2005-04-Automatyczne skrzynie biegow.pdf

(4315 KB) Pobierz
811033528.015.png
Automatyczne skrzynie biegów
Wojciech Sobieraj
REKLAMA
Dyrektor ds. Marketingu i Reklamy
Grażyna Kałużyńska
Specjalista ds. Reklamy
Magdalena Dyszy tel. 678-37-33
PRENUMERATA: tel. 678-38-05
GRAFIKA I ŁAMANIE: MAT-Andrzej Glanda
DRUK: TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES mgr Władysław Polesiński
REDAKTOR NACZELNY mgr inż. Krzysztof Trzeciak
SEKRETARZ REDAKCJI mgr inż. Elżbieta Woźniak
ADRES REDAKCJI ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
811033528.016.png 811033528.017.png 811033528.018.png 811033528.001.png 811033528.002.png 811033528.003.png
 
Od autora
Współczesna automatyczna skrzynia biegów jest postrzegana jako zespół skomplikowany i wyma­
gający specyficznej obsługi. Warsztaty serwisowe ze szczególną rezerwą podchodzą do diagnostyki
i napraw sterowników - bloków hydraulicznych, których budowa w skrzyniach sterowanych mecha­
nicznie jest bardzo złożona. Współczesne, elektroniczne układy sterowania przekładnią automatyczną
umożliwiły znaczne uproszczenie budowy bloku hydraulicznego. W zamian za to na tradycyjnie me­
chanicznym zespole pojawiły się elementy elektryczne, które choć dobrze znane w przemyśle samocho­
dowym, ponownie stały się przeszkodą w pewnej i efektywnej naprawie skrzyni automatycznej. Przede
wszystkim jednak, największą barierą w obsłudze tego typu przekładni jest ich niska popularność
w naszym regionie. W poradniku zostaną przedstawione podstawy budowy skrzyni automatycznej,
przykłady typowych uszkodzeń elementów tego zespołu oraz wskazówki dotyczące weryfikacji skrzyń
przed naprawą.
Wojciech Sobieraj
Fot. Wojciech Sobieraj i Andrzej Glanda
Spis treści
1.
Budowa klasycznej skrzyni biegów
5
2.
Przykład działania bloku hydraulicznego
18
3.
Układ sterujący
23
4.
Czujniki zewnętrzne
27
5.
Zasady prawidłowej obsługi automatycznej skrzyni biegów
30
6.
Kontrola i weryfikacja zespołów
31
7.
Diagnostyka
36
Poradnik SERWISOWY
811033528.004.png 811033528.005.png 811033528.006.png 811033528.007.png 811033528.008.png 811033528.009.png 811033528.010.png
1. Budowa
klasycznej skrzyni biegów
K lasyczna, stosowana w samochodach osobo­
Konwertor
wych przekładnia automatyczna składa się
z czterech podstawowych zespołów:
• konwertora
• przekładni planetarnych
• koszy sprzęgieł i hamulców
• bloku hydraulicznego
Konwertor to automatycznie dostosowująca
się do warunków pracy przekładnia hydrokine¬
tyczna, łącząca wał silnika z wałem wejściowym
skrzyni biegów tzw. wałem turbiny. W skład ze­
społu wchodzą: wirnik pompy zintegrowany
z obudową przykręcaną do wału silnika, wirnik
turbiny połączony z wałem wejściowym skrzyni
oraz wirnik kierownicy osadzony na obudowie
skrzyni - tzw. statorze za pośrednictwem sprzę­
gła jednokierunkowego (wolnego koła). Dystans
i wzajemną współpracę pomiędzy wymieniony­
mi elementami zapewniają pierścienie ślizgowo
i łożyska igiełkowe. Konwertor jest całkowicie
wypełniony olejem.
Podstawowe zespoły przekładni automatycznej
Skrzynia biegów 7G-Tronic montowana w samochodach Mercedes Benz
Poradnik SERWISOWY
!
811033528.011.png 811033528.012.png
ka (wirnik pompy) i wału turbiny (wirnik turbi­
ny) jest eliminowane przez wirnik kierownicy,
umieszczony pomiędzy pompą a turbiną. Olej
hydrauliczny, wypływając z wirnika turbiny,
uderza w przednie powierzchnie łopatek kierow­
nicy, dążąc do jej obrócenia w kierunku przeciw­
nym do obrotów wirnika pompy. Kierownica za­
blokowana przez działanie sprzęgła jednokierun­
kowego nie obraca się, co powoduje, że kierunek
strumienia cieczy zostaje zmieniony tak, że
„wspomaga" obrót wirnika pompy.
Ukierunkowany przepływ oleju wewnątrz
współczesnego konwertora umożliwia 2-3-krot¬
ne zwiększenie momentu obrotowego na osi wir­
nika pompy przy dużych wartościach poślizgu
między pompą i turbiną (ruszanie z miejsca,
przyspieszanie). Przy niewielkiej wartości pośli­
zgu olej hydrauliczny, wypływając z wirnika tur-
Zespół konwertora (przecięta obudowa pompy)
Wirnik pompy pracuje jak pompa odśrodko­
wa, która pobiera olej hydrauliczny z obszaru
wokół jej osi i wyrzuca go na zewnątrz z siłą od­
środkową, zależną od prędkości obrotowej kon­
wertora. Olej hydrauliczny wyrzucany na łopat­
ki wirnika turbiny powoduje jej ruch. Olej traci
na łopatkach turbiny swoją energię kinetyczną
(jest ona zamieniana na ruch obrotowy turbiny)
i jest zasysany w kierunku osi konwertora,
a więc obszaru o niższym ciśnieniu, aby ponow­
nie znaleźć się na łopatkach wirnika pompy.
Przepływ oleju wewnątrz konwertora jest uzależ­
niony od różnicy prędkości obrotowej wirników
pompy i turbiny. Przy znacznej różnicy prędko­
ści obu wirników olej opuszczający turbinę ude­
rza w dolne łopatki wirnika pompy w kierunku
przeciwnym do jego obrotu. Oznacza to wyha­
mowanie obrotów pompy i stratę energii. Nato­
miast przy podobnych wartościach prędkości
obrotowych pompy i turbiny olej opuszcza turbi­
nę w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotów
pompy. W tym przypadku niemal nie przepływa
on z pompy do turbiny, lecz „obraca się" łącznie
z dwoma wirnikami.
Niepożądane zjawisko wyhamowania wirnika
pompy przy dużej różnicy prędkości wału silni-
Przepływ oleju wewnątrz konwertora w zakresie
znacznej różnicy prędkości obrotowej wirnika pompy
i turbiny. Wirnik kierownicy zablokowany przez
sprzęgło jednokierunkowe
Wykrywanie usterek konwertora
Objawy
Poślizg przy ruszaniu, brak wzmocnienia momentu
przy niskich prędkościach obrotowych
Utrata momentu i mocy tylko przy wysokich obrotach
Możliwe usterki
Sprzęgło jednokierunkowe kierownicy nie blokuje się
Sprzęgło jednokierunkowe kierownicy zablokowane
w obu kierunkach
Łopatki połamane lub wykrzywione
Utrata mocy w całym zakresie prędkości obrotowych
i nietypowy hałas
Nadmierne „pełzanie" w położeniu D i nietypowy hałas
Turbina i pompa zblokowane przez połamane łopatki
lub kierownicę
Pęknięty wałek turbiny lub wielowypust
Niezależnie od położenia dźwigni wyboru biegu
pojazd stoi
6 Poradnik SERWISOWY
811033528.013.png 811033528.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin