1. PREHISTORIA:
tradycyjny podział pradziejów:
człowiek – od ok. miliona lat temuczłowiek na ziemiach polskich – ok. 200 tys. lat p.n.e.paleolit – starsza epoka kamienia – od ok. 550 tys. lat p.n.e.mezolit – środkowa epoka kamienia – od ok. 8 tys. lat p.n.e.neolit - młodsza epoka kamienia – od ok 6 tys. lat p.n.e.epoka brązu – od ok 700 roku p.n.e.epoka żelaza – od 450 roku p.n.e. (wraz z okresem rzymskim)okres wędrówek ludów – do 650 roku n.e.
epoka młodszego paleolitu
- koczownicy, łowiectwo, zbieractwo- już od 25 000 – 10 000 r. p.n.e. można mówić o sztuce na wysokim poziomie artystycznym- najliczniejsze dzieła sztuki – od Uralu po Ocean Atlantycki- drobna rzeźba, ozdoby pełniące funkcje amuletów (tereny dzisiejszej Francji, Rosji, Czech)
- postać ludzka w drobnej rzeźbie (Wenus z Willendorfu) – figury kobiety-matki z podkreślonymi cechami macierzyńskimi
Wenus z Willendorfu
- malowidła na ścianach jaskiń
- tematem są zwierzęta, rzadko ludzie- malowane z wyczuciem, podziwem dla ich siły, zręczności i piękna
- największe skupiska grot – płd.-zach. Europa:
- Pireneje- Góry Kantabryjskie (Hiszpania, Altamira)- Francja – Lascaux (odkryta w 1940r.)- Tassili w Algierii
funkcje malarstwa jaskiniowego:
- groty były miejscami kultu, nie zamieszkania- wizeunki zwierząt miały znaczenie kultowe- niektóre mogły mieć charakter magiczny
warsztat artysty prehistorycznego
- rysunek ryto w skale i kontur wypełniano farbą- farby mieszane z wodą lub tłuszczem- podstawowy barwnik – ochra (poprzez prażenie uzyskiwano różne odcienie), czerń – zwęglone kości- narzędzia: palce, dmuchawki, pędzle z włosia
Jaskinia w Lascaux, Francja
środki artystyczne:
- kreska i linia (najwcześniej)
- plama barwna (z początku płaska, o jednolitym natężeniu walorowym i jednakowym nasyceniu, następnie uległa zróżnicowaniu)
- wnętrze konturu wypełniano też plamami barwnymi o dwóch lub kilku tonach barwnych (wrażenie bryłowatości zwierzęcia – np. w Altamirze)
- sposób przedstawienia postaci – od schematycznych uproszczeń, poprzez syntezę do coraz większego realizmu
- od ilustracji pojęć do obserwacji natury
- od umownych znaków, przez schematycznie ujęte głowy i części zwierząt, następnie całe zwierzęta profilem – świetnie uchwycone w ruchu
- stopniowo sylwetowe ujęcie ustępuje miejsca sugestii bryły, wizerunki opracowane są coraz dokładniej, proporcje zgodne z naturą, dużo szczegółów
epoka mezolitu i neolitu
- gospodarka osiadła, ocieplenie się klimatu- rozwój: garncarstwo, tkactwo, budownictwo- wynalazek brązu, żelaza – rozkwit gospodarki
epoka neolitu i brązu
- sztuka mobilna (ruchoma):
- drobna rzeźba, ozdoby, ceramika, początki architektury, sztuka zdobnicza- naczynia z gliny, narzędzia, broń, biżuteria- doskonalenie narzędzi, pierwsze osady w żyznych deltach rzek
- sztuka zdobnicza:
- ornament:
- w ścisłym związku z przedmiotem, który zdobi- obiega w postaci pasów naczynia, pokrywa powierzchnię przedmiotów podkreślając ich naturalny kształt i wyodrębniając charakterystyczne miejsca
- motyw – powtarzalny element każdego ornamentu:
- abstrakcyjne o charakterze geometrycznym- motyw organiczny – przedstawiający uproszczone ludzkie i zwierzęce postacie
- kamienne posągi bóstw – idole
- kształty bardzo uproszczone, jedynie kojarzą się z postacią ludzką lub zwierzęcą- uderzający brak inspiracji przyrodą- uogólniona forma
architektura
- prymitywne domostwa – szałasy, ziemianki, nawodne budowle na palach)
- megality – początki architektury monumentalnej
- rozsiane na wybrzeżach Europy północnej- są to początki architektury sakralnej- menhiry – pionowe, potężne, pojedyncze słupy, w szeregach lub w kręgach z centrum do składania ofiar- dolmeny
podstawowe funkcje sztuki:
- malarstwo jaskiniowe i rzeźba: funkcja ideowa, magiczna, kultowa- ozdoby rzemiosła artystycznego: funkcja estetyczna- architektura: funkcja użytkowa i ideowa
Lascaux, Francja:
Altamira, Hiszpania:
Tasili, Algieria:
Idol neolityczny:
Stonehenge:
Biskupin, Polska (epoka żelaza) :
rafont1