I TEORIA KOLORU
Barwy w malarstwie:
W wyniku mieszania ze sobą par pigmentów powstają barwy wtórne:
Ø Pierwszego stopnia: oranż, fiolet, zieleń
Ø Drugiego stopnia: zieleń szmaragdowa, fiolet, ultramaryna, karmin, jasna zieleń, pomarańczowy
Te 12 kolorów ma maksymalne nasycenie, co oznacza że są to kolory czyste.
Barwy komplementarne (dopełniające): to takie pary barw , które w wyniku wymieszania w równych proporcjach dają barwę neutralną. Kolory komplementarne leżą na kole dokładnie naprzeciwko siebie. Kolory te dopełniają się do szarości.
II CHARAKTERYSTYKA KOLORU:
A) Aby precyzyjnie określić kolor należy zastosować 3 parametry:
· Określa nazwę danego koloru, jakość barwy nazywaną powszechnie odcieniem lub tonem, np. czerwony
· Odcień odnosi się do kolorów na kole barw i do mieszanek kolorów podstawowych
· Jest to ilość światła i cienia zawartych w danym kolorze
· Związany jest z jasnością i ciemnością , tzn. ze stopniem w jakim kolor zbiża się do bieli lub czerni
· Barwa z dodatkiem bieli jaśnieje tworząc słaby walor
· Barwa z dodatekiem czerni ciemnieje tworząc mocny walor
· To czystość barwy
· Kolory mogą być wysoko, średnio lub nisko nasycone
· Im bardziej kolor przypomina barwę neutralną (im bardziej jest zabrudzony) tym niższa jego chromatyczność
· Chromatyczne barwy : kolorowe; wyróżnia się podtyp niskochromatyczny i wysokochromatyczny
· Achromatyczne: barwy niekolorowe (biel, szary, czarny), nie można określić ich temperatury
B) Temperatura koloru: każda barwa chromatyczna ma swoją temperaturę ciepłą lub zimną
C) Równowaga gamy kolorystycznej: zgodnie z naszym naturalnym poczuciem równowagi barwy wyróżniamy dwa typy barw
D) Kompozycje kolorystyczne: zestawienie barw jest bardzo istotne w stylizacji. Ubiór i makijaż nie może być kolorystycznym chaosem.
· Zestawienia harmonijne łagodzą, wysubtelniają rysy, są idealne dla typów kolorystycznych wiosna, lato.
· Skontrastowane pary kolorów uzyskujemy zestawiając ze sobą barwy jak najbardziej oddalone od siebie na kole barw. Im ta odległość jest większa tym kontrast intensywniejszy.
· Kontrasty są dobrym zestawieniem dla mocnych typów kolorystycznych (zima, jesień)
· Jeśli kontrasty wydają się zbyt mocne, można zrównoważyć kompozycję dodając element w odcieniu neutralnym lub silnie zabrudzonym. Barwy neutralne bowiem łagodzą działanie barw czystych.
Rodzaje kontrastów:
Ø Kontrast chromatyczny: zestawienia kolorów o różnym stopniu chromatyczności. Połączenie barw czystych z odcieniami neutralnymi . Barwa czytsa na tle koloru neutralnego nabiera blasku.
Ø Kontrast temperatur: zestawienie ciepłych i zimnych odcieni
Ø Kontrast równoczesny: każdy kolor w sąsiedztwie drugiego, jaśniejszego koloru, będzie ciemniejszy i bardziej intensywny, natomiast w sąsiedztwie koloru ciemniejszego zjaśnieje i będzie mniej nasycony.
III ANALIZA KOLORYSTYCZNA
W latach 20-tych ubiegłego stulecia szwajcarski nauczyciel malarstwa - Johannes Itten poprosił swoich studentów o namalowanie autoportretów przy użyciu barw, które uznają za odpowiednie dla siebie. Nie patrząc na efekty ich pracy, bezbłędnie określił zestawy kolorystyczne jakimi się posłużyli. Dowiódł tym samym, że z indywidualnym wyglądem każdego człowieka, harmonizują określone grupy kolorów, które zgodnie z ich występowaniem w przyrodzie można przypisać czterem porom roku. Jego teoria stała się z czasem podstawą poradnictwa kolorystycznego i dlatego dziś, w trakcie Analizy Kolorystycznej, raczej dla dyscypliny przydziela się osoby do jednej z czterech grup o nazwie pór roku: Wiosna, Lato, Jesień, Zima. Wbrew wszystkim charakterystycznym oznakom, podczas ustalania typu kolorystycznego może się zdarzyć, że nie da się jednocześnie zaliczyć kogoś do określonej grupy i sądzimy, że jesteśmy typem mieszanym. Typ mieszany jednak nie istnieje. Zdarza się natomiast, że kontrast między karnacją skóry, kolorem włosów i tęczówki oka w ramach jednego typu kolorystycznego nie jest wyraziście ukształtowany. Dzieje się tak dlatego, że każdy typ kolorystyczny występuje w różnych odmianach: delikatnej, jasnej, bardziej kontrastowej i ciemniejszej. Wówczas na przykład do delikatnego typu jesiennego o jasnej karnacji pasuje wiele przytłumionych odcieni palety wiosennej, lub typ letni o ciemniejszym kolorycie może się bardzo dobrze prezentować w delikatniejszych odcieniach Zimy. W klasycznym poradnictwie kolorystycznym wykorzystuje się kolorowe chusty o charakterystycznych dla poszczególnych pór roku odcieniach czerwieni, zieleni, błękitu, żółci, fioletu i brązu. Oddziaływanie chłodnych i ciepłych odcieni tych kolorów na naszą karnację (gdy dany odcień pasuje do Twojego typu, twarz sprawia wrażenie zdrowej, świeżej, usta zyskują naturalną czerwień...) pozwala kolorystce zidentyfikować typ kolorystyczny i zaproponować wachlarz barw najkorzystniej podkreślających Twoją urodę.
Można nosić wszystkie kolory, warunkiem jest odpowiedni odcień, intensywność i walor wyznaczone przez indywidualny koloryt konkretnej osoby, zapisany w kolorze skóry, oczu i włosów.
A) Na podstawie doświadczeń Ittena wyróżniono następujące podstawowe typy kolorystyczne:
1) WIOSNA:
· CERA:
Ø bardzo delikatna, krucha
Ø przeświecająca
Ø lekko żółtawa, jasnośmietankowa, kremowa, o zabarwieniu kości słoniowej, złoty beż, morelowa, ze złotym połyskiem
Ø piegi – złotobrązowe, czerwonawe
Ø rumieni się na brzoskwiniowo
Ø opala się szybko na złoty kolor, nawet na ciemnozłoty
· OPRAWA OCZU:
Ø delikatna, jasna, prawie niewidoczna
Ø przejrzyste białka z nutą pieczarkową
· TĘCZÓWKA:
Ø błękitna, niebieska, turkusowa, zielona, jasne brązy (topaz, bursztyn, piwne)
Ø często wokół źrenicy występuje złota obwódka lub plamki
· USTA:
Ø brzoskwiniowe, jasny koral
· WŁOSY:
Ø jasnozłote, miodowe, rudoblond, marchewkowe, złotobrązowe ze złotymi refleksami
Ø w wieku dziecięcym były jasnoblond, ściemniały na miodowo lub złotobrązowe
Ø siwieją na żółto
2.LATO:
Ø gruba skóra, dobrze ukrwiona
Ø często różowa, niebieska
Ø jasne lato ma cerę mleczną lub jasnoróżową, bladoniebieską, bladoróżową, beżową
Ø piegi – szarobrązowe, szarobrunatne w chłodnym odcieniu
Ø policzki często zaróżowione, rumieńce
Ø bardzo dobrze się opala
Ø jasna, szarawa
Ø białka niebieskawe, przydymione – nie śnieżnobiałe!
Ø niebieska, szaroniebieska, szara, szarozielona, zgaszony brąz
Ø blade, szary róż
Ø jasnoplatynowe, jasny blond, szaroblond, mysie brązy, popielaty brąz
Ø z biegiem lat ciemnieją na szare blondy
Ø siwizna niebieskawa, szara
3.JESIEŃ:
Ø żółta, odcienie pomarańczu, żółtozłota, brzoskwiniowa
Ø jasna jesień – kość słoniowa, żółtobiały, beżowa
Ø ciemna jesień – jasna oliwka, złotobrąz, brąz, mulaci, brązowi murzyni
Ø piegi – u jasnych: złote, u ciemnych: złotobrązowe
Ø policzki się nie rumienią
Ø nie opala się tylko się parzy
Ø jasna, delikatna, miodowa, brązowa, rudobrązowa
Ø białka z odcieniem pieczarkowym lub pomarańczowym
Ø zielona, topaz, bursztyn, miodowe, złotobrązowe, zieleonobrązowe, intensywnie ciemnobrązowe
Ø często występują złote cętki
Ø oczy jesieni z wiekiem jaśnieją
Ø ciemniejsza brzoskwinia, koralowe, cynamonowe
Ø miodowe, złote brązy, odmiany rudego, marchewka, rudoblond, kasztan, miód gryczany, czerń złamana czerwienią
Ø siwizna żółta
4.ZIMA:
Ø różowawa, jasnoróżowa, jasna porcelana, mleczna, alabastrowa, bladoróżowa, jasny beż, beż, głęboki beż
Ø śniada, ciemna oliwka, czarna
Ø piegi – szarobeżowe, szarobrązowe
Ø rzadko się rumieni, jeśli już to na różowo
Ø trudno się opala
Ø mocna, krzaczasta
Ø prawie czarna lub czarna
Ø białka – białe, niebieskie
Ø kolory intensywne, błyszczące, kontrastujące z białkiem
Ø błękit, chaber, niebieski, turkus, szmaragdowa zieleń, fiołkowe, stalowe, orzechowe, ciemny brąz, czarne
Ø niebieskoróżowe, zgaszony róż, głęboka czerwień, bordo
Ø platynowy blond, aksamitne brązy, czarna wiśnia, granatowoczerwone, oberżyna, kruczoczarne
Ø siwizna biała i srebrna
B) Przebieg analizy kolorystycznej:
Stanowisko do analizy musi być w kolorze neutralnym (beże, ewentualnie białe ściany). Skóra klienta nie powinna być opalona, ani pokryta samoopalaczem.
1. Przygotowanie klientki: demakijaż , nałożenie pelerynki w kolorze neutralnym, zdjęcie dodatków, okrycie włosów (jeżeli ich kolor mocno odbiega od naturalnego)
2. Wywiad z klientem (odcień włosów w dzieciństwie, jak się opala, brwi – czy farbowane czy nie).
3. Obserwacja skóry głowy.
4. Ocena struktury włosów.
5. Ocena koloru oczu i białkówki oka.
6. Przyłożenie złotej i srebrnej chusty lub folii. Ocena.
7. Nałożenie na twarz różu w skrajnych odcieniach (np.fuksja i brzoskwinia). Ocena.
8. Przyłożenie szablonów z zimnymi i ciepłymi odcieniami skóry. Przykładamy na do twarzy i do szyji. Pamiętajmy, że skóra w analizie kolorystycznej jest najważniejsza!!
9. Przyłożenie szablonów z kolorami zgodnymi dla pór roku. Ocena.
10. Wstępna diagnoza typu kolorystycznego.
11. Diagnoza typu kolorystycznego za pomocą chust:
I Etap:
Ø Przykładamy po 5 pierwszych chust z każdego typu , opierając się o wstępna diagnozę (pkt 10). Przykładamy chusty w skrajnej kolejności, nasz tym zawsze jako ostatni, na przykład jeśli podejrzewamy zimę przykładamy w kolejności: wiosna, lato, jesień, zima.
Ø Ocena. Nie komentujemy na tym etapie.
II Etap:
Ø...
xsmtx