Marzec -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Sprzedawczyni już się do mnie uśmiecha przez ladę”
1.„Wycieczka do sklepu”
-poznawanie znaczenia sklepów dla społeczeństwa;
-rozumienie wartości pracy ekspedientki;
-rozpoznawanie i nazywanie urządzeń sklepowych i rodzaju towaru;
-zapoznanie z utworem literackim związanym z tematem zajęć;
-rozwijanie zasobu słownikowego;
-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;
-kształtowanie kultury prowadzenia rozmowy;
-rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;
I. „Zgrabny człowiek” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem książek;
II. Wycieczka do sklepu – zapoznanie dzieci z pracą ekspedientki;
-wprowadzenie w tematykę wycieczki wierszem „Sklep spożywczy”;
-omówienie celu wycieczki – zwrócenie uwagi na zachowanie się w miejscach publicznych i bezpieczeństwo w czasie wycieczki;
-wycieczka do sklepu spożywczego, odzieżowego, obuwniczego – obserwacja wyposażenia sklepu – regały, lada, waga, kasa, magazyn –wyjaśnienie znaczenia tych słów;
-oglądanie i nazywanie towarów na półkach sklepowych;
-obserwowanie pracy ekspedientki np. podawanie towaru, ważenie, nabijanie na kasę, wydawanie reszty itp.
-rozmowa z ekspedientką na temat prowadzenia sklepu;
-historyjka obrazkowa „Moje zabawki”(przed i po nalepieniu brakujących fragmentów – snucie domysłów na temat ostatniego obrazka;
-osłuchanie z piosenką pt. „ Trójkąt i koło”– ćwiczenia emisyjne;
językowa
społeczna
muzyczna
ruchowa
-uczestniczy w rozmowie, przestrzegając zasad kulturalnego słuchania i mówienia;
-potrafi wymienić różne rodzaje sklepów;
-właściwie zachowuje się w miejscach publicznych;
-wie, na czym polega zawód ekspedientki – obserwuje pracę ekspedientki, potrafi wypowiedzieć się na jej temat;
-rozumie znaczenie i wartość pracy ekspedientki;
-rozpoznaje i nazywa urządzenia sklepowe i sprzedawane w danym sklepie towary;
-opowiada treść historyjki obrazkowej;
-snuje domysły na temat zakończenia historyjki, porównuje z prawdziwym zakończeniem;
-porównuje i nazywa kształty okienek – dopasowuje je do kolejnych obrazków;
2.„W sklepie spożywczym”
-ćwiczenie spostrzegawczości;
-rozwijanie umiejętności matematycznych – przeliczanie, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10;
-rozwijanie umiejętności plastycznych - ćwiczenie motoryki małej;
-przyjmowanie na siebie roli ekspedientki i klienta;
-rozwijanie sprawności fizycznej – ćwiczenia gimnastyczne;
I. Zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło?” – wyszukiwanie różnic w ustawieniu zabawek i innych przedmiotów;
II. Zabawa dydaktyczna „W sklepie spożywczym” – sprawne liczenie, manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10;
-praca plastyczna „Monety” – przygotowanie pieniędzy do zabawy techniką frotaż – stosowanie właściwego nacisku kredki;
-zabawa tematyczna „W sklep” – naśladowanie roli ekspedientki i klientów, wykorzystanie w zabawie żetonów – monet wykonanych przez dzieci;
-wykonanie ćwiczenia „Zabawki” K. „ABC” s.16;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet;
matematyczna
plastyczna
-rozpoznaje różnice w ustawieniu zabawek;
-poprawnie liczy, dodaje i odejmuje w zakresie 10 w czasie zabawy dydaktycznej w sklep;
-wykonuje żetony – monety do zabawy techniką frotaż –wykorzystuje je w czasie zabawy;
-umiejętnie naśladuje i wciela się w role ekspedientki lub klienta;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne z niekonwencjonalnymi przyborami;
3.„O dziwnym sklepie w olbrzymim lesie”
-kształtowanie umiejętności werbalnego wyrażania emocji;
-porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności;
-rozwijanie umiejętności plastycznych – praca w zespołach;
-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci;
I. „Jestem wesoły”- zabawa integracyjna, wyrażanie emocji;
II. Słuchanie wiersza J. Huszczy „O dziwnym sklepie w olbrzymim lesie” –omówienie treści wiersza, wyciągnięcie wniosków;
-wspólne tworzenie sklepu – ustawianie towaru na półkach – ćwiczenia w liczeniu –porządkowanie zbiorów według wzrastającej i malejącej liczebności;
-przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10;
-„Sklep” – malowanie kolorową kredką – praca zespołowa, wykorzystanie w pracy wiadomości i obserwacji dzieci z wycieczki i z życia codziennego;
-nauka piosenki pt. „Trójkąt i koło” – zabawy i ćwiczenia rytmiczno - ruchowe;
-potrafi wyrażać emocje;
-uważnie słucha utworu literackiego;
-potrafi wypowiedzieć się na temat treści wiersza, wyciąga wnioski z zachowania bohaterów;
-układa towary na półkach sklepowych wg wzrastającej i malejącej liczebności;
-liczy w zakresie 10 posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
-potrafi współdziałać w zespole;
- potrafi rozplanować rysunek i poszczególne etapy wykonywania pracy;
4.„Teatrzyk w przedszkolu”
-utrwalenie pojęć związanych z teatrem;
-wdrażanie do właściwego zachowania się podczas oglądania przedstawienia;
-uważne oglądanie teatrzyku;
I. „Powiedz mi coś miłego”- zabawa integracyjna;
„ 1,2, 3”-zabawa dydaktyczno-ruchowa;
