ATM_wrzesien_2008.pdf

(20453 KB) Pobierz
290357659 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 9 (605) wrzesieñ 2008
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
Opel INSIgNIa
EFEKTOWNA STYLIZACJA, WYSOKIE ASpIRACJE
MIkO£aj SOkó£
komentuje F1
prezeNtaCje
KUgA I KOLEOS:
Lepiej póno ni¯ wcaLe
DELTA DLA ELEgANTÓW
pASSAT W SpORTOWYM gARNITURZE
50 000 000
pEUgEOTÓW
teChNIka
pRZEgL¥D UK£ADÓW ZAWIESZENIA
I ZNOWU TYLNE KO£A SKRêCAJ¥!
407
CO NOwegO w lONdyNIe?
BRYTYJSKI SALON SAMOCHODOWY
I OdNOwIONy
290357659.004.png 290357659.005.png
290357659.006.png
swiatowy
przedpremierowe zapowiedzi kilku dobrych nowych samo-
chodów. I prawie za każdym razem powtarzała się dość za-
bawna sytuacja: dumni marketingowcy, wsparci przedstawicielami
działów inżynierskich (a więc ludźmi, którzy zapewne wiedzą, o co
w samochodzie chodzi), przedstawiali listę nowych rozwiązań tej
właśnie irmy: „wymyśliliśmy, zbadaliśmy, skonstruowaliśmy i oto
jest”. Pierwszy raz na świecie odkrywcza skrzynia biegów, pionier-
ski hamulec postojowy, rzucający na kolana system wtrysku i doła-
dowania, kolejny system bezpieczeństwa czy inna elektronika. Jest
tego dużo.
I wszystko byłoby w porządku, gdyby tydzień wcześniej lub tydzień
później, w zupełnie innych irmach nie anonsowano tego samego,
tylko pod inną nazwą. Czasami zadajemy pytanie – dobrze, a kto jest
dostawcą tego właśnie nowego systemu? Marketingowcy zazwyczaj
unikają odpowiedzi, inżynierów czasami można pociągnąć za język.
Szczególnie gdy przypomnimy, że jakieś dwa lata wcześniej globalny
dostawca X prezentował takie rozwiązanie. Wtedy pada odpowiedź
„tak, rzeczywiście robiliśmy to razem z nimi”.
Tajemnicza, ale nie do końca, jest liczba absolutnych premier świa-
towych. Wystarczy przeanalizować – nowy system, choć taki sam
jak u konkurencji lub podobny, jest jednak premierowy, bo po raz
pierwszy występuje w samochodzie z przednim lub tylnym napędem,
otwartym lub zamkniętym, dwu- trzy- lub pięciodrzwiowym albo
z konkretnego segmentu. Jedna rzecz, a premier może być kilkanaście.
Nie znaczy to, że producenci samochodów wcale tych samochodów
nie konstruują. Duże, poważne irmy rzeczywiście wspierają istotne
badania, ale dostawców komponentów jest w rzeczywistości mniej
niż może się nam wydawać. I opisany wyżej system jest w grun-
cie rzeczy korzystny dla wszystkich. Koszty badań rozłożone są na
większą liczbę aut, prawdziwe nowości pojawiają się najpierw u po-
ważniejszych odbiorców (albo u tych, którzy rzeczywiście współpra-
cowali przy konkretnych badaniach), a gdy minie trochę czasu, mają
to wszyscy. Przykładem niech będzie historia wtrysku common rail
do diesli – krótko monopolistą był Fiat, potem Bosch zaoferował to
każdemu, kto chciał choćby zmodernizować swój silnik.
Będziemy się starali odkrywać, z ja-
kich klocków zbudowane są współ-
czesne samochody. Można tylko
przypuszczać, że styliści wykonu-
ją robotę jednostkową. Ale czy na
pewno? Gdyby tak spojrzeć na Alfy
Romeo i Seaty, nawet i tu widać au-
toplagiat.
Jerzy Dyszy
Samochód
O statnimi czasy obserwowaliśmy premiery albo
290357659.007.png
we wrzeœniowym numerze
4 Nowości
22
Prezentacje
20 Peugeot 407 – delikatny makijaż
38 Ford Kuga – brakujące ogniwo
42 Renault Koleos – bratnia pomoc
46 Passat CC – mniej, ale więcej
52 Lancia Delta – powrót po latach
54 Lamborghini Gallardo LP560-4
– gra pozorów
58 Laguna GT – powrót 4WS
Technika
Układy
zawieszenia
54
Technika
14 Układ Pre-Safe
– ochrona przed nieuchronnym
16 Noc niestraszna,
czyli system Night View
22 Zawieszenia, przegląd konstrukcji
30 Rodzaje łożysk samochodowych
Prezentacja
Lamborghini
Gallardo
LP560–4
38
Historia
13 Bezpieczne Mercedesy
18 Dwa wieki Peugeota
50 Lancia Delta – kultowy pojazd rajdowy
60 Układy 4 WS
Prezentacja
Ford Kuga
Sport
36 Mikołaj Sokół komentuje F1:
warunki pogodowe
Ciekawypatent
68 PyroBrake – hamulec wybuchowy
60
Eksploatacja
63 Wskazówka z nieba
– nawigacja satelitarna
66 Ubranie na skuter
Układy 4 WS
Polecamy
70 Nowościwarsztatowe
64
71 Wnastępnymnumerze
72 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Historia
290357659.001.png 290357659.002.png
290357659.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin