Zarządzanie zasobami ludzkimi_W_(dzienne)_30.doc

(68 KB) Pobierz
SYLABUS

SYLABUS

 

Przedmiot: ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI

 

Prowadzący zajęcia: Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, adiunkt w Katedrze Zarządzania WSHiP, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; doktorat nt. Dywersyfikacja działalności gospodarczej w przedsiębiorstwach w sektorze usług; W swoim dorobku naukowym ma kilkadziesiąt artykułów z zakresu współczesnych tendencji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Jest również współautorką monografii. Doświadczenie praktyczne zdobywała m.in. na stanowisku specjalisty do spraw marketingu, jako członek zespołu tworzącego Euroregion Bugu oraz w działalności szkoleniowej i konsultingowej, prowadzonej od kilku lat.

 

Forma zajęć (wykład, konwersatorium): wykład

Tryb studiów (stacjonarne, niestacjonarne): stacjonarne             

Rygor (egzamin, zaliczenie): egzamin

Punkty ECTS:

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w płaszczyźnie tendencji występujących w otoczeniu współczesnych organizacji. Analiza nowoczesnych tendencji i rozwiązań w sferze zarządzania zasobami pracy uwzględniać będzie zjawiska i procesy determinowane przez proces globalizacji i internacjonalizacji biznesu, jego informatyzacji i wirtualizacji.

W wyniku realizacji przedmiotu student powinien:

·         Rozumieć istotę i znaczenie kapitału społecznego organizacji oraz przesłanki strategicznego podejścia do gospodarowania zasobami ludzkimi;

·         Umieć identyfikować podstawowe koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi i uwarunkowania wewnętrzne oraz zewnętrznego tego procesu;

·         Znać procedury i narzędzia służące do planowania zasobów ludzkich, rekrutacji pracowników, selekcji kandydatów i wprowadzenia nowego pracownika do pracy;

·         Rozpoznawać podstawowe techniki i metody oceny pracownika, oraz skonstruować prosty system oceny pracowników, uwzględniający zasady skutecznej oceny pracownika;

·         Potrafić rozpoznawać siłę oddziaływania i znaczenie poszczególnych narzędzi motywacji;

·         Znać teorie rozwoju kariery pracownika i ścieżki jego doskonalenia np. poprzez system szkoleń. Znać założenia procesu zarządzania karierą pracownika.

·         Rozumieć znaczenie wiedzy we współczesnej organizacji, potrafić identyfikować jej źródła i rozpoznawać sposoby jej kształtowania i pobudzania w procesie zarządzania zasobami ludzkimi;

·         Znać podstawowe wyznaczniki procesu zarządzania potencjałem społecznym organizacji w procesie fuzji i przejęć, które coraz częściej określają wytyczne dla procesu zarządzania zasobami pracy w organizacji.

 

BEZPOŚREDNIE POWIĄZANIE PRZEDMIOTU Z INNYMI PRZEDMIOTAMI:

wymagane wiadomości z:

·          Podstawy organizacji i zarządzania

·          Nauka o organizacji

·          Zarządzanie strategiczne

podbudowuje takie przedmioty jak:

·          Zarządzanie konfliktem

·          Zarządzanie wiedzą

 

TREŚĆ PROGRAMU:

Data zajęć

Temat wykładu i literatura (z podaniem stron)

Wykład 1.

Istota i podstawowe koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi: podstawowe definicje, modelowe ujecie ZZL, podejście „twarde” i „miękkie”, zasady polityki personalnej i jej modele.

Literatura:              

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, praca pod red. H. Król, A. Ludwiczyński, PWN, Warszawa 2006, s. 50-91

 

Wykład 2.

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 3.

Uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi: uwarunkowania wewnętrzne (strategiczne aspekty ZZL, kultura organizacji a ZZL, struktura organizacji a ZZL), uwarunkowanie zewnętrzne (globalizacja, internacjonalizacja, wirtualizacja)

Literatura:

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 120-155

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2000, s.30-34

Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki, praca pod red. Z. Wiśniewski, A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2004, s. 40-51, 57-71, 90-103

 

Zarządzanie funkcją personalną: rola funkcji, zmiany w zakresie funkcji personalnej integrowanie funkcji personalnej, organizowanie funkcji personalnej, role specjalistów do spraw ZZL,  marketing funkcji personalnej.

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s.51.-67

 

Wykład 4. i 5.

Planowanie i alokacja zasobów ludzkich: analiza pracy, opis stanowiska pracy, istota planowania  i rodzaje planów zasobów ludzkich, pozyskanie pracowników (rekrutacja, selekcja, adaptacja), wprowadzenie do pracy.

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 277-368

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 159-227

Systemy zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa, praca pod red.  H. Bienioka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2006, s. 23-108

 

Wykład 6.

Ocenianie pracowników-zarządzanie prze efekty: istota i cele oceny pracowników, rodzaje oceny, zasady, kryteria i techniki oceny, błędy i zagrożenia w procesie oceniania.

Literatura:

M. A rmstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 393-414

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 275-314

Systemy zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa, praca pod red.  H. Bienioka…op. cit., s. 289-319

 

Wykład 7.

EGZAMIN POŁÓWKOWY (1 godzina)

Systemy motywacji do pracy: istota motywacji, narzędzia, warunki i zasady skutecznego motywowania, modele kształtowania zachowań pracowników.

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 106-125

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 317-353

Systemy zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa, praca pod red.  H. Bienioka…op. cit., s. 238-258

 

Wykład 8.

Motywacyjna rola wynagrodzenia: systemy i koncepcje wynagrodzeń w przedsiębiorstwie, zasady skutecznego wynagrodzenia, struktura płac, elementy systemu wynagrodzeń (klasyczne formy wynagrodzeń, wynagrodzenia kafeteryjne, zadaniowe i prowizyjne systemy wynagrodzeń, udziałowe formy wynagrodzeń, formy wynagrodzenia długoterminowego i pakietowego).

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 537-570

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 354-419

Systemy zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa, praca pod red.  H. Bienioka…op. cit., s. 327-352

 

Wykład 9.

Kształtowanie kariery pracownika w organizacji: istota kariery, teorie rozwoju kariery, zarządzanie karierą.

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 425-447 i 469-480

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 477-496

Systemy zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa, praca pod red.  H. Bienioka…op. cit., s. 217-238

 

Wykład 10.

Szkolenie i doskonalenie kadry: rozpoznanie potrzeb szkoleniowych, plan szkolenia i metody, ocena przebiegu i efektów szkolenia, rola szkoleń w procesie zintegrowanego uczenia się organizacji.

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 448-468 i 481-494

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 481-512

Systemy zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa, praca pod red.  H. Bienioka…op. cit.,

Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki, praca pod red. Z. Wiśniewski, A. Pocztowski…op. cit., s. 173-185, 197-209

 

Wykład 11.

Zarządzanie wiedzą a zarządzanie zasobami ludzkimi: wiedza jako instrument kariery, zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, trzy modele ZZL w ujęciu szerokim (model amerykański, model zachodnioeuropejski, model japoński),

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 241-250

Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie…op. cit., s. 557-569

Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki, praca pod red. Z. Wiśniewski, A. Pocztowski op. cit. s. 209-222

 

Wykład 12 i 13.

Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesie fuzji i przejęć: strategiczne aspekty zarządzania personelem podczas fuzji i przejęć, znaczenie strategii personalnej i zmiany w obszarze funkcji personalnej w czasie fuzji i przejęć, racjonalizacja zatrudnienia, systemy ocen pracowniczych dla połączonych organizacji, rozwój zasobów ludzkich w procesie fuzji i przejęć, system wynagrodzeń w łączących się organizacjach, komunikacja podczas fuzji i przejęć, fuzje i przejęcia jako źródła stresu.

Literatura:

Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesie fuzji i przejęć, praca pod red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 91-145

 

Wykład 14.

Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach międzynarodowych: role i cechy menedżera międzynarodowego i globalnego; menedżer przyszłości według H. Scheina i Ch K. Prahalada; sposoby zarządzania ludźmi w firmach globalnych

Literatura:

M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi…op. cit., s. 84-94

A.K. Koźmiński, Zarządzanie międzynarodowe…op. Cit., s. 222-225

J. Penc, Kreatywne kierowanie, Placet, Warszawa 2000, s. 319-350

 

 

LITERATURA  DODATKOWA:

1.        Juchnowicz M., Strategia i narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, WSHiP, Warszawa 2002;

2.        Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wyzwania u progu XXI wieku, praca pod red. Z. Wiśniewskiego, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2001

3.        Kostera M., Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa 1999

4.        Penc J., Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 2000

5.        Aktualne artykuły prasowe i naukowe np. z „Harvard Business Review”, „Personel” „Manager”

6.        Materiały własne dostępne w zasobach internetowych WSHiP

 

 

METODY OCENY:

Wiedza studenta sprawdzana jest w trakcie: egzaminu połówkowego na siódmych zajęciach, oraz egzaminu końcowego podczas sesji egzaminacyjnej (pytania otwarte obejmujące pełny zakres przedmiotu). Struktura oceny końcowej (wpisywanej do indeksu) przedstawia się następująco:

50% egzamin końcowy

35% egzamin połówkowy

15% partycypacja w zajęciach – aktywny udział w dyskusjach i analizach przypadk...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin