ankieta z WF - analiza.doc

(98 KB) Pobierz
WSTĘP

-1-

 

 

WSTĘP

 

 

 

Pracuję blisko dwadzieścia lat jako nauczyciel wychowania fizycznego.

W mojej pracy spotykam się z różnymi typami uczniów, różnymi rodzajami ich zachowań, co przejawia się zróżnicowaniem zaangażowania podczas ćwiczeń, zróżnicowaniem możliwości i zdolności do uprawiania różnorodnych form aktywności ruchowej a także różnym stopniem świadomości uczniów w zakresie kultury fizycznej.

 

              Z niepokojem obserwuję, że obecna młodzież mniej garnie się do uprawiania sportu, a sprawność fizyczna naszego społeczeństwa jest bardzo niska. Wśród przyczyn dużej umieralności Polaków- wymienia się brak ruchu, który jest wynikiem braku nawyku. Nawyk można kształtować tylko u człowieka młodego, u ucznia.

 

              Dla większości współczesnej populacji młodych uczących się ludzi wychowanie fizyczne stało się jedyną formą ruchu, w jakiej biorą oni udział, a często unikają i tej minimalnej dawki ruchu. Efektem tego jest stały regres sprawności motorycznej i brak zainteresowania rekreacją fizyczną, jako formą spędzania wolnego czasu.             

 

 

 

 

CEL BADANIA

 

 

 

              Chcąc zbadać jak sytuacja przedstawia się w mojej szkole, przeprowadziłam wśród uczniów badanie ankietowe, które pozwoliły mi poznać stan świadomości i wiedzy naszych uczniów na temat wychowania fizycznego oraz poznać ich stosunek do przedmiotu. Oprócz pozyskania wspomnianych danych, ankieta miała na celu wyciągniecie wniosków i sugestii, w jaki sposób powinnam realizować proces wychowania fizycznego, aby rozwijać zamiłowania, zainteresowania młodzieży wychowaniem fizycznym, rekreacją ruchową i sportem.

             

 

-2-

 

ORGANIZCJA BADAŃ

 

 

Ankieta została przeprowadzona przez mgr Renatę Nowak, wśród uczniów klas I, II, IV, XXXI Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie.

Badaniem objętych zostało 160 osób.

Uczniowie udzielali odpowiedzi na 18 pytań zawartych w anonimowej ankiecie ( w załączeniu do pracy).

Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2004 roku na lekcjach wf.

 

 

 

 

ANALIZA ANKIETY

 

 

 

 

Pytanie numer 1 dotyczyło stopnia akceptacji systemu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego przez uczniów naszego liceum.

Odpowiedzi ankietowanych pozwalają sądzić, że sposób, w jaki prowadzone są lekcje wychowania fizycznego odpowiadają znacznej większości uczniów           ( 76%).

Dla 17,4% badanych system nie sprawdza się w pełni, a dla 6,6% system prowadzenia zajęć wf jest nieodpowiedni.

 

 

 

Odpowiada mi

 

 

Nie odpowiada mi

Jest mi to obojętne

76%

 

6,6%

17,4%

 

 

 

Wśród wypowiedzi negatywnych powtarzają się wypowiedzi „ za mało gry na dużej sali gimnastycznej”, „ nie odpowiada mi system zwolnień”, „ powinno być więcej rozgrywek”.

 

 

 

-3

 

 

Pytanie numer 2 obrazuje, jaki stopień popularności osiągają poszczególne dyscypliny sportowe.

Badani mieli uszeregować 3-5 preferowanych przez siebie dyscyplin sportowych.

 

 

Dyscyplina sportowa

 

 

Stopień popularności w procentach

 

Siatkówka

68%

 

Siłownia

60%

 

Aerobik

53%

 

Koszykówka

44%

 

Pływanie

43%

 

Tenis stołowy

26%

 

Badminton

25%

 

Piłka nożna

24%

 

Tenis ziemny

22%

 

Narciarstwo

21%

 

Sporty walki

20%

 

Gimnastyka

20%

 

Lekka atletyka

5%

 

 

 

Z ankiety wynika, że preferencje uczniów pokrywają się z proponowanymi w naszej szkole formami aktywności ruchowej.

Najbardziej lubianą przez uczniów dyscypliną sportową jest piłka siatkowa.

Dużą popularnością cieszą się zajęcia na siłowni oraz aerobik, a więc zajęcia przy muzyce.

 

 

-4-

 

W dalszej kolejności wymieniane formy ćwiczeń nie wyróżniają się szczególnym zainteresowaniem młodzieży.

Warto zwrócić uwagę na bardzo nikłe zainteresowanie lekką atletyką, nie bez powodu przecież nazywaną KRÓLOWĄ SPORTU.

 

W pytaniu 3-cim ankietowani odpowiadali na pytanie związane ze sposobem oceniania z wychowania fizycznego.

Uczniowie oceniali czy system ten jest sprawiedliwy, czy ma wady, czy może ocena jest zbędna.

 

System jest sprawiedliwy

 

 

System ma wady

Ocena jest niepotrzebna

57,6%

 

36,8%

5,6%

 

 

Pytanie 4 dotyczyło przyczyn opuszczania zajęć wychowani fizycznego.

 

 

Zły stan

Zdrowia

 

Lenistwo ruchowe

Krępuję się ćwiczyć z różnych powodów

 

Inne przyczyny

Nie opuszczam zajęć

37,7%

 

40,6%

12,3%

9,4%

10,4%

 

 

Wśród innych przyczyn opuszczania lekcji wf pojawiają się różnorodne wypowiedzi;

„, gdy mam zły humor, nie chce mi się ćwiczyć”,

„ nie lubię sportów tutaj preferowanych”,

„ nie chce mi się przebierać stroju”

„ nie chce mi się nosić butów do ćwiczeń”,

 

Poza przyczynami powyżej cytowanymi, ankietowane osoby mówią o niewyspaniu, chorobie, złym samopoczuciu i niedyspozycji w przypadku dziewcząt.

 

 

Pytanie nr 6 informuje czy młodzież przebiera strój na zajęcia wychowania fizycznego.

 

-5-

 

Zawsze zmieniam strój

 

 

Przychodzę w stroju sportowym i w nim ćwiczę

Przebieram tylko niektóre części garderoby

81,1%

 

0%

18,9

 

Analizując wyniki pytania nr 6 należy zauważyć, że ogromna większość ankietowanych przebiera strój do ćwiczeń w całości, a żadna z badanych osób nie potwierdza faktu chodzenia i ćwiczenia w tym samym sportowym stroju.

 

Ponieważ w codziennej pracy zauważam niechęć grup do wspólnych ćwiczeń na połowach sali gimnastycznej, zadałam uczniom pytanie: czy czujesz się skrępowany obecnością innej klasy ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin