plan obozu harcerskiego_12.doc

(110 KB) Pobierz
Program pracy kolonii w

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

 

 

Plan pracy obozu harcerskiego  w Soczewce RYCERZE

„Obóz to zapowiedź długich, tygodnie trwających prac i  zabaw, kiedy to dni są długie, gorące a noce szybko mijają rozświetlone milionem gwiazd...”

 

Dane o obozie:

Czas: 05 – 30.07.1999r.

Miejsce: Soczewka, k/ Płocka.

Organizator: Hufiec Warszawa Centrum.

 

Dane o kadrze obozu:

Komenda obozu:

Komendant: phm. Ewa

z-ca. Komendanta:

Instruktor komendy;

Mariusz pwd

Oboźny:

ćwik Krzysztof

 

Cele obozu: to poznanie zwyczajów jakimi rządzili się rycerze w dawnych czasach i próba zastosowania ich w XXI wieku.

Dla kadry:

-          Wykształcenie poczucia obowiązku

-          Nauka wspólnej pracy i podziału zadań w zespole

-          Nauka i ćwiczenie punktualności

-          Realizacja wymagań na stopnie harcerskie i instruktorskie

-          Pogłębianie wiedzy instruktorskiej

Dla uczestników:

-          Nauka współpracy w zespole

-          Kształcenie postawy tolerancji wobec innych

-          Nauka i ćwiczenie punktualności

-          Wykształcenie postawy życia zgodnie z prawem harcerskim

-          Uzupełnienie wiadomości potrzebnych do realizacji prób na stopnie harcerskie

-          Nabycie lub doskonalenie praktycznych umiejętności harcerskich

Formy realizacji celów:

W czasie tegorocznego obozu będziemy przemieszczać się w czasie zapoznając się z zasadami, zwyczajami, wydarzeniami historycznymi związanymi z rycerzami. Odwiedzimy różne epoki. Harcerze wykonają stroje rycerskie do spotkań obrzędowych. Obrzędowość przejawiać się będzie w wystroju obozu, totemach, tablicy rozkazów, świetlicy i bramie. Organizować będziemy kominki i ogniska tematyczne. Do obrzędowości dostosowywać będziemy gry, zabawy, piosenki, zadania zespołowe oraz rajd.

Podział kompetencji kadry:

Komendant i zastępca komendanta obozu:

-          Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci i kadry oraz nad prawidłową pracą młodszej kadry.

-          Wypełnianie obowiązków związanych z prowadzeniem dokumentacji finansowej obozu.

-          Czuwanie nad prawidłową realizacją założonego programu.

-          Czuwanie nad rozwojem dzieci i kadry.

-          Organizowanie dokształcania kadry

-          Udzielanie pochwał i nagan (włącznie z wydaleniem z obozu).

-          Kontakty z rodzicami w czasie odwiedzin, wydawanie zezwoleń na opuszczenie przez dziecko terenu obozu pod opieka rodziców.

-          Rozliczanie kadru obozowej z realizacji zadań programowych i wychowawczych na obozie.

-          Wyznaczanie czasu wolnego kadry.

Oboźny:

-          Czuwanie nad prawidłowym tokiem realizacji programu dnia.

-          Dbanie o bezpieczeństwo wszystkich uczestników obozu.

-          Pilnowanie porządku na terenie obozu, czasu zajęć i posiłków, itp. wg. ustalonej ramówki dnia.

-          Wypełnianie książki pracy obozu.

-          Pilnowanie punktacji i  współzawodnictwa.

-          Pomaganie zastępowym w przygotowywaniu zajęć, służenie radą i pomocą w każdej sytuacji.

-          Zbieranie materiałów do kroniki obozu i prowadzenie jej.

-          Prowadzenie apeli.

Przyboczni i zastępowi:

-          Przebywanie przez 24 godziny  z harcerzami;

-          Dbanie o bezpieczeństwo harcerzy;

-          Dbanie o prawidłowy rozwój, zachowanie i ubiór harcerzy;

-          Dbanie o komfort psychiczny dzieci,  (listy do domów, itp.)

-          Przeprowadzanie zajęć wynikających z programu obozu;

-          Przeprowadzanie zajęć harcerskich i branie w nich udziału;

-          Umożliwianie zdobywania harcerzom sprawności indywidualnych i sprawności zespołowych;

-          Dbanie o czystość i higienę powierzonych mu harcerzy;

-          Meldowanie komendzie o wszystkich problemach wychowawczych z harcerzami;

-          wykonywanie zadań i poleceń zleconych przez komendę obozu.

 

Rada drużyny: - stanowić ją będą zastępowi i kadra. Do jej kompetencji należeć będą:

-          decyzje o przyznaniu sprawności, stopnia

-          decyzje o karaniu i nagradzaniu – karą jest brak nagrody

-          zatwierdzanie planów dnia

Dane o harcerzach:

Na obóz pojadą harcerki i harcerze z dwóch środowisk 

Harcerki o harcerze w stopniach:

281 WDH

·         ochotniczka / młodzik

§         tropicielka / wywiadowca -

§         samarytanka / ćwik

§         bez stopnia: - harcerki –

                         - harcerze -

368 Szczep WGZiDstH

§         ochotniczka / młodzik -

§         tropicielka / wywiadowca -

§         samarytanka / ćwik –

§         bez stopnia: – harcerki –

-          harcerze –

Charakterystyka drużyny 281:

 

Charakterystyka drużyny 368:

W 368 WDstH działa zastęp starszoharcerski kadrowy na co dzień pełniący służbę w gromadach zuchowych i drużynie harcerskiej. W skład zastępów harcerskich wchodzą dzieci w wieku od 4 – 6 klasy, byłe zuchy. Większość z nich nie posiada jeszcze stopni harcerskich oraz nie złożyła przyrzeczenia.

