Joga lecznicza - Ravindranath Raghvendra Javalgekar.doc

(541 KB) Pobierz

RAVINDRANATH           RAGHVENDRA          JAVALGEKAR

 

             JOGA           LECZNICZA

 

 

 

 

 

         Mojemu Ojcu z wyboru

ś.p. Prof. dr Władysławowi Józefowi Dobrowolskiemu

wybitnemu specjaliście w dziedzinie kultury światowej

         i wielkiemu Człowiekowi

 

 

 

 

      WSTFP DO WYDAMA POLSKIEGO

 

  Profesor R. Javalgekar przyjechał do Polski w sierpniu 1984 r. na

zaproszenie docenta Jana Dobrowolskiego. W tym czasie przeprowa-

dził trzy kursy jogi: w Reptach dla lekarzy specjalizujących się

w rehabilitacji, w Szczawnicy na Ogólnopolskiej Szkole dla Młodzieży

Akademickiej na temat ochrony środowiska oIaz w Krakowie dla

grupy studentów Akadem  Medycznej i osób ćwiczących jogę pod

moim kierunkiem. Ze względu na wielkie zainteresowanie szkoleniem

teoretycznym i praktycznym prowadzonym przez prof. R. Javalgekara

został on ponownie zaproszony przez uczestników i organizatorów

wszystkich omawianych kursów do ich kontynuacji w 1985 r. Uczest-

niczący w tych kursach studenci i pracownicy z różnych wyższych

uczelni stwierdzili zgodnie, że instrukcje podawane przez prof. R.

Javalgekara są bardzo jasne i zrozumiałe, a ćwiczenia wykonywane

systematycznie już po kilku dniach wywołują wyraźną poprawę stanu

fizycznego organizmu i samopoczucia. Wielka serdeczność, z jaką

prof. R. Javalgekar odnosi się do ludzi, a w szczególności do Polaków,

sprzyjała szybkiej integracji nie znających się osób o bardzo zróż-

nicowanych zainteresowaniach zawodowych. Ta postawa zjednała mu

w Polsce wielu przyjaciół. Wielkie walory, nie tylko zdrowotne, ale

i wychowawcze, jogi wskazują na potrzebę szerokiego upowszech-

nienia znajomości zasad tej nauki w pierwszej kolejności wśród

nauczycieli, następnie wśród młodzieży oraz ludzi różnych grup zawo-

dowych i wiekowych. Znaczną przeszkodą w rozpowszechnianiu się

tego pożytecznego systemu samodyscypliny jest brak odpowiednich

publikacji i niedobór właściwie przygotowanych fachowców, którzy

mogliby prowadzić we właściwy sposób szkolenie z zakresu systemu

jogi. Można mieć nadzieję, że ten podręcznik, a także działalność prof.

R. Javalgekara przyczynią się do upowszechnienia jogi w Polsce.

 

 

 

 

  Okres powstania systemu ćwiczeń jogi ginie w zamierzchłej histońi

Ind  i obecnie trudno podać dokładną datę jego początków. Z faktu,

że system jogi istnieje killca tysięcy lat, można wysnuć wniosek, że jest

on wypróbowany i pożyteczny. Co więcej, korzystne działanie ćwiczeń

jogi na organizm człowieka potwierdzają bezsporne obecnie liczne

badania naukowe, w szczególności w zakresie fizjolog  człowieka.

Jednakże w celu osiągnięcia pełnych korzyści z praktykowania jogi,

ćwiczenia powinny być wykonywane właściwie. Wśród dużej liczby

ćwiczeń jogi, nawet powszechnie znanych, znajdują się ćwiczenia

zarówno korzystne i bezpieczne, jak i takie, które mogą wywołać

różne zaburzenia w organizmie człowieka, jeśli będę praktykowane

w nieodpowiednich zestawach i przez ludzi, dla których są przeciw-

wskazane.

  W tekście - przy opisie niektórych ćwiczeń - podane są pod-

stawowe przeciwwskazania, jak np. dyskopatia. Trzeba jednak za-

znaczyć, że należy unikać ćwiczeń związanych z dużym wysiłkiem

fizycznym, np. przy krótkowzroczności lub nadmiernym przeciążeniu

danych narządów przez pacjentów i rekonwalescentów. Dlatego też

w wypadku jakichkolwiek wątpliwości niezbędna jest konsultacja

lekarza specjalisty.

  Ze swej strony pragnę dodać kilka uwag dotyczących opisu nie-

których ćwiczeń. P dahastisana jest uważana za ćwiczenie, które

podwyższa ciśnienie krwi. Supta vajra;rana nie jest wskazana przy

skłonności do dyskopat  w obrębie części lędźwiowej kręgosłupa.

W tym ostatnim przypadku może być także przeciwwskazana ardha

cakrirsana. Matsyiisana obniża ciśnienie krwi. Pewne nieporozumienia

może budzić częste poruszanie seksuologicznego aspektu ćwiczeń jogi,

ale autor jest specjalistą seksuologiem, a książka ma wyraźny profil

medyczny. Zgodnie jednak z tradycją jogi, nie należy interpretować

tego podejścia w ten sposób, że joga gloryfikuje życie seksualne czy

zaleca aktywność w dziedzinie seksu. Joga oznacza o p a n o w a n i e

we wszystkich dziedzinach zewnętrznej aktywności, w tym też w dzie-

dzinie seksu, co zresztą jest poruszane w rozdziale o jamach. Należy

zatem pamiętać, że chociaż joga otwiera przed człowiekiem niemałe

możliwości w dziedzinie aktywności seksualnej, to powinno temu

towarzyszyć większe opanowanie, mające swój początek w sferze

myślowej, jednakże rozciągające się na sferę działań ciała. Popęd

seksualny powinien ulec sublimacji i zostać przetworzony na energię

 

6

 

 

 

 

duchową, która umożliwia medytację i inne wyższe ćwiczenia jogi,

a także ułatwia osiągnięcia w różnych dziedzinach życia. Takiej

sublimacji popędu płciowego sprzyja m.in. uddiy na bandha, a także

pr n yirma oraz główne ćwiczenia uspokajające umysł, zwłaszcza

medytacja. Można powiedzieć, że istnieje dodatnie sprzężenie zwrotne

pomiędzy opanowaniem seksualnym a wyższymi praktykami jogi.

Chciałem obecnie podkreślić, że joga - tak jak i inne systemy

wschodnie mające na celu doskonalenie człowieka - zawiera zbiór

norm etycznych, które powinny być przestrzegane przez praktykują-

cych tę dyscyplinę.

  Należy pazniętać o tym, że książka nadaje się jako podręcznik do

rozpoczęcia ćwiczeń hatha yoga; nadmienia o tym autor drugiej

przedmowy prof. K.N. Udupa. Joga zawsze była i jest systemem

żywym, wymagającym do praktykowania kontaktu z odpowiednim

nauczycielem. Żadne teksty pisane nigdy nie będą tu wystarczające.

Jeżeli zatem ktoś chciałby intensywnie praktykować jogę, mając na

celu coś więcej niż poprawę zdrowia i samopoczucia, to byłoby dla

niego wskazane nawiązać kontakt z kompetentnym nauczycielem,

który mógłby mu w tym pomóc.

  Pewne zastrzeżenia 2e strony metodolog  nauk może budzić fakt

zbyt częstego używania w niektórych miejscach terminu "nauka"

w specyf cznym kontekście i przy braku odpowiednich przepisów.

Zdecydowałem się jednak na nieingerowanie w słowa autora i stara-

łem się zachować możliwie wierny przekład z oryginału. Sądzę, że

pozwoli to na przekazanie swoistego rodzaju klimatu myśli autora,

a zmiany pozostawiam do ewentualnego drugiego wydania, po prze-

dyskutowaniu z autorem spornych kwest . W związku z tym, że

poszczególne części książki były tłumaczone przez różne osoby, daje

się zauważyć niejednolitość stylu. Pojawiły się też zapewne nieunik-

nione błędy spowodowane pośpiechem, aby książka ukazała się przed

przyjazdem autora do Polski i była pomocna w prowadzonych przez

niego ćwiczeniach. Za te niedociągnięcia przepraszam Czytelnika

w imieniu Redakcji, ufając, że pomimo pewnych usterek, książka

będzie interesująca i pożyteczna. Pozostaje mi tylko życzyć wszystkim,

którzy będę z niej korzystać, aby osiągnęli jak największe sukcesy.

 

                           dr Wiesław Orlicki

                           Instytut Filozof  UJ

 

 

 

 

                 PRZEDMOWA

 

   Cieszę się, że mogę napisać słowo wstępne do książki o nauce

jogi, której autorem jest Profesor Ravi R. Javalgekar. Czytając ją,

z przyjemnością zauważyłem, że została napisana prostym i łatwo

zrozumiałym językiem. Spostrzegłem także, że porusza wszystkie

aspekty praktyki jogi w życiu codziennym i może być przydatna dla

szerokiego kręgu odbiorców w świecie. Istotnie jest to zwięzły, lecz

kompletny i praktyczny podręcznik dla tych wszystkich, którzy prag-

ną stosować jogę. Porusza ona też zagadnienie przydatności jogi

w leczeniu różnych zaburzeń wywołanych przez stresy.

  Zamieszczone ryciny wyraźnie pokazują różne etapy wykonywania

asan, dzięki czemu można nawet zacząć ćwiczyć jogę, korzystając

jedynie z pomocy tej książki.

  Napisanie słowa wstępnego do tej bardzo użytecznej i łatwo

zrozumiałej książki o jodze sprawiło mi wiellcą przyjemność. Jestem

przekonany, że podręcznik ten przyniesie niemało korzyści wielu

Czytelnikom.

 

                    K. N. Udupa

                  emerytowany profesor

                  były dziekan Instytutu Nauk Medycznych

                  Banaras Hindu University, Indie.

 

 

 

 

 

g

 

 

 

 

                MOWA SERCA

 

Drogi Czytelniku

 

  Jestem niezwykle szczęśliwy z powodu naszego spotkania. Przez

całe moje życie zajmuję się ayurvedą i współczesną medycyną. Po

ukończeniu krótkiego kursu jogi prowadzonego przez Vivekananda

Kendra, Kanyakumari w Ind  doszedłem do przekonania, że umysł

ludzki jest najsilniejszą fortecą rządzącą całym ciałem.

  W tym współczesnym "wieku stresów", z powodu modernizacji

i mechanizacji, człowiek narażony jest na wielką ilość stresów i napięć

psychicznych. To powoduje znaczny wzrost niepokoju psychicznego,

doprowadzając do różnych psychicznych i psychosomatycznych zabu-

rzeń. I właśnie joga odgrywa bardzo ważną rolę w ich zapobieganiu

i leczeniu.

  Joga nie jest jakąś szczególną dziedziną nauki, lecz nauką samego

ludzkiego życia! Praktyki jogi nie są tylko samymi fizycznymi ćwicze-

niami, ale doprowadzają ciało i umysł do perfekcji. Jogg określić

można także jako religię ludzkiej istoty prowadzącą ludzkość do jej

ostatecznego celu - całkowitego spokoju umysłu. Albert Einstein

powiedział, że "nauka bez relig  jest kulawa; religia bez nauki jest

ślepa". Joga jest najbardziej proporcjonalnym i zrównoważonym

połączeniem - doskonałej nauki i przebogatej relig . I to jest właś-

ciwym powodem, dlaczego myślę, że jest tak ważne, aby Szanownemu

Czyteinikowi przekazać tę książkę o jodze.

  Książka zawiera opisane w przystępny sposób ważniejsze aspekty

jogi i najlepsze codzienne ćwiczenia, których wykonywanie prowadzi

do normalnego zdrowego życia, wolnego od mentalnego i fizycznego

niepokoju.

  Do tej pory wydano wiele wartościowych książek na temat jogi

 

                                            9

 

 

 

 

napisanych w różnych językach przez wielu uczonych i doświad-

czonych autorów. Wiadomości o yogisan s, prin yiim s, sata kriyir.s

i innych są takie same, jak w innych książkach o jodze, ponieważ nie

widzę powodu, żeby je zmieniać. Pełnię jedynie skromną rolę przed-

stawienia wielkiej skarbnicy jogi w prostej naukowej formie. Moja

rola jest ewidentnie rolą prostego sługi przekazującego skarb swego

Mistrza.

  Celowo dodałem rozdział traktujący o suryanamask rrrs, aby pod-

kreślić i rozpropagować żywe znaczenie jogowego aspektu nauki

suryanamask r s, która została ożywiona przed laty przez nieustanne

wysiłki ostatniego króla stanu Aundh w Ind -Balasaheb Pantapratini-

dhi, za co jestem mu niewymownie wdzięczny.

  Biorąc pod uwagę wzajemne oddziaływanie na siebie umysłu

i ciała, uważałem za niezbędne włączenie również rozdziału o auto-

sugest . Obecnie ustalono już, że autosugestia może być zastosowana

jako bardzo efektywna teoria (nie pociągająca za sobą żadnych

kosztów) w leczeniu większości zaburzeń psychicznych i psychosoma-

tycznych.

  Dodano także rozdział o jodze w życiu seksualnym, aby wyjaśnić,

jak poprzez jogę przeciętny człowiek może przejść od zmysłowej do

duchowej formy seksu.

  Jestem niewymownie wdzięczny Vivekananda Kendra, Kanyaku-

mari, który pokazał mi światło jogi poprzez Dr. H.R. Nagendra

i plejadę wspaniałych ekspertów, ukochanych nauczycieli, jak również

Przewodniczącemu Prof. H.W. Schmidt i Panu S. Joshi, Honorowemu

Sekretarzowi International Federation of Heil Praktikar (RFN), bez

inspiracji których nie mógłbym ukończyć tej pracy.

  Ponadto pozostaję wdzięczny Prof. dr. K.N. Udupa, emerytowa-

nemu profesorowi Banaras Hindu University, Indie,i ekspertowi jogi,

który pomimo wielu zajęć znalazł czas na przeczytanie mojej książki

i napisanie przedmowy. Mojemu przyjacielowi i przewodnikowi Panu

Andrzejowi Więckowskiemu z Warszawy, Panu Adamowi Kołaczowi

z Wrocławia oraz Pani dr Alicji Koźmińskiej z Warszawy za ich cenną

pomoc i porady.

  Jestem wielce zobowiązany Pani Danucie Lipa za szybkie przepisa-

nie mego maszynopisu, Pani Hannie Skwierczyńskiej za terminowe

wykonanie redakcji tekstu i wydawcy za wydrukowanie mojej książki

w pięknym wydaniu, a także wielu ekspertom jogi, znanym

 

10

 

 

 

 

i nie znanym przyjaciołom, którzy pomagali mi w skompletowaniu tej

pracy, jak też mojej żonie Pani Mangala, ukochanemu bratu Sham

i szwagierce Pani Neela.

  Na koniec chciałbym wyrazić moją pokorną prośbę. Sądzę, że

Czytelnik jest najlepszym krytykiem i dlatego bardzo będę sobie cenił

wszelkie uwagi i sugestie.

 

                         Pokornie oddany

                        Ravi R. Javalgekar

 

 

 

 

 

                                           11

 

 

 

 

              Wymowa sanskryckich titer

 

  W książce starano się utrzymać - z małymi wyjątkami - pisow-

nię sanskryckich nazw ćwiczeń w przyjętej w Europie transkrypcji

naukowej, będącej dokładnym odpowiednikiem alfabetu devanagari.

W niektórych miejscach jednak występują terminy spolszczone, np.

"joga". Poniżej podano kilka najważniejszych reguł wymowy:

  - kreska nad samogłoską,np.   oznacza wydhiżenie przy wymo-

    wie,

  - kropka lub kółko pod r: r, r czytamy jak ri,

                    . .

  - kropka pod t, d, n: t, d, n oznacza cerebralizację litery,

  - kropka nad n, m: ń, m oznacza unosowien.ie,

  - ń czytamy jak polskie ń,

  - c czytamy jak cz (niektórzy wymawiają miękko jak ć),

  - j czytamy jak dż (niektórzy wymawiają miękko jak dź),

  - y czytamy jak j,

  - v czytamy jak w,

  - ś czytamy jak ś,

  - s czytamy jak sz,

  - jńa czytamy jak dnia.

  W niektórych okolicach Ind  wymowa a przypomina polskie o.

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

        NAUKOWE ASPEKTY JOGI

 

  Termin joga pochodzi od sanskryckiego słowa yuja, co oznacza

"połączyć". Joga wiąże umysł z ciałem, nie uważa, że ciało ludzkie jest

jedynie mechanirr,em, ale całkowitym połączeniem duszy, umysłu

i ciała. Jest nauką o podejściu do ciała fizycznego, umysłu i ducha,

poprzez które człowiek może osiągnąć harmonijny rozwój zdrowia

ciała i umysłu. Joga jest nauką samego życia, akceptuje sytuację

życiową, w której się znajdujemy i doradza metody, dzięki którym

możemy przekroczyć ludzkie ograniczenia.

  Nauka jogi jest indyjskim dziedzictwem ntrzymanym od wiellciego

mędrca Patańdżalego, który przedstawił jogę w najbardziej systematy-

czny i rozumny sposób w swej książce pt. "P tanjala yogas tra".

  W nauce jogi przeprowadzono wnikliwe obserwacje i eksperymen-

ty, a ustalone prawa zostały sformułowane w postaci sutr. Nauka jogi

jest tak starannie opracowana, że działa zarówno na ludzki umysł, jak

i ciało. Wszystkie "za i przeciw" są wzięte pod uwagę i cała różnorod-

ność możliwych oddziaływań na organi", jest włączona w naukę jogi.

Ćuiczenia te działają na ważniejsze układy i narządy w maksymalnym

stopniu. Rozpatrzmy teraz krótko wpływy jogi na niektóre pod-

stawowe układy ciała ludzkiego.

 

     WPŁYW JOGI NA SYSTEM NERWOWY

 

  Zostało udowodnione, że dzięki jodze osiąga się świadomą kont-

rolę nad autonomicznym systemem nerwowym poprzez układ pod-

wzgórzowo-limbiczny, który powoduje równowagę pomiędzy sym-

patycznym i parasympatycznym systemem nerwowym. W ten sposób

łatwo osiąga się kontrolę nad umysłem, zależnym całkowicie od

autonomicznego systemu nerwowego.

 

                                           13

 

 

 

 

                    Joga

 

                  Podwzgórze

 

            Autonomiczny system nerwowy

Układ sympatyczny           Układ parasympatyczny

               Równowaga umysłu 

 

 

 

Wydaje się trafne określenie, że joga oznacza równowagę umysłu.

Terapia jogi uspokaja umysł poprzez złagodzenie bodźców streso-

wych, które pobudzają system sympatyczny.

 

   JOGA W ZABURZENIACH STRESOWYCH

 

 

  W dzisiejszych czasach życie ludzkie pełne jest napięć i stresów

psychicznych. Walka o byt nasila się z dnia na dzień, powodując coraz

większe napięcie psychiczne. Wynikiem tego jest wzrost złego samopo-

czucia psychicznego i nasilania się chorób psychosomatycznych naszej

cywilizacji.

Ustalono, że emocje odgrywają ważną rolę w powstawaniu lub

zaostrzaniu się wielu schorzeń. Co więcej, zaobserwowano, że głębokie

emocje mogą prowadzić do wstrzymania akcji serca nawet u ludzi nie

cierpiących na chorobę serca. Stres psychiczny jest jedną z głównych

przyczyn w takich chorobach, jak zakrzepy w naczyniach wieńcowych,

nadciśnienie, wrzód przewodu pokarmowego i innych. Dlatego ostrze-

ga się lekarzy, aby poza symptomami choroby dostrzegali również

ukryty czynnik psychologiczny będący ich przyczyną.

  Stres psychiczny jest jednym z ważnych czynników, który zwiększa

ilość wyrzucanej krwi z serca od 50 do 100%. Wpływa także na

funkcje autonoiczne i wydzielania dokrewnego. Sympatyczny system

nerwowy jest zwykle pobudzany w warunkach psychicznego stresu,

powodując wzrost ciśnienia krwi i tętna. Impulsy stresowe przecho-

dzące przez "oś podwzgórzowo-przysadkową" mogą spowodować

nadmierną aktywność sympatycznego systemu nerwowego, co z kolei

może łatwo wpłynąć na funkcje podstawowych organów, jak np.

serca.

  I tu właśnie nauka jogi odgrywa ogromną rolę. Jak uprzednio

 

14

 

 

 

 

wspomniano; poprzez jogę łatwo osiąga się kontrolę woli nad auto-

nomicznym systemem nerwowym i łagodzi stresy. Praktykowanie jogi

uznano za bardzo pomocne w rozwiązywaniu konfliktów emocjonal-

nych i tendencjach neurotycznych. Joga obniża poziom punktacji testu

lękliwości, jak również znacząco zmniejsza całkowity neurotyzm,

lękliwość i wrogość. Można także osiągnąć większą równowagę emoc-

jonalną. Zauważa się również podwyższenie punktacji ogólnej pamię-

ci. Nie istnieje ani jedna nowoczesna gałąź medycyny, która może

prowadzić do tych osiągnięć tak bezpiecznie jak joga. Dlatego nauka

jogi okazała się prawdziwym dobrodziejstwem ludzkości w dzisiej-

szych czasach pełnych stresów.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin