Zjaw mi Panie drogi swoje - ks. Kazimierz Bukowski - teologia.txt

(399 KB) Pobierz
Ks. Kazimierz Bukowski
Zjaw mi, Panie, drogi swoje

IMPRIMATUR Kuria Metropolitalna Wrocławska L.dz. 2209/89 Ś 31 maja 1989 r.
t Henryk Kard. Gulbinowicz Arcybiskup Metropolita Wrocławski

Wydawnictwo
Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej
Wrocław 1990

SPIS TREŚCI

1. „ZJAW MI, PANIE, DROGI SWOJE

2. BYĆ CZŁOWIEKIEM RELIGIJNYM
Jan Paweł II: Aby w każdym z nas objawił się Bóg

3. POWINNOŚĆ ETYCZNA
Jan Paweł II: Chrześcijański kodeks moralności

4. ETYCZNA WARTOŚĆ
Jan Paweł II: W wędrówce trzymać się znaków

5. SUMIENIE
Jan Paweł II: Wrażliwość sumienia

6. JAK KSZTAŁTOWAĆ SUMIENIE
Jan Paweł II: Być człowiekiem sumienia

7. NAWRÓCENIE
Jan Paweł II: Wartość nawrócenia

8. WOLNOŚĆ WOLI
Jan Paweł II: Chrystus a wolność

9. POSZUKIWANIE SZCZĘŚCIA
Jan Paweł II: Trzy wartości

10. SKĄD BIORĄ SIĘ WADY I ZALETY CZŁOWIEKA?
Jan Paweł II: Pokora Dzieciątka Jezus

11. SZCZODROBLIWOŚĆ, ŁAGODNOŚĆ, HOJNOŚĆ
Jan Paweł II: Praca nad sobą

12. WARTOŚĆ CZYSTOŚCI
Jan Paweł II: Obroniła czystość (bł. Karolina Kózkówna)

13. WSTRZEMIĘŹLIWOŚĆ — PRACOWITOŚĆ
Jan Paweł II: Troska o trzeźwość Narodu

14. WARTOŚĆ CNOTY
Jan Paweł II: Każdy ma swoje „Westerplatte"

15. ROZTROPNOŚĆ
Jan Paweł II: Iść za prawdą

16. SPRAWIEDLIWOŚĆ
Jan Paweł II: Sprawiedliwość społeczna

17. MĘSTWO
Jan Paweł II: Wiara zwycięska

18. POTĘGA WIARY
Jan Paweł II: Duchowe zwycięstwo

19. MOC NADZIEI
Jan Paweł II: Nadzieja wbrew nadziei „

20. NAJWIĘKSZA JEST MIŁOŚĆ"
Jan Paweł II: Duszą dać

21. DUCH POBOŻNOŚCI
Jan Paweł II: Pobożność św. Katarzyny ze Sieny

22. MODLITWA W NAUCZANIU CHRYSTUSA
Jan Paweł II: Ufna modlitwa

23. MODLITWA JEZUSA
Jan Paweł II: Aby byli jedno

24. MEDYTACJA NAD BIBLIĄ
Św. Augustyn: Kimże Ty jesteś, mój Boże!

25. MODLITWA MISTYCZNA
Św. Jan od Krzyża: Podstawy doskonałości

26. "OJCZE NASZ"
Jan Paweł II: Modlitwa Pańska

27. "PRZYJDŹ KRÓLESTWO TWOJE"
Jan Paweł II: Chrystus Król

28. "CHLEBA NASZEGO POWSZEDNIEGO DAJ NAM DZISIAJ"
Św. Augustyn: O jaki chleb prosimy?

29. "ALE NAS ZBAW ODE ZŁEGO"
Św. Augustyn: „Nie wódź nas na pokuszenie"

30. CZY PRZYKAZANIA BOŻE OGRANICZAJĄ NASZĄ WOLNOŚĆ?
Bp Jan Pietraszko: Przestrzeń wolności

31. "NIE BĘDZIESZ MIAŁ BOGÓW CUDZYCH PRZEDE MNĄ"
Jan Paweł II: Ten, który jest

32. "NIE BĘDZIESZ BRAŁ IMIENIA PANA BOGA SWEGO NADAREMNIE"
Jan Paweł II: Znak krzyża

33. "PAMIĘTAJ, ABYŚ DZIEŃ ŚWIĘTY ŚWIĘCIŁ"
Jan Paweł II: Boski pokarm

34. "CZCIJ OJCA I MATKĘ SWOJĄ"
Jan Paweł II: Rodzina a praca

35. "NIE ZABIJAJ"
Jan Paweł II: Dar życia

36. "NIE CUDZOŁÓŻ"
Jan Paweł II: Modlitwa za rodziny

37. "NIE KRADNIJ"
Jan Paweł II: Godność syna w domu ojca

38. "NIE MÓW FAŁSZYWEGO ŚWIADECTWA..."
Jan Paweł II: Wewnętrzna prawda

39. "BŁOGOSŁAWIENI UBODZY W DUCHU..."
Jan Paweł II: Formy ubóstwa

40. "BŁOGOSŁAWIENI, KTÓRZY SIĘ SMUCĄ..."
Jan Paweł II: Być z cierpiącymi

41. "BŁOGOSŁAWIENI CISI..."
Jan Paweł II: Wrażliwy człowiek

42. "BŁOGOSŁAWIENI, KTÓRZY ŁAKNĄ I PRAGNĄ SPRAWIEDLIWOŚCI..."
Jan Paweł II: Miara sprawiedliwości

43. "BŁOGOSŁAWIENI MIŁOSIERNI..."
Jan Paweł II: Błogosławieni miłosierni

44. "BŁOGOSŁAWIENI CZYSTEGO SERCA..."
Jan Paweł II: Czyści sercem

45. "BŁOGOSŁAWIENI, KTÓRZY WPROWADZAJĄ POKÓJ..."
Jan Paweł II: Dyskryminacja a pokój

46. "BŁOGOSŁAWIENI, KTÓRZY CIERPIĄ PRZEŚLADOWANIE..."
Jan Paweł II: Sens cierpienia

47. AKT POKUTY
Orygenes: Osądzajmy samych siebie

48. LITURGIA SŁOWA
Jan Paweł II: Po co katecheza1.

49. MODLITWA POWSZECHNA
Modlitwa Św. Klemensa

50. ZŁOŻENIE DARÓW
Jan Paweł II: Chleb

51. DZIĘKCZYNNA PREFACJA
Jan Paweł II: Dziękczynienie

52. "JA JESTEM Z WAMI..."
Jan Paweł II: „Idźcie..."

53. DODATEK
Prawda i legendy o św. Stanisławie Biskupie



1. "ZJAW MI, PANIE, DROGI SWOJE..."

Zjaw mi, Panie, drogi swoje,
Nawiedź mię na ścieżki Twoje,
Z których by zepchnąć mej nogi
Nie mógł nieprzyjaciel srogi.
(Ps 27,37-40 tł. Jan Kochanowski)

Religia jest osobistą więzią człowieka z Bogiem. Na więź tę składają się
określone wierzenia (dogmaty wiary) i religijny kult (modlitwa,
ofiara),obowiązki moralne i przynależność do wspólnoty wierzących.
Przynależność jest zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna - najistotniejsza:
przylgnięcie do Chrystusa i Jego Kościoła, poczucie współodpowiedzialności
za mikrokościół (swoje życie religijne i budowanie "domowego Kościoła" i za
makro-Kościół, gdyż Kościół w całym świecie podlega nieustannie nowej
ewangelizacji-
Wszystkie aspekty religijnej więzi człowieka z Bogiem wzajemnie się
dopełniają i uzupełniają. Trzeba to mocno podkreślić i wciąż mieć na
uwadze. W rozważaniach - przygotowanych głównie z myślą o młodzieży
i o młodych poszukujących własnej tożsamości - proponuje się spojrzeć na
łączność człowieka z Bogiem przez pryzmat wartości etycznych. Wprawdzie
religia nie utożsamia się z etyką - wszak bywają etyki świeckie, laickie
-niemniej jednak wymiar etyczny zajmuje poczesne miejsce w życiu
religijnym.
Powstaje kluczowe pytanie: Jak spojrzeć na etykę? W dziejach myśli ludzkiej
spojrzenia na etykę oscylowały między dwiema skrajnościami. Jedni widzieli
w etyce jedynie nakazy i zakazy: kategoryczny imperatyw E. Kanta, który
prowadził do formalizmu i bezduszności w życiu religijnym. Z kolei drudzy
-jako reakcja przeciw woluntaryzmowi Kanta - podkreślali mocno emocjonalne
podejście do wartości etycznych, w których nie ma praktycznie nic do
zrealizowania, a należy je jedynie podziwiać i kontemplować (M. Scheler).
Chrześcijaństwo zajmuje pośrednią rolę między owymi
skrajnościami.Chrystianizm od początku prezentuje swym wyznawcom określone
obowiązki religijno-moralne. Zawarte są one w dekalogu, uzupełnionym
Chrystusowym Kazaniem na górze - zwłaszcza Ośmioma Błogosławieństwami - i
przykazaniem miłości Boga oraz bliźniego. Gdy Chrystus powołuje do
Królestwa nie z tego świata, daje człowiekowi przede wszystkim wielkie
prawo do zbawienia. Ale z prawem łączy się zawsze obowiązek. Po stopniu
spełniania obowiązków ocenia się wartość i dojrzałość człowieka.
Tak więc zauważamy: człowiek religijny posiada
obowiązki, albowiem posiada również wielkie prawo do zbawienia - do
wiecznego szczęścia, którego przedsmak posiada również na ziemi.
Po wtóre nie byłoby obowiązków religijno-moralnych, gdyby nie kryły się
zanimi bezcenne wartości. Oto modlisz się. Czasem zżymasz się, że
przypomina ci ktoś o codziennej modlitwie. Ale przed klasówką, egzaminem, w
chorobie modlisz się chętnie. Czujesz jej potrzebę. Nie wystarczy lekarz
czy lekarstwo, nawet dobra opieka. Modlitwa jest wówczas nie do
zastąpienia.Dlaczego? Albowiem pozwala nam nieco zrozumieć sens cierpienia
i pomaga je dźwigać. Czy nie trzeba zatem dopuścić wniosku: skoro modlitwa
sprawdza się w trudnych chwilach, to chyba warto zawsze się modlić. Czy
lubisz i cenisz takich, co pamiętają o tobie tylko wówczas, gdy cię
doraźnie potrzebują? A potem traktują cię jakby ciebie w ogóle nie było?
Prezentowane rozważania pragną ci pomóc w odkrywaniu wartości etycznych
zawartych w modlitwie i Mszy św., w dekalogu i w Ośmiu Błogosławieństwach,w
sprawnościach moralnych i teologicznych cnotach.
W wartościach etycznych Chrystus "zjawia mi drogi swoje" i prowadzi swoimi
ścieżkami. "Z których by zepchnąć mej nogi Nie mógł nieprzyjaciel
srogi"(Psalm 27 - tł. J. Kochanowski).
Po każdym rozważaniu znajduje się tekst uzupełniający jego tematykę.
Tytułowych tekstów pochodzi zazwyczaj od autora niniejszych rozważań. Są to
przeważnie fragmenty przemówień i dokumentów Ojca św. Jana Pawła II z
10-lecia Jego pontyfikatu.Może okruchy nauczania słowiańskiego Papieża
zachęcą czytelników do sięgnięcia po pełniejsze teksty papieskie?

Kraków, 17 czerwca 1989 - błog. Alberta Chmielowskiego



2. BYĆ CZŁOWIEKIEM RELIGIJNYM

1. Różnie można patrzeć na religię. Jedni dostrzegają w niej jedynie
zespółprawd dogmatycznych do wierzenia. Przykładem wyznania wiary jest
SkładApostolski zawierający dwanaście artykułów wiary albo Mszalne credo.
Drudzy pojmują religię jako zbiór określonych kultowych czynności:
modlitwliturgicznych, nabożeństw, pielgrzymek itp. Wielu fascynuje
jednogłosowygregoriański chorał, niestety coraz rzadszy, kultywowany w
opactwachbenedyktyńskich, czy też oprawa mszalnej liturgii. Jeszcze inni
urzeczenisą barwnymi procesjami czy symbolicznymi poświęceniami w Matkę
Boską Zielnąbądź Gromniczną.
Jeszcze inni widzą w religii jedynie wymiar etyczny: określony od
wieków,ustabilizowany kodeks etyczny. Za nic mają dogmaty wiary. Lekceważą
sobie lub nie doceniają liturgii mszalnej bądź modlitwy. Dla nich
"czysta"religia sprawdza się wyłącznie w ludzkim odniesieniu do drugich.
Nierzadko wytykają skostniałych dogmatyków i rzekomych bigotów; rzekomych,
bo modlących się i praktykujących.
Socjologowie odkrywają w religii jej wspólnotowy wymiar: religia bardzo
silnie integruje określoną społeczność plemienną czy narodową. Socjologia
religii wyróżnia grupy naturalne "tożsamościowe" oraz grupy typowo
religijne. W pierwszych więź naturalna, społeczna, pokrywa się z więzią
kulturową, religijną. Natomiast grupa specyficznie religijna scalona jest
wyłącznie przez impulsy religijne. Wyjątkowym przykładem tej ostatniej
grupy jest zjawisko Kościoła, które nie występuje poza chrześcijaństwem.
Kościół - z socjologicznego punktu widzenia - jest instytucją religijną
hierarchicznie uporządkowaną. Na tę socjologiczną stronę Kościoła trzeba
jeszcze popatrzeć oczyma teologa. Teolog dostrzega w Kościele nie tylko
ludzką,zewnętrzną instytucję. Widzi w niej również - i nade wszystko -
wspólnotę duchową i nadprzyrodzoną. Pismo św. nazywa ją Ciałem Mistycznym
Chrystusa: ochrzczeni są komórkami, zaś Jezus jest Głową Kościoła.

2. Co stanowi istotę religii, a w szczególności ch...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin