wirtualne uzależnienie.pdf
(
76 KB
)
Pobierz
biblioteka_02_Layout 1
z doświadczeń innych
Lekcja biblioteczna
Wirtualne uzależnienie:
jak mu zapobiegać
tami naszego życia. Trudno dzisiaj sobie wyobra-
zić funkcjonowanie jakiejkolwiek dziedziny bez udzia-
łu tych mediów. Praca, nauka, życie codzienne, rozryw-
ka nie mogą się współcześnie obejść bez takich narzę-
dzi. Jednak oprócz niebudzących wątpliwości zalet ma-
ją one też swoją mroczną stronę. Nieumiejętne i nad-
mierne korzystanie z Internetu może prowadzić
do wielu zaburzeń psychicznych i fizycznych, a czasem
do uzależnienia.
Proponowana przeze mnie lekcja (w ramach eduka-
cji czytelniczej i medialnej) – prowadzona od kilku lat
wklasach gimnazjalnych i ciesząca się ogromnym za-
interesowaniem młodzieży – jest próbą uświadomie-
nia uczniom, jak wirtualna rzeczywistość może być
niebezpieczna. Jako pomoc do przeprowadzenia lekcji
polecam film edukacyjny Pawła Nawrockiego „Wirtu-
alne uzależnienie”. Zawarte w nim informacje to do-
skonały materiał wyjściowy do dyskusji o tym, jak za-
chować umiar w korzystaniu z komputera i jak nie
uzależnić się od Internetu.
l
film,
l
praca w grupach,
l
burza mózgów.
Pomoce:
l
Encyklopedia popularna PWN
(aktualne wydanie),
l
film edukacyjny „Wirtualne uzależnienie”, reż. Paweł
Nawrocki (21 min), Kraków: Wydawnictwo WAM,
l
telewizor z odtwarzaczem DVD,
l
4 arkusze szarego papieru,
l
kolorowe flamastry,
l
kolorowe kartoniki – 4 kolory dzielące klasę na 4
grupy.
Przebieg zajęć
1.
Powitanie uczniów i przedstawienie celu spotkania.
2.
Krótka, swobodna dyskusja na temat co to jest uza-
leżnienie, czym się objawia, od czego można się
uzależnić.
Uczniowie wypowiadają się swobodnie na zadany
temat, podają przykłady uzależnień. Nauczyciel
podsumowuje dyskusję stwierdzeniem, że uzale-
żnić można się od wszystkiego. Prosi o odszukanie
(w
Encyklopedii popularnej PWN
) i odczytanie defini-
cji wyrazu
uzależnienie.
3.
Krótkie wprowadzenie przed emisją filmu wyja-
śniające jego problematykę i prośba nauczyciela,
aby uczniowie, oglądając film, zwrócili uwagę
na następujące kwestie: a) pozytywne aspekty ko-
rzystania z komputera i Internetu; b) negatywne
skutki, zwłaszcza nadmiernego i niekontrolowane-
go korzystania z ww. mediów; c) objawy uzależnie-
nia wirtualnego oraz sposoby przeciwdziałania i za-
pobiegania im.
4.
Emisja filmu „Wirtualne uzależnienie” (21 min).
5.
Losowy podział klasy na 4 grupy (kolorowe karto-
niki) i rozdanie arkuszy szarego papieru oraz kolo-
rowych flamastrów.
6.
Praca w grupach.
Uczniowie otrzymują zadanie. Po przeprowadzeniu
burzy mózgów mają wypisać na arkuszach papieru:
Grupa I: Pozytywne aspekty korzystania z kompu-
tera i Internetu.
Temat: Wyłącz komputer! Włącz życie!
Czas realizacji: 1 godz.
Cele ogólne:
l
przeciwdziałanie wirtualnemu uzależnieniu,
l
ćwiczenie umiejętności rozumienia przekazu me-
dialnego.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
l
rozumie znaczenie wyrazu
uzależnienie
,
l
potrafi wskazać przykłady uzależnień,
l
umie wymienić pozytywne i negatywne aspekty ko-
rzystania z komputera i Internetu,
l
rozumie przekaz medialny i potrafi odnaleźć w nim
najważniejsze informacje,
l
potrafi wskazać objawy wirtualnego uzależnienia,
l
wie, jak przeciwdziałać wirtualnemu uzależnieniu.
Metody i formy:
l
dyskusja kontrolowana,
20
biblioteka – szkolne centrum informacji
nr 2 marzec 2011
K
omputer i Internet stały się nieodłącznymi elemen-
z doświadczeń innych
Grupa II: Skutki zbyt częstego i niekontrolowanego
korzystania z komputera i Internetu.
