wirtualne uzależnienie.pdf

(76 KB) Pobierz
biblioteka_02_Layout 1
z doświadczeń innych
Lekcja biblioteczna
Wirtualne uzależnienie:
jak mu zapobiegać
tami naszego życia. Trudno dzisiaj sobie wyobra-
zić funkcjonowanie jakiejkolwiek dziedziny bez udzia-
łu tych mediów. Praca, nauka, życie codzienne, rozryw-
ka nie mogą się współcześnie obejść bez takich narzę-
dzi. Jednak oprócz niebudzących wątpliwości zalet ma-
ją one też swoją mroczną stronę. Nieumiejętne i nad-
mierne korzystanie z Internetu może prowadzić
do wielu zaburzeń psychicznych i fizycznych, a czasem
do uzależnienia.
Proponowana przeze mnie lekcja (w ramach eduka-
cji czytelniczej i medialnej) – prowadzona od kilku lat
wklasach gimnazjalnych i ciesząca się ogromnym za-
interesowaniem młodzieży – jest próbą uświadomie-
nia uczniom, jak wirtualna rzeczywistość może być
niebezpieczna. Jako pomoc do przeprowadzenia lekcji
polecam film edukacyjny Pawła Nawrockiego „Wirtu-
alne uzależnienie”. Zawarte w nim informacje to do-
skonały materiał wyjściowy do dyskusji o tym, jak za-
chować umiar w korzystaniu z komputera i jak nie
uzależnić się od Internetu.
l film,
l praca w grupach,
l burza mózgów.
Pomoce:
l Encyklopedia popularna PWN (aktualne wydanie),
l film edukacyjny „Wirtualne uzależnienie”, reż. Paweł
Nawrocki (21 min), Kraków: Wydawnictwo WAM,
l telewizor z odtwarzaczem DVD,
l 4 arkusze szarego papieru,
l kolorowe flamastry,
l kolorowe kartoniki – 4 kolory dzielące klasę na 4
grupy.
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczniów i przedstawienie celu spotkania.
2. Krótka, swobodna dyskusja na temat co to jest uza-
leżnienie, czym się objawia, od czego można się
uzależnić.
Uczniowie wypowiadają się swobodnie na zadany
temat, podają przykłady uzależnień. Nauczyciel
podsumowuje dyskusję stwierdzeniem, że uzale-
żnić można się od wszystkiego. Prosi o odszukanie
(w Encyklopedii popularnej PWN ) i odczytanie defini-
cji wyrazu uzależnienie.
3. Krótkie wprowadzenie przed emisją filmu wyja-
śniające jego problematykę i prośba nauczyciela,
aby uczniowie, oglądając film, zwrócili uwagę
na następujące kwestie: a) pozytywne aspekty ko-
rzystania z komputera i Internetu; b) negatywne
skutki, zwłaszcza nadmiernego i niekontrolowane-
go korzystania z ww. mediów; c) objawy uzależnie-
nia wirtualnego oraz sposoby przeciwdziałania i za-
pobiegania im.
4. Emisja filmu „Wirtualne uzależnienie” (21 min).
5. Losowy podział klasy na 4 grupy (kolorowe karto-
niki) i rozdanie arkuszy szarego papieru oraz kolo-
rowych flamastrów.
6. Praca w grupach.
Uczniowie otrzymują zadanie. Po przeprowadzeniu
burzy mózgów mają wypisać na arkuszach papieru:
Grupa I: Pozytywne aspekty korzystania z kompu-
tera i Internetu.
Temat: Wyłącz komputer! Włącz życie!
Czas realizacji: 1 godz.
Cele ogólne:
l przeciwdziałanie wirtualnemu uzależnieniu,
l ćwiczenie umiejętności rozumienia przekazu me-
dialnego.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
l rozumie znaczenie wyrazu uzależnienie ,
l potrafi wskazać przykłady uzależnień,
l umie wymienić pozytywne i negatywne aspekty ko-
rzystania z komputera i Internetu,
l rozumie przekaz medialny i potrafi odnaleźć w nim
najważniejsze informacje,
l potrafi wskazać objawy wirtualnego uzależnienia,
l wie, jak przeciwdziałać wirtualnemu uzależnieniu.
Metody i formy:
l dyskusja kontrolowana,
20
biblioteka – szkolne centrum informacji nr 2 marzec 2011
K omputer i Internet stały się nieodłącznymi elemen-
721921671.001.png
z doświadczeń innych
Grupa II: Skutki zbyt częstego i niekontrolowanego
korzystania z komputera i Internetu.
Grupa III: Objawy wirtualnego uzależnienia.
Grupa IV: Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu.
7. Prezentacja prac na forum klasy.
Każda grupa wskazuje swojego lidera, który pu-
blicznie prezentuje efekty pracy zespołu. Pozostali
uczniowie przysłuchują się wypowiedziom kole-
gów i wzbogacają je o własne sugestie. Nauczyciel
czuwa, aby w pracach uczniów znalazły się wszyst-
kie informacje, które mogli uzyskać, oglądając film.
8. Podsumowanie zajęć.
Po prezentacji efektów pracy poszczególnych zespo-
łów, nauczyciel powinien zwrócić uwagę na fakt, że
to nie komputer i Internet stanowią zagrożenie, lecz
nierozsądne korzystanie z tych mediów. Na zakoń-
czenie warto zacytować jedną z pojawiających się
w filmie kwestii: „Wyłącz komputer! Włącz życie!”.
Mirosława Grabowska
Przykładowe efekty pracy kolejnych zespołów:
Grupa I
Pozytywne aspekty korzystania z komputera
iInternetu
otematyce erotycznej, braniu udziału w czatach
otej tematyce; 2) socjomania internetowa – uzależ-
nienie od kontaktów w sieci; 3) uzależnienie od
sieci – potrzeba śledzenia wszystkiego, co się
dzieje w sieci (gry sieciowe, aukcje, zakupy);
4) przeciążenie informacyjne – obsesyjne przeszu-
kiwanie baz danych i poszukiwanie informacji;
5) uzależnienie od komputera – potrzeba ciągłego
przesiadywania przed komputerem.
l Zaburzenia psychiczne (rozdrażnienie, depresja).
l Komputer i Internet umożliwiają dostęp do szyb-
kiej informacji.
l Ułatwiają naukowcom i studentom prowadzenie
badań.
l Dostarczają lekarzom informacji o odkryciach na-
ukowych w dziedzinie medycyny, o nowych le-
kach i chorobach.
l Umożliwiają poznanie ludzi różnych kultur i wy-
mianę informacji.
l Zapewniają szybką komunikację między ludźmi.
l Pozwalają zamieszczać zdjęcia, tworzyć prezenta-
cje, oglądać filmy, słuchać muzyki.
l Ułatwiają czynności życia codziennego (np.: ro-
bienie zakupów, dokonywanie przelewów banko-
wych, rezerwowanie biletów).
l Zapewniają rozrywkę.
Grupa III
Objawy wirtualnego uzależnienia
l Niemożność funkcjonowania bez komputera i In-
ternetu.
l Pragnienie surfowania jest tak silne, że odbywa
się kosztem obowiązków szkolnych i dotychcza-
sowych zainteresowań.
l Zapominanie o posiłkach, zaburzenia snu.
l Ukrywanie fascynacji Internetem i czasu spędza-
nego przed ekranem komputera.
Grupa II
Skutki nadmiernego i niekontrolowanego korzy-
stania z komputera i Internetu
Grupa IV
Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu
l
Zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domo-
wych oraz życia osobistego.
l Nie marnuj całego wolnego czasu na siedzenie
przed ekranem komputera.
l Wykorzystuj Internet do rozwijania swoich zain-
teresowań.
l Czytaj książki, uprawiaj sport, spotykaj się z przy-
jaciółmi.
l Jeżeli już uzależniłeś się od Internetu, skorzystaj
z fachowej pomocy psychologa lub terapeuty. Szu-
kaj grup wsparcia.
l
Ograniczenie kontaktów towarzyskich na rzecz
wirtualnych znajomości. Izolowanie się od świata.
l
Zaniedbanie zdrowia fizycznego (brak ruchu,
przeciążenie wzroku, brak racjonalnego odżywia-
nia się).
l
Uzależnienie. Naukowcy rozróżniają 5 rodzajów
uzależnienia: 1) erotomania internetowa polegają-
ca na ciągłym poszukiwaniu w Internecie stron
biblioteka – szkolne centrum informacji nr 2 marzec 2011
21
721921671.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin