PROGRAM
rewalidacji indywidualnej
ucznia Bartosza Barygi
Opracowała: mgr Małgorzata Witkowska
Czerwińsk nad Wisłą
DANE UCZNIA:
Imię i nazwisko: Bartosz Baryga
Data i miejsce urodzenia: 11. 06. 2001r. Płońsk
Adres: Boguszyn Nowy 11, 09-150 Czerwińsk
Krótka charakterystyka ucznia:
Uczeń z niedosłuchem –całkowita głuchota ucha prawego; od 4 roku życia znajduje się pod opieką Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu; nie jest aparatowany.
Dziecko obecnie uczęszcza do drugiej klasy szkoły podstawowej.
Chłopiec diagnozowany w PP-P w Płońsku trzykrotnie. Sprawność intelektualna Bartka znajduje się w granicach normy. Obserwuje się u chłopca nieco obniżony zakres wiedzy o otaczającym świecie oraz umiejętność jej aktualizowania. Wolne tempo uczenia się wzrokowego. W sytuacji zadaniowej obserwuje się zaburzenia w koncentracji uwagi. Bartosz nie odczytuje dwuznaków i zmiękczeń oraz nie różnicuje samogłosek, ma obniżoną sprawnością manualno-graficzną.
W chwili obecnej uczeń jest pozytywnie zmotywowany do zajęć.
ZALECENIA:
· Ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne w zakresie analizatora słuchowego;
· Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo- ruchowej;
· Ćwiczenia sprawności manualno-graficznej
Harmonogram zajęć:
Zajęcia - 1x w tygodniu po 1 godzinie.
CEL OGÓLNY:
· Rozwijanie sprawności słuchowej oraz manualnej
CELE SZCZEGÓŁOWE:
· Usprawnianie narządów mowy;
· Kształcenie umiejętności prawidłowej artykulacji głosek;
· Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonematycznego;
· Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej, słuchowo-ruchowej;
· Rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej;
· Doskonalenie koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci słowno – logicznej;
· Rozwijanie umiejętności kojarzenia sytuacyjnego i zapamiętywania pewnych wiadomości;
· Rozwijanie i doskonalenie zmysłów;
· Wzbogacanie zasobu słownictwa.
Ćwiczenia korekcyjne.
I. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach:
· loteryjki obrazkowe,
· domina obrazkowe,
· odpoznawanie obrazków opisanych słownie,
· dobieranie par obrazków (identycznych), np. gra w Piotrusia, memory.
2. Układanie według zasady podobieństw:
· wyszukiwanie różnic,
· wyszukiwanie podobieństw,
· „Dobieramy liście”,
· „Co do czego pasuje”, „Co nie pasuje”
· dobieranie obrazka do jego schematu,
· „Kto zmienił miejsce”,
· „Co zostało schowane”.
3. Rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na
obrazku:
· dobieranie obrazków z przedstawioną czynnością,
· nazywanie czynności,
· wyszukiwanie obrazków przedstawiających czynności,
· wyszukiwanie obrazków opisanych słownie.
4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach:
· porządkowanie historyjek obrazkowych,
· dobieranie obrazków do podanego napisu,
· dobieranie obrazków do podanego opisu,
5. Składanie całości z części:
· składanie obrazka z części (początkowo rozcinanego w obecności dziecka; najpierw dziecko układa na wzorze, potem według wzoru, na końcu bez wzoru),
· dopasowywanie połówek obrazków,
· dobieranie części do całości,
· układanie postaci ludzkiej z części,
· dokładanie elementów (np. zwierzęta i ich głowy),
· dopasowywanie obrazków do konturów i cieni.
Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
1. Odpoznawanie jednakowych kształtów:
· różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru, wielkości,
· segregowanie przedmiotów wg określonych zasad (np. od największego do najmniejszego albo wszystkie kwadraty koloru czerwonego, lub od najjaśniejszego do najciemniejszego itp.),
2. Wyróżnianie i odtwarzanie narysowanych figur:
· układanie wzorów tematycznych (domek, pajacyk itp.) z figur geometrycznych,
· odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów,
· różnicowanie kształtów,
· odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków.
3. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych
i krzywych:
· rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę,
· układanie kompozycji szlaczkowych z figur wg wzoru, z pamięci.
Ćwiczenia na materiale literopodobnym:
1. Odpoznawanie znaków graficznych i liter
· segregowanie liter ze zmiękczeniem i bez,
· odczytywanie dwuznaków,
· wyszukiwanie takiej samej litery i dwuznaków wśród innych liter,
· wyszukiwanie zmiękczeń w tekście,
· odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów.
Ćwiczenia na materiale literowym:
1. Różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych:
· segregowanie podobnych liter: u – n, p – b, d – b, p – g,
· domino literowe,
· różnicowanie samogłosek.
· zabawy z komputerem „Klik uczy czytać” –utrwalanie liter
2. Odpoznawanie i różnicowanie sylab:
· wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych,
· wyodrębnianie sylab w wyrazach (np. szukanie sylaby „rak” w wyrazach),
3. Odpoznawanie i różnicowanie wyrazów (trzyliterowych):
· wyszukiwanie takich samych wyrazów,
· wyszukiwanie wyrazów podobnych (np. noc – nos, lok – lak).
II. Usprawnianie percepcji słuchowej:
1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo:
· powtarzanie wyrazów, zdań,
· układanie zdań z pojedynczych wyrazów,
· uczenie się na pamięć bardzo krótkich piosenek, wierszyków, rymowanek,
· powtarzanie długich i krótkich zdań, powtarzanie cyfr, powtarzanie wyrazów trudnych i łatwych fonetycznie i znaczeniowo,
· rozwiązywanie zagadek i rebusów.
2. Kształcenie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków:
· odróżnianie z zamkniętymi oczami, tylko słuchowo, różnych szumów, trzasków, dźwięków wydawanych przez ptaki, zwierzęta, pojazdy, przedmioty (w powiązaniu z oglądaniem obrazków, słuchaniem z płyty CD),
· różnicowanie dźwięków, np. który był wyższy, głośniejszy, trwał dłużej, krócej,
· liczenie i odtwarzanie dźwięków ze zwróceniem uwagi na ich cechy (czas trwania, tempo, natężenie),
· odtwarzanie struktur dźwiękowych układami przestrzennymi,
· odtwarzanie rytmu,
· graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego,
· rozpoznawanie głosów z otoczenia.
3. Ćwiczenia słuchu fonematycznego – różnicowanie dźwięków
mowy ludzkiej:
· różnicowanie słów podobnie brzmiących (kilka podobnych do siebie wyrazów, np.: mary – dary – gary – czary),
· różnicowanie sylab o podobnym brzmieniu,
· powtarzanie par słów opozycyjnych, np.: gary – dary, pary – bary,
· tworzenie rymów, np. bułka – półka, jaszczurka – wiewiórka,
· &#x...
dorotanik