Psychologia różnic indywidualnych 6 V 2010
egzamin 8 czerwca 10.00 aula
Definicje inteligencji (2)
- inteligencja A to podstawowy potencjał organizmu zdeterminowany przez genotyp. Określa górną granicę możliwości człowieka.
- inteligencja B (fenotypowa) to zdolności intelektualne, które przejawiają się w zachowaniu. Są one wynikiem interakcji inteligencji A i środowiska.
Koncepcja ta zainspirowała Cattella.
· Inteligencja jest to zdolność przystosowania się do okoliczności dzięki dostrzeganiu abstrakcyjnych relacji, korzystaniu z uprzednich doświadczeń i skutecznej kontroli nad własnymi procesami poznawczymi (Nęcka).
Szczególną rolę odgrywa pobudzenie emocjonalne. Procesualny charakter inteligencji.
Czynnikowe koncepcje inteligencji: hierarchiczne i czynników równorzędnych.
Pytanie o relacje między czynnikami.
I. dwuczynnikowa teoria zdolności. Charles Spearman (1863-1945)
· Wynik każdego działania stanowi interakcję wpływu każdego z tych czynników:g X spoziom rozwoju tych czynników niekoniecznie musi być jednakowy. Zadania matematyczne są w większym stopniu nasycone czynnikiem g niż s.
Zasady funkcjonowania intelektu według Spearmana
Edukcja np Słońce + Ziemia = ? smażyć
II. Philip E. Vernon
Czynnik g u góry, odchodzą od niego dwa czynniki grupowe: werbalno szkolny i przestrzenno-manualny., które dzielą się dalej na grupowe (w:sz -> werbalne, liczbowe, rozumowanie logiczne, uwaga, płynność słowna; p:m-> rysunek, prace ręczne, zdolności przestrzenne, czas reakcji, psychomotoryka), a te grupowe na pełno specyficznych
G = werbalno szkolne i przestrzenno:mechaniczne (główne czynniki)
w:sz; p:m dzielą się na drugorzędne czynniki grupowe.Drugorzędne czynniki grupowe składają się z specyficznych
Czynnik g składa się z werbalno szkolnych (składających się z werbalnych i liczbowych) oraz przestrzenno mechanicznych (składających się z przestrzennych i manualnych). Drugorzędne czynniki składają się z dużej liczby specyficznych.
III. Raymond B. Cattell (1905-1998)
Czynnik g
Inteligencja gc (skrystalizowana):
- powstaje jako wynik uczenia
Się i doświadczenia, które
Nakładają się na czynnik g.
- wiedza i zdolność pojmowania
Nabyte przez jednostkę
Czynnik gf (płynna)
- uwarunkowany właściwościami mózgu i silnie genetycznie zdeterminowany
- zdolność myślenia, rozumowania i przyswajania wiedzy.
- rozwija się tylko do okresu dojrzałości
Triadowa (triadic) teoria struktury zdolności Cattella (i Horna) jako próba przyczynowego wyjaśniania zjawiska inteligencji.
1. Możliwości (capacity) umysłowe, na które składa się szybkość i płynność procesów umysłowych, pamięć i inteligencja płynna. Stanowią funkcję masy asocjacyjnej mózgu i są biologicznie ograniczone.
2. Zdolności lokalne, występujące obok gf i gc. U ich podstawy leży organizacja strukturalna pól sensorycznych i motorycznych. W ich skład wchodzą zdolności wzrokowe, słuchowe i motoryczne.
3. Zdolności pośredniczące (instrumentalne). Stanowią one narzędzie za pomocą którego wyraża się ludzi umysł. Należą tu zdolności podstawowe w ująciu Thurstone'a oraz inteligencja skrystalizowana.
Poziom gf spada z wiekiem, poziom gc rozwija się wolniej, ale może utrzymać się na wysokim poziomie z wiekiem, wzrastać z wiekiem.
IV. Louis L. Thurstone (1887 – 1995). Teoria podstawowych zdolności umysłowych
Podstawowe zdolności umysłowe wg Thurstone'a. Model czynników równorzędnych.
· Rozumienie słów (V)
Testy Podstawowych Zdolności Umysłowych PMA.
Potem znalazł czynnik nadrzędny, czynnik 2. Stopnia – zdolność indukcji
V. Joy P. Guilford
Morfologiczna struktura inteligencji
Model struktury intelektu według Guilforda. (Teori trzech aspektów intelektu).
Używał centroidalną metodę analizy czynnikowej z rotacją ortogonalną – co wyklucza hierarchię.
1. każdą zdolność można opisać odwołując się do trzech następujących aspektów: operacja, treść (materiał) i wytwór.
Razem 120, ułożone w model prostopadłościanu. Model MSI. Zdolności elementarne są niezależne i nie korelują ze sobą.
Wady: atomizm
VI. Howard Gardner (ur. 1949)
· Przysłużyła się do badania kierowców.
Teoria wielu inteligencji wg Gardnera
Inteligencja – zdolności do rozwiązywania problemów lub do tworzenia produktów cenionych w określonym środowisku kulturowym lub w społeczności (1993, s.7).
Młodsi kierowcy mają większe zdolności przestrzenne niż starsi.
Krytyka teorii strukturalnych
Inteligencja: podejście poznawcze.
Istota podejścia poznawczego:
Triarchiczna teoria inteligencji Sternberga
I. Subteoria składników:
Punktem wyjścia koncepcja inteligencji płynnej Cattella, najbliższa ujęciu psychometrycznemu. Akademicka/ analityczna. Analizował składniki zadań umysłowych, w których za punkt wspólny uznał rozumowanie indukcyjne.
Model myślenia przez analogię – 6 składników procesu przetwarzania informacji w rozumowaniu indukcyjnym (elementarne składniki przetwarzania informacji: rozkodowanie, wnioskowanie, umiejscowienie, zastosowanie, uzasadnianie, odpowiedź):
procesy przetwarzania informacji uczestniczące w wykonywaniu zadań. Kodowanie -> strukturalizacja i porównywanie bodźców (wnioskowanie, przekształcanie, zastosowanie, porównywanie, wyjaśnianie) -> reakcja
2. składniki nabywania wiedzy:
procesy przetwarzania informacji obecne w czynnościach uczenia się i nabywania wiedzy: selektywne kodowanie, selektywne łączenie, selektywne porównywanie. Miarą inteligencji są tu RI w szybkości nabywania wiedzy.
3. Metaskładniki
Procesy przetwarzania informacji wyższego rzędy (są w planowaniu, kontroli, podejmowaniu decyzji). Nadzorują przebieg procesów niższego rzędu. Są tu: decyzja co do problemu, który należy rozwiązać; wybór składników 1, 2; decyzja dot zaangażowania uwagi, kontrola rozwiązania, wrażliwość na zewnętrzne sprzężenie zwrotne.
II. Subteoria doświadczenia
III. Subteoria kontekstu
Ujmuje inteligencję w relacji do świata zewnętrznego; podkreśla rolę kontekstu środowiskowego w determinowaniu zachowania inteligentnego. Inteligencja – celowa adaptacja do realnie istniejącej rzeczywistości. Adaptacja, selekcja, kształtowanie.
Kontekstualna definicja inteligencji.
Podzielił na inteligencję praktyczną („zdrowy rozsądek”) i psychometryczną
irq65