Rodzina jako system.
Rodzina stanowi złożony i nieustannie zmieniający się system, będący ciągłym wyzwaniem dla oceny wzajemnych relacji . Dlatego w systemowym rozumieniu rodziny duży nacisk kładzie się na charakterystykę funkcjonowania każdego z członków rodziny w różnorodnych interakcjach z pozostałymi osobami, podkreślając zarówno zasoby, jak i braki systemu za pomocą siedmiu kategorii: wypełnianie zadań, pełnienie ról, komunikacja, emocjonalność, afektywne nawiązywanie relacji, kontrola, wartości i normy.
Zadowalające wypełnianie zadań wpływa na różnicowanie i rozwijanie różnych ról. Pełnienie ról natomiast wymaga trzech wyraźnych działań: (1) wyznaczonej i ustalonej specyficznej aktywności każdego członka rodziny; (2) zgody i chęci członków rodziny w przyjmowaniu na siebie określonych ról i (3) rzeczywistego ustanowienia i wykonywania przypisanych zachowań.
Niezbędnym w realizacji pełnienia ról jest komunikacja. Celem efektywnej komunikacji jest wzajemne zrozumienie, czyli zgodność pomiędzy treścią i sensem nadanej wiadomości oraz jej odbiorem. Formułowanie zatem jasnych, bezpośrednich i kompletnych informacji stanowi warunek wzajemnego rozumienia się i porozumiewania. Zdarza się, że w procesie komunikowania się odbiorca może unikać kontaktu i zniekształcać informację. Wtedy możemy dostrzec, ze odbiorca jest niedostępny i zamyka się na informację.
Istotnym elementem procesu komunikacji jest wyrażanie i okazywanie uczuć, które może przeszkadzać lub ułatwiać wypełnianie zadań i wspomagać pełnienie ról. Trudności w ekspresji emocjonalnej mogą się zawierać w intensywności i w wyborze momentów ich wyrażania. Komunikowanie się emocjonalne może także być blokowane lub zniekształcane w rodzinie poprzez zakazy dotyczące okazywania uczuć oraz błędną interpretację odbiorcy.
Emocjonalność rozumiana jest tutaj jako jakość kontaktów interpersonalnych podejmowanych w rodzinie między jej członkami. Rodzaj tych emocjonalnych relacji może także pomagać lub przeszkadzać w realizacji zadań. Emocjonalność bowiem opisuje poziom
i rodzaj wzajemnego interesowania się sobą członków rodziny. Wyróżnia się pięciu typów relacji emocjonalnych: rodzina „nie powiązana”, w której istnieją nadmiernie sztywne granice pomiędzy członkami rodziny; rodzina w której zainteresowanie innymi pozbawione jest uczuć; rodzina narcystyczna, w której kontrola impulsów oraz osiąganie wysokich wyników w realizowanych zadaniach stanowią ważne rodzinne reguły ; rodzina empatyczna, w której uczucia okazuje się adekwatnie i szanuje się uczucia innych członków rodziny i rodzina „splątana”, w której granice miedzy członkami rodziny są rozmyte. Innymi ważnymi elementami relacji emocjonalnych w rodzinie są możliwości dzielenia się uczuciami, zaspokajanie potrzeb członków i elastyczność we wspieraniu autonomii myślenia i działania.
6. Kontrola
Kontrola jest procesem, poprzez który członkowie rodziny wpływają na siebie nawzajem. Aspektami kontroli wskazującymi na pojawianie się lub brak trudności są: przewidywanie lub niekonsekwencja, konstruktywność lub destrukcja oraz odpowiedzialność albo jej brak w stylu kierowania. Ze względu na te aspekty można wyróżnić cztery prototypy stylów funkcjonowania rodziny: sztywny, elastyczny, liberalny (laissez-faire), chaotyczny.
To w jaki sposób zadania są określane i w jaki sposób rodzina je realizuje zawiera się w normach i wartościach wynikających z kultury, w której żyje rodzina, oraz z przekazów międzypokoleniowych. Wartości i normy dostarczają tła, na którym można rozpatrywać wszystkie zachodzące w rodzinie procesy. Jest to także istotny element określający czy pełnione w rodzinie role są wyraźne czy niejasne, czy pole działania członków rodziny jest zdeterminowane ich postawami i zachowaniem, i czy zasady rodzinne są osadzone w szerszym kontekście kulturowym.[1]
[1]Opr. dr Dorota Dyjakon na podst. Skinner H. Steinhauer, P. Sitarenios, G. (2000). Family Assesment Measure (FAM) and Process Model of Family Functioning, Journal of Family Therapy, 2000, 22, 190-210. oraz Cierpka M., Thomas, V., Sprenkle, D. H. (eds.) (2005) Family Assessment. Integrating
Multiple Clinical Perspectives. Kirkland: Hogrefe & Huber Publishers
nauka11