Grupa III: Objawy wirtualnego uzależnienia.
Grupa IV: Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu.
7.
Prezentacja prac na forum klasy.
Każda grupa wskazuje swojego lidera, który pu-
blicznie prezentuje efekty pracy zespołu. Pozostali
uczniowie przysłuchują się wypowiedziom kole-
gów i wzbogacają je o własne sugestie. Nauczyciel
czuwa, aby w pracach uczniów znalazły się wszyst-
kie informacje, które mogli uzyskać, oglądając film.
8.
Podsumowanie zajęć.
Po prezentacji efektów pracy poszczególnych zespo-
łów, nauczyciel powinien zwrócić uwagę na fakt, że
to nie komputer i Internet stanowią zagrożenie, lecz
nierozsądne korzystanie z tych mediów. Na zakoń-
czenie warto zacytować jedną z pojawiających się
w filmie kwestii: „Wyłącz komputer! Włącz życie!”.
Mirosława Grabowska
Przykładowe efekty pracy kolejnych zespołów:
Grupa I
Pozytywne aspekty korzystania z komputera
iInternetu
otematyce erotycznej, braniu udziału w czatach
otej tematyce; 2) socjomania internetowa – uzależ-
nienie od kontaktów w sieci; 3) uzależnienie od
sieci – potrzeba śledzenia wszystkiego, co się
dzieje w sieci (gry sieciowe, aukcje, zakupy);
4) przeciążenie informacyjne – obsesyjne przeszu-
kiwanie baz danych i poszukiwanie informacji;
5) uzależnienie od komputera – potrzeba ciągłego
przesiadywania przed komputerem.
l
Zaburzenia psychiczne (rozdrażnienie, depresja).
l
Komputer i Internet umożliwiają dostęp do szyb-
kiej informacji.
l
Ułatwiają naukowcom i studentom prowadzenie
badań.
l
Dostarczają lekarzom informacji o odkryciach na-
ukowych w dziedzinie medycyny, o nowych le-
kach i chorobach.
l
Umożliwiają poznanie ludzi różnych kultur i wy-
mianę informacji.
l
Zapewniają szybką komunikację między ludźmi.
l
Pozwalają zamieszczać zdjęcia, tworzyć prezenta-
cje, oglądać filmy, słuchać muzyki.
l
Ułatwiają czynności życia codziennego (np.: ro-
bienie zakupów, dokonywanie przelewów banko-
wych, rezerwowanie biletów).
l
Zapewniają rozrywkę.
Grupa III
Objawy wirtualnego uzależnienia
l
Niemożność funkcjonowania bez komputera i In-
ternetu.
l
Pragnienie surfowania jest tak silne, że odbywa
się kosztem obowiązków szkolnych i dotychcza-
sowych zainteresowań.
l
Zapominanie o posiłkach, zaburzenia snu.
l
Ukrywanie fascynacji Internetem i czasu spędza-
nego przed ekranem komputera.
Grupa II
Skutki nadmiernego i niekontrolowanego korzy-
stania z komputera i Internetu
Grupa IV
Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu
l
Zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domo-
wych oraz życia osobistego.
l
Nie marnuj całego wolnego czasu na siedzenie
przed ekranem komputera.
l
Wykorzystuj Internet do rozwijania swoich zain-
teresowań.
l
Czytaj książki, uprawiaj sport, spotykaj się z przy-
jaciółmi.
l
Jeżeli już uzależniłeś się od Internetu, skorzystaj
z fachowej pomocy psychologa lub terapeuty. Szu-
kaj grup wsparcia.
l
Ograniczenie kontaktów towarzyskich na rzecz
wirtualnych znajomości. Izolowanie się od świata.
l
Zaniedbanie zdrowia fizycznego (brak ruchu,
przeciążenie wzroku, brak racjonalnego odżywia-
nia się).
l
Uzależnienie. Naukowcy rozróżniają 5 rodzajów
uzależnienia: 1) erotomania internetowa polegają-
ca na ciągłym poszukiwaniu w Internecie stron
biblioteka – szkolne centrum informacji
nr 2 marzec 2011
21
Plik z chomika:
szrek76
Inne pliki z tego folderu:
moj-lekturnik-klasa-2.zip
(39504 KB)
ćwiczenia z pomysłem.rar
(37817 KB)
Zeszyt_4_Grafopercepcja.pdf
(9487 KB)
Zeszyt_1_Percepcja_Wzrokowa.pdf
(8247 KB)
Zeszyt_2_Odwrócenia.pdf
(8595 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
✔ WYCHOWANIE DZIECI
A.BARWICKI
ALCOR FLASH FIRMWARE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin