5. REFORMY
1) Zmiany po reformie z 1999r
- awans zawodowy
-programy nauczania i wychowania
-egzaminy
-ewaluacja procesu kształcenia
-struktury systemu edukacyjnego
-zarządzanie oświatą i jej finansowanie
Edukacja orientowana na dziecko
Trudne wyzwania dla nauczycieli i władz oświatowych
Globalizacja, transformacja ustrojowa, integracja europejska-> zmiany
Edukacja wczesnoszkolna -> w wieku 6 lat z pominięciem „zerówki”. Dla władz oświatowych to zmiana strukturowo- programowa. Dla nauczycieli kolejny obowiązek, wyzwanie. Dla rodziców skrócenie dzieciństwa, wydłużenie nauki
2) ZA I PRZECIW-> od roku 1012-1013 obowiązek 6-latków. Do tego czasu dzieci 6-letnie za zgodą rodziców mogą uczęszczać do szkoły, dzięki pozytywnej opinii o jego dojrzałości. Władze oświatowe – dobry moment na rozpoczęcie nauki:
- zbieżne z UE
- 6-latki będą liczyć mało dzieci – teraz
-nowe programy – nauka, zabawa, wypoczynek
- wyposażenie klas lekcyjnych nie różni się od tych przedszkolnych
-szkoły otrzymają od ME certyfikaty spełniające wymogi obligatoryjne
Badania opinii publicznej:
70% przeciw: termin i tempo przygotowań nie gwarantuje dobrych wyników, nie ma warunków
20% za
10% pod warunkiem, że nie na trzy lata tyko 6, żeby nie było problemu 6 i 7-latków w jednej klasie.
W ciągu trzech lat 2009-2012 rodzice podejmują decyzję, porady psychologów. Gdy nie podejmą decyzji Państwo podejmie decyzję biorąc pod uwagę miesiąc urodzenia dziecka. Diagnoza potrzeb dziecka od 2009 do 2010 w roku poprzedzającym edukację.
Nauczyciel diagnozuje i dokumentuje wyniki z obserwacji
W roku poprzedzającym – diagnoza i analiza gotowość do podjęcia nauki w szkole – DIAGNOZA PRZEDSZKOLNA
Cel: zgromadzenie informacji, które mają pomóc rodzicom, (stan gotowości dziecka do nauki w szkole, by mógł mu pomóc) nauczyciele (opracowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania dziecka) -> program realizowania w roku poprzedzającym
OBOWIĄZEK ROZPOZANIA TRUDNOŚCI U DZIECI
W I roku – dziecko, które skończy 6 lat w ciągu pierwszych 4 miesięcy I klasa
W II roku – maj- sierpień
W III roku – wrzesień- grudzień
Wraz z wprowadzeniem tej reformy czekają oświatę zmiany: wnosi oczekiwania nauczyciela/ dziecka
- w przedszkolu należy skupić się na wspieraniu zdolności rozwojowych dzieci m.in. rozpoczęcie pracy z dziećmi 3 letnimi i obowiązkowe włączenie 5- Latków do obowiązkowego oddziaływania pedagogiczne od 2011
-wzmocnienie bieżącej diagnozy rozwoju wychowanków -> wczesna identyfikacja możliwości i barier rozwojowych
- w edukacji przedszkolnej niwelowanie dysharmonii rozwojowej i podjęcie terapii zaburzeń , wyrównywanie zaniedbań środowiskowych
Nauczyciel przejmuje odpowiedzialność za opracowanie indywidualnego programu wspomagania dziecka. Prawdopodobnie dla rodziców pełnej informacji o stanie rozwoju i określone wsparcie
PEŁNA RELAIZACJA PODSTWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO zawiera zbiór konkretnych umiejętności z różnych zakresów, które dziecko – absolwent powinien posiadać
W edukacji wczesnoszkolnej przewiduje się od 1.09.2012 obowiązek szkolny dla wszystkich 6-latków
Zadaniem władz będzie przygotowanie baz lokalowych, skupienie się a stałej obserwacji i rozwój indywidualnych potrzeb ucznia, zwiększenie liczy godzin zajęć opiekuńczych i zagospodarowanie czasu wolnego, poza godzinami zajęć.
W klasie I modyfikacje:
-naturalne przejście z obszaru przedszkolnego do szkoły
- dopuszczalna jest możliwość do pełnego nauczania zintegrowanego w kl I-III umożliwiająca przechodzenie do nauczania przedmiotowego w ramach zajęć z j. obcego, muzyki, plastyki, w-f, zajęć komputerowych
Poprawka w rządzie – dzieci mogą szybciej rozpocząć naukę w szkole – zgodnie z rokiem, w którym ukończyły 6 lat. Wszystkie 6-latki w latach 2009-2012 zostaną objęte subwencja oświatową
Rola nauczyciela
– uświadomienie rangi wcześniejszego pójścia do szkoły
Dzieci się stresują idąc wcześniej do szkoły -> nowe zadania. Nie wiemy czy są gotowe do uczenia intencjonalnego czy intendycyjnego.
-Zadaniem nauczyciela jest pomóc dziecku przekroczyć próg szkolny, przejść bez szoku.
-osiągnąć określone doświadczenia i kompetencje
-dobre przygotowanie do szkoły
-wprowadzenie w nowy świat rozwijania właściwych postaw, nabywania umiejętności i zdobywania wiedzy
-posiadać informacje na temat rozwoju dziecka, jak i metodach i środkach
Dojrzałość szkolna
- poziom wszechstronnego rozwoju dziecka, który pozwala mu rozpocząć naukę szkolną i bez trudu sprostać wynikającym z tego faktu obowiązkom
- dwa elementy jakie stawia:
* ogólny rozwój dziecka
*wymagania jakie stawia przed nim szkoła
Pojęcie to ulega modyfikacjom . współcześnie dojrzałość szkolną rozpatruje się jako proces i efekt współdziałania aktywności dziecka i aktywności dorosłych. To dorośli tworzą warunki aby pomagać dziecku osiągnąć dojrzałość szkolną – aktywny udział dziecka w tworzeniu optymalnych warunków rozwojowych
W procesie przygotowania dziecka do nauki szkolnej ważne aby wszystkim umożliwić najlepsze warunki rozwoju. Gdy dziecko nie jest dojrzałe do podjęcia nauki a już ją podjął to wówczas ma mniejsze możliwości.
Dziecko uzyskując gotowość szkolną powinno być wystarczająco rozwinięte w sferze emocjonalnej. Te które będą gotowe mogą zetknąć się z niepowodzeniami szkolnymi.
Kryteria dojrzałości szkolnej (Przetacznikowa, Magiełło – Jarża, Zakrzewska):
a) przejawy dojrzałości umysłowej
- swoboda w posługiwaniu się poprawną mową opod względem gramatycznym i artykulacyjnym
- prawidłowe rozumienie mowy innych dorosłych i rówieśników
-logiczne przekazywanie myśli
-umiejętność wypowiadania się na temat przeżyć
-umiejętność formułowania poprawnie własnych sądów
- umiejętność dokonywania analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej
-dłuższa koncentracja na określonych tematach, przedmiotach i zjawiskach
-prawidłowe ujmowanie stosunków przestrzennych
-operowanie znakami i symbolami abstrakcyjnymi co umożliwia dobrą naukę pisania i czytania oraz rozwiązywanie zadań matematycznych
-dobra orientacja w otoczeniu
-wykazywanie chęci do nauki pisania i czytania, matam tyki
-określony zasób wiedzy ogólnej o świecie
-łatwość w przyswajaniu i utrwalaniu nowych pojęć i informacji
- umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce
b) przejawy dojrzałości społecznej i emocjonalnej
-radzenie sobie w otoczeniu społecznym
- samodzielność i zaradność w podstawowych sprawach codziennych
-zdyscyplinowanie
-systematyczność
-wytrwałość
-dokładność
-poczucie obowiązku
-zdolność podporządkowania się innym np. wymaganiom nauczyciela
-wrażliwość na opinię i ocenę innych
- wrażliwość na potrzeby innych
- wiara we własne siły, niezniechęcanie się trudnościami
-prace na rzecz grupy rówieśniczej
-chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z nauczycielem i rówieśnikami
-koleżeńskość
-radzenie sobie z czynnościami higieniczno- porządkowymi
-chęć i umiejętność przystosowania się do wymogów nowego środowiska
-równowaga uczuciowa: kontrolowanie doświadczanych emocji –lęk, złość, nieuzewnętrznianie ich w sposób gwałtowny
-samokontrola swego zachowania i wykonywanej pracy
c) przejawy dojrzałości fizycznej
- odpowiedni poziom zdrowotny
-prawidłowe nawyki ruchowe a w tym precyzyjne ruchy palców
-sprawność narządów artykulacyjnych
-dobra orientacja przestrzenna
-nieuszkodzony wzrok i słuch
-zręczność, ustalona lateralizacja
- zrównoważona dynamika procesów nerwowych
-umiejętność wykonywania ruchów ciągłych przy łączeniu elementów graficznych
-zdolność utrzymania kierunku ruchu np. rysowanie, pisanie wzdłuż linii poziomej
-zadowalający, ogólny rozwój fizyczny organizmu
-koordynacja i pamięć wzrokowo – ruchowo- słuchowa
Dojrzałość fizyczna warunkuje dojrzałość psychomotoryczną dziecka, stanowi podstawę wyższych procesów uczenia się i opanowywania bardziej złożonych umiejętności.
beatka1372