Królowe polskiego ekranu cz.2.pdf

(102 KB) Pobierz
(Kr\363lowe polskiego ekranu cz...)
Krlowe polskiego ekranu cz.2 - Film - Plejada - SprawdŅ, co sþ...
http://www.plejada.pl/2,23048,news,1,1,krolowe-polskiego-ek...
Krlowe polskiego ekranu cz.2
ņyþy w Ļwiecie jedwabnych sukni, bankietw i lĻniĢcych limuzyn - wielkie gwiazdy przedwojennego ekranu!,
Miaþy wszystko o czym marzyþa kaŇda Polka Î urodħ, sþawħ i pieniĢdze.
ņyþy w Ļwiecie jedwabnych sukni, lĻniĢcych limuzyn i kwiatw od
wielbicieli. Gwiazdy polskiego kina lat dwudziestych i trzydziestych Î
wielkie nazwiska, hollywoodzkie kariery i pokaŅne sumy na kontach w
banku. Mogþy osiĢgnĢę jeszcze wiħcej, gdyby nie 1 wrzeĻnia 1939 r. Po
70 latach wspominamy tamte czasy, odkurzajĢc biografie najwiħkszym gwiazd
polskiego kina.
Foto: filmpolski.pl
LODA HALAMA - DýUGONOGA KUSICIELKA
Leokadia Halama urodziþa siħ w domu tancerki Î Marty Cegielskiej i akrobaty Stanisþawa Halamy.
Ze scenĢ zwiĢzana byþa niemal áod zarodkaÑ, przychodzĢc na Ļwiat podczas tournee artystycznego rodzicw.
Pierwszy krzyk wydaþa 20 lipca 1911 r. tuŇ po pþnocy, po przedstawieniu, w ktrym braþa udziaþ jej matka.
Caþy Ļwiat zatrzĢsþ siħ w posadach. Î wspominaþa po latach narodziny Lody Marta Cegielska.
JuŇ jako szeĻcioletnie dziecko zaczħþa wystħpowaę na arenie cyrkowej, a pŅniej taıczĢc w jednym zespole wraz z matkĢ i
trzema siostrami.
áHalamkiÑ w latach 20-tych pojawiaþy siħ m.in. na scenie áMorskiego OkaÑ.
Choę wszystkie cztery panie nie gardziþy urodĢ ani talentem, to wþaĻnie Loda i jej siostra Zizi zrobiþy najwiħkszĢ karierħ.
Nic w tym dziwnego, skoro áHalamkiÑ uczyþy siħ taıca u siostry sþynnego baletmistrza Î Bolesþawa NiŇyıska, a nastħpnie u
Marii Taglioni. Staranne wyksztaþcenie taneczne uczyniþo z áHalawekÑ prawdziwe gwiazdy kabaretu.
Zizi i Loda uwielbiane przez prasħ i publicznoĻę, porwnywane byþy do niezwykle popularnych wwczas áDolly
SistersÑ. Taniec przynisþ im sþawħ i przynosiþ pieniĢdze, ktre pozwoliþy utrzymaę caþĢ artystycznĢ rodzinħ.
Mnie byþo w to graj. Î wspominaþa po latach Loda Halama. Nareszcie mogþam wytaıczyę siħ do syta, nigdy nie
czuþam zmħczenia. Miaþam jakĢĻ niesamowitĢ energiħ.
Po jakimĻ czasie rodzice áHalamekÑ postanowili stworzyę dzieciom ástaþy domÑ, przeprowadzajĢc siħ do Warszawy. Jak
wspominaþa Marta Cegielska, to byþ áistny dom wariatwÑ. Mieszkaþo w nim kilka dorastajĢcych dziewczĢt, bħdĢcych na etapie
ábomby hormonalnejÑ oraz krzykliwa papuga. Najbardziej energiczna, niepokorna i szalona byþa oczywiĻcie Loda HalamaÈ
To ona w wieku zaledwie 16 lat debiutowaþa w melodramatycznym áUĻmiechu losuÑ. To o niej áartystyczna
warszawkaÑ szeptaþa: Loda wulkan i dynamit. Loda ma wþasny kodeks karny! To ona wreszcie rozpalaþa do
czerwonoĻci ciaþa i umysþy najwiħkszych amantw przedwojennego kina.
1 z 6
2010-09-10 22:53
354622502.001.png 354622502.002.png 354622502.003.png
Krlowe polskiego ekranu cz.2 - Film - Plejada - SprawdŅ, co sþ...
http://www.plejada.pl/2,23048,news,1,1,krolowe-polskiego-ek...
---html
---
W latach 30-tych pojawiaþa siħ nie tylko na rewiowych scenach, ale takŇe coraz czħĻciej wystħpowaþa w filmach. Graþa m.in. w
filmie áProkurator Alicja HornÑ, áKocha, lubi, szanujeÑ czy áManewrach miþosnychÑ.
JuŇ wtedy byþa po rozwodzie z hrabiĢ Andrzejem Dembiıskim, ktry nie chciaþ, by hrabina zajmowaþa siħ tak ániestosownym
zajħciemÑ, jak taniec.
Po powrocie z Drezna jej kariera nabraþa tempa. O wystħpach Lody Halamy w Operze Narodowej pisano: Stuletnie mury
Opery Warszawskiej dawno takich braw nie sþyszaþy.
Koncertowaþa w ParyŇu, Chicago i Nowym Jorku, gdzie po premierze áHalkiÑ dziennikarze áNew York TimesÓaÑ pisali: Od
wczoraj Halka powinna nazywaę siħ Halama.
Loda Halama byþa na szczycie! Jej gwiazdorskĢ pozycjħ ugruntowaþy kolejne role taneczne w filmie áFredek zdobywa ĻwiatÑ,
áDyplomatycznej ŇonieÑ czy áKþamstwie KrystynyÑ.
Energetyczna i seksowna Loda Halama kochaþa nocne Ňycie wielkich miast. Znana byþa ze swoich eskapad po
zmroku i balowania w towarzystwie arystokracji. JednoczeĻnie Loda Halama byþa bardzo religijnĢ osobĢ. Po jednej z
nocnych imprez poszþa z pierwszym mħŇem na porannĢ Mszħ. Po duŇej iloĻci szampana zasnĢþ w þawce, a podczas
Podniesienia, gdy odezwaþ siħ dzwonek, hrabia Dembiıski zagrzmiaþ: áAntek telefon!Ñ.
Jej urokowi jeszcze przed wojnĢ ulegþ nieustħpliwy do tej pory Aleksander ņabczyıski. Choę jego zwiĢzek ze
zdolnĢ aktorkĢ MarynĢ Zielenkiewicz uwaŇany byþ za udany, nie ustrzegþ siħ zdrady. Po zdjħciach do
áManewrw miþosnychÑ, gdzie oboje grali, Aleksander ņabczyıski zapþonĢþ namiħtnoĻciĢ do Lody Halamy.
prawa
Ich romans nie trwaþ jednak dþugo. Aleksander ņabczyıski powrciþ do Ňony, a Loda Halama popadþa w depresjħ. Zniknħþa na
trzy dni ze stolicy. Podczas gdy po Warszawie szukaþa jej policja, Loda Halama modliþa siħ na Jasnej Grze, leczĢc zþamane
serce.
Jej modlitwy zostaþy wysþuchane. Jeszcze przed wybuchem II wojny Ļwiatowej poznaþa drugiego mħŇa Polaka ze
Szwajcarii GeorgeÓa Golembiowskiego. MaþŇeıstwo nie trwaþo dþugo. Przyszedþ 1 wrzeĻnia 1939 r.. Loda
Halama zaangaŇowaþa siħ w pomoc rannym Ňoþnierzom. DziaþalnoĻę konspiracyjnĢ mĢŇ Halamy przypþaciþ
Ňyciem. George Golembiowski zginĢþ w niewyjaĻnionych okolicznoĻciach.
Po wojnie Loda Halama wyjechaþa do Szwajcarii, gdzie zajħþa siħ businessem kursujĢc miħdzy PolskĢ, SzwajcariĢ, AngliĢ a
Stanami Zjednoczonymi. Podobno przez pewien czas mieszkaþa w Hollywood, zajmujĢc siħ sprzedaŇĢ nieruchomoĻci, a w
Londynie prowadziþa restauracjħ.
áNajpiħkniejsze nogi stolicyÑ pojawiþy siħ na scenie stoþecznej áSyrenyÑ na przeþomie lat 50-tych i 60-tych. Do
Polski wrciþa na staþe dopiero w 1985 r. po premierze autobiografii áMoje nogi i jaÑ.
INA BENITA - LATYNOSKI KOKTAJL
Janina Ferow-Buþhak urodziþa siħ w 1912 r. w Kijowie w polskiej rodzinie szlacheckiej. Jako dziecko przeŇyþa
koszmar przejħcia wþadzy przez bolszewikw, przyjeŇdŇajĢc do Polski w 1919 r.
2 z 6
2010-09-10 22:53
Krlowe polskiego ekranu cz.2 - Film - Plejada - SprawdŅ, co sþ...
http://www.plejada.pl/2,23048,news,1,1,krolowe-polskiego-ek...
Po ukoıczeniu pensji dla warszawskich panienek z dobrego domu, zaczħþa braę lekcje Ļpiewu u hrabiny Baronat-Rzewuskiej i
uczħszczaę do studium artystycznego.
Lata dwudzieste, nazywane potocznie áwiosnĢ polskiej rozrywkiÑ przyniosþy przyszþej Inie Benicie debiut na deskach kabaretu
áNowy AnanasÑ w 1931 r.
Jej kabaretowy debiut nie zostaþ jednak odnotowany w czoþowych gazetach. Dopiero tragiczna Ļmierę koleŇanki z pracy Igi
Korczyıskiej pozwoliþa jej zabþysnĢę w bulwarowych czasopismach. Ina Benita zeznawaþa w sprawie zabjstwa tancerki przez
zazdrosnego adoratora Zachariasza DoroŇyıskiego. Tak Ina Benita trafiþa do ámiħdzywojennego show-biznesuÑ, a jej
nazwisko pojawiþo siħ wreszcie w gazetach. OczywiĻcie, nie w rubrykach kulturalnych, leczÈ kryminalnych.
Dþugowþosa farbowana blondynka o przenikliwym spojrzeniu ciemnych oczu szybko zyskaþa sympatiħ
publicznoĻci i wpadþa w oko producentom filmowym.
Rok pŅniej po raz pierwszy pojawiþa siħ na planie filmowym produkcji áPuszczaÑ, gdzie graþa rolħ mþodej dziedziczki.
Niestety, film okazaþ siħ artystycznĢ i finansowĢ poraŇkĢ, a poczĢtkujĢca aktorka musiaþa procesowaę siħ z producentem o
honorarium.
Zþe poczĢtki w Ļwiecie X Muzy nie zaþamaþy jednak Iny Benity, ktra juŇ w 1933 r. pojawiþa siħ w kasowej komedii áJego
ekscelencja subiektÑ.
Rok 1933 byþ przeþomowym w moim Ňyciu. Î mwiþa w wywiadzie dla dziennika áDobry WieczrÑ w 1939 r. Na planie
spotkaþam szarmanckiego i opiekuıczego Eugeniusza Bodo, z ktrym do dziĻ pozostajħ w przyjaŅni, a Michaþ
Waszyıski okazaþ siħ nie tylko Ļwietnym fachowcem, ale i czþowiekiem obdarzonym doskonaþĢ intuicjĢ.
Kolejne produkcje Michaþa Waszyıskiego áGehenna" i komedia áJaĻnie panie szoferÑ umocniþy pozycjħ Iny Benity jako
czoþowej femme fatale polskiego kina i wspaniaþej aktorki komediowej.
---html
---
Zgodnie z panujĢcĢ modĢ Janiana Ferow-Buþhak przyjħþa þatwy do zapamiħtania iÈ egzotyczny pseudonim. Podobno przyszþĢ
gwiazda ápoŇyczyþaÑ go sobie od nazwy latynoamerykaıskiego koktajlu opartego na rumie i nektarze bananowym.
Jako dziewiħtnastolatka zostaþa ŇonĢ poczĢtkujĢcego filmowca Jerzego Tesþawskiego, ale jej maþŇeıstwo nie
przetrwaþo prby czasu. W 1937 r. wyszþa za mĢŇ za operatora Stanisþawa Lipiıskiego.
Ceniona gþwnie za rolħ w áCzarnych diamentachÑ jeszcze w 1939 r. wystĢpiþa w 5 tytuþach. Tylko dwa z nich Î áDoktor
MurekÑ i áO czym siħ nie mwiÑ zdĢŇyþy pojawię siħ na ekranach przed wybuchem II wojny Ļwiatowej. Pozostaþe Î
szczeglnie áSportowiec mimo woliÑ, gdzie partnerowaþa Adolfowi Dymszy i Aleksandrowi ņabczyıskiemu pojawiþy siħ na
ekranach podczas okupacji.
W pierwszych dniach wrzeĻnia 1939 r. wyjechaþa z Warszawy udajĢc siħ do Lwowa. W czasie podrŇy w
rodzinne strony zmieniþa jednak zdanie, dowiadujĢc siħ, Ňe wschodniĢ czħĻę Polski zajħli sowieci.
W pierwszych miesiĢcach hitlerowskiej okupacji Ina Benita Ňyþa w Warszawie z oszczħdnoĻci. Przyzwyczajona do luksw
szybko roztrwoniþa pieniĢdze. Bez specjalnego skrħpowania przyjħþa posadħ w okupowanych
3 z 6
2010-09-10 22:53
Krlowe polskiego ekranu cz.2 - Film - Plejada - SprawdŅ, co sþ...
http://www.plejada.pl/2,23048,news,1,1,krolowe-polskiego-ek...
pþpornograficznych teatrzykach. Staþa siħ gwiazdĢ takich rewii jak: áKrzyk sercaÑ, áKapryĻny kociakÑ czy áCacko z
dziurkĢÑ. W 1942 r. w sproĻnych sztuczkach zobaczyþ Inħ Benitħ przystojny oficer Wehrmachtu. Choę Ina Benita formalnie
wciĢŇ byþa zamħŇna, postanowiþa zamieszkaę z wielbicielem pod jednym dachem. W 1943 r. wyjechali razem do Wiednia. Rok
pŅniej austriacki oficer zostaþ oskarŇony o skalanie czystoĻci rasy germaıskiej za co groziþa mu Ļmierę. Zamiast rozkazu
rozstrzelania kochanek Iny Benity trafiþ na front wschodni, skĢd nigdy nie wrciþ. Aktorka jako Ina Lipiıska znalazþa siħ
na Pawiaku, gdzie wiosnĢ 1944 r. urodziþa syna.
Zwolniona niespodziewanie pod koniec lipca zatrzymaþa siħ u przyjaciþ na Nowym ĺwiecie. Nastħpnego dnia wybuchþo
powstanie. Starwka staþa siħ bastionem powstaıcw. W poþowie sierpnia podjħto decyzjħ o ewakuacji ludnoĻci
cywilnej. Ina Benita wraz z niemowlħciem zeszþa do kanaþw. Niewielu towarzyszy jej podrŇy rozpoznaþo w
niej przedwojennĢ gwiazdħ kina. Ani ona ani jej dziecko nie wyszli Ňywi z warszawskich kanaþw.
HANKA ORDONìWNA - HRABINA MIýOĺCI
áMijajĢ lata, a piosenki pozostajĢÑ Î to hasþo wydaje siħ jak najbardziej prawdziwe w przypadku twrczoĻci
sþynnej Ordonki.
---html
---
Najwiħksza gwiazda przedwojennego kabaretu, zwana ápieĻniarkĢ WarszawyÑ urodziþa siħ w stolicy w 1902
r. w rodzinie kolejarza. Mimo, Ňe nie pochodziþa z aktorskiej rodziny, z teatrem zwiĢzana byþa od dziecka. Jako
szeĻciolatka uczħszczaþa do szkoþy baletowej przy Teatrze Wielkim, gdzie debiutowaþa w wieku 17 lat.
Wraz z 18 rokiem Ňycia Hanka Ordonwna otrzymaþa propozycjħ wystħpu w kabarecie áSfinksÑ i teatrzyku áMiraŇÑ, a
nastħpnie w kultowym áQui pro QuoÑ. Teatralny poczĢtek w áSfinksieÑ nie naleŇaþ do udanych Î byþa szczupþa, drobna i
raczej nie naleŇaþa do piħknoĻci, a jej wystħp komentowano w prasie: Kotw i dzieci na scenie pokazywaę nie naleŇy.
Ordonka nie zrezygnowaþa jednak ze sceny. Pod kierunkiem Fryderyka Jarosy wyksztaþciþa swj niepowtarzalny stul
szansonistki, stajĢc siħ dojrzaþĢ gwiazdĢ i wystħpujĢc na scenach caþego Ļwiata.
Jako aktorka filmowa debiutowaþa w áNiewolnicy miþoĻciÑ z 1923 r., podpatrujĢc mistrzw niemego kina:
Jadwigħ SmosarskĢ i Jzefa Wħgrzyna. Jednak, prawdziwĢ sþawħ przyniosþo jej wykonanie piosenki áMiþoĻę ci wszystko
wybaczyÑ w filmowym szlagierze áSzpieg w masceÑ z 1933 r. Piosenka staþa siħ wizytwkĢ w bogatym repertuarze Ordonki.
JuŇ jako Ňona hrabiego Michaþa Tyszkiewicza od 1931 r. Ļpiewaþa piosenki, m.in.: áGdy jesieı siħ zaczynaÑ,
áPiosenkħ o zagubionym sercuÑ czy áBþħkitny ExpressÑ.
Hanka Ordonwna jak wiħkszoĻę gwiazd przedwojennego kina miaþa burzliwe Ňycie uczuciowe, a hrabia
Michaþ Tyszkiewicz wybaczaþ aktorce kolejne zauroczenia i zdrady. Nie miaþa jednak szczħĻcia do
odpowiednich kandydatw na kochankw. Porzucona przez aktora Janusza Sarneckiego prbowaþa popeþnię
samobjstwo, strzelajĢc sobie skroı pistoletem. Zamach na wþasne Ňycie na szczħĻcie aktorce siħ nie udaþ, a Ordonka
od tej pory zakrywaþa bliznħ kapeluszami, tworzĢc przy okazji nowĢ modħ noszenia nakryę gþowy. Natomiast romans z
Juliuszem OsterwĢ zakoıczyþ siħ zaþamaniem nerwowym kochanka. Jednym z najbardziej ániebezpiecznychÑ kochankw
Ordonki byþ filmowy Amant Igo Sym, ktry okazaþ siħ szpiegiem faszystowskiego wywiadu. Bujne Ňycie erotyczne Hanki
Ordonwny wpþynħþo pozytywnie na rozwj w jej karierze.
Po udanej roli Rity Holm jeszcze przed wybuchem II wojny Ļwiatowej zdĢŇyþa zagraę w áParadzie
4 z 6
2010-09-10 22:53
Krlowe polskiego ekranu cz.2 - Film - Plejada - SprawdŅ, co sþ...
http://www.plejada.pl/2,23048,news,1,1,krolowe-polskiego-ek...
WarszawyÑ.
Na scenie po raz ostatni pojawiþa siħ w 1939 r. grajĢc w kabarecie áTip TopÑ. JesieniĢ tego roku zostaþa uwiħziona na
Pawiaku, skĢd wydobyþ jĢ mĢŇ i sprowadziþ do Wilna. Aresztowana przez NKWD po aneksji Litwy przez ZSRR zostaþa
wywieziona do þagru w Uzbekistanie. PrzeŇyþa nawrt gruŅlicy, ktrej nabawiþa siħ jeszcze przed wojnĢ.
Po uwolnieniu w nastħpstwie ukþadu Sikorski-Majski Hanka Ordonwna zajmowaþa siħ organizowaniem
pomocy dla osieroconych dzieci polskich wygnaıcw.
Ewakuowana razem z sierociıcem przez Indie do Libanu ostatecznie osiedliþa siħ w Bejrucie. Zmarþa na
gruŅlicħ w 1950 r.
MARIA BOGDA - SýODKA BLONDYNKA
Urodziþa siħ w 1909 r. we Lwowie, a jej filmowym debiutem byþa rola Marii w przeboju áPod banderĢ miþoĻciÑ
zrealizowanym w 1929 r. Dziesiħę lat jej przedwojennej kariery to gþwnie filmy Michaþa Waszyıskiego wytwrni áB-W-BÑ,
ktrej wspþzaþoŇycielem byþ jej mĢŇ Adam Brodzisz.
OglĢdajĢc filmy z udziaþem Marii Bogdy m.in.: áABC miþoĻciÑ, áAntek policmajsterÑ czy áMaþy marynarzÑ
krytycy zwracali uwagħ szczeglnie na jej warunki zewnħtrzne. Byþa wcieleniem duchowych zalet uczciwej, wiernej i
kochajĢcej dziewczyny, a przede wszystkim jeszcze pod koniec lat 20-tych uznano jĢ za áNajpiħkniejszy typ PolkiÑ.
To jej pisano teksty w wierszowanych gazetach: áSþodycz jest w Tobie, w sþodkich ust zarysie, w miħkkim owalu ciepþo-zþotej
twarzy i jest nam dobrze przywitaę ciħ dzisiaj, spojrzeę ci w oczy, razem z TobĢ marzyęÑ.
---html ---
ZþotowþosĢ Mariħ Bogdħ jeszcze przez 1939 r. moŇna byþo spotkaę w filmach: áPan redaktor szalejeÑ, áKobiety
nad przepaĻciĢÑ i áBogurodzicyÑ.
Z Adamem Brodziszem stworzyþa udany i dþugoletni zwiĢzek, choę i on nie mgþ opħdzię siħ od wielbicielek. To dla niego
pensjonarki napisaþy wierszyk: áAch Brodzisz, Brodzisz, omdlewam gdy wchodziszÑ.
AktorskĢ parħ wojna zastaþa w Warszawie. Maria Bogda i Adam Brodzisz poczĢtkowo pracowali w kawiarni
áNapoleonkaÑ. W czasie Powstania Warszawskiego ásþodka MariaÑ zajħþa siħ rozdawaniem obiadw
walczĢcym powstaıcom na Mokotowie. Jej mĢŇ natomiast przyjĢþ pseudonim áBonzaÑ, dowodzĢc brygadzie
roboczej.
Po upadku powstania osiedli siħ w Zakopanem, gdzie wsplnie prowadzili pensjonat áBrodziszwkaÑ. Nie mogĢc znaleŅę
zatrudnienia w raczkujĢcej powojennej kinematografii rozpoczħli kameralne objazdowe wystħpy podrŇujĢc po caþej Polsce.
W 1961 r. zdecydowali siħ wyemigrowaę na staþe do Stanw Zjednoczonych i osiedlili siħ w Los Angeles.
Trudnili siħ hodowlĢ szynszyli.
MIECZYSýAWA ĘWIKLIİSKA - KRìLEWSKA ĘWIKýA
Choę byþa starsza od swoich filmowych koleŇanek, jej wystħpy na scenie i w filmie wzbudzaþy podobne emocje. JuŇ jako
doĻwiadczona gwiazda filmowa nie mogþa spokojnie wybraę siħ na spacer. ZewszĢd witaþy jĢ okrzyki: Czapki z gþw.
Ęwikþa idzie!
Zanim jednak jej nazwisko znalazþo siħ aktorskich czoþwkach najwiħkszych przebojw miħdzywojennej
kinematografii debiutowaþa w áGrubych rybachÑ w roli Helenki w Teatrze Ludowych w Warszawie w 1900 r.
Urodziþa siħ w 1879 r. w Lublinie w domu sþynnego polskiego rodu teatralnego Trapezw. Nic wiħc dziwnego, Ňe poszþa w
Ļlady ojca Marcelego Trapszy i matki Aleksandry Transzo z Ficzkowskich.
Zanim debiutowaþa w teatrze interesowaþa siħÈ ciuchami, prowadzĢc znany dom mody w ýodzi.
OpuĻciwszy swojego pierwszego mħŇa Zygmunta Bartkiewicza wyjechaþa do stolicy i rozpoczħþa karierħ w teatrze. Pod koniec
1910 r. Mieczysþawa Ęwikliıska miaþa juŇ status gwiazdy.
Choę wachlarz jej rl teatralnych byþ naprawdħ ogromny, w filmie pojawiþa siħ dopiero w wielu 54 lat. Po roli Idalii Porħckiej
w filmie áJego ekscelencja subiektÑ z 1933 r. reŇyserzy zauwaŇyli w niej szlacheckie usposobienie, angaŇujĢc jĢ do rl kobiet
wysoko urodzonych. Od tego czasu áĘwikþaÑ grywaþa hrabiny i baronowe, Ňony gubernatorw czy puþkownikw. KaŇde
kolejne filmowe wcielenie wprawiaþo w zachwyt widowniħ i przyczyniaþo siħ do prawdziwego kultu jej aktorskich zdolnoĻci.
5 z 6
2010-09-10 22:53
Zgłoś jeśli naruszono regulamin