W zastępie  starszoharcerskim są też harcerze, którzy dołączyli do drużyny po przerwie. Większość harcerzy z zastępu starszoharcerskiego ukończyła kurs drużynowych.

Założenia wychowawcze:

1.       Umiejętne zorganizowanie wypoczynku harcerkom i harcerzom – różne formy pracy, zabawy, gry, zajęcia rekreacyjne, zajęcia sportowe dostosowane do obrzędowości obozu i wieku uczestników.

2.       Zapewnienie warunków do prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dzieci w wieku harcerskim (właściwe warunki psychiczne i materialne oraz zajęcia fizyczne umożliwiający optymalny rozwój dzieci w wieku 10 - 18 lat).

3.       Zapewnienie harcerkom i harcerzom poczucia bezpieczeństwa i optymalnych warunków dla zachowania zdrowia, rozumienie higienicznego trybu życia, znaczenie czystości ciała i bielizny oraz właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych szczególnie u dzieci wyjeżdżających po raz pierwszy.

4.       Rozwijanie umiejętności współżycia w grupie; przestrzegania zwyczajów zgodnego współdziałania, kulturalnego zwracania się do siebie, poszanowanie prac innych, opiekowanie się młodszymi koleżankami i kolegami, dbałość o życzliwą i koleżeńską atmosferę w grupie, rozstrzyganie sporów, wspólne inicjatywy i działania harcerzy i kadry, zdobywanie sprawności indywidualnych i zespołowych.

5.       Kształtowanie umiejętności rezygnowania z własnych przyjemności na rzecz drugiego, nauka dawania i brania – przyjaźni i nie tylko tak aby nikogo nie urazić.

6.       Rozwój świadomości moralnej i skali ocen dostosowanej do wieku poszczególnych uczestników obozu.

7.       Rozwój samodzielności i zaradności w życiu codziennym i trudnych sytuacjach, dbanie o swoje rzeczy, pranie bielizny, itp.

8.       Kształtowanie postaw społeczno-moralnych poprzez wdrażanie do poszanowania i ochrony otaczającej przyrody, zapoznanie z miejscem pobytu, środowiskiem przyrodniczym; las, rzeka, łąki, itp., poszukiwanie ciekawych i nieznanych roślin i zwierząt, uczenie się obserwacji i wyciągania wniosków.

9.       Ćwiczenie postaw estetycznych, dbanie o estetykę pomieszczeń, własny wygląd i otoczenie, słownictwo.

10.    Rozwijanie wyobraźni dzieci i zdolności do jej wykorzystywania w każdej sytuacji zabawowej i życiu codziennym; obrzędowość obozu, sprawności indywidualne, itp.

11.    Rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci oraz pogłębianie wiedzy poprzez zdobywanie praktycznych umiejętności, ciekawych i sprawdzonych informacji oraz nowych doświadczeń.

12.    Zapoznanie ze zwyczajami Rycerzy i ich kodeksem honorowym oraz pogłębienie znajomości niektórych wydarzeń z historii .

13.    Kształtowanie celów wychowawczych wypływających z programu harcerskiego zdobywania sprawności zespołowych i indywidualnych realizowanych w czasie pracy śródrocznej i w czasie trwania obozu obozu.

Stopnie i sprawności:

Każdy uczestnik obozu ma lub napisze kartę próby na zdobywany aktualnie stopień harcerski lub instruktorski. Realizuje ją indywidualnie, podczas zajęć obozowych w zastępie i drużynie. Aby wesprzeć realizację prób na obozie  odbędą się mikrokursy oraz gry i zabawy związane z technikami harcerskimi. Czas na ciszy poobiedniej przeznaczony będzie do indywidualnej realizacji prób na stopnie i sprawności. Każdy uczestnik może dokonywać konsultacji z kadrą przy układaniu prób na stopnie i sprawności ( oraz przy ich realizacji ) w zależności od posiadanego przez daną osobę z kadry stopnia harcerskiego lub instruktorskiego.

Praca z prawem harcerskim:

Stosownie do zaistniałej sytuacji kadra będzie się odwoływać do Prawa Harcerskiego, które znać będzie na pamięć. Harcerki i harcerze w próbach na stopnie mają również zadania związane z Prawem Harcerskim.

Ponieważ w obozie uczestniczyć będzie wiele „żółtodziobów – biszkoptów”, planujemy zorganizowanie biegu dotyczącego praktycznej znajomości Prawa Harcerskiego – dostosowanego do wieku i możliwości poszczególnych uczestników.  W czasie trwania obozu część harcerek i harcerzy złoży przyrzeczenie. 

Służby:

Na obozie będą funkcjonowały następujące służby:

-          Porządkowa – zadaniem służby będzie utrzymanie porządku na terenie obozu, itp.

-          Kuchenna – zadaniem służby będzie przygotowanie posiłków, stołówki przed każdym posiłkiem i posprzątanie jej po posiłku.

-          Wartownicza – zadaniem służby będzie pilnowanie porządku na terenie obozu i w okolicy bramy, nie wpuszczanie obcych na teren bez zgody instruktora pełniącego służbę lub komendanta obozu.

Ramowy plan dnia:

 

7.15 – 7.25

 

Pobudka KADRA

7.30 –7.35

 

Powitanie dnia – pobudka – harcerze

7.45 – 7.55

 

Gimnastyka

7.55 – 8.15

 

Mycie, sprzątnie

8.15 – 8.20

 

Przygotowanie do apelu

8.20 – 8.35

 

Apel

8.35 – 9.00

 

Przygotowanie do śniadania

9.00 – 9.30

 

Śniadanie

9.30 – 9.35

 

Przygotowanie do zajęć

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin