Chah Ajahn - Samadhi Bhavana.pdf
(
133 KB
)
Pobierz
Samadhi Bhavana
SamadhiBhavana
AjahnChah
tłumaczenie:
AndrzejOsi«ski
SkładwykonanowprogramieL
A
T
E
X2
"
Tekstjestdost¦pnypodadresem
mahajana.net
MowaDhammyskierowanadobuddystów±wieckich
wviharzeHampsteadwLondynie,20maja1979roku
„Je±limaszczasabyby¢±wiadomym,maszczasnatoabymedytowa¢”
(AjahnChah)
Poszukiwaczedobra,którzyzgromadzili±ciesi¦tutajabywysłucha¢
Dhammy
,słuchaj-
ciejejprosz¦wpokoju.Wysłuchanie
Dhammy
wspokojuoznacza,i»waszumysłpowinien
by¢wpełniskoncentrowanyiskupionywjednympunkcie,musiciezwraca¢uwag¦nato,
cosłyszycie,abynast¦pnietopu±ci¢;otocozwiesi¦uspokojeniemumysłu.
Słuchanie
Dhammy
jestniezwyklepo»yteczneijakotakiejestjednymzaspektówsa-
mejpraktyki.Zach¦camwasaby±ciesłuchaj¡cpewnieosadziliwaszeciałoiumysłw
sama-
dhi
.WczasachBuddysłuchano
Dhammy
wgł¦bokim
samadhi
abyj¡pozna¢iprzenikn¡¢,
iwieluJegouczniówfaktycznieurzeczywistniło
Dhamm¦
siedz¡cisłuchaj¡cjej.
Tomiejscejestdoskonaledostosowanedopraktykimedytacji.Sp¦dziłemtutajju»
kilkanocyimam±wiadomo±¢,»ejesttoznacz¡cemiejsce.Bior¡cpoduwag¦czynnik
zewn¦trzny,jestju»tutajbardzospokojnie;pozostajezatemczynnikwewn¦trzny:wasze
sercaiumysły.Takwi¦cprosz¦waswszystkich,aby±ciepodj¦liwysiłekkoncentracji,ale
niesmu¢ciesi¦,je»eliwaszeumysłyb¦d¡spokojnejedynieprzezjaki±czas.
Dlaczegoprzybyli±cietuwspólnieabypraktykowa¢medytacj¦?Poniewa»waszeumy-
słyiwaszesercastaleniepojmuj¡tychspraw,którenale»yzrozumie¢.Inaczejmówi¡c,
waszerozumienieniepozostajewzgodziezostateczn¡prawd¡istnieniarzeczyizjawisk;
niewieciecoczymjest.Cojestsłuszne,aconiesłuszne?Coprzynosiwamcierpienieaco
wywołujewaszew¡tpliwo±ci?Napocz¡tekprzybyli±ciewi¦cabysi¦wyciszy¢.Powodem,
dlaktóregopojawili±ciesi¦tutajabyrozwin¡¢spokójipow±ci¡gliwo±¢jestfakt,»ewasze
sercaiwaszeumysłys¡pełneniepokoju.Waszeumysłynies¡spokojne,waszeumysłynie
s¡pow±ci¡gni¦te;s¡nadalpełnew¡tpliwo±ciipobudzenia.St¡dte»podj¦li±ciedecyzj¦,
»eprzyjdziecietutajdzisiajiwzwi¡zkuztympowinni±cieprzekona¢waszeumysłydo
wysłuchania
Dhammy
.
1
Skoncentrujciesi¦isłuchajcieuwa»nietego,copowiemiprosz¦wasopozwolenie
przemawianiawsposóbdobitny,poniewa»takimamcharakter.Alenawetwtedy,kiedy
b¦d¦przemawiałdobitnieiprzekonuj¡co,uczyni¦towypełnionymiłuj¡c¡»yczliwo±ci¡
(
metta
)wobecinnych.Iprosz¦wasrównie»owybaczenie,je»elipowiemco±,cosprawi,
»epoczujeciesi¦niepewnie,albowiemzwyczajetajskieitezachodnienies¡dokładnie
takiesame.Wrzeczywisto±ci,bardziejprzekonuj¡cywykładmo»eby¢dobry,poniewa»
pomagaporusza¢ludzi,gdy»—wprzeciwnymrazie—moglibyoniprzejawia¢senno±¢lub
oboj¦tno±¢,nawetnierozumiej¡cniczegoitkwi¡cwsamozadowoleniuorazbezczynno±ci,
zamiastzmobilizowa¢si¦doprzyj±ciaiwysłuchania
Dhammy
.
Je»elichodziopraktyk¦,tojakkolwiekwydajesi¦,i»jestwielesposobówjejwykonywa-
nia,wrzeczywisto±ciistniejetylkojednadroga.Takjakwprzypadkudrzewowocowych:
mo»nauzyska¢owocestosunkowoszybko,kiedyzasadzimycałyp¦d,aletakiedrzewo
długonieprzetrwainieb¦dziepr¦»ne.Innymsposobemjestpiel¦gnowaniedrzewapo-
cz¡wszyodmałegonasionka,przezcowyro±nieononanaprawd¦silneiwytrzymałe.
Praktykarozwijasi¦wzgodziezt¡zasad¡;tonaturalne,»etakwła±niejest.
Kiedyporazpierwszyrozpocz¡łemswoj¡praktyk¦,miałemproblemyzezrozumieniem
tejzasady.Poniewa»staleniewiedziałemcojestczym,siedz¡camedytacjabyładlamnie
prawdziwymznojem,wywołuj¡cwwielusytuacjachnawetłzy.Niekiedyzakładałemzbyt
wysokiecele;innymrazem—niewystarczaj¡cowysokie,nigdynieosi¡gaj¡ctegopoziomu,
któryjestpoprostuodpowiedni.Bowiempraktykowaniewspokojnysposóboznacza,»e
niemierzymyanizbytwysoko,anizbytnisko;jestwsamraz.
Przychodz¡ctuzorientowałemsi¦,»ejeste±cietymzmieszaniizagubili±ciesi¦;ró»ni
ludziepraktykuj¡cywodmiennysposóbika»dyzwasmiałtylunauczycieli,»ekiedypo-
jawiaciesi¦tutajabywspólniepraktykowa¢,wzbudzatowszelkiegorodzajuw¡tpliwo±ci.
Jedennauczycielgłosi,»emusiciepraktykowa¢wtakisposób,innytwierdzi,»einaczej,
kolejnymówijeszczeco±innego,itakdalej,itakdalej.Siedzicietupełnisprzeczno±ci
iporuszenia,niewiedz¡c,któr¡metod¦zastosowa¢inieznaj¡czasadniczejsubstancji
praktyki-otorezultatpomieszania.Nauczatakwielunauczycieliiistniejetakailo±¢na-
uk,»eniktniewiecowykorzysta¢,abydoprowadzi¢praktyk¦doharmonii,acozatym
idzie,przezcałyczasistniej¡w¡tpliwo±ciiniepewno±¢.
Takwi¦cmusiciepostara¢si¦niemy±le¢zbytwiele.Je±liju»my±licie,pomy±lcie
oczym±utrzymuj¡cpełn¡przytomno±¢,leczponiewa»my±licie,niemamowyom¡dro±ci
ipoznaniu;najpierwmusicieuciszy¢waszeumysły.Kiedyprzejawiasi¦poznanie,nie
mapotrzebyrozmy±la¢;namiejscumy±lipojawisi¦pełna±wiadomo±¢iprzytomno±¢,
któranaturalnieprzerodzisi¦wm¡dro±¢(
paˇnˇna
).Alezwyczajnemno»eniemy±liniema
nicwspólnegoz
paˇnˇna
.Waszumysłw¦drujeinieustanniesnujemy±libezjakiejkolwiek
postacii±wiadomo±ci,i—conieuchronne—imbardziejmy±licie,tymbardziejjeste±cie
pobudzeni.Toniejest
paˇnˇna
.
Natymetapiemusiciepostara¢si¦niemy±le¢.Wdomuwykonali±cieju»zapewne
ogromn¡prac¦my±low¡.Onatylkom¡ciumysł.Musicierozwin¡¢wsobiem¡dro±¢.Ob-
sesyjnemy±leniejestwstaniedoprowadzi¢wasnawetdoprzelewaniałez.Przekonajciesi¦
2
sami,gubi¡csi¦wpotokupełnychułudymy±li.Toniejestprawda;toniejest
paˇnˇna
.Bud-
dabyłniezwyklem¡dr¡istot¡inauczyłsi¦jakzatrzymywa¢my±lenie.Wtensamsposób
wytutajpraktykujecie,abypowstrzyma¢my±lenie,zatemsied¹ciespokojnie.Najpierw
musipojawi¢si¦spokój,bokiedyjesttylkomy±lenie,
paˇnˇna
niewypłynie;niepojawi
si¦
Dhamma
.Nast¦powa¢b¦dziejedynienieustannemno»eniesi¦my±li.Je±liju»jeste±cie
spokojni,niema»adnejpotrzebyrozmy±la¢—wtymmiejscupowstanie
paˇnˇna
.Takdługo
jak»ywiciemy±li—
paˇnˇna
niepojawisi¦.Kiedytylkojeste±ciespokojni,ztegospokoju
wypłyniepełnaprzytomno±¢,którazawierawsobiezarównomy±leniejaki
paˇnˇna
.Je±li
umysłjestniespokojny,niemawnimmiejscana
paˇnˇna
,zachodzijedynieprocesmy±lowy,
awrezultacie—pomieszanie.
Medytuj¡cwceluwyciszeniaumysłu,niemusiciemy±le¢wi¦cejponadto,»ewła±nie
terazjestczasnaprac¦zumysłeminicinnego.Niepozwólcieabywaszumysłwybiegał
nalewoiprawo,naprzódb¡d¹dotyłu,powy»ejlubponi»ej;niewolnowamzajmowa¢si¦
niczympozapraktyk¡uwa»negooddychania
anapanasati
.Skierujciewasz¡uwag¦naczu-
bekgłowy,anast¦pnieprzesuwajciej¡wdółpoprzezcałeciałoa»dokoniuszkówpalców
unóg,izpowrotemwgór¦—a»dociemienia.Niechwaszauwa»no±¢przechodziprzezcałe
ciało;obserwujcieje,u»ywaj¡c
paˇnˇna
.Tylkowtensposóbmo»eciezyska¢wst¦pnezrozu-
mienie,czymnaprawd¦jestwaszeciało.Nast¦pnierozpocznijciemedytacj¦,pami¦taj¡c,
»ewtejchwiliwaszymjedynymobowi¡zkiemjestobserwowaniewdechówiwydechów.
Niezmuszajcieichabybyłydłu»szeb¡d¹krótszeani»elizwykle,poprostupozwólcie
imnast¦powa¢naturalnie.Niewywierajcienaoddechjakiejkolwiekformynaciskuani
wysiłku,pozwólciezatomupłyn¡¢równo,puszczaj¡czka»dymwdechemiwydechem.
Musiciezrozumie¢,»ewła±niewtensposóbpraktykujecieipuszczacie,lecznieustan-
niewinnaby¢przytymobecnauwa»no±¢.Musicieutrzyma¢t¦uwa»no±¢wówczas,kiedy
pozwalacieabyoddechwchodziłiwychodziłwswobodnysposób.Niemapotrzebyforso-
waniaoddechu,pozwólcieniechpłynielekkoinaturalnie.Podtrzymujciemy±l,»ewtym
czasieniemacie»adnychinnychobowi¡zkówb¡d¹sprawdozałatwienia.Wtrakciesie-
dzeniamog¡pojawia¢si¦my±liotymcosi¦wydarzy,copoznaciealbocomogliby±cie
zobaczy¢,alekiedytylkopowstan¡,pozwólcieimnaturalnieusta¢;nieróbciezniminic.
Podczassiedzenianienale»yrównie»zwraca¢uwaginawra»eniazmysłowe.Kiedytyl-
koumysłzostaniedotkni¦typrzezjakie±zmysłoweporuszenie,kiedypojawisi¦uczucie
b¡d¹wra»enie,pozwólciemuodej±¢.Nieistotnejestto,czys¡dobreczyzłe—wtejchwili
niejestwaszymzadaniem,abyco±znichuczyni¢;pozwólcieimprzemin¡¢iponownie
zwró¢cieuwag¦naoddech.Utrzymujcietylkouwa»no±¢wchodz¡cegoiwychodz¡cegood-
dechu.Niekreujciecierpieniaponiewa»oddechwydasi¦wamzbytkrótkilubzbytdługi.
Zwyczajniegoobserwujcie,niepróbuj¡cnimw»adensposóbkontrolowa¢albogostłumi¢.
Inaczejmówi¡c,nieprzywi¡zujciesi¦.Kiedyju»otymwiecie,pozwólcienast¦powa¢odde-
chomnaturalnieawaszumysłosi¡gniespokój.Kiedyb¦dzieciekontynuowa¢całyproces,
umysłstopniowoodło»yrzeczyispocznie,oddechstaniesi¦l»ejszyil»ejszy,awko«cu
b¦dzietaknikły,i»wydawa¢si¦b¦dzie,»eju»wogólenieoddychacie.Zarównociałojak
iumysłpoczuj¡lekko±¢,wszelkieuczuciaznu»eniaodejd¡askupionawjednympunkcie
3
±wiadomo±¢b¦dziewszystkim,copozostanie.Mo»nabypowiedzie¢,»eumysłzmieniłsi¦
iosi¡gn¡łstanspokoju.To±ci±leodnosisi¦doczasumedytacjisiedz¡cej.
Je±liumysłjestniezwykleporuszony,rozwi«cieuwa»no±¢
sati
iwdychajciebardzogł¦-
boko,a»niepozostanie»adnaprzestrze«,wktórejmogłobysi¦jeszczezmie±ci¢powietrze;
potemwypu±¢ciepowietrzedosamegoko«ca.Wykonajcienast¦pnygł¦bokiwdech—a»
b¦dzieciepełni—iznówwypu±¢ciepowietrze.Powtórzciet¦czynno±¢trzyrazy.Po-
nownieskoncentrujciesi¦aumysłpowinienby¢spokojniejszy.Powtarzajciecałyproces
zaka»dymrazem,kiedyjakiekolwiekwra»eniazmysłowespowoduj¡wzburzenieumysłu.
Tesamezasadystosujciezarównowtrakciemedytacjisiedz¡cejjakipodczaschodze-
nia.Kiedymedytujeciechodz¡c,aumysłpozostajewzburzony,wówczaszatrzymajciesi¦
spokojnie,przesu«cieswoj¡uwag¦naspokojnypunktiprzywró¢ciepełn¡±wiadomo±¢
tak,abyumysłzatrzymałsi¦naobiekciemedytacji,apotemkontynuujciechodzenie.Tak
wi¦cmedytacjasiedz¡caichodzeniewmedytacjis¡bardzopodobne,ró»ni¡csi¦jedynie
zaanga»owanieminnejfizycznejpostawy.
Niekiedypojawiasi¦niepewno±¢iwówczaspotrzebujeciesati,abyzpozycji„obserwa-
tora”nieustanniepod¡»a¢zapobudzonymumysłemibada¢goniezale»nieodtego,jak¡
przyjmieonposta¢.Oto,cooznaczaposiadaniesati.Satiuwa»nieobserwujeiopiekuje
si¦±wiadomymumysłem.Zachowuj¡cczujno±¢wobecumysłuniezale»nieodtego,jak¡
przyjmieonkondycj¦,musicieutrzyma¢t¦wiedz¦oraz±wiadomo±¢iniepozwoli¢sobie
nabeztrosk¦czyzagubienie.
Zadaniem
sati
jestzaj¦ciesi¦umysłemiotoczeniegonadzorem;kiedytylkoumysł
zjednoczysi¦z
sati
,pojawiasi¦specyficznytypuwa»no±ci.Poniewa»umysłrozwin¡ł
spokój,zaczynaby¢przeztenspokójkontrolowanyipowstrzymywany,niczymkurczak
wrzuconydoklatki.Skoroju»znajdziesi¦wklatce,kurczakniemo»eporusza¢si¦na
zewn¡trz,alestalepotrafichodzi¢wgranicachwyznaczonychprzezklatk¦.Bieganietam
izpowrotemniepowoduje»adnejwi¦kszejszkody,gdy»kurczakspacerujetylkowewn¡trz
klatki.Wtensamsposóbniemo»eporuszy¢wamiprzytomno±¢,jakajestobecnawumy±le
pełnymspokojuistrze»onymprzez
sati
.Oznaczato,»ekiedykolwiekpojawiasi¦my±lenie
lubjakie±uczucie,matomiejscewramachtegospokoju,ijakotakieniejestwstanie
spowodowa¢»adnejszkodyb¡d¹niepokoju.
Niektórzyludziewogóleniechc¡do±wiadcza¢»adnychmy±lianiuczu¢,leczjestto
zej±ciemzDrogi.Uczuciapojawiaj¡si¦wewn¡trzspokoju.Wtymsamymczasieumysł—
bez»adnegowzburzenia—do±wiadczazarównouczu¢jakispokoju.Kiedyspokójprzy-
bierzetakierozmiary,niemog¡pojawi¢si¦szkodliwenast¦pstwa,lecznale»yuwa»a¢na
chwil¦,kiedykurczakwydostaniesi¦zklatki.Naprzykładkiedyobserwujeciewchodz¡cy
iwychodz¡cyoddechizapomniciesi¦,pozwalaj¡cabyumysłw¦drowałododdechuzpo-
wrotemdodomu,wstron¦sklepówlubwdowoln¡liczb¦ró»nychmiejscalbozajmował
si¦jeszczeinnymirzeczami.Czasemminienawetpółgodziny,zanimnaglezorientujecie
si¦iskarciciesamychsiebiezanieobecno±¢
sati
.Wtymmiejscumusicieby¢szczegól-
nieostro»ni.Towa»ne,poniewa»wchwili,kiedyumysłopuszczastanspokoju,kurczak
wła±niewydostajesi¦zklatki.
4
Musiciepostara¢si¦utrzyma¢pełn¡±wiadomo±¢wrazz
sati
ispróbowa¢zatrzyma¢
umysł.Jakkolwiekmówimyozatrzymaniuumysłu,wrzeczywisto±cijegoniemo»napo-
wstrzyma¢,poniewa»umysłnigdzienieodszedł.Zmieniłsi¦jedynieobiektuwa»no±ci.
Musiciedoprowadzi¢dotego,abyumysłzatrzymałsi¦wła±nietutaj.Naprawd¦jestju»
tuobecnyitakdługojaktylkoprzejawiasi¦
sati
,mo»emymówi¢oobecno±ciumysłu.
Wyobra»aciesobie,»ezatrzymujeciego,alewrzeczywisto±cionnigdzienieodszedł;zaszła
jedyniezmianawewn¡trzsamegoumysłu.Zauwa»acie,»ew¦drujetuitam,alefaktycznie
umysłniezmierzadonik¡d;zmianazachodziwtymsamympunkcie.Kiedyodzyskujecie
sati,wówczaswokamgnieniupowracacierazemzumysłem,leczonznik¡dnieprzyszedł;
wtymsamymmiejscupojawiasi¦uwa»no±¢.Musicietotakzrozumie¢.
Kiedyistniejepełna±wiadomo±¢,ci¡głainieprzerwana±wiadomo±¢absolutnieka»dej
chwili,mówimywówczasoobecno±ciumysłu.Je»eliwaszauwa»no±¢dryfujeododde-
chudoinnychmiejsc,wówczasta±wiadomo±¢zostajeprzerwana.Jednakdopókiistnieje
±wiadomo±¢oddechu,umysłjestobecny.Kiedypozostajetylkooddechitarówna,stała
uwa»no±¢,wówczaswaszumysłjestobecny.Otocechyumysłu.Taktowła±niewygl¡da.
Nale»ypoł¡czy¢
sati
i
sampajaˇnˇna
.Satijestuwa»no±ci¡a
sampajaˇnˇna
jestjasnym
zrozumieniemiintuicyjnympoznaniem.Wła±nietuiterazdokładniebadacieoddech.
Tymsamymsprawiacie,»e
sati
i
sampajaˇnˇna
pojawiaj¡si¦wzajemnie.Onewykonuj¡
prac¦wspólnie.Jednoczesneprzejawianiesi¦
sati
i
sampajaˇnˇna
mo»naporówna¢dodwóch
robotnikównosz¡cychirozkładaj¡cychdrewnianedeski.Przypu±¢my,»eistniejesobie
dwojeludzi,którzymusz¡przenie±¢ci¦»kiedeskiipracatajesttaktrudna,»enieomal
niedozniesienia,lecznaglepojawiasi¦innyczłowiek,zsercemprzepełnionym
metta
,
któryichzauwa»aibiegnieimnapomoc.Taktowła±niewygl¡da;tamgdzieł¡cznie
przejawiaj¡si¦
sati
oraz
sampajaˇnˇna
,wypływarównie»i
paˇnˇna
(intuicyjnam¡dro±¢),
abyimpomóc,apotemcałatrójkab¦dziewzajemniesi¦wspiera¢.
Kiedynapomocprzyb¦dzie
paˇnˇna
,pojawisi¦±wiadomo±¢obiektówzmysłów.Itak,
je±limedytujeciesiedz¡caaspekty
sati
,
sampajaˇnˇna
i
paˇnˇna
s¡obecnewwaszymumy±le,
towchwilikiedydo±wiadczacieobiektówzmysłów,rodz¡si¦uczuciaorazemocje.Mo»ecie
zacz¡¢my±le¢oprzyjacielu;wówczasnatychmiastowaodpowied¹powinnabrzmie¢:„to
nieistotne”,„przesta«!”lub„zapomnijotym”.Alboje±lipojawi¡si¦my±liotym,gdzie
jutrob¦dziecie,odzewemb¦dziepoprostu:„niejestemzainteresowany,niechc¦zajmowa¢
si¦takimisprawami”.Mo»ezacznieciemy±le¢oinnychludziach,wtedy:„nie,niechc¦si¦
wtoanga»owa¢”,„niechc¦mie¢nicdoczynieniazkimkolwiek”,„poprostupu±¢to!”,
„toniepewneiniejasne”.Takwła±niepost¦pujeciezezjawiskamiwtrakciemedytacji,
rozpoznaj¡c,»e„wszystkojestniepewne”.„Toniepewne”—wtakisposóbutrzymujecie
wasz¡±wiadomo±¢.
Musicieporzuci¢wszelkiemy±lenie,wewn¦trznydialogczyw¡tpienie.Nieanga»ujcie
si¦wtesprawypodczasmedytacji.Je±litorzeczywi±ciesi¦zako«czy,wszystkimcopozo-
stanieb¦dzie
sati
,
sampajaˇnˇna
i
paˇnˇna
wswojejnajczystszejpostaci.Zaka»dymrazem
kiedyonesłabn¡,wkradaj¡si¦w¡tpliwo±ci,leczpostarajciesi¦porzuci¢jewła±niewtedy.
Niechpozostan¡wył¡cznie
sati
,
sampajaˇnˇna
i
paˇnˇna
.Spróbujcieutrzyma¢
sati
nanaj-
wy»szympoziomieikontynuujciepraktyk¦takdługo,a»uwa»no±¢b¦dzieobecnaprzez
5
Plik z chomika:
bard007
Inne pliki z tego folderu:
Czeżowski Tadeusz - Filozofia polska w XX-leciu międzywojennym [esej].pdf
(8263 KB)
Zaratusztrianizm - religia wspoldzialania z Bogiem
(50 KB)
gramatyka_awestyjska.pdf
(518 KB)
ceremonie_religijne_parsow.pdf
(536 KB)
Biblia_i_Awesta_OCR.pdf
(260 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! BOT do Chomikuj.pl + listy użytkowników! !!!
!!! Filmy Nowości 2012 !!!(Własny Upload)
!!! Paczki sterowników audio, grafika, chipset i inne !!!
Czasopisma
Darmowe punkty na chomikuj
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin