2005-04-Automatyczne skrzynie biegow.pdf
(
4315 KB
)
Pobierz
Automatyczne skrzynie biegów
Wojciech Sobieraj
REKLAMA
Dyrektor ds. Marketingu i Reklamy
Grażyna Kałużyńska
Specjalista ds. Reklamy
Magdalena Dyszy tel. 678-37-33
e-mail:
m.dyszy@automotoserwis.com.pl
PRENUMERATA:
tel. 678-38-05
GRAFIKA I ŁAMANIE:
MAT-Andrzej Glanda
DRUK:
TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES
mgr Władysław Polesiński
REDAKTOR NACZELNY
mgr inż. Krzysztof Trzeciak
e-mail:
k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
SEKRETARZ REDAKCJI
mgr inż. Elżbieta Woźniak
e-mail:
e.wozniak@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI
ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
www.automotoserwis.com.pl
Od autora
Współczesna automatyczna skrzynia biegów jest postrzegana jako zespół skomplikowany i wyma
gający specyficznej obsługi. Warsztaty serwisowe ze szczególną rezerwą podchodzą do diagnostyki
i napraw sterowników - bloków hydraulicznych, których budowa w skrzyniach sterowanych mecha
nicznie jest bardzo złożona. Współczesne, elektroniczne układy sterowania przekładnią automatyczną
umożliwiły znaczne uproszczenie budowy bloku hydraulicznego. W zamian za to na tradycyjnie me
chanicznym zespole pojawiły się elementy elektryczne, które choć dobrze znane w przemyśle samocho
dowym, ponownie stały się przeszkodą w pewnej i efektywnej naprawie skrzyni automatycznej. Przede
wszystkim jednak, największą barierą w obsłudze tego typu przekładni jest ich niska popularność
w naszym regionie. W poradniku zostaną przedstawione podstawy budowy skrzyni automatycznej,
przykłady typowych uszkodzeń elementów tego zespołu oraz wskazówki dotyczące weryfikacji skrzyń
przed naprawą.
Wojciech Sobieraj
Fot. Wojciech Sobieraj i Andrzej Glanda
Spis treści
1.
Budowa klasycznej skrzyni biegów
5
2.
Przykład działania bloku hydraulicznego
18
3.
Układ sterujący
23
4.
Czujniki zewnętrzne
27
5.
Zasady prawidłowej obsługi automatycznej skrzyni biegów
30
6.
Kontrola i weryfikacja zespołów
31
7.
Diagnostyka
36
Poradnik SERWISOWY
1. Budowa
klasycznej skrzyni biegów
K
lasyczna, stosowana w samochodach osobo
Konwertor
wych przekładnia automatyczna składa się
z czterech podstawowych zespołów:
• konwertora
• przekładni planetarnych
• koszy sprzęgieł i hamulców
• bloku hydraulicznego
Konwertor to automatycznie dostosowująca
się do warunków pracy przekładnia hydrokine¬
tyczna, łącząca wał silnika z wałem wejściowym
skrzyni biegów tzw. wałem turbiny. W skład ze
społu wchodzą: wirnik pompy zintegrowany
z obudową przykręcaną do wału silnika, wirnik
turbiny połączony z wałem wejściowym skrzyni
oraz wirnik kierownicy osadzony na obudowie
skrzyni - tzw. statorze za pośrednictwem sprzę
gła jednokierunkowego (wolnego koła). Dystans
i wzajemną współpracę pomiędzy wymieniony
mi elementami zapewniają pierścienie ślizgowo
i łożyska igiełkowe. Konwertor jest całkowicie
wypełniony olejem.
Podstawowe zespoły przekładni automatycznej
Skrzynia biegów 7G-Tronic montowana w samochodach Mercedes Benz
Poradnik SERWISOWY
!
ka (wirnik pompy) i wału turbiny (wirnik turbi
ny) jest eliminowane przez wirnik kierownicy,
umieszczony pomiędzy pompą a turbiną. Olej
hydrauliczny, wypływając z wirnika turbiny,
uderza w przednie powierzchnie łopatek kierow
nicy, dążąc do jej obrócenia w kierunku przeciw
nym do obrotów wirnika pompy. Kierownica za
blokowana przez działanie sprzęgła jednokierun
kowego nie obraca się, co powoduje, że kierunek
strumienia cieczy zostaje zmieniony tak, że
„wspomaga" obrót wirnika pompy.
Ukierunkowany przepływ oleju wewnątrz
współczesnego konwertora umożliwia 2-3-krot¬
ne zwiększenie momentu obrotowego na osi wir
nika pompy przy dużych wartościach poślizgu
między pompą i turbiną (ruszanie z miejsca,
przyspieszanie). Przy niewielkiej wartości pośli
zgu olej hydrauliczny, wypływając z wirnika tur-
Zespół konwertora (przecięta obudowa pompy)
Wirnik pompy pracuje jak pompa odśrodko
wa, która pobiera olej hydrauliczny z obszaru
wokół jej osi i wyrzuca go na zewnątrz z siłą od
środkową, zależną od prędkości obrotowej kon
wertora. Olej hydrauliczny wyrzucany na łopat
ki wirnika turbiny powoduje jej ruch. Olej traci
na łopatkach turbiny swoją energię kinetyczną
(jest ona zamieniana na ruch obrotowy turbiny)
i jest zasysany w kierunku osi konwertora,
a więc obszaru o niższym ciśnieniu, aby ponow
nie znaleźć się na łopatkach wirnika pompy.
Przepływ oleju wewnątrz konwertora jest uzależ
niony od różnicy prędkości obrotowej wirników
pompy i turbiny. Przy znacznej różnicy prędko
ści obu wirników olej opuszczający turbinę ude
rza w dolne łopatki wirnika pompy w kierunku
przeciwnym do jego obrotu. Oznacza to wyha
mowanie obrotów pompy i stratę energii. Nato
miast przy podobnych wartościach prędkości
obrotowych pompy i turbiny olej opuszcza turbi
nę w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotów
pompy. W tym przypadku niemal nie przepływa
on z pompy do turbiny, lecz „obraca się" łącznie
z dwoma wirnikami.
Niepożądane zjawisko wyhamowania wirnika
pompy przy dużej różnicy prędkości wału silni-
Przepływ oleju wewnątrz konwertora w zakresie
znacznej różnicy prędkości obrotowej wirnika pompy
i turbiny. Wirnik kierownicy zablokowany przez
sprzęgło jednokierunkowe
Wykrywanie usterek konwertora
Objawy
Poślizg przy ruszaniu, brak wzmocnienia momentu
przy niskich prędkościach obrotowych
Utrata momentu i mocy tylko przy wysokich obrotach
Możliwe usterki
Sprzęgło jednokierunkowe kierownicy nie blokuje się
Sprzęgło jednokierunkowe kierownicy zablokowane
w obu kierunkach
Łopatki połamane lub wykrzywione
Utrata mocy w całym zakresie prędkości obrotowych
i nietypowy hałas
Nadmierne „pełzanie" w położeniu D i nietypowy hałas
Turbina i pompa zblokowane przez połamane łopatki
lub kierownicę
Pęknięty wałek turbiny lub wielowypust
Niezależnie od położenia dźwigni wyboru biegu
pojazd stoi
6 Poradnik
SERWISOWY
Plik z chomika:
centro92
Inne pliki z tego folderu:
Pytania na egzamin.docx
(47197 KB)
Pytania_na_egzamin bzn.docx
(29221 KB)
Pytania na egzamin.pdf
(7947 KB)
Egzamin z budowy pojazdów.docx
(10 KB)
2005-04-Automatyczne skrzynie biegow.pdf
(4315 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin