Temat: „Wielkanocne dodawanie” - zabawy matematyczne. Cele ogólne:
· manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;
· utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 10 (6l.), 6 (5l.);
· stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów;
· tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania;
· organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi;
· kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
Cele szczegółowe: Dziecko:
· umie dodawać na konkretach i w pamięci;
· potrafi stosować znak „+”
· potrafi prawidłowo przyporządkowywać cyfry (6l.);
· przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;
· rozumie polecenia nauczyciela;
· zna cyfry od 1 do 10 (6l.);
· potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
· jest aktywne podczas zajęć;
· rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie
Metoda: Słowna: zagadka, rozmowa, objaśnienia Oglądowa: pokaz, obserwacja Czynna: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających Aktywizujące: el. pedagogiki zabawy, metoda plakatowa, ekspresja twórcza, improwizacja ruchowa, ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową, wzrokową, Formy pracy:
· z całą grupą
· indywidualna
· grupowa
Środki wspomagające działanie: Sylwety kurczaków, symbole świąt wielkanocnych: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek, sylwety pisanek lub inne liczmany, napisy do czytania, cyfry, szary papier z sylwetami kur dla 5 i 6 latków, kaseta z muzyką do zabaw i relaksacyjną, zagadka, kostki matematyczne, kasztany, pudełko, kolorowe kapsle. Przebieg zajęcia: I. Część wstępna
1. Zabawa integracyjna przy muzyce „Każda rączka” „Każda rączka, każda rączka pięć paluszków ma, pięć paluszków ma, paluszki składamy, wszystkimi klaskamy raz i dwa, raz i dwa. Prawa rączka, lewa rączka pięć paluszków ma, pięć paluszków ma, paluszki witamy, głośno przeliczamy, ty i ja, ty i ja.
II. Przebieg właściwy:
1. Zagadka słowna (rozwiązanie - kurczak)
2. Zabawa matematyczna –„Kurczaczki”– segregacja sylwet wg kolejności cyfr od najmniejszej do największej (obok cyfr narysowane kropki do przeliczania dla 5 latków) –po odwróceniu sylwet kurczaków wychodzi wyraz do odczytania - „Wielkanoc”
3. Rozmowa na temat: „Z czym kojarzy się Wielkanoc?”.
4. Przejście do nakrytego stołu wielkanocnego - rozmowa na temat symboli świąt: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek – dzieci odczytują napisy i dopasowują do odpowiedniego okazu.
5. Podział wyrazu „Wielkanoc” na sylaby, układanie zdań z wyrazami będącymi , symbolami świąt, przeliczanie wyrazów w zdaniu.
6. Zabawa matematyczna „Pisanki” - Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Nauczycielka układa pisanki w płaskim koszu, a dzieci na dywanie (sylwety pisanek lub inne liczmany):
o 5 latki - układamy 3. pisanki i dokładamy jeszcze 3. Policz ile jest razem?
o 6 latki - układamy 6. pisanek (dobieranie właściwej cyfry i dokładamy jeszcze 4. pisanki ( dobranie cyfry przez dzieci) Ile jest razem?
Układanie działania: 6 + 4 = 10
7. Zabawa ruchowa: „Kurczęta” przy muzyce z magnetofonu – improwizacja ruchowa. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się po tyle osób, ile wskazuje cyfra (kropki dla 5 latków) pokazana przez nauczycielkę.
8. Zabawa matematyczna: nauczycielka wrzuca do pudełka kilka kasztanów – ( po kolei, żeby było słychać stuknięcie podczas wpadania kasztanów): Ile wrzuciłam? Dorzucę jeszcze ....... ile? – dzieci patrzą i jednocześnie słuchają Ile jest kasztanów w pudełku? (sprawdzenie, czy właściwie dzieci odpowiedziały). To samo zadanie, ale dzieci zamykają oczy. (ile wrzuciłam najpierw?......, Ile potem?......, To ile jest razem? .... - sprawdzenie)
9. Zabawa z kostką. Dwoje dzieci, każde po kolei rzuca swoją kostką. Przeliczanie ile jest razem wyrzuconych oczek na dwóch kostkach (dla dzieci, które nie potrafią liczyć z przekroczeniem progu należy zakleić pole z 6. oczkami). Wszystkie dzieci sprawdzają poprawność liczenia.
10. Zabawa matematyczna: Dzieci siadają w kole ( 5 i 6 latki osobno)
o 6 latki - otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z cyframi,
o 5latki otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z kropkami
Zadaniem dzieci jest wybrać tyle kapsli (jednego koloru) ile wskazuje cyfra lub ile jest kropek na wybranym kartoniku. Następnie dobierają tyle kapsli (innego koloru), ile usłyszą uderzeń w bębenek. Przeliczają ile mają razem kapsli.
11. „Kurczaki szukają mamy” - metoda plakatowa Na dużych szarych arkuszach przyklejone są sylwety kur:
o 5l. Otrzymują sylwety kurczaków z narysowanymi kropkami. Ich zadaniem jest znaleźć właściwą kurę (tyle samo kropek) i obok niej przykleić kurczaczka ( kurczaki różnej wielkości do porównywania i posługiwania się pojęciami określającymi wielkość).
Kura z 4. kropkami
Kura z 3. kropkami
Kura z 6. kropkami
Kurczaki z 4. kropkami
Kurczaki z 3. kropkami
Kurczaki z 6. kropkami
o 6l. - Otrzymują sylwety kurczaków z działaniem matematycznym (dodawanie). Ich zadaniem jest rozwiązać działanie i przykleić kurczaka obok odpowiedniej kury np.:
Kura z cyfrą - 8
Kura z cyfrą - 10
Kura z cyfrą - 7
Kurczaki z działaniem: 4+4, 2+6, 8+0, itd.
Kurczaki z działaniem: 5+5, 1+9, 4+6, itd.
Kurczaki z działaniem: 3+4, 4+3, 2+5, itd.
12. Przeliczanie kurczaków przy każdej kurze Która kura ma najwięcej dzieci?, Która najmniej? A ile dzieci mają wszystkie kury razem?
13. Zabawa ruchowa „Klaśnij i podskocz”
III. Zakończenie
1. Ewaluacja:
o Dzisiaj dowiedziałem się..........
o Najbardziej podobało mi się...................
o Nie podobało mi się.....................
2. „Iskierka” przy muzyce relaksacyjnej.
1
kajda122