II. Teatrzyk w przedszkolu – oglądanie przedstawienia pt.
-przypomnienie pojęć związanych z teatrem ( np. scena, widownia, kulisy, aktorzy, scenografia, rekwizyty);
-oglądanie przedstawienia teatralnego – rozmowa po obejrzeniu przedstawienia, wnioski;
-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;
teatralna
-wie, jak należy zachować się podczas przedstawienia i umie się do tego dostosować;
-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;
-potrafi wypowiedzieć się na temat przedstawienia w formie słownej i plastycznej;
5.„Pajace, lalki i misie”
-pobudzanie wyobraźni dzieci, snucie domysłów i przypuszczeń;
-utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;
-rozpoznawanie figur geometrycznych;
-utrwalenie piosenki – rozwijanie umiejętności muzycznych dzieci;
-kształcenie estetyki ruchu;
I. „Tajemnicza piłka” – zabawa integracyjna;
-klasyfikacja ilustracji – „Imieniny lalki”
II. „W sklepie” - rozmowa przy obrazku odsłanianym fragmentami – pobudzanie wyobraźni i snucie domysłów i przypuszczeń;
-wykonanie ćwiczenia „Pajace, lalki i misie” K. „ABC” s. 15 – rozumienie pojęć: „górna”, środkowa”, „dolna”, „na lewo”, „na prawo”, „pośrodku”, rozpoznawanie w klockach figur geometrycznych;
-utrwalenie piosenki pt. „Trójkąt i koło”;
-zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem gazet;
-„Co się gdzie kupuje” – utrwalenie wiadomości na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego;
-wypowiada się na temat obrazka;
-snuje domysły i przypuszczenia, co do dalszych fragmentów obrazka;
-zna pojęcia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni i umiejętnie się nimi posługuje;
-aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
-śpiewa piosenkę zespołowo i indywidualnie;
-wie, jakie artykuły kupuje się w danym sklepie;
Cykl tematyczny: „Tyle kobiet dookoła”
1.„ Tyle kobiet dookoła”
-porządkowanie wiadomości dotyczących pracy kobiet domowej i zawodowej;
-wykorzystanie tych wiadomości w zabawie;
-rozróżnianie głosów kobiecych, męskich i chóralnych;
-kształtowanie postawy czynnej wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);
I. Zabawa tematyczna „Śniadanie dla lalek”;
II. Słuchanie wiersza pt. „Tyle kobiet dookoła” – omówienie treści wiersza;
-rozmowa przy ilustracjach na temat pracy kobiet ( domowej i zawodowej);
-„Komu i w jaki sposób należy złożyć życzenia w dniu 8 marca?” – układanie życzeń przez dzieci (inwencja twórcza)
-rozwiązywanie i układanie zagadek słownych związanych z praca kobiet;
-zagadki pantomimiczne „Jaki to zawód?”;
-osłuchanie z piosenką „Marcowy kwiatek” – słuchanie muzyki wokalnej – rozpoznawanie głosów kobiecych, męskich i zespołu chóralnego;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą K. Orffa;
-potrafi opowiedzieć o pracy domowej i zawodowej swojej mamy;
-potrafi wymienić różne zawody, w których pracują kobiety;
-samodzielnie układa życzenia dla pań i koleżanek z grupy;
-podaje rozwiązania zagadek;
-samodzielnie tworzy zagadki ruchowe;
-potrafi opowiedzieć treść piosenki;
-prawidłowo rozpoznaje głosy kobiece, męskie oraz chór;
-dostrzega korzyści związane z aktywnym wypoczynkiem;
2.„Dzień ósmy marca”
-poznawanie literatury dziecięcej;
-kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;
-rozwijanie wyobraźni muzycznej –samodzielne tworzenie muzycznych życzeń (tekstu i melodii);
-rozwijanie umiejętności plastycznych, a także ruchowych;
-wykonywanie laurki z okazji MDK;
grudzien33