hipoterapia.pdf

(79 KB) Pobierz
Microsoft Word - Hipoterapia co to jest.doc
HIPOTERAPIA - CO TO JEST ?
OPIS METODY. ANALIZA PRZYDATNOĺCI W PRACY Z DZIEĘMI
I MŁODZIEņġ UPOĺLEDZONYMI UMYSŁOWYM W STOPNIU
GŁĦBSZYM I GŁĦBOKIM
Hipoterapia to ogół działaı terapeutycznych, do których wykorzystuje siħ konia.
Jest to metoda doskonale uzupełniajĢca wszystkie inne oddziaływania
rewalidacyjne i rehabilitacyjne a jej uniwersalnoĻę polega na jednoczesnym
oddziaływaniu na sferħ ruchowĢ, emocjonalnĢ, społecznĢ, intelektualnĢ i
sensorycznĢ.
Szczególne zastosowanie ma ona tam, gdzie inne metody nie przynoszĢ
zadowalajĢcych rezultatów: w terapii ciħŇkich dysfunkcji chodu, z
asymetrycznym naprħŇeniem tułowia i krħgosłupa oraz zaburzeniami
równowagi, gdzie klasyczna kinezyterapia jest bardzo utrudniona.
Hipoterapia oddziaływuje na:
Kodowanie w mózgu prawidłowego wzorca ruchu miednicy
podczas chodu.
Poprzez ruchy konia w stħpie na pacjenta przenoszony jest wzorzec
ruchowy odpowiadajĢcy ruchom człowieka w chodzie. Drgania
grzbietu koıskiego przenoszone sĢ na miednicħ, tułów i krħgosłup
jadĢcego, przez co w miħĻniach dochodzi do ich napinania i
rozluŅniania. Ęwiczona jest równowaga, koordynacja i wiele innych
czynnoĻci motorycznych. PoniewaŇ w siadzie jeŅdzieckim nogi sĢ
odciĢŇone, jazda konna stwarza doskonałĢ okazjħ do treningu tułowia
w sytuacji typowej dla chodu.
Normalizowanie napiħcia miħĻniowego.
Ciepło zwierzħcia i rytmika ruchów konia sprawiajĢ, Ňe napiħte miħĻnie
rozluŅniajĢ siħ i dziecko moŇe wykonywaę ruchy, które przedtem
sprawiały mu trudnoĻę. Utrzymanie prawidłowego dosiadu zmusza do
prostowania siħ wzmacniajĢc miħĻnie grzbietu, brzucha, obrħczy
barkowej, wpływa na korygowanie wad postawy. Rytmika ruchów
konia wpływa rozluŅniajĢco na spastykħ miħĻni u osób ze wzmoŇonym
napiħciem miħĻniowym oraz pobudzajĢco i wzmacniajĢco siłħ miħĻni
w przypadku obniŇonego napiħcia miħĻniowego.
Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji w
przestrzeni i w schemacie własnego ciała.
Zwiħkszenie moŇliwoĻci koncentracji uwagi i utrzymanie
zorganizowanej uwagi.
Poprawħ umiejħtnoĻci komunikowania siħ.
Zwiħkszenie motywacji do wykonywania ęwiczeı.
Rozwój samodzielnoĻci.
Zwiħkszenie poczucia własnej wartoĻci.
Zmniejszenie zaburzeı emocjonalnych, reakcji nerwicowych,
poprawħ umiejħtnoĻci relaksowania siħ.
UmiejħtnoĻę nawiĢzywania pozytywnych kontaktów społecznych.
Dostarcza okazji do przebywania dziecka w kontakcie z przyrodĢ i
zwierzħciem.
Na hipoterapiħ kieruje dziecko lekarz prowadzĢcy, który, biorĢc pod uwagħ
wskazania i przeciwwskazania, wyraŇa zgodħ na stosowanie metody i
wskazuje terapeutom wymagane kierunki oddziaływaı. By hipoterapia mogła
włĢczyę siħ w kompleksowĢ rehabilitacjħ osoby niepełnosprawnej konieczna
jest współpraca lekarza, hipoterapeuty, pedagoga specjalnego, psychologa,
rehabilitanta ruchowego, logopedy oraz rodziców lub opiekunów,
posiadajĢcych ĻciĻle okreĻlone, podobne i wzajemnie uzupełniajace siħ cele
terapeutyczne skierowane na podopiecznych. Zespół taki powinien
skonstruowaę indywidualny plan pracy terapeutycznej, by osiĢgnĢę
maksymalnie moŇliwe dla danego dziecka efekty.
Hipoterapia moŇe mieę róŇne formy:
Terapia ruchem konia- pacjent, bez wykonywania jakichkolwiek
ęwiczeı poddawany jest ruchom konia podczas jazdy.
Fizjoterapia na koniu- poza terapeutycznym oddziaływaniem ruchu
konia wykonywana jest gimnastyka lecznicza na koniu, prowadzona
przez fizjoterapeutħ:
1. model neurofizjologiczny- najwaŇniejsza jest prawidłowa
pozycja siedzĢca i prawidłowy ruch, ich jakoĻę, szczególnie
wskazana dla dzieci w wieku przedszkolnym;
2.
model funkcjonalny- gdzie najwaŇniejsza jest funkcja a na
drugim planie postrzeganie prawidłowej pozycji i ruchu;
szczególnie polecana dla dzieci starszych.
Terapia kontaktem z koniem – której istotĢ jest emocjonalny kontakt
pacjenta z koniem, tworzenie sytuacji terapeutycznej w obecnoĻci
konia, podczas której pacjent moŇe w ogóle nie siedzieę na koniu.
Psychopedagogiczna jazda konna i woltyŇerka - zespół działaı
podejmowanych w celu usprawnienia intelektualnego, poznawczego,
emocjonalnego i fizycznego. MoŇe odbywaę siħ na lub przy koniu
Ponadto wyróŇnia siħ jazdħ konnĢ dla osób niepełnosprawnych (sportowĢ
i rekreacyjnĢ), która nie stanowi czħĻci hipoterapii, ale jest z niĢ ĻciĻle zwiĢzana
i moŇe mieę aspekt terapeutyczny.
WSKAZANIA do prowadzenia terapii na koniu:
U dzieci
I. zespoły neurologiczne
1. Mózgowe poraŇenie dzieciħce ( dzieci z kontrolĢ głowy i czynnĢ pozycjĢ
siedzĢcĢ);
2. stany po urazach czaszkowo- mózgowych;
3.
ADHD
4.
choroby miħĻni (min. 3 pkt w skali Lovetta);
Dzieci niedowidzĢce i niewidome;
choroby psychiczne.
II. zespoły ortopedyczne:
1.
wady postawy;
skoliozy I stopnia wg Coba;
stany po amputacji i wady rozwojowe koıczyn.
III. inne:
1. zespoły genetyczne np. zespół Downa (konieczne jest wykonanie
zdjħcia rtg – bocznego i czynnoĻciowego – odcinka szyjnego krħgosłupa);
2.
przepukliny oponowo- rdzeniowe – w zaleŇnoĻci od wysokoĻci
uszkodzenia, obrazu klinicznego i współwystħpowania wodogłowia
zespoły psychologiczne: zaburzenia emocjonalne, upoĻledzenia
umysłowe, niedostosowanie społeczne.
DoroĻli:
1.
Stwardnienie rozsiane;
2. Stany po urazach czaszkowo- mózgowych;
3. Stany po udarze;
4. UzaleŇnienia
5.
Patologie społeczne
PRZECIWWSKAZANIA:
Przeciwwskazania bezwzglħdne:
1.
Uczulenie na sierĻę, pot lub zapach konia;
2.
Nie wygojone rany
Nietolerancja formy leczenia przez pacjenta, np. niepohamowany lħk;
4. Schorzenia okulistyczne- wymagana konsultacja;
5. pogorszenie stanu zdrowia w zespołach neurologicznych, stanach po
urazach czaszkowo-mózgowych, ADHD, chorobach miħĻni;
6.
brak kontroli głowy w rozwoju motorycznym;
7.
podwyŇszona temperatura;
5.
2.
3.
3.
8.
ostre choroby infekcyjne.
Przeciwwskazania wzglħdne:
1.
Padaczka;
2.
UpoĻledzenie umysłowe w stopniu głħbokim;
3.
Zaburzenia mineralizacji koĻci;
4.
Utrwalone deformacje i zniekształcenia, przykurcze, ograniczenia zakresu
ruchu układu kostno stawowego, np. zwichniħcia w stawach biodrowych.
Rasa konia do hipoterapii nie jest ĻciĻle okreĻlona, choę niektóre rasy
charakteryzujĢ siħ wiħkszymi predyspozycjami do pracy hipoterapeutycznej
niŇ inne. NajczħĻciej spotyka siħ konie rasy huculskiej, koniki polskie,
ĻlĢzaki, fiordingi, kuce feliıskie oraz potomstwo róŇnych krzyŇówek z
udziałem kucy lub koni małych i przedstawicielami innych, dostħpnych ras.
Kanony Polskiej Hipoterapii wskazujĢ by był to najlepiej zdrowy wałach, w
wieku powyŇej 5 lat, odpowiednio przygotowany do pracy w hipoterapii, o
wysokoĻci umoŇliwiajacej skutecznĢ asekuracjħ, zharmonizowanĢ z
wielkoĻciĢ uczestnika hipoterapii. Chód konia powinien byę rytmiczny,
sprħŇysty i wydajny.
Powinien charakteryzowaę siħ spokojnym temperamentem, inteligencjĢ,
cierpliwoĻciĢ i pracowitoĻciĢ. Musi byę przygotowany do tolerowania
niespodziewanych bodŅców słuchowych, wzrokowych i dotykowych, wolny
od narowów i nałogów. NaleŇy przyzwyczaię go do wózków inwalidzkich,
kul, niespodziewanych ruchów osób niepełnosprawnych.
Koı zawsze powinien byę odpowiednio dobrany dla konkretnej osoby.
Zajħcia hipoterapii powinny trwaę Ļrednio 30 minut.
Dla zachowania bezpieczeıstwa z jednym pacjentem powinien pracowaę
jeden hipoterapeuta, Osoba prowadzĢca konia powinna mieę
doĻwiadczenie w jego obsłudze.
ANALIZA PRZYDATNOĺCI HIPOTERAPII W PRACY Z DZIEĘMI I
MŁODZIEņġ UPOĺLEDZONYMI UMYSŁOWO W STOPNIU
GŁĦBSZYM I GŁĦBOKIM
U naszych podopiecznych, poza upoĻledzeniem umysłowym, wystħpujĢ
zazwyczaj równieŇ dysfunkcje w sferze ruchowej i sensorycznej a
niepełnosprawnoĻę intelektualna niesie za sobĢ zaburzenia emocjonalne,
poznawcze, w sferze społecznej i komunikowania siħ. Na wszystkie te
problemy wpływa pozytywnie hipoterapia. Nie naleŇy jednak traktowaę
konia i samej metody jak lekarza i lekarstwo. Koı jest w tym wypadku tylko
narzħdziem w rħku terapeuty i to od niego zaleŇy w jaki sposób go
wykorzysta do nawiĢzania relacji z dzieckiem.
Hipoterapia moŇe wpłynĢę na poprawħ chodzenia. Do odbioru
prawidłowego wzorca chodu niezbħdne jest przybranie i zachowanie
prawidłowej pozycji na koniu. Do tego konieczne jest zrozumienie polecenia
i adekwatne zareagowanie na nie, a z tym osoby upoĻledzone umysłowo
majĢ trudnoĻci. DoĻwiadczony hipoterapeuta ma jednak moŇliwoĻci stałego
mobilizowania pewnych partii ciała prowokujĢc jego odpowiednie
ustawienie. Warunkiem jest tu tylko umiejħtnoĻę utrzymania siħ na koniu
przez jeŅdŅca i brak reakcji lħkowych.
Hipoterapia wpłynie na stymulacjħ aktywnoĻci ucznia. Rozwój
ruchowy i psychiczny sĢ ze sobĢ ĻciĻle powiĢzane. OddziaływujĢc
aktywizujaco na rozwój jednej ze sfer moŇna wpłynĢę na rozwój drugiej.
Ruch umoŇliwia człowiekowi nawiĢzanie fizycznego kontaktu z otaczajĢcĢ
go rzeczywistoĻciĢ. Ograniczenie jego swobody zubaŇa doznania
sensoryczne. Poprzez ruch dziecko poznaje własne ciało, co prowadzi do
ukształtowania siħ własnej toŇsamoĻci i wyodrħbnienia własnego JA z
otoczenia. Na koniu i w kontakcie z nim uczeı nieustannie przebywa w
ruchu.
Hipoterapia dostarczy niezliczonych, nowych bodŅców do stymulacji
wszystkich zmysłów. JuŇ sam fakt przebywania w bliskoĻci konia
dostarcza nowych doznaı: intensywne zapachy, dŅwiħki, obserwacja duŇego,
Ňywego stworzenia, które moŇe budzię i lħk i ciekawoĻę. Kontakt z ciepłĢ,
przyjemnĢ, gładkĢ koıskĢ sierĻciĢ niesie nowe bodŅce dotykowe. Podczas
głaskania, dotykania, grzebania zwierzħcia moŇna natknĢę siħ na
zróŇnicowane doznania dotykowe: inna jest jego sierĻę, inny ogon, nozdrza,
metalowe kółka przy ogłowiu, twarde kopyta. Jazda dostarcza wraŇeı
przedsionkowych: koı łagodnie kołysze, niesie, lekko huĻta oraz
proprioceptywnych ( czucie głħbokie, doznanie ruchów członków ciała).
Osoby upoĻledzone umysłowo z uwagi na brak samodzielnoĻci przez całe
Ňycie potrzebujĢ pomocy w zaspokojeniu zmysłów dotyku, przedsionkowego
i propriocepcji. Podczas gdy w pracy z małym i lekkim dzieckiem moŇna
wykorzystaę do tego inne metody, np. Ruchu RozwijajĢcego Weroniki
Zgłoś jeśli naruszono regulamin