Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.
„Obóz to zapowiedź długich, tygodnie trwających prac i zabaw, kiedy to dni są długie, gorące a noce szybko mijają rozświetlone milionem gwiazd...”
Dane o obozie:
Czas: 05 – 30.07.1999r.
Miejsce: Soczewka, k/ Płocka.
Organizator: Hufiec Warszawa Centrum.
Dane o kadrze obozu:
Komenda obozu:
Komendant: phm. Ewa
z-ca. Komendanta:
Instruktor komendy;
Mariusz pwd
Oboźny:
ćwik Krzysztof
Cele obozu: to poznanie zwyczajów jakimi rządzili się rycerze w dawnych czasach i próba zastosowania ich w XXI wieku.
Dla kadry:
- Wykształcenie poczucia obowiązku
- Nauka wspólnej pracy i podziału zadań w zespole
- Nauka i ćwiczenie punktualności
- Realizacja wymagań na stopnie harcerskie i instruktorskie
- Pogłębianie wiedzy instruktorskiej
Dla uczestników:
- Nauka współpracy w zespole
- Kształcenie postawy tolerancji wobec innych
- Wykształcenie postawy życia zgodnie z prawem harcerskim
- Uzupełnienie wiadomości potrzebnych do realizacji prób na stopnie harcerskie
- Nabycie lub doskonalenie praktycznych umiejętności harcerskich
Formy realizacji celów:
W czasie tegorocznego obozu będziemy przemieszczać się w czasie zapoznając się z zasadami, zwyczajami, wydarzeniami historycznymi związanymi z rycerzami. Odwiedzimy różne epoki. Harcerze wykonają stroje rycerskie do spotkań obrzędowych. Obrzędowość przejawiać się będzie w wystroju obozu, totemach, tablicy rozkazów, świetlicy i bramie. Organizować będziemy kominki i ogniska tematyczne. Do obrzędowości dostosowywać będziemy gry, zabawy, piosenki, zadania zespołowe oraz rajd.
Podział kompetencji kadry:
Komendant i zastępca komendanta obozu:
- Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci i kadry oraz nad prawidłową pracą młodszej kadry.
- Wypełnianie obowiązków związanych z prowadzeniem dokumentacji finansowej obozu.
- Czuwanie nad prawidłową realizacją założonego programu.
- Czuwanie nad rozwojem dzieci i kadry.
- Organizowanie dokształcania kadry
- Udzielanie pochwał i nagan (włącznie z wydaleniem z obozu).
- Kontakty z rodzicami w czasie odwiedzin, wydawanie zezwoleń na opuszczenie przez dziecko terenu obozu pod opieka rodziców.
- Rozliczanie kadru obozowej z realizacji zadań programowych i wychowawczych na obozie.
- Wyznaczanie czasu wolnego kadry.
- Czuwanie nad prawidłowym tokiem realizacji programu dnia.
- Dbanie o bezpieczeństwo wszystkich uczestników obozu.
- Pilnowanie porządku na terenie obozu, czasu zajęć i posiłków, itp. wg. ustalonej ramówki dnia.
- Wypełnianie książki pracy obozu.
- Pilnowanie punktacji i współzawodnictwa.
- Pomaganie zastępowym w przygotowywaniu zajęć, służenie radą i pomocą w każdej sytuacji.
- Zbieranie materiałów do kroniki obozu i prowadzenie jej.
- Prowadzenie apeli.
Przyboczni i zastępowi:
- Przebywanie przez 24 godziny z harcerzami;
- Dbanie o bezpieczeństwo harcerzy;
- Dbanie o prawidłowy rozwój, zachowanie i ubiór harcerzy;
- Dbanie o komfort psychiczny dzieci, (listy do domów, itp.)
- Przeprowadzanie zajęć wynikających z programu obozu;
- Przeprowadzanie zajęć harcerskich i branie w nich udziału;
- Umożliwianie zdobywania harcerzom sprawności indywidualnych i sprawności zespołowych;
- Dbanie o czystość i higienę powierzonych mu harcerzy;
- Meldowanie komendzie o wszystkich problemach wychowawczych z harcerzami;
- wykonywanie zadań i poleceń zleconych przez komendę obozu.
Rada drużyny: - stanowić ją będą zastępowi i kadra. Do jej kompetencji należeć będą:
- decyzje o przyznaniu sprawności, stopnia
- decyzje o karaniu i nagradzaniu – karą jest brak nagrody
- zatwierdzanie planów dnia
Dane o harcerzach:
Harcerki o harcerze w stopniach:
· ochotniczka / młodzik
§ tropicielka / wywiadowca -
§ samarytanka / ćwik
§ bez stopnia: - harcerki –
- harcerze -
§ ochotniczka / młodzik -
§ samarytanka / ćwik –
§ bez stopnia: – harcerki –
- harcerze –
Charakterystyka drużyny 281:
Charakterystyka drużyny 368:
W 368 WDstH działa zastęp starszoharcerski kadrowy na co dzień pełniący służbę w gromadach zuchowych i drużynie harcerskiej. W skład zastępów harcerskich wchodzą dzieci w wieku od 4 – 6 klasy, byłe zuchy. Większość z nich nie posiada jeszcze stopni harcerskich oraz nie złożyła przyrzeczenia.
W zastępie starszoharcerskim są też harcerze, którzy dołączyli do drużyny po przerwie. Większość harcerzy z zastępu starszoharcerskiego ukończyła kurs drużynowych.
Założenia wychowawcze:
1. Umiejętne zorganizowanie wypoczynku harcerkom i harcerzom – różne formy pracy, zabawy, gry, zajęcia rekreacyjne, zajęcia sportowe dostosowane do obrzędowości obozu i wieku uczestników.
2. Zapewnienie warunków do prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dzieci w wieku harcerskim (właściwe warunki psychiczne i materialne oraz zajęcia fizyczne umożliwiający optymalny rozwój dzieci w wieku 10 - 18 lat).
3. Zapewnienie harcerkom i harcerzom poczucia bezpieczeństwa i optymalnych warunków dla zachowania zdrowia, rozumienie higienicznego trybu życia, znaczenie czystości ciała i bielizny oraz właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych szczególnie u dzieci wyjeżdżających po raz pierwszy.
4. Rozwijanie umiejętności współżycia w grupie; przestrzegania zwyczajów zgodnego współdziałania, kulturalnego zwracania się do siebie, poszanowanie prac innych, opiekowanie się młodszymi koleżankami i kolegami, dbałość o życzliwą i koleżeńską atmosferę w grupie, rozstrzyganie sporów, wspólne inicjatywy i działania harcerzy i kadry, zdobywanie sprawności indywidualnych i zespołowych.
5. Kształtowanie umiejętności rezygnowania z własnych przyjemności na rzecz drugiego, nauka dawania i brania – przyjaźni i nie tylko tak aby nikogo nie urazić.
6. Rozwój świadomości moralnej i skali ocen dostosowanej do wieku poszczególnych uczestników obozu.
7. Rozwój samodzielności i zaradności w życiu codziennym i trudnych sytuacjach, dbanie o swoje rzeczy, pranie bielizny, itp.
8. Kształtowanie postaw społeczno-moralnych poprzez wdrażanie do poszanowania i ochrony otaczającej przyrody, zapoznanie z miejscem pobytu, środowiskiem przyrodniczym; las, rzeka, łąki, itp., poszukiwanie ciekawych i nieznanych roślin i zwierząt, uczenie się obserwacji i wyciągania wniosków.
9. Ćwiczenie postaw estetycznych, dbanie o estetykę pomieszczeń, własny wygląd i otoczenie, słownictwo.
10. Rozwijanie wyobraźni dzieci i zdolności do jej wykorzystywania w każdej sytuacji zabawowej i życiu codziennym; obrzędowość obozu, sprawności indywidualne, itp.
11. Rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci oraz pogłębianie wiedzy poprzez zdobywanie praktycznych umiejętności, ciekawych i sprawdzonych informacji oraz nowych doświadczeń.
12. Zapoznanie ze zwyczajami Rycerzy i ich kodeksem honorowym oraz pogłębienie znajomości niektórych wydarzeń z historii .
13. Kształtowanie celów wychowawczych wypływających z programu harcerskiego zdobywania sprawności zespołowych i indywidualnych realizowanych w czasie pracy śródrocznej i w czasie trwania obozu obozu.
Stopnie i sprawności:
Każdy uczestnik obozu ma lub napisze kartę próby na zdobywany aktualnie stopień harcerski lub instruktorski. Realizuje ją indywidualnie, podczas zajęć obozowych w zastępie i drużynie. Aby wesprzeć realizację prób na obozie odbędą się mikrokursy oraz gry i zabawy związane z technikami harcerskimi. Czas na ciszy poobiedniej przeznaczony będzie do indywidualnej realizacji prób na stopnie i sprawności. Każdy uczestnik może dokonywać konsultacji z kadrą przy układaniu prób na stopnie i sprawności ( oraz przy ich realizacji ) w zależności od posiadanego przez daną osobę z kadry stopnia harcerskiego lub instruktorskiego.
Praca z prawem harcerskim:
Stosownie do zaistniałej sytuacji kadra będzie się odwoływać do Prawa Harcerskiego, które znać będzie na pamięć. Harcerki i harcerze w próbach na stopnie mają również zadania związane z Prawem Harcerskim.
Ponieważ w obozie uczestniczyć będzie wiele „żółtodziobów – biszkoptów”, planujemy zorganizowanie biegu dotyczącego praktycznej znajomości Prawa Harcerskiego – dostosowanego do wieku i możliwości poszczególnych uczestników. W czasie trwania obozu część harcerek i harcerzy złoży przyrzeczenie.
Służby:
Na obozie będą funkcjonowały następujące służby:
- Porządkowa – zadaniem służby będzie utrzymanie porządku na terenie obozu, itp.
- Kuchenna – zadaniem służby będzie przygotowanie posiłków, stołówki przed każdym posiłkiem i posprzątanie jej po posiłku.
- Wartownicza – zadaniem służby będzie pilnowanie porządku na terenie obozu i w okolicy bramy, nie wpuszczanie obcych na teren bez zgody instruktora pełniącego służbę lub komendanta obozu.
Ramowy plan dnia:
7.15 – 7.25
Pobudka KADRA
7.30 –7.35
Powitanie dnia – pobudka – harcerze
7.45 – 7.55
Gimnastyka
7.55 – 8.15
Mycie, sprzątnie
8.15 – 8.20
Przygotowanie do apelu
8.20 – 8.35
Apel
8.35 – 9.00
Przygotowanie do śniadania
9.00 – 9.30
Śniadanie
9.30 – 9.35
Przygotowanie do zajęć
albus.dumbledore