SPRZEDAŻ.doc

(42 KB) Pobierz

CECHY

KC

USTAWA o szczególnych warunkach sprzedaży konsumpcyjnej z 2002r.

KONWENCJA NZ o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów, Wiedeń 1980r.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ UMOWNA

GWARANCJA JAKOŚCI

GWARANCJA (komercjalna/handlowa/europejska)

- jej udzielenie następuje przez oświadczenie gwaranta w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie

- brak terminów na dochodzenie uprawnień z jej tytułu

 

TREŚĆ:

1) określenie obowiązków gwaranta

2) wskazanie właściwości towaru

3) stwierdzenie że w razie ich braku kupujący może żądać od gwaranta spełnienia świadczenia objętego jego obowiązkiem

4) w języku polskim, w sposób jasny, zrozumiały, nieprowadzający w błąd

5) nazwa, adres gwaranta na terenie RP

6) czas trwania i zasięg terytorialny

7) wydanie dokumentu gwarancyjnego kupującemu

8) gwarancja nie wyłącza uprawnień z tytułu niezgodności towaru k. z umową

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ USTAWOWA

RĘKOJMIA ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE

Wada fizyczna: art. 556 § 1

1)      Rzecz ma cechy zmniejszające jej wartość lub użyteczność ze względu na cel wynikajacy z umowy/ okoliczności/ przeznaczenia rzeczy

2)      Rzecz nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca (np.: certyfikat jakości, gwarancja, data przydatności)

3)      Rzecz została wydana w stanie niezupełnym (np.: brak instrukcji)

! wadą nie są braki ilościowe à art. 471 !

 

Wada prawna: art. 556 § 2

1)      Rzecz stanowi właśność osoby 3 (np.: współwłasność, prawo nie istnieje)

2)      Jest obciążona prawem osoby 3 (np.: ograniczone prawa rzeczowe i prawa obligacyjne-najem, dzierżawa)

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ:

àzasada ryzyka

àwady musiały powstać przed wydaniem rzeczy

Wyłączenie:

a)      sprzedaż licytacyjna w postępowaniu egzekucyjnym/upadłościowym

b)      kupujący wiedział o wadzie art. 557, chyba że przedmiotem sprzedaży są rzeczy przyszłe lub oznaczone gatunkowo

àart. 563 – akt staranności – kupujący musi zawiadomić sprzedawcę o wadzie

NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ

 

TERMINY REKLAMACYJNE

1 miesiąc od wykrycia wady fizycznej

Niezwłocznie w przypadku profesjonalisty

Chyba że sprzedawca wadę zataił!

Do zachowania terminów wystarczy wysłanie listu poleconego

 

 

Essentialia negotii

-Przeniesienie własności rzeczy i wydanie jej

-Zapłata ceny i odbiór rzeczy

 

 

PRZEDMIOT

-RZECZY RUCHOME I NIERUCHOME

-PRAWA

TOWAR KONSUMPCYJNY(rzecz ruchoma)

Wyłączenie: energia elektryczna, gaz, woda

-PRZEDMIOTY RUCHOME MATERIALNE

PODMIOTY

Kupujący: osoba prawna, osoba fizyczna działająca w charakterze przedsiębiorcy

Sprzedający: osoba prawna

Lub gdy po obu stronach są osoby fizyczne

Przedsiębiorca v. konsument

-Profesjonalny obrót gospodarczy

-podmioty pochodzą z dwóch różnych państw-stron

PRZEDAWNIENIE

Zasada ogólna – art. 118 -3 lata, o wydanie przedmiotu, zapłatę ceny

Wyjątek – art. 554 – 2 lata dla przedsiębiorców, rolników i rzemieślników (w tym o odsetki)

Art. 541 – 1 rok od zapłaty ceny, co do roszczeń o dopłatę/zwrot nadpłaty wynikających z przepisów o cenach sztywnych, max i wynikowej

RĘKOJMIA (terminy zawite):

Z tytułu wad fizycznych – 1 rok (przy wadach budynku 3 lata) od wydania rzeczy, wystarczy zawiadomić sprzedawcę

Z tytułu wad prawnych – 1 rok od dowiedzenia się o wadzie

!terminy te nie wiążą gdy sprzedawca wadę podstępnie zataił!

 

4 lata, nie dłużej niż 10 lat

FORMA

Zasada ogólna – brak wymogu formy

Akt notarialny (ad solemnitatem) – dla sprzedaży nieruchomości, spadku, użytkowania wieczystego, zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu

Forma pisemna z podpisami notarialnie poświadczonymi – zbycie przedsiębiorstwa, przeniesienie wierzytelności zabezpieczonej hipoteką

 

Gdy cena towaru przekracza 2000 zł, przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę -  sprzedawca ma obowiązek wydać potwierdzenie(ad probationem) zawartej umowy, które zawiera:

-oznaczenie sprzedawcy

-adres

-datę sprzedaży

-określenie towaru (cena, ilość)

 

RODZAJE SPRZEDAŻY

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin