-1-
Pracuję blisko dwadzieścia lat jako nauczyciel wychowania fizycznego.
W mojej pracy spotykam się z różnymi typami uczniów, różnymi rodzajami ich zachowań, co przejawia się zróżnicowaniem zaangażowania podczas ćwiczeń, zróżnicowaniem możliwości i zdolności do uprawiania różnorodnych form aktywności ruchowej a także różnym stopniem świadomości uczniów w zakresie kultury fizycznej.
Z niepokojem obserwuję, że obecna młodzież mniej garnie się do uprawiania sportu, a sprawność fizyczna naszego społeczeństwa jest bardzo niska. Wśród przyczyn dużej umieralności Polaków- wymienia się brak ruchu, który jest wynikiem braku nawyku. Nawyk można kształtować tylko u człowieka młodego, u ucznia.
Dla większości współczesnej populacji młodych uczących się ludzi wychowanie fizyczne stało się jedyną formą ruchu, w jakiej biorą oni udział, a często unikają i tej minimalnej dawki ruchu. Efektem tego jest stały regres sprawności motorycznej i brak zainteresowania rekreacją fizyczną, jako formą spędzania wolnego czasu.
CEL BADANIA
Chcąc zbadać jak sytuacja przedstawia się w mojej szkole, przeprowadziłam wśród uczniów badanie ankietowe, które pozwoliły mi poznać stan świadomości i wiedzy naszych uczniów na temat wychowania fizycznego oraz poznać ich stosunek do przedmiotu. Oprócz pozyskania wspomnianych danych, ankieta miała na celu wyciągniecie wniosków i sugestii, w jaki sposób powinnam realizować proces wychowania fizycznego, aby rozwijać zamiłowania, zainteresowania młodzieży wychowaniem fizycznym, rekreacją ruchową i sportem.
-2-
ORGANIZCJA BADAŃ
Ankieta została przeprowadzona przez mgr Renatę Nowak, wśród uczniów klas I, II, IV, XXXI Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie.
Badaniem objętych zostało 160 osób.
Uczniowie udzielali odpowiedzi na 18 pytań zawartych w anonimowej ankiecie ( w załączeniu do pracy).
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2004 roku na lekcjach wf.
ANALIZA ANKIETY
Pytanie numer 1 dotyczyło stopnia akceptacji systemu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego przez uczniów naszego liceum.
Odpowiedzi ankietowanych pozwalają sądzić, że sposób, w jaki prowadzone są lekcje wychowania fizycznego odpowiadają znacznej większości uczniów ( 76%).
Dla 17,4% badanych system nie sprawdza się w pełni, a dla 6,6% system prowadzenia zajęć wf jest nieodpowiedni.
Odpowiada mi
Nie odpowiada mi
Jest mi to obojętne
76%
6,6%
17,4%
Wśród wypowiedzi negatywnych powtarzają się wypowiedzi „ za mało gry na dużej sali gimnastycznej”, „ nie odpowiada mi system zwolnień”, „ powinno być więcej rozgrywek”.
-3
Pytanie numer 2 obrazuje, jaki stopień popularności osiągają poszczególne dyscypliny sportowe.
Badani mieli uszeregować 3-5 preferowanych przez siebie dyscyplin sportowych.
Dyscyplina sportowa
Stopień popularności w procentach
Siatkówka
68%
Siłownia
60%
Aerobik
53%
Koszykówka
44%
Pływanie
43%
Tenis stołowy
26%
Badminton
25%
Piłka nożna
24%
Tenis ziemny
22%
Narciarstwo
21%
Sporty walki
20%
Gimnastyka
Lekka atletyka
5%
Z ankiety wynika, że preferencje uczniów pokrywają się z proponowanymi w naszej szkole formami aktywności ruchowej.
Najbardziej lubianą przez uczniów dyscypliną sportową jest piłka siatkowa.
Dużą popularnością cieszą się zajęcia na siłowni oraz aerobik, a więc zajęcia przy muzyce.
-4-
W dalszej kolejności wymieniane formy ćwiczeń nie wyróżniają się szczególnym zainteresowaniem młodzieży.
Warto zwrócić uwagę na bardzo nikłe zainteresowanie lekką atletyką, nie bez powodu przecież nazywaną KRÓLOWĄ SPORTU.
W pytaniu 3-cim ankietowani odpowiadali na pytanie związane ze sposobem oceniania z wychowania fizycznego.
Uczniowie oceniali czy system ten jest sprawiedliwy, czy ma wady, czy może ocena jest zbędna.
System jest sprawiedliwy
System ma wady
Ocena jest niepotrzebna
57,6%
36,8%
5,6%
Pytanie 4 dotyczyło przyczyn opuszczania zajęć wychowani fizycznego.
Zły stan
Zdrowia
Lenistwo ruchowe
Krępuję się ćwiczyć z różnych powodów
Inne przyczyny
Nie opuszczam zajęć
37,7%
40,6%
12,3%
9,4%
10,4%
Wśród innych przyczyn opuszczania lekcji wf pojawiają się różnorodne wypowiedzi;
„, gdy mam zły humor, nie chce mi się ćwiczyć”,
„ nie lubię sportów tutaj preferowanych”,
„ nie chce mi się przebierać stroju”
„ nie chce mi się nosić butów do ćwiczeń”,
Poza przyczynami powyżej cytowanymi, ankietowane osoby mówią o niewyspaniu, chorobie, złym samopoczuciu i niedyspozycji w przypadku dziewcząt.
Pytanie nr 6 informuje czy młodzież przebiera strój na zajęcia wychowania fizycznego.
-5-
Zawsze zmieniam strój
Przychodzę w stroju sportowym i w nim ćwiczę
Przebieram tylko niektóre części garderoby
81,1%
0%
18,9
Analizując wyniki pytania nr 6 należy zauważyć, że ogromna większość ankietowanych przebiera strój do ćwiczeń w całości, a żadna z badanych osób nie potwierdza faktu chodzenia i ćwiczenia w tym samym sportowym stroju.
Ponieważ w codziennej pracy zauważam niechęć grup do wspólnych ćwiczeń na połowach sali gimnastycznej, zadałam uczniom pytanie: czy czujesz się skrępowany obecnością innej klasy ...
malenagad