Dodatkowe uwagi: Etap ten pełni rolę wyjątkowo rozbudowanego tutoriala. Objawia się to przede wszystkim wyświetlanymi przez grę podpowiedziami, które zdecydowanie warto czytać. Okienka informacyjne pojawiają się zazwyczaj przy pierwszym wykonywaniu danej czynności, aczkolwiek w kilku miejscach będziesz już musiał wysilić szare komórki. Generalnie jednak nie masz się czego obawiać. Dobrze byłoby wykorzystać ten czas na perfekcyjne opanowanie najbardziej skomplikowanych ruchów.
Na początek będziesz mógł obejrzeć dość ciekawie zrealizowaną scenkę przerywnikową (#1). Jeśli chcesz możesz przysłuchiwać się wymawianym przez poszczególne postaci kwestiom. Zdecydowanie będzie też na co popatrzeć. ;-) Przygotuj się, gdyż już za kilka chwil przejmiesz kontrolę nad główną postacią. Zaczynasz niedaleko przepaści (#2). Musisz się bardzo pilnować, gdyż źle wymierzony czy przypadkowo odpalony skok może zaowocować śmiercią głównej bohaterki. Zacznij od poznania podstawowych ruchów. Jeśli chcesz możesz zbierać po drodze charakterystyczne statuetki (pierwsza z nich jest za skałami zlokalizowanymi na wprost od Twojej aktualnej pozycji). Nie jest to jednak konieczne. W poniższym poradniku skupię się jednak wyłącznie na omawianiu akcji niezbędnych do osiągnięcia kolejnych segmentów planszy.
Jeśli chcesz możesz już teraz zajrzeć do swojego PDA, choć nie jest to konieczne. Gra sama zasugeruje to za kilka minut. Na początek czeka Cię bardzo łatwy skok (#1). Wystarczy nabrać rozbiegu i w odpowiednim momencie przeskoczyć (SPACJA). Nawet jeśli zrobisz to za wcześnie, Lara powinna chwycić się krawędzi. Jeśli chcesz możesz podejść do niewielkiego głazu, aby dowiedzieć się o możliwości kopania niewielkich przedmiotów. Ruszaj dalej. Wskocz do wody i zacznij płynąć w stronę brzegu (#2). Po dotarciu do półki Lara automatycznie wyjdzie na suchy ląd.
Podejdź do najbliższej półki i wskocz na nią korzystając ze SPACJI. Możesz ruszać dalej. Teraz gra zasugeruje ci skorzystanie z PDA (#1). Aby to zrobić musisz wcisnąć i przytrzymać klawisz TAB. Dzięki PDA możesz m.in. przeglądać aktualne cele, czy posiadane przedmioty. Warto do niego często wracać. Podejdź teraz do ogromnego głazu. Będziesz musiał go zepchnąć na dół. Przytrzymaj klawisz E, a następnie górny kursor (#2). Powinno to w zupełności wystarczyć.
Cofnij się, nabierz rozpędu i przeskocz na prawą półkę. Dostępu do niej bronił zepchnięty przed chwilą głaz. Podejdź do liany (#1) i zacznij przesuwać się ku górze (Lara powinna automatycznie wykonać tę czynność). Teraz musisz wcisnąć prawy kursor a następnie SPACJĘ żeby przeskoczyć na sąsiednią lianę. Powtórz tę czynność, tak aby docelowo znaleźć się na nowej półce (#2).
Teraz będziesz musiał wskoczyć na kolejną lianę, która oddziela Cię od okolicznego wodospadu. Nie zapomnij nabrać odpowiedniego rozbiegu, tak aby nie spaść! Nie muszę też chyba przypominać o konieczności wykonywania częstych save’ów. Teraz będziesz musiał rozhuśtać lianę (#1) korzystając z klawiszy kierunkowych. W odpowiednim momencie wciśnij SPACJĘ żeby znaleźć się na przeciwległej półce (po drugiej stronie wodospadu). Przed Tobą nieoświetlony korytarz. Skorzystaj z latarki (#2), domyślnie wciskając klawisz DELETE. Przebiegnij na drugi koniec jaskini.
Po raz kolejny będziesz musiał wykonać stosunkowo trudny skok (#1). Generalnie najlepiej byłoby gdyby Lara nie chwytała się krawędzi jedną ręką. W ten sposób unikniesz wielu problemów. Załączy się krótka scenka, dając ci tym samym do zrozumienia co powinieneś zrobić. Podejdź do ściany i podskocz (#2). Lara automatycznie powinna chwycić się krawędzi. NIE SKACZ! Zacznij przesuwać się w lewo. Nie przejmuj się - nawet jeśli dojdziesz do narożnika, to Lara i tak odpowiednio się „przestawi”. Jeśli chcesz możesz sobie odpowiednio przy tym ustawiać kamerę.
Docelowo powinieneś dotrzeć do wodospadu, który był ukazany na filmiku. Przeskocz na drugą stronę (#1). Radziłbym (zgodnie z sugestią gry) wykonać teraz pojedynczego save’a. Zacznij biec przed siebie. Po chwili zauważysz ogromny głaz (#2). BŁYSKAWICZNIE podbiegnij do prawych skał, tak aby go uniknąć. Będziesz miał na to stosunkowo niewiele czasu.
Możesz ruszać dalej. Czeka Cię teraz kilka niezbyt wymagających skoków. Skorzystaj z prawego głazu, tak aby pomyślnie wskoczyć na wystający konar (#1). Teraz będziesz musiał przesunąć się w lewo. Skorzystaj w tym celu z kursorów odpowiedzialnych za ruch. Teraz będziesz musiał przeskakiwać na kolejne słupki (#2). Zgodnie z sugestią gry, za każdym razem Lara będzie musiała wykonać co najmniej jeden obrót. Aktywuje się go poprzez wciśnięcie górnego kursora. Aby przeskoczyć musisz oczywiście skorzystać ze SPACJI.
Docelowo powinieneś trzymać się lewej krawędzi. Zbliż się do niewielkiego wodospadu i spróbuj przeskoczyć na drugą stronę (#1). Po raz kolejny musisz mieć przytrzymany odpowiedni kursor, a następnie skorzystać ze SPACJI. Załączy się krótka scenka przerywnikowa. Wciśnij G, aby wyciągnąć broń (opcjonalnie możesz od razu zacząć strzelać). Załatw pojedynczego wartownika (#2). Jeśli chcesz możesz skorzystać z wspomnianego we wstępie autocelowania w celu ułatwienia sobie tej walki.
Kolejną podpowiedź gry (skorzystanie z lornetki) możesz chwilowo zignorować. Biegnij przed siebie. Wskocz na niezbyt stabilny podest (#1). Teraz będziesz musiał wykonać stosunkowo szybki skok, tak aby nie zdążył się on obniżyć. Musisz oczywiście „celować” w stronę najbliższej półki. Możesz się wspiąć na półkę. Korzystając z poznanej już wcześniej metody zepchnij ogromny głaz na dół (#2). Dzięki temu posunięciu odblokujesz sobie dalsze przejście.
Możesz śmiało zeskoczyć na dół. Zauważ, iż ze znajdującego się tu głazu będziesz mógł przeskoczyć na kolejny konar (#1). Drugi skok jest jeszcze trudniejszy. Będziesz bowiem musiał perfekcyjnie wpasować się pomiędzy dwa wodospady. To świetna okazja do przećwiczenia tego typu zachowań. :-) Teraz będziesz musiał skorzystać z będącego na wyposażeniu Lary harpuna. Podejdź do charakterystycznego obiektu (#2). Wciśnij Q, a następnie E żeby go do siebie przyciągnąć.
Załączy się kolejna scenka przerywnikowa. Tym razem będziesz musiał rozprawić się z dwoma wartownikami (#1). Po raz pierwszy radziłbym zacząć wykonywać skoki, tak aby unikać wrogich pocisków. Jeden z żołnierzy powinien mieć przy sobie apteczkę. Możesz z niej skorzystać. Pamiętaj o tym, że przy sobie możesz mieć ograniczoną ilość tych przedmiotów! Podejdź do wodospadu. Powinieneś zauważyć półkę (#2). Wciśnij klawisz skoku, a następnie zacznij przesuwać się w lewo.
Teraz będziesz musiał przeskoczyć na dość charakterystyczny pręt (#1). Wykonaj skok w stronę najbliższej ściany. Lara automatycznie powinna chwycić się wnęki. Zacznij przesuwać się w lewo. Teraz będziesz musiał przeskoczyć na sąsiednią (lewą) wnękę. Nie powinno ci to sprawić większych problemów. Następnie będziesz musiał się podciągnąć na wyższą półkę (#2). W tym celu wystarczy skorzystać z klawisza SPACJI. Radziłbym zapisać w tym miejscu stan gry!
Po raz kolejny będziesz musiał rozhuśtać się na lianie (#1). Tym razem możesz jednak skakać „w ciemno”, gdyż przeciwległa półka rozciąga się na całej szerokości wodospadu. Zacznij biec w prawo. Przed Tobą kolejne wymagające skoki. Będziesz musiał korzystać ze znajdujących się nad Tobą stalowych prętów (#2). Docelowo musisz oczywiście dotrzeć na przeciwległą półkę.
Po dotarciu do wejścia prowadzącego do świątyni załączy się nieco dłuższa scenka przerywnikowa (#1). Lara będzie musiała rozprawić się z najemnikami, którzy dotarli na miejsce. Na szczęście nie sprawi ci to większych problemów. Zwróć uwagę na ikonę wykrzyknika przy okolicznych głazach (#2). W ten sposób będą oznaczane obiekty, z których warto będzie skorzystać w trakcie walk. W tym przypadku strzelając w głazy pozbędziesz się dwóch najbliżej rozstawionych gostków. Możesz zjechać na dół.
Na kolejnych przeciwników wpadniesz po lewej (#1). Koniecznie wykonuj liczne skoki! Nie zapominaj również o podnoszeniu i korzystaniu z apteczek!! Spotkasz tu nowych najemników (#2). UWAGA! Zgodnie z sugestią gry, zacznij podnosić upuszczane przez nich bronie. Na początek będą to niezbyt silne, ale mimo wszystko lepsze od standardowych pistoletów karabinki maszynowe. Osobiście radziłbym zostawiać sobie tę broń na nieco trudniejsze walki.
Możesz ruszać dalej. Wskocz na nową lianę. Zwróć uwagę na to, iż tej pozycji nie będziesz mógł przeskoczyć dalej. Musisz wspiąć się nieco wyżej (#1). Aby to zrobić przytrzymaj E, a następnie wciśnij odpowiedni kursor. Dopiero teraz wykonaj niezbędny skok. Przed Tobą kolejne walki. Na początek zniszcz lewy posąg (#2), dzięki czemu pozbędziesz się najbliżej rozstawionych gostków. Dopiero teraz zajmij się najemnikami pilnującymi jeepa. Upewnij się, że załatwiłeś ich wszystkich. Nie zapomnij o amunicji i apteczkach!!
Możesz już skierować się w stronę schodów prowadzących do właściwej świątyni (#1). Na początek załączy się niezbyt długa scenka przerywnikowa. Da ci ona natomiast wiele do zrozumienia. ;-) Wejdź do świątyni. Jeśli chcesz możesz się osobiście przekonać o czyhających niebezpieczeństwach popychając jeden z głazów. Będziesz musiał skorzystać z zawieszonego przy suficie obiektu, do którego doczepisz harpun (#2). Pamiętaj tylko o tym żeby się odpowiednio rozhuśtać! Ruszaj dalej. Radziłbym możliwie jak najczęściej zapisywać stan gry!!
Teraz czeka Cię kilka niezbyt wymagających skoków. Będziesz musiał skorzystać z dość charakterystycznych łańcuchów (#1). Docelowo powinieneś przedostać się na górną półkę. Z niej przeskocz na pojedynczy łańcuch (#2), dzięki któremu będziesz mógł bezpiecznie znaleźć się na niższej platformie. Jeśli chcesz możesz sobie oczywiście po drodze pomagać korzystając z latarki.
Uważaj na kolejnych przeciwników, którzy powinni się tu po chwili zjawić (#1). Musisz się z nimi błyskawicznie rozprawić. Ruszaj dalej. Po raz kolejny będziesz musiał skorzystać z harpuna. Nie powinno ci to sprawić większych problemów. Podejdź do krawędzi i dwukrotnie wciśnij SPACJĘ. Musisz się teraz odpowiednio rozhuśtać (#2). Przeskocz na kolejną półkę. Możesz biec dalej (chwilowo nic nowego Cię już nie czeka).
Biegnij do kolejnego checkpointu. Teraz czeka Cię mała lekcja pływania. W celu zanurzenia się musisz wciskać F, wypłynięcie na powierzchnię jest z kolei możliwe poprzez użycie SPACJI. Płyń przed siebie (#1). Po drodze będziesz miał okazję zaczerpnąć nieco powietrza. Ponownie zanurz się i skieruj w stronę bardziej oświetlonej jaskini (#2). Po kilku chwilach powinieneś powrócić na suchy ląd.
KONIECZNIE przygotuj karabin maszynowy! Czeka Cię bowiem pierwszy pojedynek z jaguarem (#1). Zwierze jest bardzo silne. Co więcej, musisz wykonywać wiele skoków, tak aby nie dać mu się powalić na ziemię. Po zakończonej walce ruszaj przed siebie. Uwaga! Przed Tobą kolejna pułapka (#2). Musisz BEZBŁĘDNIE wymierzyć sprint, tak aby nie zostać zmiażdżonym przez ściany.
Za rogiem wpadniesz na DWIE takie same pułapki. Paradoksalnie nie sprawią ci one żadnych problemów. Podejdź do dużej klatki i wciśnij E, aby ją chwycić (#1). Teraz musisz się obrócić i zacząć iść przed siebie. Generalnie chodzi o to żeby ściany uderzały w klatkę, dzięki czemu będziesz mógł bezpiecznie przejść na drugą stronę (#2).
Biegnij przed siebie. Dotrzesz w końcu do znacznie większego pomieszczenia, w którym będziesz sobie musiał poradzić z pierwszą zagadką gry (#1). Poniżej przedstawiam dokładne rozwiązanie. Na początek radziłbym się nieco porozglądać. Możesz wykonać następujące czynności:
1) zabić kolejnego jaguara (jest na dole, tak więc ustrzelisz go bez żadnych problemów; #2)
2) zebrać znajdującą się tu ukrytą statuetkę (po prawej)
3) zbadać poszczególne obiekty (szczególnie interaktywne platformy)
4) skorzystać z lornetki i wciskając E przeskanować interaktywne obiekty (głównie elementy mechanizmu zagadki i niezbędne do jej zaliczenia klatki)
Założenia zagadki są bardzo oczywiste. Nieco problemów możesz mieć natomiast z jej rozwiązaniem. Generalnie chodzi o to żeby znajdujące się w tym pomieszczeniu TRZY metalowe skrzynie rozmieścić na charakterystycznych płytkach na podłodze (#1). Podstawowy problem polega na tym, iż tylko jedna z nich jest na właściwym poziomie. Pozostałe będą się tam dopiero musiały znaleźć. Zeskocz na dół (możesz też skorzystać z lornetki i „przeskanować” widoczne obiekty) i podejdź do konstrukcji przypominającej z wyglądu ogromną huśtawkę (#2). Na początek będziesz musiał wyciągnąć znajdującą się pod nią kratkę, tak aby huśtawka swobodnie mogła opaść.
Jak się zapewne domyślasz, cała zabawa będzie polegała na katapultowaniu skrzyń na wyższe piętro. Nie jest to jednak tak proste jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim, wybierz jedną z dwóch skrzyń i zacznij ją pchać w stronę tej części huśtawki, która przylega do ziemi. UWAGA! Nie będziesz mógł umieścić całej skrzyni na huśtawce, gdyż zjedzie ona na dół. Wystarczy jeśli będzie to jej niewielki fragment (#1). Teraz możesz wrócić się na wyższy poziom. Skieruj się w stronę charakterystycznych schodów. Wyjdź po nich na niewielki podest (#2).
Teraz pozostaje ci już tylko wskoczyć na drugi koniec huśtawki, tak aby katapultować skrzynię (#1). Jeśli odpowiednio ją ustawiłeś, to powinno poszybować na wyższy poziom. Analogicznie postąp z drugą skrzynią. Teraz musisz jedynie rozmieścić wszystkie trzy skrzynie na znajdujących się tu kafelkach (#2). W tym przypadku nie jest istotne gdzie powinny się one znaleźć. Wybieraj więc kafelki zlokalizowane najbliżej popychanej aktualnie skrzyni.
Po rozmieszczeniu wszystkich skrzyń załączy się scenka przerywnikowa. Będziesz się musiał przedostać na wyższy poziom. Skorzystaj z łańcuchów, które znajdują się po Twojej lewej stronie (#1). Z nich musisz przeskoczyć na znajdującą się obok wnękę (#2). Zacznij przesuwać się w prawo. Po dotarciu na miejsce wskocz na znajdującą się wyżej półkę (SPACJA).
Wskocz na znajdujący się nad Tobą łańcuch i zacznij przesuwać się w stronę przeciwległego końca tej półki (#1). Wciśnij F żeby bezpiecznie zeskoczyć, a następnie powtórz tę czynność żeby zawisnąć w powietrzu. Ponownie zacznij przesuwać się w prawo. Teraz musisz przeskoczyć na wystający ze ściany metalowy pręt (#2). Następnie wykonaj skok w stronę przeciwległej półki. Skorzystaj z przejścia, które zostało ukazane na filmiku.
Przed Tobą dość nietypowa zręcznościowa scenka. Chwilowo nie będziesz mógł kontrolować wszystkich ruchów bohaterki. W odpowiednich chwilach będziesz natomiast musiał wciskać odpowiednie kursory, tak aby uniknąć pułapek. Udany ruch będzie nagradzany krótką scenką (#1). Ruszaj dalej. Dotrzesz w końcu do końcowej części tej półki. Podejdź do krawędzi i zacznij wciskać klawisz F, tak aby zeskakiwać na niższe platformy (#2). Uwaga! W kilku miejscach będziesz się musiał nieco przesunąć. Na koniec zeskocz na ziemię.
Uważaj ponieważ czai się tu kolejny jaguar (#1). Musisz wykonywać dużą ilość skoków, tak aby nie dać się zbytnio zranić. Radziłbym też używać karabinu maszynowego. Skieruj się teraz w stronę większego głazu i przeskocz z niego na znajdującą się obok konstrukcję (#2). Obróci się ona, dając ci tym samym możliwość wykonania skoku na kolejny taki obiekt. Czynność tę będziesz musiał jeszcze kilka razy powtórzyć.
Na sam koniec będziesz się musiał chwycić wnęki zlokalizowanej na ścianie (#1). Zacznij przesuwać się w prawo. W pewnym miejscu będziesz musiał wykonać niewielki skok (w stronę kolejnej wnęki). Nie powinien ci on sprawić żadnych problemów. Po dotarciu do końca zacznij wskakiwać na wyższe platformy (#2). Będziesz się musiał przy tym dobrze ustawić. Będąc na najwyższym poziomie zacznij przesuwać się w lewo. Wykonaj kolejny skok. Możesz kontynuować wykonywanie tej czynności.
Po dotarciu do końca śmiało zeskocz na dół i skieruj się w stronę głównego przejścia (#1). Będziesz musiał wskoczyć na wyższy poziom. Biegnij przed siebie. Chwilowo nie wpadniesz na żadne nowe pułapki. Radziłbym natomiast zapisać stan gry. Dotrzesz w końcu do wyjścia z tej części świątyni. Załączy się zdecydowanie dłuższa scenka przerywnikowa (#2). W trakcie jej trwania poznasz wiele nowych szczegółów dotyczących przeszłości głównej bohaterki.
Gdy tylko scenka przerywnikowa się zakończy, zacznij biec przed siebie. Jest to BARDZO ważne, gdyż główna bohaterka będzie atakowana przez wrogi śmigłowiec. UWAGA! W kilku miejscach będziesz musiał przeskoczyć nad zniszczonymi fragmentami mostu (#1)! Po dotarciu do centralnej „wysepki” przygotuj giwery i zacznij strzelać do znajdujących się tu wrogów (#2).
Z czasem radziłbym przestawić się na karabin maszynowy, gdyż przeciwnicy będą dobrze uzbrojeni (#1). Musisz pozbyć się wszystkich okolicznych gostków. Pamiętaj o wykonywaniu dużej ilości skoków. Na koniec załączy się kolejna scenka przerywnikowa (#2). Po kilku chwilach wylądujesz w posiadłości Lary Croft. Dowiesz się więcej na temat jej kolejnych planów. Niestety, nie będziesz tu mógł nic innego zrobić.
Uważaj ponieważ czai się tu kolejny jaguar (#1). Musisz wykonywać dużą ilość skoków, tak aby nie dać się zbytnio zranić. Radziłbym też używać karabinu maszynowego. Skieruj się teraz w stronę większego głazu i przeskocz z niego na znajdującą się obok konstrukcję (#2). Obróci się ona, dając ci tym samym możliwość wykonania skoku na kolejny taki obiekt...
TYNSOMAY