Propozycje zabaw z chustą.rtf

(44 KB) Pobierz

PROPOZYCJE ZABAW W PRZEDSZKOLU Z WYKORZYSTANIEM PEDAGOGIKI ZABAWY KLANZA 

PROPOZYCJE ZABAW W PRZEDSZKOLU Z WYKORZYSTANIEM PEDAGOGIKI ZABAWY KLANZA

 

WITAMY W KRAINIE KOLORU CZERWONEGO

Zaproszenie do zabawy z kolorem czerwonym poprzez zawieszenie plakatów w szatni na tydzień przed czerwoną zabawą. Rodzice poinformowani na zebraniach organizacyjnych we wrześniu przygotowują dzieciom ubrania w kolorze czerwonym.

Wystrój przedszkola

 

Dekoracje zawieszamy w salach i w szatniach wspólnie z dziećmi w dniu poprzedzającym imprezę. Każda sala udekorowana jest według pomysłu dzieci i nauczycielek. Wszyscy pracownicy przedszkola ubrani są na czerwono lub mają elementy stroju w tym kolorze. Zabawa od rana. Po przekroczeniu "czarodziejskiej czerwonej zasłony" dzieci zakładają czerwone czapeczki, układają sprzęt sportowy: piłki, laski, szarfy, kółka. Odbywają się zabawy ruchowe z wykorzystaniem wyżej wymienionego sprzętu z pedagogiki zabawy.

Śniadanie. W tym dniu wszystkie kanapki udekorowane są warzywami w kolorze czerwonym: pomidor, rzodkiewka, papryka. Dzieci degustują i poznają smak wszystkich proponowanych warzyw, korzystają z czerwonych serwetek. Witamy w czerwonej krainie:

Kiedyś tęcza zeszła z nieba pomalować świat.

I od tamtej właśnie pory poznajemy jej kolory.

Dzisiaj CZERWONY

Powitanie:

Niech pomacha każdy, kto jest dziewczynką, niech pomacha każdy, kto jest chłopcem. Niech podskoczy ten, kto ma czerwona bluzkę, niech dmuchnie ten, kto ma czerwoną czapkę.

Zaproszenie do "Krainy koloru czerwonego"

Zabawa przy muzyce "Le bastringlo"- (w) "Tańce" Klanza - spacer po sali, muzyka milknie wszyscy machają czerwonymi wstążkami.

Zabawa "Las jesienią" ze wstążkami - dzieci naśladują w swobodny sposób opowiadanie nauczycielki.

W krainie jabłek. Wyobraźcie sobie, że przenosimy się do krainy w bardzo dawne czasy. Było wtedy wielkie, okrągłe królestwo, składające się z kilku krain, jedną z nich była kraina czerwona gdzie wszystko było czerwone: domy, ulice, samochody ludzie i zwierzęta. W krainie czerwonej dzieci chodzą do czerwonych przedszkoli, bawią się czerwonymi klockami, lalkami, samochodami. Jedzą czerwone jabłka, piją czerwony sok malinowy i wiedzą, że najlepszym kolorem jest kolor czerwony.

Lepienie z masy mączno- solnej w kolorze czerwonym jabłek, ozdobienie liśćmi, mchem, patykami. Wspólne przeniesienie i ułożenie prac w przedszkolnej galerii plastycznej.

"Taniec baloników"- przy melodii "Carnevalito" (w) "Tańce" - Klanza. Własna inwencja twórcza dzieci.

Czerwone owoce i warzywa - rozpoznawanie i nazywanie. Zabawa polegająca na rozróżnianiu i nazywaniu owoców (jabłka, truskawki, poziomki), warzyw (papryka, pomidor, marchew, burak). Wykorzystanie rymowanek: "Czary mary, czary mary, tak bym czarowała, abym tutaj, abym tutaj sto owoców miała".

Zabawa z chustą Klanza - "Morze". Kołysanie chustą, tworzenie fal, pływanie w morzu.

Zabawy z piłką - dzieci w kole toczą do siebie piłkę, wymyślając przedmioty w kolorze czerwonym.

Wesołe baloniki - rysowanie pisakiem buzi na czerwonym baloniku.

Pożegnanie z czerwoną krainą. Taniec "wesołych baloników" w takt melodii "Sally gardens" - Klanza.

Lubimy tańczyć, lubimy śpiewać.

Lubimy słońce, lubimy deszcz.

Wiemy, że uśmiech

jest dobry na każde chwile złe.

 

 

Dla przykładu podaje opisy tańców najchętniej wykonywanych przez dzieci w świetlicy szkolnej:

 

Kazaczok-(mel. rosyjska)

Ustawienie: w rozsypce lub na siedząco

Wstęp : 2 razy „raz-dwa-ka-za-czok"

Część A: 1-2 tupnięcie w miejscu

3-5 3 klaśnięcia w dłonie

6-15 powtarzamy l -5 jeszcze 2 razy

16-18 3 klaśnięcia w dłonie

17-32 powtarzamy 1-18

Część B:

1-24 ręce zgięte w łokciach przed sobą, dłonie na łokciach,

naprzemienne wymachy nóg

Część C: (bardzo wolno) - można pokazywać grę na harmonii

1-2 wyprostowane nóg przed siebie i wychylenie głowy do tyłu

PR na czole, LR na plecach

3-8 powtarzamy 1-2

TCHINGHIS-KHAN

USTAWIENIE: w rozsypce lub na siedząco

Część I: 1-8 8 razy uderzamy dłońmi w uda

9-10 wyprost PR w górę

11-12 wyprost LR w górę

13-16 powtarzamy 9-12

17-31 powtarzamy l-16

Część II: 1-4 4 ugięcia rąk w łokciach, ciągniemy za lejce

5-8 odchylenie się do tyłu z uniesieniem rąk do góry

9-16 powtarzamy 1-8

Część III:

1-2 sięgnięcie PR z prawej strony

3-4 sięgnięcie LR z lewej strony

5-8 4 szybkie sięgnięcia raz PR raz LR z prawej strony

9-16 powtarzamy 1-8 z lewej strony

 

Cechą charakterystyczną tańców integracyjnych jest wykorzystanie muzyki ludowej z różnych stron świata. Tańce integracyjne są sposobem wykorzystania tej metody jak formy terapeutycznej, celem w trakcie takich zajęć jest pomoc w podejmowaniu przez dzieci różnego rodzaju ról życiowych, a także związane z kontekstem kulturowym utworów muzycznych. Atrakcję spotkań stanowi kolorowa chusta z uchwytami tzw. "spadochron". Umożliwia ona wiele zabaw np. na podane hasło tylko dziewczynki chowają się do środka następnie wymiana z chłopakami. Zabawa w „rybaka i rybkę" polega na tym ,że jedna osoba chowa się i ucieka pod spadochronem, a druga na spadochronie szuka jej, pozostali falują chustą. W czasie imprezy z okazji „Dnia Dziecka" duże zainteresowanie wzbudził punkt malowania farbami do ciała .Dzieci , które chciały, mogły mieć pomalowaną twarz lub rękę wg wybranego przez siebie wzoru.

 

Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej Klanza

Dla rodziców i dzieci

 

 

Przygotowałam dla rodziców i dzieci zabawy z chustą animacyjną Klanza. Miały one na celu wprowadzenie rodzinnej, swobodnej atmosfery. Chciałam zachęcić wszystkich do wspólnej zabawy. Przygotowałam następujące zabawy:

 

v Przebieganie pod chustą – przebiegają osoby, które trzymają określony kolor

v Rybak i rybka – jedna osoba stoi na środku chusty to jest rybak, druga ukryta jest pod chustą i tam się poruszą to jest rybka. Reszta osób trzyma chustę na wysokości ramion. Ich zadaniem jest energiczne ruszanie chustą w taki sposób, aby imitować ruch fal i jednocześnie zakryć rybką. Zadaniem rybaka jest załapanie rybki.

v Chodzenie po falach – osoba stoi na środku chusty, reszta trzyma chustę i znów robi fale tak, aby utrudnić chodzenie.

v Calineczka - osoba siedzi na środku chusty – reszta trzymając chustę idzie w jednym kierunku zawijając osobę siedzącą w kwiatek. Na dany znak gwałtownie wyprostowują chustę.

v Rekin – dwoje dzieci jest ukrytych pod chustą, reszta siedzi na obrzeżach chusty trzymając ją na wysokości ramion a nogi ma schowane pod chustą. Dookoła chusty chodzą dwie kolejne osoby to są obrońcy. Dzieci schowane pod chustą „rekiny” krążą pod nią i wybierają osobę, którą wciągają za nogi pod chustę. Obrońcy mogą ratować przed wciągnięciem. Gdy dziecko zostanie wciągnięte do połowy tułowia zostaje rekinem.

v Celowanie do otworu w chuście – wszyscy, którzy trzymają chustę starają się tak nią poruszać, aby wcelować maskotką do środka otworu.

v Mecz – podział osób trzymających chustę na pół. Jedna drużyna stara się wcelować maskotką do otworu a druga ma temu zapobiec.

Zabawy i gry z chusta animacyjną KLANZA

 

Zajęcia z chustą animacyjną to jeden ze sposobów na uatrakcyjnienie zajęć prowadzonych zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.. Duża, niezwykle kolorowa chusta przyciąga wzrok, wzbudza zainteresowanie i zaciekawienie wszystkich uczestników zabawy. Dzięki niej zajęcia staną się atrakcyjne, a ich uczestnicy chętnie będą brać w nich udział. Uczestnictwo w nich zawsze powinno być dobrowolne. Czasem zdarza się, że członkowie danej grupy nie będą chcieli w nich uczestniczyć, wówczas należy umożliwić im obserwację tych zabaw. Gwarantuję, że po chwili sami poproszą o możliwość aktywnego w nich uczestnictwa. Do zajęć z chustą potrzebne jest duże, przestronne pomieszczenie a jeśli warunki atmosferyczne są sprzyjające można wykorzystać ją do zabaw na świeżym powietrzu.

 

Przybory:

 

chusta animacyjna, balony, piłeczka tenisowa, szarfy w 2 kolorach, miękka piłka, płyta CD „Wesoła szkoła” cz. 2, Dorota Dziamska - „Zbieram Poszukuję Badam” część 1 (płyta CD)

 

Cele:

 

Ř nawiązuje pozytywne relacje poprzez współdziałanie w grupie

Ř odczuwa radość wspólnej zabawy

Ř doskonali zwinność i zręczność

Ř odczuwa stan relaksu i odprężenia

 

Literatura:

 

1. red. Anna Wasilak, Zabawy z chustą, wyd. KLANZA 2002

2. Leszek Gęca, Tańce integracyjne cz.I, wyd. KLANZA 2003

 

Przebieg zajęć:

 

1. Pląs powitalny - dzieci stoją dookoła chusty i śpiewają ( na melodię „Siekiera, motyka”)

„ Dziś zajęcia fajna sprawa,

dla nas wszystkich to zabawa,

ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu,

przysiad, hop!

Głowa, ramiona,

kolana, pięty / 3 razy

Głowa, ramiona,

Kolana, pięty

Oczy, uszy, usta, nos

( śpiewamy i pokazujemy coraz szybciej)

 

2. Zabawy z chustą bez przyborów:

 

a) Morskie fale

Uczestnicy zabawy stoją w kole trzymając za uchwyty chusty. Wachlują chustą wywołując sztorm na morzu- mocne potrząsanie, na hasło „ cisza na morzu” delikatnie wachlują chustą.

 

b) Rybak i rybki

Uczestnicy trzymają chustę za brzegi. Prowadzący wybiera cztery osoby, które przyjmują role rybaka i rybek. Rybak wchodzi na chustę i stara się złapać pływające w wodzie ( biegające pod chustą) rybki. Bawiący się falują chustą, utrudniając w ten sposób zadanie rybakowi.

 

c) Spadochron

Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Część grupy siada w siadzie skrzyżnym pod chustą. Osoby trzymające chustę równocześnie unoszą ją w górę, w dół.

 

d) Spacer

Dzieci w pozycji na czworakach spacerują po chuście, lekko falowanej przez uczestników, którzy siedzą. Chętni odbywają spacer chodząc w parze z osobą czworakującą po chuście.

 

e) Kwiat lotosu

Jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą, pozostali uczestnicy zabawy trzymają chustę za brzegi. Zwracają się w prawą stronę i idąc powoli, zawijają siedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion, zatrzymują się i na hasło prowadzącego równocześnie i szybko cofają się.

 

f) Relaks

Połowa grupy zajmuje wygodną pozycję leżącą lub półleżącą. Druga polowa trzyma chustę i powiewa nią nad leżącymi. Relaks przy spokojnej muzyce. Następnie uczestnicy zamieniają się miejscami i rolami.

 

3. Zabawy z piłką:

 

a) Skaczące balony

Przy szybkiej muzyce uczestnicy odbijają balony chustą. Potrzebne jest skoordynowanie ruchów uczestników, aby balony nie wypadły poza chustę

 

b) Piłka nożna

Uczestnicy trzymają napiętą chustę. Prowadzący dzieli uczestników na dwie drużyny. Zadaniem każdej z nich jest przerzucenie piłki na stronę przeciwników, tak aby spadła poza nią. Stojący po przeciwnej stronie starają się do tego nie dopuścić i próbują przerzucić piłkę na drugą stronę. Mogą się ratować odbiciem piłki głową.

 

c) Bilard

Grupa wachluje chusta, na której jest piłeczka tenisowa. Ma ona wpaść do otworu znajdującego się na środku chusty.

 

3. Zabawy bez przyborów:

 

a)Pułapka

Część osób kładzie się pod chustę. Reszta wachluje chusta, po chwili kładzie ją na leżących i przytrzymuje jej brzegi. Osoby znajdujące się pod chusta, starają się spod niej wydostać.

 

b) Kolorowa gwiazda

Wszyscy leżą na chuście ( nogi mają zwrócone do jej środka). Jednocześnie wykonują polecenia:

v turlamy się 2 razy w prawo,

v trzymamy się za ręce, podnosimy je do góry, kładziemy je za głowę i znowu podnosimy do góry,

v trzymając się za ręce podnosimy się i siadamy,

v trzymając się za ręce podnosimy się i wstajemy, a następnie kładziemy się,

v trzymając się za ręce podnosimy nogi w górę, siadamy opuszczając stopy.

4. Podsumowanie

• Która zabawa sprawiła ci najwięcej radości?

• Czy była zabawa, która Ci się nie podobała?

 

5. Pożegnanie

Wszyscy uczestnicy siadają na chuście. Prowadzące rozdają ciasteczka, które każdy rozwija z serwetki. Uczestnicy wsłuchują się w odgłosy przyrody - kaseta z muzyką relaksacyjną „Cztery pory rok” Vivaldii.

 

 

S c e n a r i u s z z a j ę ć

METODY WSTĘPNE

Wizytówki Wpisz na wizytówce swoje imię oraz (do wyboru):

-narysuj swoje marzenie;

-na odwrocie napisz imię bliskiej Ci osoby;

-narysuj ukochaną zabawkę z dzieciństwa;

-napisz nazwę swojego miasta;

-narysuj rzecz, którą chciałbyś nazwać swoim imieniem; itp;

 

Pomoce i materiały: karteczki, flamastry, taśma szklarska.

Cele: ułatwienie zapoznania się i utrwalenia imion innych uczestników, zniesienie anonimowości.

Niedokończone zdania Każdy z uczestników kończy w sposób indywidualny zaproponowaneprzez prowadzącego zdania np.: "Jestem tutaj ponieważ..." ; "Jestem tutaj chociaż ..."; "Od tych zajęć oczekuję ..."; "Mam nadzieję,

że to spotkanie ..." itp.

 

Pomoce i materiały: szary papier, flamastry.

Cele: ćwiczenie umiejętności przekazywania obaw, nadziei, myśli itp.

"Termometr nastroju" Na przygotowanym arkuszu z narysowanym termometrem zaznaczamy w st. C np. nasz nastrój. "Termometr" możemy użyć na początku lub ( i ) na końcu zajęć.

 

Pomoce i materiały: szary papier, flamastry.

Cele: kształtowanie umiejętności dostrzegania, oceniania i wyrażania własnego nastroju oraz dostrzegania nastroju innych osób, kształtowanie postaw empatycznyech.

Proporczyki Każdy z uczestników rysuje swój proporczyk, wypisując wyraźnie swoje imię z odpowiednim motywem np. znakiem zodiaku. Proporczyk przypinamy spinaczem do sznurka. W zależności od tematyki zajęć lub okoliczności możemy nadać proporczykom odpowiedni kształt i wydać odpowiednie polecenie. Zamiast proporczyków z papieru, możemy użyć np. balonów.

 

Pomoce i materiały: wycięte proporczyki lub balony, flamastry, sznurek, spinacze biurowe.

Cele: umiejętność kształtowania i wyrażania własnych myśli, potrzeb, marzeń itp., kształtowanie postaw empatycznych.

TANIEC i PIOSENKA "Witam was" Taniec do piosenki można wykonywać w kilku wersjach np.:w parach (opisana niżej); w parach w kole; w kole; Stajemy, siadamy lub klękamy w parach twarzą do siebie.

TEKST:

"Witam was, witam was, zaczynamy już czas (zabawa w łapki), jestem ja, jesteś ty (wskazujemy siebie, wskazujemy na partnera), raz, dwa, trzy" (klaszczemy: 1- w swoje dłonie,2- w partnera dłonie, 3 - w swoje dłonie ). Wersja pożegnalna: "Żegnam was...,czas już kończyć, już czas, byłem ja, byłeś ty, raz dwa trzy".

 

Cele: budowanie więzi między uczestnikami, ćwiczenie dużej motoryki oraz koordynacji słuchowo - wzroko- ruchowej.

ZAWARCIE KONTRAKTU Przed przystąpieniem do właściwej części zajęć uczestnicy zawierają między sobą kontrakt. Główne punkty kontraktu proponowane są przez prowadzącego. np.: Słuchamy siebie uważnie; Mówimy od siebie; Mówimy do siebie po imieniu;Staramy się stworzyć atmosferę bezpieczeństwa; Odnosimy się do siebie z szacunkiem;Udzielamy sobie wsparcia;Nie oceniamy siebie i innych;Każdy decyduje o własnej aktywności;Nie rywalizujemy, świetnie się bawimy. Grupa powinna zaproponować swoje punkty kontraktu.Gdy mamy na to czas , grupa może od początku do końca stworzyć swój własny kontrakt.

 

Pomoce i materiały: kartki lub inne elementy na których będzie spisany kontrakt.

Cele: zrozumienie przez uczestników ( gł. dzieci , młodzież) sensu istnienia norm i zasad.

WŁAŚCIWA CZĘŚĆ ZAJĘĆ

Zabawa

rytmiczno-muzyczna:

"Miała baba koguta" Wszyscy klęczą w kole twarzami do wnętrza koła mając przed sobą na podłodze jeden kasztan. Grupa przekazuje sobie kasztany (kolejno, po kole) w rytmie muzyki (zwrotka - przekazujemy kasztan na 2, refren - na 4).

Pomoce i materiały: kasztany, klocki, woreczki lub inne małe przedmioty.

Cele: ćwiczenie rytmu, koordynacji słuchowo-ruchowej, rozbudzanie odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadania.

Zabawy na poznanie imion:

1. Imię i gest;

 

2. Imię i nastrój;

 

3. Moje prawe miejsce jest puste;

 

4. Siedzę w trawie i słyszę; 1 - Każdy z uczestników wypowiada swoje imię, wraz z wybranym przez siebie gestem. Reszta grupy powtarza to imię i gest. W następnej rundzie grupa próbuje sama powtórzyć wszystkie imiona i gesty.

2- Każdy z uczestników mówi swoje imię w określony, podany wcześniej przez prowadzącego sposób lub uczestnik sam decyduje w jakim nastroju wypowie swoje imię.

3- Uczestnicy siedzą w kręgu, pozostawiając jedno miejsce wolne. Osoba, która ma to krzesło po swojej prawej stronie mówi : Moje prawe miejsce jest puste i zapraszam tu (imię osoby) jako (nazwa przedmiotu, zwierzęcia itp).

4 - Podobnie jak zabawa z pkt-u 3.

Siedzę(mówi pierwsza osoba przesuwając się na wolne miejsce);

w trawie (mówi druga osoba przesuwając się na wolne miejsce);

i słyszę (imię osoby) jako ( nazwa przedmiotu, zwierzęcia itp.) - mówi trzecia osoba przesuwając się na wolne miejsce).

Cele : utrwalenie imion uczestników zabawy, kształtowanie wyobraźni i kreatywności, stymulowanie uwagi i możliwości reakcji.

TANIEC integracyjny

"Swing w uliczce" Podział uczestników na dwie grupy, ustawienie parami naprzeciw siebie, tworząc rzędy.

Część 1:

* 4 kroki do siebie, kla?nięcie w dłonie partnera,

* powrót 4 krokami do tyłu,

* 8 krokami zamiana miejsc z partnerem,

* 8 krokami ponowna zamiana miejsc,

* 4 kroki do siebie, klaśnięcie w dłonie partnera,

* powrót 4 krokami do tyłu.

Część 2:

* Pary z początku rzędu tańczą na koniec uliczki, pozostali klaszczą w dłonie.

Pomoce i materiały: muzyka.

Cele tańców: Przyjemne doznania radości z poruszania się przy łatwo wpadającej w ucho muzyce. Rytm, ruch, muzyka to główne obszary tanecznych doznań estetycznych. Taniec animacyjny pozwala na wielość kontaktów - zmian partnerów, odbywa się to spontanicznie co wpływa na jakość komunikacji w obszarze pozawerbalnym. Poza tym integracja grupy, ćwiczenie dużej motoryki oraz koordynacji słuchowo - wzrokowo-ruchowej.

Zabawa symulacyjna

"Słoneczko"

Temat: Cechy dobrego terapeuty. Każdy z uczestników otrzymuje po 6 karteczek :

4 karteczki - wypisuje cechy dobrego terapeuty;

1 karteczka - wpisuje swoją mocną stronę;

1 karteczka - wpisuje swoją słabą stronę;

Po wypisaniu karteczek, wokół głównego słoneczka tworzymy

z 4 karteczek promyki dobierając je wg cech powtarzających się.

Tak samo postępujemy z mocną i słabą stron?.

Po ułożeniu słoneczek rozpoczyna się dyskusja na temat treści promyków.

 

Pomoce i materiały: po 6 karteczek dla każdego uczestnika, flamastry, szary papier, słoneczka, klej.

Cele: kształtowanie umiejętności wartościowania i samooceny pozytywnej jak i negatywnej, doświadczenie własnej wartości i wartości innych uczestników.

Zabawa ruchowa

"Magiczna liczba siedem" Ustawienie w kole.

TEKST :

Czy znasz, czy znaszmagiczną liczbę siedem ?bis

Tak jest jeden!

Czy znasz , czy znasz magiczną liczbę siedem ? bis

Tak jest jeden! - tupnięcie prawą nogą,

Tak jest dwa! - tupnięcie lewą nogą,

Czy znasz....Tak jest ...1, 2

Tak jest trzy! - klęknięcie na prawe kolano,

Czy znasz ... Tak jest 1, 2, 3 ( itd. do siedmiu)

Tak jest cztery! - klęknięcie na lewe kolano,

Tak jest pięć ! - podparcie prawym łokciem,

Tak jest szeąć! - podparcie lewym łokciem,

Tak jest siedem! - podparcie czołem.

Za każdym razem wykonujemy gesty po kolei, od pierwszego zaczynając.

Cele: integracja grupy, ćwiczenie dużej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo - ruchowej

Zabawa muzyczna

z kostką

(poruszanie się w rytm muzyki) Uczestnicy tańczą dowolnie przy muzyce. Kiedy muzyka nagle się urywa prowadzący podnosi kostkę pokazując wyraźnie jedną ściankę. Uczestnicy muszą szybko połączyć się w grupy liczące tyle osób, ile oczek jest na kostce. Po utworzeniu grup padają polecenia, które uczestnicy muszą wykonać w rytmie muzyki.

Przykłady poleceń:

1 - kelner ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin