Djurdievic Gordan - Narodziny Nowego Eonu.pdf

(180 KB) Pobierz
428144288 UNPDF
GORDAN DJURDJEVIC
Przetłumaczył i opatrzył wstępem
KRZYSZTOF GRUDNIK
Olsztyn 2009
428144288.003.png 428144288.004.png
Tytuł oryginału
The Birth ofthe New Aeon: Magick and Mysticism
of Thelema from the perspective of Postmodern A/Theology
Przekład
Krzysztof Grudnik
Skład i redakcja techniczna
Janusz Niedźwiecki
Copyright © Gordan Djurdjevic, 2008
Copyright © for the Polish edition
by Wydawnictwo 418, 2009
Wydanie I
Nakład 93 egz.
ISBN 978-83-925576-4-7
11
[Aleister Crowley] stanowi odbicie wielu głównych
problemów seksualności i kultury początku dwu­
dziestego wieku, zapowiadając kryzys nowoczesno­
ści po Drugiej Wojnie Światowej oraz wiele tren­
dów we współczesnej myśli postmodernistycznej.
Urban (2006, 17)
od względem historycznym i ideologicznym, zachod­
nia tradycja ezoteryczna w dużej mierze uwikłana była
w niełatwą i skomplikowaną relację z abrahamowymi
religiami judaizmu, chrześcijaństwa oraz, w mniejszym
stopniu, islamu 1 . W 1904 roku brytyjski poeta i okultysta, Aleister
(Crowley (1875-1947) 2 , oznajmił, że otrzymał krótki proroczy tekst
Księgi Prawa 3 , zwiastujący narodziny Nowego Eonu symbolizowa­
nego przez 'Zwycięskie Dziecię w Koronie', aspekt boga Horusa.
Filozoficzny i religijny światopogląd zawarty w księdze został na­
zwany Thelemą , greckim terminem oznaczającym wolę. Crowley
interpretował główne przesłanie książki, zawarte we frazie „Czyń
1. Najsilniejszy wpływ wywarł islam na luźno zorganizowany ruch Tradycjona­
lizmu Integralnego, który był głównie XX-wiecznym zjawiskiem. O tradycjona­
lizmie zob. inter alia Sedgwick (2004). W kwestii przeglądu głównych trendów
i podstaw zachodniego ezoteryzmu, zob. Faivre (1994), Stuckrad (2005) i bar­
dziej przystępny Godwin (2007).
2. Jedyną naukową monografią na temat Crowleya jest publikacja Pasiego
(1999); niemieckie tłumaczenie Pasi (2006). W kwestii rysu biograficznego
zobacz, pośród wielu innych, Kaczyńskiego (2002). [W języku polskim jedyną
pracą omawiająca pokrótce biografie Crowleya jest Dziedzictwo bestii: biografia
Aleistera Crowleya, Geralda Sustera (Okułtura, Warszawa 2002) - K.G.].
.5. Manuskrypt Księgi Prawa (The Book of the Law) lub Liber AL vel Legis (odtąd
oznaczanej jako AL z rzymskim i arabskim numerem oznaczającymi odpowied­
nio rozdział i wers) został po raz pierwszy opublikowany przez w Crowley (1912)
oraz wydrukowany w Crowley (1913), po czym doczekał się niezliczonej ilości
przedruków. Został dołączony do pośmiertnej kolekcji wraz z innymi przekaza­
mi lub 'świętymi księgami' w Crowley (1983).
428144288.005.png 428144288.006.png
12
swoja wolę będzie całym Prawem" (AL I: 40) 4 , jako nakaz poszu­
kiwania i wypełniania swojego prawdziwego celu w życiu, innymi
słowy, by czynić swą Wolę. Utrzymywał, iż najlepszą metodą do
wypełnienia tego zadania jest zajęcie się tym, co nazywał Magiją.
W reinterpretacji Crowleya, Magija jest formą teorii i praktyki,
która obejmuje obie tradycje ezoteryczne, wschodnią i zachodnią,
połączone odgórną orientacją ideologiczną, zakotwiczoną w prze­
kazie Księgi Prawa i Prawie Thelemy.
Sądzę, że ideologiczna postawa Thelemy podobna jest do
ogólnej orientacji postmodernizmu w przyznaniu nadrzędnej war­
tości relatywnemu (indywidualnemu) doświadczaniu świata i punk­
tu widzenia, oraz przyjęciu wielości prawd o naturze rzeczywistości.
Thelema w swym synkretyzmie dystansuje się również od tradycji
monoteistycznej, co jest cechą zbliżoną do światopoglądu ezote­
rycznego, a zarazem paralelną z postmodernistyczną ideą pastiszu
i intertekstualności. Hermeneutycznie, thelemiczna perspektywa
zorientowana jest na stwierdzenie śmierci autora, na teorie odczy­
tań literatury ukierunkowane na czytelnika, gdyż jej główna księga,
Księga Prawa, odrzuca oficjalny wykład, pozostawiając znaczenie
tekstu do interpretacji „każdemu samodzielnie". Na dodatek The­
lema obfituje w wątpliwości do takiego stopnia, że gra sprzeczności
i odwróceń staje się 'kluczem' do Księgi Prawa 5 . Poprzez uznanie,
że „egzystencja jest czystą radością" (AL II: 9) ideologia ta wydaje
się wcielać to, co Nietzsche 6 , mający główny wpływ zarówno na
Crowleya jak i postmodernizm, zwał la gaya scienza. Inne koneksje
4. Lokalizacja cytatów z Księgi Prawa, oznaczonych skrótem AL, odbywa
się według schematu - numer księgi: numer wersetu. W tłumaczeniu wy­
korzystałem polski przekład Księgi Prawa opublikowany przez HOOR,
http://thelema.pl/al-pl.htm (dostęp 25 lutego 2009). [przyp. tłum.]
5. zob. Frater Achad, Liber Trzydzieści ]eden, Lashtal Press, 2005
6. Wpływ Nietzschego na myśl Crowleya był istotny i zasługuje na osobne zba­
danie.
428144288.001.png
13
z Nietzschem przejawiają poglądy takie, jak wola mocy, gloryfikacja
indywidualizmu, wojenna retoryka i krytyka chrześcijaństwa. Moją
główną tezą jest twierdzenie, że Thelema może być określana jako
postmodernistyczna, post-monoteistyczna, ezoteryczna religia 7 .
Esej ten bada teoretyczne zasady Thelemy odnoszące się do
problemów postmodernistycznej a/teologii jakie wymienił Mark
C. Taylor (1984): śmierć Boga, zanik jaźni, koniec historii i za­
kończenie książki. Nasuwa się natychmiast obserwacja, że hory­
zont tych problemów jest opisany przez ideologiczną strukturę
judeochrześcijańskiego światopoglądu 8 i jego świecki, filozoficzny
odpowiednik, podczas gdy Thelema w interpretacji Crowleya, ofe­
ruje nowy punkt startowy i odmienną religijno-filozoficzną per­
spektywę. Obwieszcza narodziny nowych Bogów, pojawienie się
ciągle-zmiennej jaźni, początek Nowego Eonu i otwarcie nowej
księgi. W dalszej części opiszę te cztery tematy, opierając me przy­
kłady głównie na pismach Crowleya.
7. Nie oznacza to, że niemożliwe jest alternatywne ujęcie Thelemy.
8. Te cztery teoretyczne / teologiczne 'problemy' są, na przykład, pozbawione
znaczenia w kontekście światopoglądu buddyjskiego.
428144288.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin