. Zagadki zimowe – rozwiązywanie zagadek i próby ich samodzielnego układania;

II. Wypowiedzi przy ilustracjach na temat sportów zimowych i sprzętu potrzebnego do ich uprawiania;

-dlaczego po lodzie i śniegu łatwo się ślizgać?- przeprowadzenie doświadczenia;

-zabawy ruchowe przy muzyce – nauka piosenki „Zima, zima, zima”, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;

-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;

-zabawa ruchowa „Wycieczka na lodowisko”;

-dzielenie się własnymi pomysłami na zabawy zimowe (bezpieczeństwo zabaw zimowych);

-„Płatki śniegu”- wykonanie pracy plastyczno-technicznej wg wzoru;

-liczenie płatków śniegu przy różnym ustawieniu;

-„Slalom” –zabawa ruchowa bieżna;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Bałwanki” K. „ABC” s.1;

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

 

 

 

 

muzyczna

-poprawnie rozwiązuje zagadki słowne i podejmuje próby ich układania;

-projektuje i wykonuje w grupie kompozycje z figur geometrycznych;

-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;

-tańczy przy muzyce;

-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;

-bierze aktywny udział w doświadczeniach;

-opowiada o swoich przygodach zimowych;

-podaje własne rozwiązania trudnych sytuacji podczas zabaw zimowych;

-estetycznie wykonuje pracę plastyczno- techniczną;

                                              Cykl tematyczny: „Lubię ciebie, zimo śnieżna, zimo biała

1. „Śniegowe bałwanki”

-ćwiczenia grafomotoryczne;

-bogacenie słownictwa – wyjaśnianie znaczenia słów związanych z karnawałem;

-prezentacja poezji dziecięcej;

-nauka piosenki związanej z tematem

-kształcenie umiejętności zespołowego konstruowania twórczych opowiadań

-doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów;

-estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastycznych;

-rozwijanie sprawności fizycznej;

I. Prezentacja wiersza J. Papuzińskiej „Bal bałwanków”- rozmowa na temat treści wiersza;

II. Zabawa taneczna przy piosence „Buli”;

- ponowne słuchanie piosenki – rozmowa na temat treści, nastroju piosenki, tempa melodii, próby śpiewu piosenki;

-redagowanie opowiadania w grupach „Bałwanek”, prezentacja opowiadań grup;

-analiza i synteza sylabowa wyrazów „bałwanek”, „bałwany” – poznawanie różnych znaczeń tych wyrazów;

-praca plastyczno-techniczna – ilustracja do utworu „Bal bałwanków”-„Witraż”- praca z podziałem na zespoły oraz „Bałwanki”- obrazek zimowy z papieroplastyki;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych – ćwiczenie dużych grup mięśniowych;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

ruchowa

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin