MARZEC 5l..doc

(160 KB) Pobierz
Marzec -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

Marzec -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Sprzedawczyni już się do mnie uśmiecha przez ladę

1.„Wycieczka do sklepu

-poznawanie znaczenia sklepów dla społeczeństwa;

-rozumienie wartości pracy ekspedientki;

-rozpoznawanie i nazywanie urządzeń sklepowych i rodzaju towaru;

-zapoznanie z utworem literackim związanym z tematem zajęć;

-rozwijanie zasobu słownikowego;

-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;

-kształtowanie kultury prowadzenia rozmowy;

-rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;

I. „Zgrabny człowiek” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem książek;

II. Wycieczka do sklepu – zapoznanie dzieci z pracą ekspedientki;

-wprowadzenie w tematykę wycieczki wierszem „Sklep spożywczy”;

-omówienie celu wycieczki – zwrócenie uwagi na zachowanie się w miejscach publicznych i bezpieczeństwo w czasie wycieczki;

-wycieczka do sklepu spożywczego, odzieżowego, obuwniczego – obserwacja wyposażenia sklepu – regały, lada, waga, kasa, magazyn –wyjaśnienie znaczenia tych słów;

-oglądanie i nazywanie towarów na półkach sklepowych;

-obserwowanie pracy ekspedientki np. podawanie towaru, ważenie, nabijanie na kasę, wydawanie reszty itp.

-rozmowa z ekspedientką na temat prowadzenia sklepu;

-historyjka obrazkowa „Moje zabawki”(przed i po nalepieniu brakujących fragmentów – snucie domysłów na temat ostatniego obrazka;

-osłuchanie z piosenką pt. „ Trójkąt i koło”– ćwiczenia emisyjne;

 

 

językowa

 

 

 

społeczna

 

 

muzyczna

 

 

 

ruchowa

-uczestniczy w rozmowie, przestrzegając zasad kulturalnego słuchania i mówienia;

-potrafi wymienić różne rodzaje sklepów;

-właściwie zachowuje się w miejscach publicznych;

-wie, na czym polega zawód ekspedientki – obserwuje pracę ekspedientki, potrafi wypowiedzieć się na jej temat;

-rozumie znaczenie i wartość pracy ekspedientki;

-rozpoznaje i nazywa urządzenia sklepowe i sprzedawane w danym sklepie towary;

-opowiada treść historyjki obrazkowej;

-snuje domysły na temat zakończenia historyjki, porównuje z prawdziwym zakończeniem;

-porównuje i nazywa kształty okienek – dopasowuje je do kolejnych obrazków;

2.„W sklepie spożywczym

-ćwiczenie spostrzegawczości;

-rozwijanie umiejętności matematycznych – przeliczanie, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10;

-rozwijanie umiejętności plastycznych - ćwiczenie motoryki małej;

-przyjmowanie na siebie roli ekspedientki i klienta;

-rozwijanie sprawności fizycznej – ćwiczenia gimnastyczne;

I. Zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło?” – wyszukiwanie różnic w ustawieniu zabawek i innych przedmiotów;

II. Zabawa dydaktyczna „W sklepie spożywczym” – sprawne liczenie, manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10;

-praca plastyczna „Monety” – przygotowanie pieniędzy do zabawy techniką frotaż – stosowanie właściwego nacisku kredki;

-zabawa tematyczna „W sklep” – naśladowanie roli ekspedientki i klientów, wykorzystanie w zabawie żetonów – monet wykonanych przez dzieci;

-wykonanie ćwiczenia „Zabawki” K. „ABC” s.16;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet;

 

 

matematyczna

 

społeczna

 

językowa

 

plastyczna

 

ruchowa

 

-rozpoznaje różnice w ustawieniu zabawek;

-poprawnie liczy, dodaje i odejmuje w zakresie 10 w czasie zabawy dydaktycznej w sklep;

-wykonuje żetony – monety do zabawy techniką frotaż –wykorzystuje je w czasie zabawy;

-umiejętnie naśladuje i wciela się w role ekspedientki lub klienta;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne  z niekonwencjonalnymi przyborami;

3.„O dziwnym sklepie w olbrzymim lesie

-kształtowanie umiejętności werbalnego wyrażania emocji;

-porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności;

-rozwijanie umiejętności plastycznych – praca w zespołach;

-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci;

I. „Jestem wesoły”- zabawa integracyjna, wyrażanie emocji;

II. Słuchanie wiersza J. Huszczy „O dziwnym sklepie w olbrzymim lesie” –omówienie treści wiersza, wyciągnięcie wniosków;

-wspólne tworzenie sklepu – ustawianie towaru na półkach – ćwiczenia w liczeniu –porządkowanie zbiorów według wzrastającej i malejącej liczebności;

-przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10;

-„Sklep” – malowanie kolorową kredką – praca zespołowa, wykorzystanie w pracy wiadomości i obserwacji dzieci z wycieczki i z życia codziennego;

-nauka piosenki pt. „Trójkąt i koło” – zabawy i ćwiczenia rytmiczno - ruchowe;

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

plastyczna

 

 

-potrafi wyrażać emocje;

-uważnie słucha utworu literackiego;

-potrafi wypowiedzieć się na temat treści wiersza, wyciąga wnioski z zachowania bohaterów;

-układa towary na półkach sklepowych wg wzrastającej i malejącej liczebności;

-liczy w zakresie 10 posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

-potrafi współdziałać w zespole;

- potrafi rozplanować rysunek i poszczególne etapy wykonywania pracy;

4.„Teatrzyk w przedszkolu

-utrwalenie pojęć związanych z teatrem;

-wdrażanie do właściwego zachowania się podczas oglądania przedstawienia;

-uważne oglądanie teatrzyku;

-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;

I. „Powiedz mi coś miłego”- zabawa integracyjna;

„ 1,2, 3”-zabawa dydaktyczno-ruchowa;

II. Teatrzyk w przedszkolu – oglądanie przedstawienia pt.

 

-przypomnienie pojęć związanych z teatrem ( np. scena, widownia, kulisy, aktorzy, scenografia, rekwizyty);

-oglądanie przedstawienia teatralnego – rozmowa po obejrzeniu przedstawienia, wnioski;

-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;

 

teatralna

 

plastyczna

 

 

językowa

 

 

-wie, jak należy zachować się podczas przedstawienia i umie się do tego dostosować;

-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;

-potrafi wypowiedzieć się na temat przedstawienia w formie słownej i plastycznej;

5.„Pajace, lalki i misie

-pobudzanie wyobraźni dzieci, snucie domysłów i przypuszczeń;

-utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;

-rozpoznawanie figur geometrycznych;

-utrwalenie piosenki – rozwijanie umiejętności muzycznych dzieci;

-kształcenie estetyki ruchu;

 

I. „Tajemnicza piłka” – zabawa integracyjna;

-klasyfikacja ilustracji – „Imieniny lalki”

II. „W sklepie” - rozmowa przy obrazku odsłanianym fragmentami – pobudzanie wyobraźni i snucie domysłów i przypuszczeń;

-wykonanie ćwiczenia „Pajace, lalki i misie” K. „ABC” s. 15 – rozumienie pojęć: „górna”, środkowa”, „dolna”, „na lewo”, „na prawo”, „pośrodku”, rozpoznawanie w klockach figur geometrycznych;

-utrwalenie piosenki pt. „Trójkąt i koło”;

-zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem gazet;

-„Co się gdzie kupuje” – utrwalenie wiadomości na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego;

 

matematyczna

 

 

plastyczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

-wypowiada się na temat obrazka;

-snuje domysły i przypuszczenia, co do dalszych fragmentów obrazka;

-zna pojęcia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni i umiejętnie się nimi posługuje;

-aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

-śpiewa piosenkę zespołowo i indywidualnie;

-wie, jakie artykuły kupuje się w danym sklepie;

                                              Cykl tematyczny: „Tyle kobiet dookoła

1.„ Tyle kobiet dookoła

-porządkowanie wiadomości dotyczących pracy kobiet domowej i zawodowej;

-wykorzystanie tych wiadomości w zabawie;

-rozróżnianie głosów kobiecych, męskich i chóralnych;

-kształtowanie postawy czynnej wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);

I. Zabawa tematyczna „Śniadanie dla lalek”;

II. Słuchanie wiersza pt. „Tyle kobiet dookoła” – omówienie treści wiersza;

-rozmowa przy ilustracjach na temat pracy kobiet ( domowej i zawodowej);

-Komu i w jaki sposób należy złożyć życzenia w dniu 8 marca? – układanie życzeń przez dzieci  (inwencja twórcza)

-rozwiązywanie i układanie zagadek słownych związanych z praca kobiet;

-zagadki pantomimiczne „Jaki to zawód?”;

-osłuchanie z piosenką „Marcowy kwiatek” – słuchanie muzyki wokalnej – rozpoznawanie głosów kobiecych, męskich i zespołu chóralnego;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą K. Orffa;

 

językowa

 

 

 

ruchowa

 

 

muzyczna

-potrafi opowiedzieć o pracy domowej i zawodowej swojej mamy;

-potrafi wymienić różne zawody, w których pracują kobiety;

-samodzielnie układa życzenia dla pań i koleżanek z grupy;

-podaje rozwiązania zagadek;

-samodzielnie tworzy zagadki ruchowe;

-potrafi opowiedzieć treść piosenki;

-prawidłowo rozpoznaje głosy kobiece, męskie oraz chór;

-dostrzega korzyści związane z aktywnym wypoczynkiem;

2.„Dzień ósmy marca

-poznawanie literatury dziecięcej;

-kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;

-rozwijanie wyobraźni muzycznej –samodzielne tworzenie muzycznych życzeń (tekstu i melodii);

-rozwijanie umiejętności plastycznych, a także ruchowych;

-wykonywanie laurki z okazji MDK;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin