Wielkanocne dodawanie.doc

(35 KB) Pobierz
Temat: „Wielkanocne dodawanie” - zabawy matematyczne

Temat: „Wielkanocne dodawanie” - zabawy matematyczne.


Cele ogólne:

·         manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;

·         utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 10 (6l.), 6 (5l.);

·         stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów;

·         tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania;

·         organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi;

·         kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.

Cele szczegółowe:
Dziecko:

·         umie dodawać na konkretach i w pamięci;

·         potrafi stosować znak „+”

·         potrafi prawidłowo przyporządkowywać cyfry (6l.);

·         przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;

·         rozumie polecenia nauczyciela;

·         zna cyfry od 1 do 10 (6l.);

·         potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;

·         jest aktywne podczas zajęć;

·         rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie

Metoda:

Słowna: zagadka, rozmowa, objaśnienia
Oglądowa: pokaz, obserwacja
Czynna: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
Aktywizujące: el. pedagogiki zabawy, metoda plakatowa, ekspresja twórcza, improwizacja ruchowa, ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową, wzrokową,

Formy pracy:

·         z całą grupą

·         indywidualna

·         grupowa

Środki wspomagające działanie:

Sylwety kurczaków, symbole świąt wielkanocnych: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek, sylwety pisanek lub inne liczmany, napisy do czytania, cyfry, szary papier z sylwetami kur dla 5 i 6 latków, kaseta z muzyką do zabaw i relaksacyjną, zagadka, kostki matematyczne, kasztany, pudełko, kolorowe kapsle.

Przebieg zajęcia:

I. Część wstępna

1.     Zabawa integracyjna przy muzyce „Każda rączka”
„Każda rączka, każda rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki składamy, wszystkimi klaskamy
raz i dwa, raz i dwa.

Prawa rączka, lewa rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki witamy, głośno przeliczamy,
ty i ja, ty i ja.

II. Przebieg właściwy:

1.     Zagadka słowna (rozwiązanie - kurczak)

2.     Zabawa matematyczna –„Kurczaczki”– segregacja sylwet wg kolejności cyfr od najmniejszej do największej (obok cyfr narysowane kropki do przeliczania dla 5 latków) –po odwróceniu sylwet kurczaków wychodzi wyraz do odczytania - „Wielkanoc”

3.     Rozmowa na temat: „Z czym kojarzy się Wielkanoc?”.

4.     Przejście do nakrytego stołu wielkanocnego - rozmowa na temat symboli świąt: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek – dzieci odczytują napisy i dopasowują do odpowiedniego okazu.

5.     Podział wyrazu „Wielkanoc” na sylaby, układanie zdań z wyrazami będącymi , symbolami świąt, przeliczanie wyrazów w zdaniu.

6.     Zabawa matematyczna „Pisanki” - Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Nauczycielka układa pisanki w płaskim koszu, a dzieci na dywanie (sylwety pisanek lub inne liczmany):

o        5 latki - układamy 3. pisanki i dokładamy jeszcze 3. Policz ile jest razem?

o        6 latki - układamy 6. pisanek (dobieranie właściwej cyfry i dokładamy jeszcze 4. pisanki ( dobranie cyfry przez dzieci) Ile jest razem?

Układanie działania: 6 + 4 = 10

7.     Zabawa ruchowa: „Kurczęta” przy muzyce z magnetofonu – improwizacja ruchowa. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się po tyle osób, ile wskazuje cyfra (kropki dla 5 latków) pokazana przez nauczycielkę.

8.     Zabawa matematyczna: nauczycielka wrzuca do pudełka kilka kasztanów – ( po kolei, żeby było słychać stuknięcie podczas wpadania kasztanów): Ile wrzuciłam?
Dorzucę jeszcze ....... ile? – dzieci patrzą i jednocześnie słuchają
Ile jest kasztanów w pudełku? (sprawdzenie, czy właściwie dzieci odpowiedziały). To samo zadanie, ale dzieci zamykają oczy.
(ile wrzuciłam najpierw?......, Ile potem?......, To ile jest razem? .... - sprawdzenie)

9.     Zabawa z kostką. Dwoje dzieci, każde po kolei rzuca swoją kostką. Przeliczanie ile jest razem wyrzuconych oczek na dwóch kostkach (dla dzieci, które nie potrafią liczyć z przekroczeniem progu należy zakleić pole z 6. oczkami). Wszystkie dzieci sprawdzają poprawność liczenia.

10. Zabawa matematyczna: Dzieci siadają w kole ( 5 i 6 latki osobno)

o        6 latki - otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z cyframi,

o        5latki otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z kropkami

Zadaniem dzieci jest wybrać tyle kapsli (jednego koloru) ile wskazuje cyfra lub ile jest kropek na wybranym kartoniku.
Następnie dobierają tyle kapsli (innego koloru), ile usłyszą uderzeń w bębenek. Przeliczają ile mają razem kapsli.

11. „Kurczaki szukają mamy” - metoda plakatowa
Na dużych szarych arkuszach przyklejone są sylwety kur:

o        5l. Otrzymują sylwety kurczaków z narysowanymi kropkami.
Ich zadaniem jest znaleźć właściwą kurę (tyle samo kropek) i obok niej przykleić kurczaczka
( kurczaki różnej wielkości do porównywania i posługiwania się pojęciami określającymi wielkość).

Kura z 4. kropkami

Kura z 3. kropkami

Kura z 6. kropkami

Kurczaki z 4. kropkami

Kurczaki z 3. kropkami

Kurczaki z 6. kropkami

o        6l. - Otrzymują sylwety kurczaków z działaniem matematycznym (dodawanie). Ich zadaniem jest rozwiązać działanie i przykleić kurczaka obok odpowiedniej kury np.:

Kura z cyfrą - 8

Kura z cyfrą - 10

Kura z cyfrą - 7

Kurczaki z działaniem: 4+4, 2+6, 8+0, itd.

Kurczaki z działaniem: 5+5, 1+9, 4+6, itd.

Kurczaki z działaniem: 3+4, 4+3, 2+5, itd.

12. Przeliczanie kurczaków przy każdej kurze
Która kura ma najwięcej dzieci?, Która najmniej? A ile dzieci mają wszystkie kury razem?

13. Zabawa ruchowa „Klaśnij i podskocz”

III. Zakończenie

1.     Ewaluacja:

o        Dzisiaj dowiedziałem się..........

o        Najbardziej podobało mi się...................

o        Nie podobało mi się.....................

2.     „Iskierka” przy muzyce relaksacyjnej.

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin